بازدید 11376

سردرگمی واردکنندگان و صادرکنندگان با سیگنال‌های متفاوت از دلار رسمی و غیر رسمی

مدتی است دولت جهت سر و سامان دادن به اوضاع بازار ارز، راهکارهایی در نظر گرفته که یکی از این راهکارها، ارائه دوباره خدمات ارزی توسط برخی بانک هاست. صادرکنندگان موظفند ارزهای خود را به بانک ها و صرافی های مجاز تحویل دهند و واردکنندگان هم باید برای تأمین ارز خود به بانک ها و صرافی های مجاز مراجعه کنند. در این بین، به دلیل نبود سازوکار مناسب، بانک ها، صادرکنندگان و واردکنندگان سردرگم شده اند.
کد خبر: ۷۹۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 16 May 2018

سردرگمی واردکنندگان و صادرکنندگان با سیگنال‌های متفاوت از دلار رسمی و غیر رسمیمدتی است دولت جهت سر و سامان دادن به اوضاع بازار ارز، راهکارهایی در نظر گرفته که یکی از این راهکارها، ارائه دوباره خدمات ارزی توسط برخی بانک هاست. صادرکنندگان موظفند ارزهای خود را به بانک ها و صرافی های مجاز تحویل دهند و واردکنندگان هم باید برای تأمین ارز خود به بانک ها و صرافی های مجاز مراجعه کنند. در این بین، به دلیل نبود سازوکار مناسب، بانک ها، صادرکنندگان و واردکنندگان سردرگم شده اند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، شیوه فروش ارز صادراتی را ابلاغ و در شیوه نامه ای 12 بندی برای 95 درصد از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان تعیین تکلیف کرد.

در این شیوه نامه صادرکنندگان مکلف شدند تا ظرف شش ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی گمرکی، 95 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به یکی از اشکال مقابل استفاده کنند: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز، سپرده گذاری نزد بانک ها و از سوی دیگر در بند دو این ابلاغیه نیز ذکر شد که ارز حاصل از صادرات که نزد بانک سپرده گذاری شده است، در هر زمان می تواند برای این امور صرف شود: واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز.

حالا با گذشت حدود یک ماه از ابلاغ سیاست های ارزی دولت، مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق ایران و چین در گفت وگو با خبرگزاری فارس از سردرگمی صادرکنندگان و واردکنندگان در مواجهه با این سیاست های ارزی دولت گفته و اظهار داشته: هنوز در سطوح مختلف اعم از سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی، بانک های عامل و گمرک در خصوص اجرای این دستورالعمل ها دچار مشکل هستیم و قاعدتاً سیاستی که در یک شب اعلام می شود، اگر پشتوانه مطالعاتی قبلی برای اجرایی شدن نداشته باشد، دچار همین موضوع خواهد شد.

همان گونه که ملاحظه می شود درست است که به گفته دولتمردان و مسئولین بانک مرکزی ارز به میزان کافی در کشور وجود دارد اما نبود سازوکار مناسب برای اجرای سیاست های ارزی دولت باعث شده است تا صادرکنندگان و واردکنندگان و همچنین بانک های عامل با سردرگمی رو به رو شوند.

هم اکنون با نبود سازوکار مناسب، برخی از واردکنندگانی که دارای رانت می باشند، قادرند که ارز مورد نیاز خود جهت واردات کالا را در کشورهای مبدأ با قیمتی کمتر از 4200 تومان تامین کنند و واردکنندگانی که فاقد رانت هستند و به دلیل نبود سازوکار مناسب در داخل کشور نمی توانند از ارز 4200 تومانی بهره مند شوند، مجبورند ارز مورد نیاز خود را از بازار غیررسمی با قیمتی بالاتر از 7 هزار تومان تأمین کنند. نکته جالب این که هر دو دسته واردکنندگان با ورود کالاهای وارداتی به بازارهای داخلی، این کالاها را با قیمت دلار بازارهای غیررسمی یعنی دلار بیش از 7 هزار تومان به بازار عرضه می کنند.

برای سر و سامان دادن به این شرایط، دولت باید هر چه زودتر به این موضوع ورود پیدا کند و با مدیریت بهتر و طراحی سازوکار مناسب، صادرکنندگان، واردکنندگان و بانک های عامل را از سردرگمی خارج نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۴
تا امروز یک دلار به ما برای واردات اعطا نشده . تازه تمامی مراحل ثبت و سفارشمان را هم به هم ریخته اند و میگویند ظرف چند هفته آینده تعیین تکلیف میشود.
عملا واردات را جلوگیری میکنند الی غذا ودارو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
دقیقا همینطور هست . ما با سابقه 20 سال فعالیت تا حالا اینقدر سردر گم نشده بودیم . 110 سفارش مارا هم برگشت زدند .
بابا دلار 4200 هست زياد هم هست ولي توي ميدون تره بار دم خونشون
متاسفانه ارز وارداتی 4200 تومانی در هیچ بانکی ارائه نمی شود.
اما با تلفن و بدون حضور در بانک با نرخ 4800 تا 4900 تومان به واردکنندگان ارائه می شود...!!!!
تو رو خدا فکری به حال مردم بکنید، ما داریم اذیت میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
فعلا مسئولین و دولتمردان و نمایندگان تمام کار و زندگی و دغدغه اصلیشون شده فیلتر تلگرام و بستن فیلتر شکن ها . بغیر از این هیچ کاری رو واجب تر نمیدونن
دلار آزاد البته نزديك به ٦ هزارتومن شده.
بعد از افت نسبی نرخ ارز در چندروزگذشته سیر صعودی افزایش نرخ ارز ازامروز (چهارشنبه26 اردیبهشت) شروع شدهمچنین ازروزجاری روند صعودی بورس نیزمتوقف شد!
واقعا ،با این همه غیرت ملی آیا میتوان با دشمنی که مترسد آنست که ملتی متمدن را خوار ،وخفیف کند امکان ممانعت بوجود دارد ؟ملتی که گرفتار دلار پرستان ،وعاشقان پول ،وثروت شده اند ،بجای پرستش خدا ،وخالق هستی ،پول ،ودلار میپرستند ؟ و همهٔ فکر ،وذکر آنها شده پیدا کردن راهی برای اجحاف ،و گران فروشی تا پول ،ودلار بیشتری بدست بیاورند ،و در ماهی که بنام مهمانی خدا معروف است ،اقدام به گران فروشی ،وظلم به بندگان خدا کنند ؟‌آیا با اینگونه تفکر ،و فتار ،و عقیده ،امکان پایداری در مقابل امریکا وجود دارد ؟ ،،
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
چی می گی برادر ؟
روحت شاد دلار ارامش و.......
سلام بنده مدیر یک شرکت بازرگانی هستم نه با کسی ارتباط دارم و نه از رانتی استفاده می کنم.تا الان هم تونستم ثبت سفارش کالا را انجام بدم و هم یوان بانکی بهم دادن چون شرکت من تا الان کاملا قانونی عمل کرده و کاملا مالیات و
ارزش افزوده را طبق قانون پرداخت کردم .کارت بازرگانی هم به نام شرکت دارم.کسانی که میگن دولت ارز نمی دهد ایا تا حالا به صورت قانونی عمل کردن ؟ به نظر من اگر با همین ثبات ارز جلو بریم و همه بیان زیر سایه قانون شرایط اقتصادی خوب خواهد شد.ما الان در فکر تولید کالاهای وارداتی هستیم اگر کسی میتونه چیزی تولید کنه و بفروشه الان بهترین موقع برای این کاره اگر همه تجار ایران بیان کالایی که تا الان وارد میکردن شروع به تولید کنن ایا به نظر شما بهتر نیست دولت حتی شرایط تخصیص ارز را سخت تر کنه؟ واردات کالا با کارت بازرگانی دیگران همون قاچاق کالاست چون سودش تو جیب یکی ومالیاتش به حساب یک معمولا بدبخت دیگس چرا باید راضی بشیم پا رو شونه ضعیفترا بزاریم و بریم بالا تا کی خودمون را باید گول بزنیم که سودی که از این راه بدست میاریم حلاله؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
دوست عزیز ما یکی از شرکت های باسابقه واردکننده تجهیزات پزشکی و بیمارستانی هستیم ..ارزش افزوده و مالیات واردات را هم طبق قانون هنگام تکمیل ثبت سفارش دریافت می کنند و عملا هیچ قانون گریزی در این نوع تجارت امکان پذیر نمی باشد . تمام مراودات ما با یورو و دلار انجام می شود و تا حالا هم به بهانه های واهی چیزی به ما و همکارانمان تعلق نگرفته است .یووان و ارزهای نا معتبر دیگر را نمی دانم . لطفا آدرس غلط ندهید . احتمالا هیچ سفارشی در سال جدید نداشتید و از وضعیت بی خبرید .
دلار 4200 تومنی برای واردات قانونی هست هیچ پارتی بازی هم نیاز نداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار