بازدید 11036
پیمانه اقتصادی؛

از «بازگشت سکه به روند صعودی» تا «واکنش بازارهای آسیایی به احتمال لغو دیدار کیم جونگ اون و ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقف افزایش قیمت خودروهای داخلی ۹.۶ درصد است، هفته سبز بورس تهران با رشد اندک شاخص‌های منتخب به پایان رسید، چشم‌انداز 2018 اقتصاد اروپا از نگاه IMF، اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی پرداخت پول نفت ایران به یورو، برای جایگزینی توتال با سی.ان.پی.سی چین آماده ایم و چرا با وجود نداشتن کمبود در سطح عرضه، گرانی در بازار وجود دارد را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 17 May 2018

از «بازگشت سکه به روند صعودی» تا «واکنش بازارهای آسیایی به احتمال لغو دیدار کیم جونگ اون و ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقف افزایش قیمت خودروهای داخلی ۹.۶ درصد است، هفته سبز بورس تهران با رشد اندک شاخص‌های منتخب به پایان رسید، چشم‌انداز 2018 اقتصاد اروپا از نگاه IMF، اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی پرداخت پول نفت ایران به یورو، برای جایگزینی توتال با سی.ان.پی.سی چین آماده ایم و چرا با وجود نداشتن کمبود در سطح عرضه، گرانی در بازار وجود دارد را در بر دارد.

سقف افزایش بهای خودروهای داخلی ۹.۶ درصد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت برخی خودروهای داخلی گفت: افزایش بیش از ۹.۶ درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست. به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری گفت: خودروسازان داخلی حق افزایش بیش از این میزان را ندارند و مردم تخلفات را گزارش کنند. وی گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش ها را بررسی و با تخلف احتمالی برخورد کند.

هفته سبز بورس تهران با رشد اندک شاخص‌های منتخب به پایان رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 34 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 94 هزار و 940 واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای هفتمین روز پیاپی ادامه داشته است، که در مجموع رشد 2421 واحدی را در هشت روز کاری اخیر شاهد بوده ایم. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته جاری، همانند هفت روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 10 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 29 هزار و 650 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 10 معادل 0.06 درصد، عدد 17 هزار و 126 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 7 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 12 هزار و 644 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روزهای قبل، 4 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 386 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 7 واحد افزایش معادل 0.01 درصد به رقم 67 هزار و 614 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 162 واحد افزایش معادل 0.08 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 256 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «بازگشت سکه به روند صعودی در کانال یک میلیون و 900 هزار تومانی» تا «چشم‌انداز 2018 اقتصاد اروپا از نگاه IMF»

بازگشت سکه به روند صعودی در بازار آزاد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با افزایش 20 هزار تومانی نسبت به روز سه شنبه، به قیمت 1,861,000 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در پایان معاملان دیروز، 1,938,000 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل از آن، 33 هزار تومان گران تر معامله شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد 5 هزار تومانی به رقم فروش 964 هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در پایان معاملات، 560 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 2 هزار تومان افزایش قیمت داشت. هر سکه یک گرمی نیز در بازار آزاد، در سطح فروش 350 هزار تومان جای گرفت. با وجود افت طلای جهانی زیر کف 1300 دلاری، اما بازگشت آرام نرخ دلار در معاملات غیررسمی به روند صعودی، تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد.

طلا جهانی در کف سال جاری

ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1289 دلار معامله شد با رشد شاخص دلار به سقف 5 ماهه، حمایت کف 1300 دلاری شکست و طلا را به کمترین سطح در سال 2018، به 1/ 1286 دلار رساند. هر اونس نقره نیز 16 دلار و 39 سنت قیمت گذاری شد. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «افزایش ارزش اوراق قرضه آمریکا و تقویت دلار عواملی بود که قیمت طلا را به زیر 1300 دلار در هر اونس برد. این افزایش اندک نشان می‌دهد که احتمالا از طرف برخی سرمایه‌گذاران خرید فرصت‌طلبانه‌ای وجود خواهد داشت.» تقویت دلار، طلا را برای مالکان دیگر ارزها گران می‌سازد. ارزش دلار در روز چهارشنبه در نزدیکی بالاترین رقم 5 سال گذشته در نوسان بود و پس از افزایش ارزش اوراق ده ساله وزارت خزانه داری آمریکا بالا رفت.

چشم‌انداز 2018 اقتصاد اروپا از نگاه IMF

«صندوق بین‌المللی پول» (IMF) جدیدترین گزارش «چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای» خود را برای منطقه اروپا منتشر کرد. به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۷، رشد اقتصادی حقیقی اروپا با افزایشی قابل‌توجه نسبت به رشد ۸/ ۱ درصدی سال ۲۰۱۶ به ۸/ ۲ درصد رسید. بخش عمده این رونق اقتصادی تحت‌تأثیر تقویت تقاضای داخلی بوده است. سرانجام رشد اعتبارات این منطقه نیز روندی مثبت یافت، امری که نقش کمکی در تقویت‌ سودآوری بانک‌های اروپایی دارد. به گزارش صندوق، چشم‌انداز رشد اقتصادی اروپا برای سال‌های آینده نیز قدرتمند خواهد ماند؛ پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی این منطقه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب به ۶/ ۲ و ۲/ ۲ درصد برسد.

اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی پرداخت پول نفت ایران به یورو

یک منبع دیپلماتیک در گفت وگویی اعلام کرد: اتحادیه اروپا در حال طرح برنامه ای برای تغییر پرداخت های خرید نفت از ایران به جای دلار به یورو است. همچنین «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعداز مذاکرات خود با وزرای خارجی بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران در بروکسل، گفت: طرفین موافقت کردند تا بر روی راه حل های عملی در ظرف چند هفته آینده در پاسخ به خروج آمریکا از برجام کار کنند. اتحادیه اروپا و ایران مناسبات اقتصادی خود را در حوزه تامین نفت و گاز حفظ و عمیق تر می کنند. دونالد ترامپ در هشتم ماه جاری میلادی اعلام کرد که آمریکا بطور رسمی از برجام خارج می شود و تصریح کرد که تحریم هایی را که بواسطه توافق هسته ای برداشته بودند را بار دیگر وضع می کند. وزرای خارجی آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که این کشورها حتی با خروج آمریکا از برجام به آن متعهد خواهند ماند. /اسپوتنیک

کاهش بهای نفت با کافی بودن عرضه ی این محصول

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۲۶ سنت (۰.۳ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۸.۱۷ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۹ سنتی (۰.۴ درصد) بشکه ای ۷۱.۰۲ دلار صورت گرفت. بنا به گزارش های منتشر شده، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه، وجود عرضه ی کافی در بازار این محصول و افزایش تولید نفت توسط برخی شرکت ها مانند اگزون موبیل، رویال داچ شل، چورون، بی پی و توتال عنوان شده است.  افزون بر این، مؤسسه ی نفت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود که در هفته ی گذشته میزان موجودی نفت خام آمریکا ۴.۹ میلیون بشکه افزایش داشته و به مجموع ۴۳۵.۶ میلیون بشکه رسیده است.  همچنین، باید اشاره گردد که علیرغم کاهش قیمت نفت در روز گذشته، شرایط بازار نفت نشان می دهد که از سال ۲۰۱۷ تا کنون میزان مازاد عرضه ی این محصول در بازار کاهش و قیمت کلی آن در ماه های اخیر با تلاش های نهاد اوپک و همپیمانان آن در خصوص کاهش عرضه ی نفت در  در بازار افزایش یافته است.

زنگنه: برای جایگزینی توتال با سی.ان.پی.سی چین آماده ایم

بیژن زنگنه شامگاه چهارشنبه در حاشیه امضای موافقتنامه بین المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس*، ادامه داد: توتال اعلام کرده است اگر امریکا مجوز معافیت توتال از تحریم ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز می کند. وی یادآوری کرد: سی.ان.پی.سی چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد. زنگنه ادامه داد: در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می ماند. به گزارش ایرنا، توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد. با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند. «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد. در پی این تصمیم، خبرهایی درباره خروج توتال از قراردادهای نفتی ایران منتشر شده است. 

رشد قیمت سنگ آهن متوقف شد

بازار های فیوچرز فولاد و سنگ آهن چین بعد از سه روز روند صعودی که سنگ آهن را به اوج هشت هفته اخیر رسانده بود، با افت قیمت مواجه شدند ولی چشم انداز تقاضای فولاد هنوز مثبت است. بازار ساخت و ساز در چین به خوبی فعال است، موجودی فولاد انبارهای تجار از ماه مارس روند نزولی مداومی داشته و تولید فولاد کارخانه ها در آوریل به اوج تولید روزانه ۴ سال اخیر خود رسید.انتظار می رود تا اوایل جولای یا شروع گرمای تابستان تقاضای فولاد در چین رونق داشته باشد. آخرین قیمت قرارداد اکتبر میلگرد در بورس شانگهای چین ۰.۲ درصد افت داشت و ۵۷۶ دلار هر تن ثبت شد. در حالی که روز سه شنبه به اوج  ۵۸۳ دلار هر تن رسیده بود. قیمت قرارداد سپتامبر سنگ آهن در بورس دالیان چین هم ۰.۶ درصد افت کرد و ۷۶ دلار هر تن شد. در حالی که پیش از این به ۷۷.۵ دلار رسیده بود که از ۱۹ مارس قیمت بی سابقه ای بوده است. در بازار نقدی نیز آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد ۲.۴ درصد افت داشت و ۶۷.۲۸ دلار هر تن سی اف آر شد. موجودی میلگرد تجار چینی آخرین بار ۶.۳۹ میلیون تن ثبت شده که ۳۵ درصد نسبت به اوج ۵ سال اخیر که اواسط مارس رویت شد افت داشته است. با رشد تقاضا، کارخانه های چینی در آوریل ۲.۵۶ میلیون تن فولاد در روز تولید کردند که از ماه می سال ۲۰۱۴ بی سابقه بوده است.

چرا با وجود نداشتن کمبود در سطح عرضه، گرانی در بازار وجود دارد؟

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد، هیچ مشکلی از نظر عرضه کالا و خدمات در ماه مبارک رمضان وجود ندارد و گرانی به عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز و بالا رفتن نرخ‌های جهانی برمی‌گردد اما در این ماه مقرر شده بسیاری از کالاها با گرانی مواجه نشوند اما نباید انتظار داشت هیچ چیز گران نشود. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود نداشتن کمبود در سطح عرضه، گرانی در بازار وجود دارد؟ این گونه توضیح داد که همیشه در زمینه ارز به مردم یارانه داده شده و هیچ گاه نرخ واقعی ارز را به مردم اعلام نکرده‌ایم که این مسأله خود یک عارضه محسوب می‌شود و باید این اصلاح انجام شود که البته گام به گام در حال انجام است. به نقل از ایسنا، فاضلی به افزایش نرخ جهانی به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت برخی از کالاها اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواد اولیه تولید، مصرف کننده به شمار می‌رویم و باید آن را وارد کنیم تا بتوانیم کالا یا محصول نهایی را تولید کنیم؛ بنابراین افزایش نرخ ارز می‌تواند روی افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد. از سوی دیگر نیز مسئله تحریم‌ها بیشترین ضربه و آسیب را به همین بخش از اقتصاد وارد می‌کند، چرا که به عنوان مثال در گذشته از طریق هر بانکی نمی‌توانستیم گشایش اعتبار انجام دهیم؛ بنابراین باید از طریق برخی از بانک‌ها با نرخ بالاتر این کار را انجام می‌دادیم؛ بنابراین با این شرایط نرخ تمام شده واردات کالا و خدمات برای کشور افزایش پیدا می‌کند.

واکنش بازارهای آسیایی به احتمال لغو دیدار کیم جونگ اون و ترامپ

بازارهای آسیایی به دنبال تصمیم کره شمالی به لغو نشست مشترک با کره جنوبی و احتمال لغو دیدار رهبر کره شمالی و ترامپ، در معاملات امروز قرمزپوش شدند و بازدهی اوراق قرضه آمریکا افزایش یافت. شاخص "ام اس سی آی" بورس های آسیا- اقیانوسیه به جز ژاپن ۰.۲ درصد کاهش یافت. در بورس وال استریت، شاخص " داوجونز اینداستریال اوریج" با ۱۹۳ واحد کاهش (معادل ۰.۷۸ درصد) به ۲۴۷۰۶.۴۱ واحد رسید و شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱۸.۶۸ واحد کاهش (معادل ۰.۶۸ درصد) به ۲۷۱۱.۴۵ واحد رسید و شاخص " نزدک کامپوزیت" با ۵۹.۶۹ واحد کاهش (معادل ۰.۸۱ درصد) به ۷۳۵۱.۶۳ واحد رسید. در آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" ۰.۴ درصد کاهش یافت، شاخص‌ها در چین و کره جنوبی نیز در محدوده قرمز بودند، اما در استرالیا شاخص بورس سیدنی ۰.۴ درصد افزایش یافت. به گزارش ایبنا، تحلیلگران بانک " جی پی مورگان" در یادداشتی اعلام کردند روند کنونی، وزنه سنگینی برای سودآوری نمادهای کره‌ای محسوب می‌شود که اخیرا با امید دستیابی به صلح، روندی صعودی داشتند. خطر بزرگ تر این است که ترامپ احساس کند باید چین را در حاشیه قرار دهد و بدین ترتیب مناقشات تجاری مجددا شکل گیرد.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
حسین شریعتمداری فاش کرد؛
خبر محرمانه درباره مرگ بن‌سلمان در تیراندازی‌های کاخ پادشاهی
گروه جهان الف، ۲۷ اردی‌بهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۲۲ 1
۰ نظر، ۴ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک سرویس اطلاعاتی در گزارش محرمانه خود با قاطعیت آورده است که در جریان درگیری‌های شنبه‌شب ریاض- اول اردیبهشت/۲۱ آوریل- حداقل دو گلوله به محمد بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان اصابت کرده و احتمال اینکه از دنیا رفته باشد نیز وجود دارد. تابی جون این خبرو تایید کن ومژده مرگ یزید زمان را بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
چقدر نظر مخالف. بن سلمان هم داخل کشورمون کم طرفدار نداره!؟
خودروسازان داخلی حق افزایش بیش از این میزان را ندارند و مردم تخلفات را گزارش کنند. وی گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گزارش ها را بررسی و با تخلف احتمالی برخورد کند.

یعنی شما از هیچچی خبر ندارید و مردم باید به شما خبر بدهند.
ندیدم یه نفر یه بار یه کار رو که مسئولش هست درست انجام بده.
حتما باید گزارش باشه تا پیگیری کنن
ترامپ با خروج از برجام گاف بزرگی داد اولین جرقه ان هم عقب نشینی کره شمالی از دیدار با ترامپ و مذاکره است چون می بیند با کشوری پیمان شکن روبروست که پشیزی به تعهداتش پایبند نیست
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
خدا کنه همین تحلیل درست باشه .
کاملامشخص هست که مذاکره باکشورهای باقیمانده توافق برجام بی نتیجه واتتلاف وقت است شرکتهای بزرگ این کشورهاتابع تصمیمات دولتشان نیستندومنافع خودشان رادرنظرمیگیرند مثل توتال وایرباس وبویینگ آنهاآمریکاراکنارنمیگذارند به ایران بچسبند!
توتال کجا و شرکتهای چینی کجا.حالا باید بجای فروش جنس آشغال چینی بگیریم و ملت بدبخت استفاده کنند.نظیراتوهای چینی بی کیفیت که باعث آتش سوزی میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
یه جوری حرف میزنی انگار تو ایران نیستی. مگه قبلش چطوری بود؟
بیچاره بورس
فقط طلا بزودی به گرمی 330 هزارتومان خواهدرسید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر