بازدید 6581
تأملی بر دستورالعمل نظارتی جدید مجلس برای ماه رمضان؛

مراسم افطاری رسمی برچیده می‌شود یا واگذار خواهد شد؟!

افطاری تعطیل؛ این دستوری است که این روز‌ها مجلس در دستور کار نظارتی خود قرار داده و از دستگاه‌های اجرایی خواسته به آن عمل کنند و تأکید دارد، بر اجرایش نظارت خواهد کرد. اما آیا واقعا افطاری دادن برچیده خواهد شد؟
کد خبر: ۷۹۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶ 15 May 2018
افطاری تعطیل؛ این دستوری است که این روز‌ها مجلس در دستور کار نظارتی خود قرار داده و از دستگاه‌های اجرایی خواسته به آن عمل کنند و تأکید دارد، بر اجرایش نظارت خواهد کرد. اما آیا واقعا افطاری دادن برچیده خواهد شد؟

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند روز تا ماه مبارک رمضان، قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، از ممنوعیت برگزاری مراسم افطاری برای دستگاه‌هایی که از بودجه کلی کشور استفاده می‌کنند، خبر داده و تأکید کرده که مجلس بر اجرای این بند قانونی نظارت کامل خواهد کرد.

تأکید بر اجرای بند و تبصره 20 قانون بودجه 97 می‌گوید، تأمین هزینه افطاری در تمام دستگاه‌های اجرایی از محل بودجه کل کشور (چه اعتبارات عمومی، چه اختصاصی و چه منابع داخلی یا اعتبارات خارج از شمول یا منابع حاصل از صرفه‌جویی) با هر میزانی که باشد، ممنوع است.

آن گونه که غلامرضا اسداللهی می‌گوید، این بند به منظور اعمال محدودیت‌هایی در هزینه کرد‌ها در قانون بودجه به نسبت به سنوات گذشته در لایحه بودجه گنجانده شده و اکنون رئیس مجلس به لحاظ اجرای صحیح قانون بودجه به معاونت نظارت دستور داده تا اجرای این بند از قانون را پیگیری کند. به این صورت که به دولت و سایر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند متذکر شود تا تمهیداتی برای اجرای این قانون بیندیشند.

اسدالهی در ادامه گفت‌وگویش با خانه ملت، دایره شمول این قانون را به هزینه کرد‌هایی مانند پرده نویسی برای مراسم گوناگون بسط می‌دهد و تأکید می‌کند، هرچند برخی دستگاه‌ها هرساله در اقدامی خیرخواهانه بودجه‌ای از محل صرفه جویی را به همراه وجوهی که از کارکنان جمع آوری می‌کنند، به نهاد‌های خیریه می‌سپارند تا به نیازمندان برسد، استفاده از اموال دولتی حتی در جهت این نوع اقدامات هم نه تنها مجوز شرعی و قانونی ندارد، بلکه به صراحت منع شده است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود، رسیدگی به این تخلف ـ حتی در مواردی که مصارف خیر برای آن تعریف شده باشد، با جدیت در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرار است بساط افطاری دادن‌ها در دستگاه‌های بودجه بگیر برچیده شود. دستورالعملی ویژه که ظاهرا برخی نهاد‌ها نیز با آن همسو شده‌اند و از این روی خوشایند جلوه می‌کند.

دستوری که دورنمای اجرای آن، توقف برگزاری مراسم افطاری در نهاد‌هایی است که بودجه بگیر هستند. امثال وزارت‌خانه‌ها و ادارات استانی و شهرستانی که آنقدر در افطاری دادن پرسابقه هستند که روز افطاری دادنشان نیز در تقویم سالانه مشخص و معین است. مجموعه‌هایی که بعضا محدودیتی در هزینه کرد افطاری برای خود قائل نیستند.

اما آیا می‌توان بساط افطاری دادن را برچید؟ پاسخ به این پرسش به جهاتی ساده و به جهاتی دشوار است. ساده از این رو که می‌توان وزارت‌خانه‌ها و استانداری‌ها و امثال این دست نهاد‌های بودجه بگیر را مشخص نمود و بر ایشان نظارت کرد و سخت از این بابت که می‌دانیم همه این مجموعه‌ها، در زیرمجموعه هایشان انبوه نهاد‌هایی را دارند که خصولتی هستند!

درست مثل انبوه شرکت‌هایی که زیرمجموعه صندوق‌های مالی و سرمایه گذاری، مثل صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند و این صندوق‌ها در زیرمجموعه وزارت خانه‌ها هستند. نکته‌ای کلیدی که این پر سش را به دنبال دارد که آیا مجلس می‌تواند بر هزینه شدن بودجه در این دست مجموعه‌ها برای افطاری دادن نظارت کند یا خیر؟ سؤالی که البته پاسخ آن منفی است!

این ابهام در حالی مطرح می‌شود که به عینه می‌بینیم مجلس در دیگر شئون تصویب این بند خاص در لایحه بودجه، مثل هزینه کرد برای پرده نویسی و... ورودی نداشته و ظاهرا قرار است اجرای این قانون را از ماه رمضان آغاز کند؛ موضوعی که ممکن است برخی شائبه‌ها را به دنبال داشته باشد و حتی به نوعی مانع اجرای دستور منع افطاری دادن شود.

به این اشکال، نظارت نکردن بر دیگر اصول قانونی و تخلف‌هایی که از قانون بودجه سالانه رخ می‌دهد را هم می‌توان افزود که ممکن است برخی را مجاب کند از خود بپرسند، آیا افطاری دادن و یا هزینه کرد بودجه‌های ناشی از صرفه جویی در تهیه ارزاق برای نیازمندان موضع مهم تری است یا حیف و میل‌های دیگری که کشور رقم می‌خورد و با ممانعت از آن‌ها می‌توان اتفاقات بهتری را برای کشور رقم زد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
این پول هایی که قرار است بدهند افطاری برای نمایندگان مجلس یا وزرا به نیازمندان بدهند نمایندگان و وزرا وضعشان از نظر اقتصادی خیلی خوب است چه احتیاجی به خوردن افطاری دارند
پاسخ ها
یعقوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
بنظرم بدتر از اینا در وزارتخانه ما دادگستری هست، سفر پش سفر، سفرهای کم خاصیت، حالا حق ماموریت جای خود، هیچ کس رسیدگی نمی کند به اهمیت این سفرها..
ياد اون قديما بخير ، هميشه فكر ميكردم ماه رمضان يعني كمتر خوردن ، به ياد فقرا بودن ، استراحت دادن به بدن ، ........ الان بعضيها به فكر تداركات ماه رمضان هستند گوشت قرمز ، مرغ ، روغن ، برنج ، خرما ، زولبيا ، حلوا ، پنير ، كشك ، و ..........
امیدوارم روزی نمایندگان از خواب بیدار بشن
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
برادرناشناس نمایندگان بیدارند که این کارها میشود اگر خواب باشند هیچیک از این اتفاقات نمی افتد
دغدغه های مارو نیگا دغدغه های اینارو
چرا به جای این که از این اقدام دولت حمایت وان را تشویق کنید ، باپیش کشیدن شرکت های خصولتی و صرفه جویی و...سعی درمشکل وبلکه محال جلوه دادن اجرای ممنوعیت افطاری درادارات دولتی می کنید ؟
ماه رمضان ماه صرفه جوئی و فرصت خوبی برای درک صحیح از معنویات است اما متاسفانه در ماه مبارک رمضان مصرف غذا و حیف و میل ها زیاد میشود و همه فقط به فکر شکم هستند
این مطلب چنانچه ترجمه ودر یک رسانه خارجی منتشر شود اسباب شگفتی وخنده مخاطبان خواهد شد هموطن عزیز بیاید باهم رو راست باشیم همه از نا به سامانی ورواج ناهنجاری شکایت داریم اما تا به حال به نقش خود در این وضع فکر کرده اید از همین مهمانی‌های شروع کنیم در کار نادرست مشارکت نکنیم حتی اگر دعوت به افطاری باشد نادرستکاران را راهنمای کنیم وچنانچه بر خطای خود اصرار کردند طرد کنیم مصلحی در کار نیست اصلاح را از خودمان شروع کنیم عمله ظلم نشویم مست ماهی گرفتن از آب گل آلود شدیم که حالا آب زلالی برای خوردن نداریم .
برچیده شود
نه خیر واگذار می شود به شرکتهای خصولتی الان بانک ملی افطاری نمی دهد ولی قراداد ۲۰ میلیاردی خود با شرکت سداد را ۱۲۰ میلیارد تومان کرده و شرکت سداد هفته بعد افطاری می دهد
بخورید و بیاشامید و لذت ببرید. کی به کیه تاریکیه
بهتراست بجای برچیدن افطاریها که حداقل تعدادی از ملت مظلوم بخاطر وضعیت فلاکت باراقتصادی استفاده میکنند دولت روحانی ازبذل وبخشش کردن بیت المال به یمن وغیره جلوگیری نماید
آقای روحانی بهتراست در خصوص پرداختی بین مقامات وبازنشستگان تجدید نظر نماید چراکه وزرا چند برابر یک کارشناس با 30سال سابقه خدمت دریافتی دارزند
ماه رمضان تبدیل شده به ماه پرخوری
افطاری با دلار ۴۲۰۰ تومانی یا با دلار هفت هزاری؟
سلام. به عنوان یک بانوی ایرانی که باید مواظب اقتصاد خانواده باشم، آن هم در این شرایط، چند سال است که افطاری دادن را در خانه ام تعطیل کرده ام. چون افطاریها بسیار پرخرج و مایل به چشم و هم چشمی شده و گناهش بیش از صوابش است. سعی میکنم جور دیگری کار صواب انجام دهم.
افطاری دادن در دستگاه های دولتی یعنی بخشش از کیسه خلیفه
جایی که بعضابه نان شب محتاجند، انداختن سفره ی افطاری ان هم باهزینه ی بیت الما جایز نیست، آنان که حقوق میگیرنددرخانه ی خودافطارکرده ودست به بیت المال نزنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل