بازدید 16106
نتایج غیر رسمی و اولیه انتخابات پارلمانی عراق؛

پیشتازی ائتلاف العبادی و مقتدا صدر/ هادی العامری و نوری المالکی در رتبه های سوم و چهارم/ایاد علاوی خواستار ابطال نتایج انتخابات

بر پایه نتایج اولیه و غیر رسمی ائتلاف العبادی در استان های نینوا، صلاح الدین والانبار پیشتاز است و لیست سائرون نتایج مراکز اخذ رأی در شهرهای جنوب را در دست دارد. لیست های ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز در رتبه های بعدی هستند.
کد خبر: ۷۹۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 13 May 2018

طبق اعلام یک مقام کمیسیون انتخابات عراق،‌ ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و لیست «سائرون نحو الاصلاح» به ریاست مقتدا صدر در میان لیست‌های مختلف انتخاباتی پیشتاز هستند.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه القدس العربی به نقل از یک منبع کمیسیون انتخابات عراق، از پیشتاز بودن ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و ائتلاف «سائرون» مورد حمایت مقتدا صدر در انتخابات پارلمانی خبر داد.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: نتایج اولیه انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف النصر در بغداد و تعدادی از استان‌های جنوبی (اکثرا شیعه‌نشین) و ائتلاف سائرون حکایت دارند.

این منبع افزود: هنوز زود است، تعداد کرسی‌هایی که هر ائتلاف به دست آورده را مشخص کرد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات عراق تا ظهر امروز (یکشنبه) هیچ نتیجه اولیه رسمی را درباره انتخابات روز شنبه منتشر نکرده است.

اما طبق نتایج اولیه غیررسمی انتخابات عراق، تاکنون ائتلاف النصر پیشتاز است. این ائتلاف نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار داشته است. بعد از آن ائتلاف سائرون در رتبه دوم، لیست «الفتح» در رتبه سوم قرار دارند، در حالی که ائتلاف دولة قانون وابسته به نوری مالکی در رتبه چهارم قرار گرفته است

پیشتازی ائتلاف العبادی و مقتدی صدر/ هادی العامری و نوری المالکی در رتبه های سوم و چهارم/ایاد علاوی خواستار ابطال نتایج انتخابات

طبق نتایج اولیه، ائتلاف الوطنیه وابسته به ایاد علاوی از مجموع هجده استان عراق در چهار استان سنی نشین پیشتاز است. ایاد علاوی از برجسته‌ترین مخالفان جنجالی در بغداد است.

در کردستان عراق نیز لیست «الجیل الجدید» بر فراکسیون‌های سیاسی دیگر نظیر تغییر،‌ جنبش دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح در اربیل و کرکوک پیشی گرفته است. در حالی که دو حزب اصلی یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق همچنان جایگاه خود را در صدر حفظ کرده‌اند. قرار است نتایج انتخابات ظرف دو روز آینده اعلام شوند.

گزارش‌های محلی حکایت از این دارند که میزان رأی گیری در اقلیم کردستان عراق در شمال کشور بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود، زیرا کردها تلاش دارند تا می‌توانند کرسی‌های خود در پارلمان فدرال در بغداد حفظ کنند.

طبق گزارش‌های غیررسمی،‌ استان‌های اقلیم کردستان عراق بالاترین میزان مشارکت را در بین استان‌های عراق ثبت کردند، به طوری که در استان اربیل، میزان مشارکت ۵۵ درصد و در سلیمانیه ۵۲ درصد بود، در حالی در دهوک میزان مشارکت ۶۹ درصد اعلام شد.

این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است. کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرد.

نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهند، بیشترین میزان مشارکت در مناطقی نظیر موصل، الانبار و کرکوک بوده که قبلا تحت کنترل داعش بوده‌اند، در حالی که بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در مقایسه با شهرهای دیگر بوده است.

فرماندهان امنیتی عراق در تمامی استان‌ها، موفقیت طرح‌های امنیتی در نظر گرفته شده را اعلام کردند. به رغم تهدیدی که داعش کرده بود، هیچ حمله‌ای به رأی دهندگان و مراکز اخذ رأی رخ نداد.

در پی بالا گرفتن اختلافات بین احزاب، استاندار کرکوک قانون منع آمد و شد، برقرار و دستور شمارش دستی مجدد آرا را در این استان صادر کرد.

وی اظهار داشت: شمارش الکترونیکی آرا نتایجی غیرمنطقی را رقم زده است

پیشتازی ائتلاف العبادی و مقتدی صدر/ هادی العامری و نوری المالکی در رتبه های سوم و چهارم/ایاد علاوی خواستار ابطال نتایج انتخابات

راکان الجبوری، استاندار این منطقه شمالی غنی از نفت قانون منع آمد و شد را از نیمه شب گذشته تا شش صبح امروز اعلام کرد تا از هرگونه تنش نژادی و طایفه‌ای بین کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها اجتناب شود.

وی اشاره‌ای به جزئیات مشکل سیستم الکترونیکی شمارش آرا نکرد.

در این راستا هزاران ترکمان مقابل ساختمان کمیسیون عالی انتخابات عراق در کرکوک تجمع کردند.

شهرستان‌های داقوق و آلتون کوبری از توابع استان کرکوک شاهد تظاهراتی مشابه ترکمان‌ها بودند و آنها روند انتخابات را به نفع احزاب کرد دانستند و گفتند، در این زمینه تقلب‌هایی به نفع احزاب کرد صورت گرفته است.

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمان عراق اعلام کرد، احزاب سیاسی عربی و ترکمانی به کمیسیون انتخابات در بغداد ۲۴ ساعت مهلت داده‌اند تا شمارش دستی آرا را برای روشن شدن نتایج واقعی انتخابات آغاز کند.

الصالحی گفت: رؤسای سه گانه مداخله کرده و به شکایت‌های ارائه شده از سوی فراکسیون‌های انتخاباتی و لیست‌های انتخاباتی در استان کرکوک پاسخ داده‌اند. کمیسیون کمیته حقیقت یابی را فردا (دوشنبه) به کرکوک می‌فرستد.

کمیسیون انتخابات عراق نیز اعلام کرد، تصمیم گرفته است، کمیته‌ای را برای بررسی اعتراض‌های احزاب کرد به نتایج انتخابات در کرکوک تشکیل دهد.

مسؤول اطلاع‌رسانی پلیس کرکوک اظهار داشت،‌ ترکمان‌ها بعد از اعلام نتایج اولیه غیررسمی شروع به تظاهرات کرده و از دولت خواستند مداخله کند.

از سوی دیگر، ایاد علاوی خواستار ابطال نتایج انتخابات پارلمانی اخیر و برگزاری انتخابات در شرایط مناسب شد.

نخست وزیر اسبق عراق همچنین خواستار آن شده است که دولت فعلی به ریاست حیدرالعبادی به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت کند.

ائتلاف الوطنیه همچنین مدعی اقدامات خشونت‌آمیز، تقلب و خرید رأی و سوء‌ استفاده از آوارگان و مهاجران شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
به ما چه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اگر کمی از سیاست سردر می آوردی نمیگفتی به ما چه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
اتفاقا خیلی هم به ما ربط داره .
حضرتی
| United States of America |
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
گل گفتی.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
جالب است ، ما همیشه برای بازندگان هزینه کرده ایم.
پس تاثیر فتوای آ سیستانی چی شد؟پس حشد الشعبی چی شد؟
حزب الفتح وابسته به حشد الشعبی ( هادی عامری ) و حزب وابسته به نوری مالکی که نزدیک ترین روابط را با ایران دارند پس از حزب مقتدا صدر قرار دارند. عبادی هم که با امریکا روابط بسیار نزدیکی دارد.
مقتدا صدر دشمن ایران شده عربستان داره عراق رو بدست میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
بهتر
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
به این میگن دیپلماسی، با کمترین هزینه یک کشور را تحت کنترل بگیر!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
تند روی و ناسازگاری ایران روز بروز باعث منزوی تر شدنش میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
مقتدی صدر دشمن ایران نشده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
خوب به ما چه ؟!! بذار بگیره لااقل خرج عراق از گردن ما بیفته .
اکثریت شیعه غالب هستند
حکومت در دست اکثریت خواهد بود
کرکوک هم احزاب کوردی پیشتاز بودن
اگر اون دلار ها به هادی میرسید اون اول بود !
تقلب گسترده اكراد مهاجر در كركوك قابل تحمل نيست.
هادی عامری با پولهای ایران اومد بالا
در کلیپی در فضای مجازی از مقدار زیادی دلار رونمایی شده و توسط نیروهای عراقی کشف و ظبط شده طبق ادعای انها این دلارها از ایران به عراق وارد شده
انشاالله خبرهای خوبی درراه است
انشاالله خبرهای خوبی درراه است
اتفاقا العبادی نشان داد به منافع ملی عراق بیش از هر چیز دیگر اهمیت میدهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس