بازدید 25073

موساد همراه با غول فناوری آمریکا، در راه ساخت یک ماجرای هسته‌ای جدید برای ایران

نمایش نتانیاهو و ادعای سرقت چندصد کیلوگرم اطلاعات هسته‌ای ایران و دیدار ترامپ با رئیس یکی از غول‌های فناوری اطلاعات آمریکا ـ که در حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تغییر در الگوی بازرسی‌های آژانس است ـ فرضیه احتمال ایجاد یک معضل جدید هسته‌ای برای ایران را مطرح کرده است. استعفای ناگهانی واریورانتا، مدیر بخش بازرسی و نظارت آژانس این نگرانی را تشدید می‌کند.
کد خبر: ۷۹۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 14 May 2018

تحولات اخیر در موضوع هسته‌ای ایران از جمله نمایش تلویزیونی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و طرح ادعای سرقت حجم عظیمی از اطلاعات هسته‌ای ایران، سبب شده، پیتر تیل، میلیاردر فعال در حوزه فناوری اطلاعات و از هواداران دونالد ترامپ، به بازیگری مهم در روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود.

به گزارش «تابناک»؛ توجه به فعالیت‌های تیل علیه برنامه هسته‌ای ایران، زمانی مورد توجه قرار گرفت که در آستانه اعلام موضع رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج از برجام، خبر دیدار تیل و ترامپ در کاخ سفید منتشر شد.

پالانتیر تکنولوژیز (Palantir Technologies Inc) شرکت آقای تیل، در کانون اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اجرای برجام است.

شرکت پالانتیر طی سال های گذشته در حال همکاری با آژانس بوده تا با استفاده از سیستم‌هایی که این شرکت تولید می‌کند، نظارت‌های هسته‌ای آژانس تقویت شوند. در واقع آژانس برنامه‌ای به نام موزائیک (Mosaic platform) را با هزینه پنجاه میلیون دلار در دستور کار قرار داده که در آن با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، بین اطلاعات مختلف موجود از برنامه هسته‌ای هر کشور ارتباط برقرار خواهد شد و بر این اساس، آژانس برای گیر انداختن فعالیت‌های مشکوک، مواد و فناوری هسته‌ای هر کشور بسیار تقویت خواهد شد.

احتمالی که مورد توجه بلومبرگ قرار گرفته، این است که اطلاعاتی که اسرائیل مدعی است در خصوص برنامه هسته‌ای ایران از انباری در شورآباد در نزدیکی تهران دزدیده، به این سیستم آژانس تزریق و دردسرهای زیادی برای ایران ایجاد شود. در واقع ورود اطلاعات ادعایی اسرائیل به سیستم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند سبب این شود که آژانس که پس از برجام از هیچ یک از مراکز نظامی ایران بازرسی نکرده، مدعی ضرورت بازرسی فوری از شمار بسیاری از مراکز نظامی ایران شود.

چنین احتمالی، ایران را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهد، زیرا تحت فشار جامعه جهانی در خصوص ادعاهای مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای، ایران در مقابل تقاضاهای پرتعداد بازرسی از مراکز نظامی قرار می‌گیرد، در حالی که بسیاری از این درخواست‌ها، بهانه‌گیری برای کسب اطلاعات بیشتر خواهد بود.

مسأله‌ای که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، این که شرکت پالانتیر در حالی به اطلاعات حساس هسته‌ای کشورها دسترسی دارد که اخیرا فاش شده کارکنان این شرکت در ماجرای سوء استفاده از اطلاعات کاربران فیسبوک برای کمک به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش داشته‌اند. تیل ارتباط صمیمانه‌ای با ترامپ دارد و یک ماه پیش در حالی به همراه سافرا کاتز از رؤسای شرکت اوراکل که متولد اسرائیل است به مهمانی ترامپ رفته که رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش از این دیدار با نتانیاهو تلفنی گفت وگو کرده بود.

در سه سال اخیر، توانایی سیستم‌های شرکت پالانتیر برای تحلیل اطلاعات هسته‌ای سی برابر شده و اکنون این شرکت می‌تواند با کنار هم قرار دادن چهارصد میلیون واحد از اطلاعات دیجیتال از قبیل مطالب به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی و تصاویر ماهواره‌ای مربوط به یک سوژه مانند ایران، بازرسان آژانس را برای انتخاب دقیق اهداف خود در هر کشور راهنمایی کند.

تغییری که با سیستم‌های ایجاد شده توسط پالانتیر صورت پذیرفته، مانند این است که بازرسان آژانس که تاکنون بیشتر شبیه حسابدارانی بودند که بر تعداد و اندازه ذخایر و تجهیزات هسته‌ای کشورها نظارت می‌کردند، اکنون به صورت کارآگاه‌هایی درآمده‌اند که می‌توانند مچ کشورها را بگیرند.

این تغییر رویکرد آژانس با اعتراض برخی کشورها به ویژه اعضای جنبش عدم تعهد مانند هند و برزیل همراه شده که اصرار دارند یکپارچگی و اعتبار آژانس در معرض خطر قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۵۲
پ ن پ، اسرائیلی ها 500 کیلو سند بار کردن بردن ماجرا درست کنن. باید چشمامون رو باز می کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
بهترین راه حل صلح با کشورهای همسایه و قطع همکاری با مخلفین دولت های انهاست
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
ما که نمیخواهیم بمب بسازیم
پس خیالی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
مثل اینکه هنوز متوجه نشدی مشکل از کجاست ....مشکل همین است که نمی خواهید بمب بسازید ....برای همین براتون دندون تیز کردن ....کره شمالی آدم شد شما ....
خانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اتفاقا الان در راستای دیپلماسی عمومی باید ما مردم بگوییم " بمب اتم میخواهیم " و الا امتیاز نمیدهند و از تضمین اروپا هم خبری نیست. بلاشک
تابناک سکوت نکن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
برجام اروپایی بازی خطرناکیست
یعنی دیگر ما انتظاری از آمریکا بعنوان تحریمگر اصلی و رفع تحریم بانکی و... نداشته باشیم
او همینطور ما را تحریم جدید کند و اروپا هم فقط تماشا کند و مرگ تدریجی اقتصادکشور
ما هم خود تعطیلی هسته ای هم ادامه دهیم برای هیچ
نگذارید بیش از این تحقیر شویم
تمام کنید این بازی مهلک و تحقیرکننده برجام را
یگانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اکنون آمریکا با خیال راحت و بیرون از برجام و بدون هیچ تعهدی ما را تحریم میکند
حالا ما به اسم خشک و خالی برجام دلخوش کنیم؟
هیچ کشوری این حقارت احمقانه را نمیپذیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
جناب تابناک سکوت نکن.واقعا انتظار داری کشوری که هر روز بهش مرگ میفرستیم وپرچمش رو اتیش میزنیم برامون فرش قرمز پهن کنه وبخاطر اخلاق خوش وگل روی ما هر چی که نیاز داریم رو بهمون بده؟الحمدالله که همش مصرف کننده هستیم.حالا اگر تولید کننده بودیم وهمه تکنولوژی دنیا رو مثل اونها داشتیم که خدا رو هم بنده نبودیم
شما که فعالیت مشکوک ندارید از چی می ترسید دستکم گرفتن دشمن از حماقت است اسراییل داره چیکار میکنه اونوقت نمایندگان ایران کاغذ اتیش میزنن خخخخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
این تیم مذاکره هسته ایی زحمت کشید یا نکشید اما متاسفانه در نتیجه نتوانست موفق شود
پس عقلا باید مذاکره اروپایی از دولت گرفته بشود در سطح سه قوه و ملی پیگیری شود
والا نتیجه همان است که تا الان دیدیم
یاسر
| Germany |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
هدف کسب اطلاع نظامی از سایتهای نظامی ایران هست تا آمریکا و اسراییل تصویر روشنتری از وضعیت نظامی ایران داشته باشن. مکانیسم بازدید از سایت نظامی به این راحتی نیست‌ آژانس اول باید ثابت کنه که مدارک مستتدی داره. با چند تا سی دی و کاغذ پاره که نمیشه مدرک ارائه کرد. مرحله بعد هم ارسال دستگاههای اندازه گیر مجهز به جی پی اس هست. خیلی اسراییل و آمریکا نباید دلشون رو خوش کنند
معلوم نشد بلاخره کی بودن اون موشهای جاسوس کثیف؟شبانه روز باید بگردن دنبال اونها که گرا میدن.کی خبر انتقال موشکهای ما به سوریه رو قبل عملیات داد؟پیدا نکردن اون جاسوسها کلا ما رو در موضع ضعف قرار داده،بعدشم وقتی رهبری سلاح شیطانی هسته ای رو حرام دونستن اینا کین هی میگن باید بمب بسازیم؟اقایون کلاهتونو بزارین بالاتر.جاسوسها تا اون اتاقهای دربسته شما نفوذ کردن.
500 کیلو سند ادعاست ؟ اونا همیشه دروغ میگن ؟!!
عده ای هم از اختلاس میخورن هم از جاسوسی
بهترین راه برای خلاصی همیشگی از این مخمصه ، خروج از npt و تعطیل کردن تمام فعالیت های هسته ای است .. حتی نیروگاه بوشهر هم بهتره تعطیل بشه چون با خروج از ان پی تی ، دیگه روسیه اورانیوم بهمون نمیده و بخاطر همین نیروگاه نحس ، مارو در ان پی تی نگه داشتن ..

ما اگه همون گازی که سر چاه های نفتی میسوزه و هدر میره رو تبدیل به برق کنیم ، خیلی هزینه سیاسی کمتری برامون داره .. برق هسته ای برای ما جز مصیبت و بدبختی چیزی نداشته ..

تکنولوژی هسته ای ما هم در تمام زمینه ها ، در اشل آزمایشگاهی باقی مونده درحالیکه در این سالها از این ناحیه صدها میلیارد دلار خسارت مادی و معنوی خوردیم .. این سطح تکنولوژی فقط به درد ساخت بمب میخوره که اونم خودمون به دست خودمون حرامش کردیم....
نهنگ آبي خود نويسي كه تبديل به موشك شد.
مقامات ایران که روزی صد دفعه اسراییل و با خاک یکسان مینمایند خوب است یک توضیحی به ملت در خصوص این اسناد بدهند اصلا چه جوری موساد دو تا وانت اسناد فوق سری را از ایران
خارج میکند !!!؟؟؟
سازمان های اطلاعاتی از جمله وزارت اطلاعات باید جوابگوی این فاجعه باشند.
حالا شما چرا تریسیدن؟ مگر نه اینکه انکه را حساب پاک است از محاسبه چه باک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
ناشناس در عجبم از مغز تو كه مملكتتو ول كردي هر طور شده طرفدار استكباري
امریکا و اسراییل هر غلطی دلشون خواست کردند.....به نظر شما کی هیچ غلطی نمی تونه بکنه ما یا اونا
تل آویو باید با خاک یکسان شود.اینها بمب اتم دارند عضو هیچ کنوانسیونی هم نیستند حالا از دیگران ایراد می گیرند. واقعا عجب دنیای بی در و پیکری است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
خب اگه میتونی و جراتشو داری بسم الله
اسراییل جواب فشفشه های مارو که قدرت تخریب هر کدوم کمتر از 100 متره رو با بمب هیدروژنی میده که هر کدوم برای نابود کردن یک کلان شهر کفایت میکنه
مساله مهم اینه که حتی اگه ما بتونیم کل اسراییل رو هم با فشفشه هامون تخریب کنیم باز هم میتونن بسازنش ولی جایی که با بمب هیدروژنی نابود بشه تا هزاران سال به خاطر آلودگی رادیو اکتیو قابل سکونت نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
هموطن عزيزم كمتر فيلم هاى جنگى تماشاكنيد
ناشناس
| Seychelles |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اوناکه شعار مرگ نمیدن داداش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
فيلم اكشن وجنگى نگاه كردى؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
بمب اتم دارند و یواشکی هم بهش رسیدند همه دنیا میدونند ولی خودشون اعتراف نمیکنند و کشوری را هم تهدید به نابودی نمیکنند تا تمام دنیا علیهشون بشن و بگن یا بازرسی یا تحریم و در نهایت جنگ
یعنی اینجا این اندازه بی درو پیکر است که اسناد مهم در انبار متروکه ول باشد و براحتی حمل کنند!
به لطف برخی مسئولین هیچ دوستی در دنیا نداریم و کاملا تنهاییم
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
خوب متنت رو خوندم حس کردم معتادی. حتما یه چیزی بوده که میگم
کیلو گرم خدایا
کیلو ...........
در برابر مکر اسرائیلی ها باید پیش دستی کرد.
آمریکا یک جانبه از برجام بیرون رفته
و یک جانبه تحریم میکنه

یعنی اینکه میگه :
هر شرکت بین المللی که با ایران مراودات بانکی و پولی و نفتی و گازی و .... داشته باشه
پاشو از آمریکا بزاره بیرون
پس اون شرکت که سهامداران خیلی زیادی داره و باید رضایت سهامداراش رو
جلب کنه
از بین بازار آمریکا و ایران یکی رو انتخاب میکنه
حالا شما خودت رو بزار جای سهامدارن و ....
دلار امروز چنده؟؟؟؟؟
ایران هم بایست مثل اسرائیل جزو هیچ کنواسیونی نباشد تا کشور را مورد بازدید قرار ندهند.
دقیقاً بررسی کنید چطور کاری به اسرائیل ندارند و هر چند گاهی نمی روند داخل کشورش بعنوان بازدید، نگاه کنند که چیکار می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
ناشناس، اگر ایران عضو هیچ كنوانسیونی نبود 2 دهه قبل از طرف ائتلافی بین المللی مورد هجوم قرار می گرفت، همانند ائتلاف بین المللی بر ضد صدام.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
مرگ بر نمیگه و نمی خواد محو کنه
ایا فلسطین در سازمان ملل اسراییل غاصب را ب رسمیت شناخته؟ مشکل ما . ایران پارسیان چیه؟ چرا همه اکثرا اعراب با اسراییل رابطه دارند؟
غربیها خودشون قمار بازن .باخندیدن ظریف تحریمها برداشته نمیشه اضافه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
دقیقا. میگن خودتی.
روزی که با برگشت زدت ماشین های آمریکایی و اخراج آمریکایی ها از برنامه نفتی کشورمان روح برجام اصلی رو زیر پا گذاشتیم باید فکر /نین روزی میبودیم...
ما که ادعا میکنیم در ۲۰ سال آینده اسراییل را نابود میکنیم ولی اونا در سوریه دست بالا را دارند. آخریش هم که سرقت اطلاعات سری از تهران است. پس ما چکار میکنیم؟
پاسخ ها
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
همه می گویند نمایش تلویزیونی است .
یکی جرات نمی کند بگویید این مسئله راست یا دروغ است
آقا هرچی میزنم تو مخ نداشتم،این قضیه ی بازدید از مراکز نظامی یک کشور دیگه تو مخ نداشته ام نمیره،یعنی چی دقیقا؟یعنی بیان توپ و تانک و تعداد سربازها و غیره رو بشمرن...انگار به یارو بگی میایم خونت ببینیم چی داری؟!یا ما کم رو هستیم،یا اونا پررو یا من نفهمم...گزینه سه محتمل ترینه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
عارضم بحضور شما اگر تشریف ببرید خیابون وعده ای رو بیرون خونتنون با سلاح تهدید به کشتن ونابودی کنید مقام قضایی دستور میده غیر از جیبهاتون خونتون روهم بگردن که یه وقت خطری برای جامعه جهانی نداشته باشید.میدونید که جامعه ودنیا به یه نظم کلی رسیده که بهش میگن نظام بین الملل
ای بابا پس سازمان های اطلاعاتی ایران . سپاه . ارتش . ناجا . وزارت اطلاعات و .... چکار می کردند انها اطلاعات را برده اند . ای وای
چندین بار از شما تابناکی ها پرسیدم جواب نمیدهید. آیا سرقت اطلاعات اتمی طبقه بندی شده از ایران راست است یا نه؟ ؟؟؟؟؟؟ چرا در این خصوص همه ساکت هستند.!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
شما ومن چه کاره ایم که این مسائل را بدانیم
سلام به خدا اون شبي كه فهميدم نيم تن سند سري ومحرمانه كشور به همين راحتي از كشور خارج شده تا صبح خوابم نبرد چه فاجعه اي به خدا من اگه جاي مسئولين اطلاعاتي كشور بودم روم نميشد از خانه خارج بشم شايد بهتره برن همون ديش ماهواره جمع كنن يا به حجاب دختراي مردم گير بدن اسراعيلم كه هر روز داره تو سوريه بچه هاي مردمو ميكشه
قصد ندارم از ترامپ طرفداری کنم یا حرفشو رد یا تایید کنم ولی ترامپ هفته پیش در میان حرفهاش یه حرف خوبی زد: گفت که ایرانیها معنی زندگی را نمیدانند
من خیلی به این یک جمله فکر کردم و دیدم راست میگه
ما معنی زندگی را نفهمیدیم
جا داره همه مردم ایران به این جمله ترامپ دقیق فکر کنند
درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد. نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار