بازدید 14061
پیمانه اقتصادی؛

از «آسیب خودروسازان فرانسوی از بازگشت تحریم‌ها» تا «چراغ سبز غول انرژی چین برای جایگزینی با توتال در ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس با حمایت فخاس و کگل، رشد نرخ سکه طرح قدیم و افت طرح جدید، ترکیه: علیرغم تحریم‌ها در کنار ایران می‌مانیم، نفت ۱۰۰ دلاری در سال آینده، سنگ آهن گران شد، برآورد تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم در سال جاری، رشد مصرف بنزین تشدید شد، برآورد تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم در سال جاری، تصویب نرخ زولبیا و بامیه ماه رمضان، روسیه به دنبال انتشار هفت میلیارد دلار اوراق یورو و قیمت هر بشکه نفت سبک ایران در مرز ۷۰ دلار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 13 May 2018

از «آسیب خودروسازان فرانسوی از بازگشت تحریم‌ها» تا «چراغ سبز غول انرژی چین برای جایگزینی با توتال در ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس با حمایت فخاس و کگل، رشد نرخ سکه طرح قدیم و افت طرح جدید، ترکیه: علیرغم تحریم‌ها در کنار ایران می‌مانیم، نفت ۱۰۰ دلاری در سال آینده، سنگ آهن گران شد، برآورد تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم در سال جاری، رشد مصرف بنزین تشدید شد، برآورد تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم در سال جاری، تصویب نرخ زولبیا و بامیه ماه رمضان، روسیه به دنبال انتشار هفت میلیارد دلار اوراق یورو و قیمت هر بشکه نفت سبک ایران در مرز ۷۰ دلار را در بر دارد.

رشد ۱۹۹ واحدی شاخص کل بورس با حمایت فخاس و کگل

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه بیستم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 199 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 93 هزار و 891 واحد رسید. این در حالی است که در هفته گذشته، نماگر بورس تهران با رشد 0.1 درصد مواجه شده بود.

تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، همانند روزهای پایانی هفته قبل، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 62 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 29 هزار و 472 واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 81 معادل 0.49 درصد، عدد 16 هزار و 578 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 60 واحدی معادل 0.49 درصد به رقم 12 هزار و 283 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.25 درصد همراه شد و 253 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 99 هزار و 843 واحد رسید.

همچنین شاخص بازار اول با 141 واحد افزایش معادل 0.21 درصد به رقم 66 هزار و 838 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 430 واحد افزایش معادل 0.22 درصد همراه بود و عدد 199 هزار و 185 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فخاس (فولاد خراسان) با 41 واحد و نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با سی واحد افزایش، بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «آسیب خودروسازان فرانسوی از بازگشت تحریم‌ها» تا «چراغ سبز غول انرژی چین برای جایگزینی با توتال در ایران»

رشد نرخ سکه طرح قدیم و افت طرح جدید

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 25 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی روز پنج شنبه، به نرخ نقدی 1,984,000 تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح جدید همانند روز پنج شنبه با کاهش همراه شد، به طوریکه این سکه در بازار آزاد، 2,058,000 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 45 هزار تومان کاهش قیمت داشت. نیم سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و 10 هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز پنج شنبه، بدون تغییر بود. ربع سکه نیز بدون تغییر قیمت در سطح 595 هزار تومان قرار گرفت. همچنین سکه یک گرمی 375 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، 15 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

آسیب خودروسازان فرانسوی از بازگشت تحریم‌ها

صنعت خودرو ایران در شرایطی بار دیگر در لیست تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفت که به نظر می‌رسد هدف ترامپ از قراردادن خودرو در سرلیست تحریم‌ها ایجاد محدودیت در فعالیت دو شرکت فرانسوی رنو و پژو و دایملر آلمان در ایران باشد. بعد از لغو دو سال پیش تحریم‌های بین‌المللی، پژو بار دیگر در صنعت خودرو ایران حضور یافت و رنو نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای بازیابی بازار محصولات خود در کشورمان کرد. با این حال، هنوز مشخص نیست، بعد از اعمال تحریم‌ها فعالیت دو شرکت خودروساز فرانسوی چگونه خواهد بود. به نقل از دنیای اقتصاد، در این زمینه اما روز گذشته مجله آمریکایی فوربس به تبعات خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر قراردادهای خارجی در بخش خودرو پرداخت. این مجله آمریکایی نیز در گزارش خود تاکید کرده خروج آمریکا از برجام بیش از همه به زیان خودروسازانفرانسوی و البته آلمانی تمام خواهد شد. فوربس همچنین به نقل از تحلیلگران پیش‌بینی کرده که شرکت‌های «پژو» و «رنو» و نیز شرکت دایملر آلمان بیشترین خسارت را از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران خواهند دید. دلیلی که این مجله آمریکایی به نقل از تحلیلگران خود بر آن تاکید کرده، هزینه‌هایی است که فرانسوی‌ها و شرکت آلمانی دایملر بعد از لغو تحریم‌ها برای حضور در صنعت خودرو ایران انجام داده‌اند. در این زمینه فوربس عنوان کرده، شرکت خودروسازی پژو و رنو فرانسه و دایملر آلمان که حضور خود را در ایران از زمان توافق هسته‌ای در ۲۰۱۵ محکم‌تر کرده‌اند، بیشترین آسیب را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهند دید.

ترکیه: علیرغم تحریم‌ها در کنار ایران می‌مانیم

بر اساس گزارش های منتشره، نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه گفته که آنکارا و تهران به رغم خروج آمریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم های اقتصادی علیه ایران روابط اقتصادی خود را ادامه خواهند داد. به نقل از Russia Today، وزیر اقتصاد ترکیه با تأکید بر اینکه این کشور خواهان روابط اقتصادی گسترده تری با ایران است اذعان کرده، این یک فرصت برای ترکیه است. ما روابط تجاری خود با ایران را در حالی که پایبند به مقررات سازمان ملل متحد در رابطه با فعالیت های هسته ای هستیم ادامه خواهیم داد. 

نفت سال آینده 100 دلار می‌شود

تحلیلگران بانک آمریکا ،Bank of America، مریللینچ پیش‌بینی کرد، در سال 2019، قیمت نفت در بازار جهانی به 100 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت دریای شمال که هم اکنون 78 دلار در هر بشکه داد و ستد می‌شود در نیمه دوم سال آینده میلادی به حداقل 90 دلار در هر اونس خواهد رسید و بسته به شرایط ژئوپلتیک و دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار نفت این رقم می‌تواند حتی به 100 دلار در هر بشکه برسد.

سنگ آهن ۱.۳ درصد گران شد

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد در چین در روز جمعه با ۱.۳ دلار افزایش به ۶۷.۸ دلار رسید. سنگ آهن عیار ۶۵درصد استرالیا نیز با ۱ دلار افزایش ۸۶.۱ دلار معامله شد.

همچنین شمش فولاد در چین با ۶ دلار افزایش ۵۶۴ دلار معامله شد و شمش روی با ۸ دلار افزایش به قیمت ۳۰۷۸ دلار به فروش رفت. زغال‌سنگ نیز بدون تغییر ماند و در قیمت ۱۸۲.۲۵ دلار معامله شد.

برآورد تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم در سالجاری

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه  امسال برآورد ما برای تولید ۱۳.۴ میلیون تن گندم محقق می شود، اظهار داشت:در سال ۹۷ نیازی به واردات این محصول نخواهیم داشت. وی افزود: مجموعه شرایط محیطی، عوامل طبیعی، نوسانات گرما و خشکی در برخی مناطق جنوب کشور به مزارع دیم گندم خسارت زد، اما در سایر مناطق به خصوص مناطق سردسیر، شمال و شمال غرب کشور، کشت دیم گندم وضعیت مطلوبی داشت مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: تاکنون، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تحویل مراکز دولتی شده است.

رشد مصرف بنزین تشدید شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی میزان میانگین مصرف بنزین کل کشور را ٨٥ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: اکنون با رشد مصرف ١١.٥ درصدی رو به رو هستیم، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته رشد ٧.٥ درصدی را تجربه کردیم. محمدرضا موسوی خواه در گفت وگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با این حساب، رشد مصرف بنزین تشدید شده و لازم است برای مدیریت مصرف اقدامات مؤثری انجام شود. 

نرخ زولبیا و بامیه ماه رمضان تصویب شد

قیمت مصوب عرضه هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در قنادی های درجه یک 14 هزار تومان است. این میزان در ماه رمضان پارسال 12 هزار تومان بود. رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان کشور در گفت و گو با ایرنا این خبر را اعلام کرد؛ بنابراین، قیمت مصوب امسال نسبت به پارسال 16.7 درصد افزایش یافته است. «علی بهر‌ه‌مند» افزود: نرخ عرضه زولبیا و بامیه در قنادی های درجه دو نیز 12 هزار تومان تعیین شد. بهره مند افزایش هزینه‌های تولید قنادان را دلیل رشد قیمت زولبیا و بامیه اعلام کرد. به گفته وی، این قیمت ها با احتساب وزن جعبه است و در صورت گزارش هر گونه عرضه بیش از قیمت های مصوب، برخورد قانونی صورت می گیرد. 

روسیه به دنبال انتشار ۷ میلیارد دلار اوراق یورو

وزارت دارایی روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که در حال برنامه ریزی به منظور انتشار ۶ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار اوراق یورو ۳۰ ساله در بازارهای داخلی روسیه و بین المللی در سال جاری میلادی است. همچنین در ماه مارس سال جاری میلادی «ویشکوسکی» رییس بخش بدهی دولتی وزارت دارایی روسیه گفته بود که وزارت دارایی انتشار جدید اوراق یورو ۱۱ ساله را به ارزش ۱.۵ میلیارد و نیز انتشار اوراق یورو ۲۰۴۷ را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی در دستور کار خود قرار داده است.

«ویشکوسکی» گفت: وزارت دارایی روسیه یک فرصت قانونی برای انتشار اوراق جدید در مجموع  به ارزش ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی دارد که ۴ میلیارد دلار آن در حوزه ارزی و ۳ میلیارد دلار آن به منظور افزایش سرمایه گذاری برای بودجه است. وی تصریح کرد: بودجه در حال حاضر ۸۰۰ میلیون دلار از اعتبار خود را تامین کرده و ۲.۲ میلیارد دلار آن باقی مانده است. وزرات دارایی روسیه در سال جاری میلادی ۴۳.۷ میلیارد دلارا از درآمدهای بخش نفت و گاز را برای خرید ذخایر ارزی در بازار داخلی این کشور استفاده خواهد کرد که خرید آن حاکی از افزایش بیش از ۵ برابری دارد. جزئیات بیشتر

قیمت هر بشکه نفت سبک ایران در مرز ۷۰ دلار

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به چهارم ماه می (جمعه، ۱۴اردیبهشت‌ماه) با ۵۱ سنت کاهش به ۷۰ دلار و ۷۷ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ دلار و ۴ سنت بوده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی ۵۲ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ۶۸ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به چهارم مه، به ۷۰ دلار و ۷۴ سنت رسید که نسبت به هفته پیش از آن، با ۱۸ سنت کاهش همراه بود. /وزارت نفت

چراغ سبز غول انرژی چین برای جایگزینی با توتال در ایران

شرکت CNPC غول انرژی چین، پیش بینی کرده که احتمال خروج توتال از پروژه پارس جنوبی بالاست و در صورت خروج توتال شرکت نامبرده حاضر است، تمامی سهام شرکت فرانسوی را به تنهایی تصاحب کند. شرکت توتال در ماه جولای سال ۲۰۱۷ قرارداد توسعه ی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی را با ایران امضا نمود و در وهله ی اول یک میلیارد دلار در این میدان گازی سرمایه گذاری کرد. این شرکت نخستین شرکت غربی ای بود که پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ اقدام به سرمایه گذاری در صنعت انرژی ایران کرد. علیرغم پیش بینی های کنونی در خصوص احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه ی فاز ۱۱ پارس جنوبی، پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال در ماه مارچ سال ۲۰۱۸ میلادی گفته بود که در صورت اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران این شرکت به دنبال معاف شدن از تحریم های تبعی آمریکا علیه شرکت های معامله کننده با ایران خواهد بود. لازم به ذکر است که میدان گازی پارس جنوبی دارای بزرگترین ذخیره ی گازی در دنیا است. بر اساس قرارداد توسعه ی فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت توتال ۵۰.۱ درصد از سهام این پروژه را دارا است. افزون بر این، سهم شرکت چینی ۳۰ درصد بوده و مابقی سهام از آن شرکت ملی نفت ایران است. بنا بر تخمین های انجام شده، مجموع ارزش ذخایر گازی میدان پارس جنوبی حدود ۲.۹ تریلیون دلار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
باز کشور دوست و برادر چین و روسیه در راه بازگشت هستند.. غول انرژی چین در برابر Total هیچ هست متوجه هستید. این چینی ها در طرحهای توسعه شرکت توسعه و مهندسی نفت بودن چندین بار طرحها را به بهانه تحریم عقب انداختند و در نهایت آقای زنگنه عذرشان را خواست یادتون رفته.
آیا همه این قضایا در همایش دلواپسی های برجام احتمالش داده نشد؟!
قضیه را جناحی کردید و به هیچ کدام از آنها توجه نکردید.
امروز هم به دلواپسان می گویید ولی یکبار سوال نمی کنید دلواپس آنها در چی بوده است.
نرخ زولبیا و بامیه ماه رمضان تصویب شد

پارسال 12 تومن بوده امسال 14 تومن يعني 15% رشد .
خوبه ديگه مترو 30%
زولبيا باميه 15%
اجاره مسكن 30%
شير و لبنيات 3 بار و هر دفعه 10% يعني 30%


بعد حقوق من كارمند 9% اضافه ميشه به سيب زميني پخته بگي از خنده غش ميكنه .
غول چین به جای نفت جنس بنجل به ایران خواخد فرستاد مثل دوره احمدی نژاد
تنهاراه اداره کشور ورابطه با کشورهای جهان زبان دیپلماسی است نه مرگ گفتن وپرچم آتش زدن تجربه های شکست خورده را حضرات مجددا تجربه نکنند
گول چینی ها رو نخوریم ...
با توتال ادامه بدیم و با اروپا همکاری کنیم و راه حل مشکلات اقتصادی برجام را پیدا کنیم ..
یک بار سر میدان آزادگان در خوزستان چینی ها پول گرفتند و کاری نکردن، انگار دوباره قراره پول مفت گیرشون بیاد!

تا کی میخواهند سرمایه ایران رو بدید به یک مشت ناکارامد ؟!
ضربه نهایی را ازخارج شدن ترامپ ازبرجام کشورهایی متحمل شدند که از درآمد نفتی ایران استفاده بهینه کردند نه ملت ایران بااین اوصاف ضربه نهایی را ملت ایران خورده نه شرکتهای فرانسوی وغیره
قیمت نفت 90 دلار در هر اونس؟!!!!

خیلی در نوشتن بی‌مبالات شدید؛ خیلی بده که هنوز فرق دو کلمه‌ی "هک" و "حک" رو نمی‌دونید. توی یکی از خبرهاتون نوشته بودید شرکت آبجوسازی آلمانی پرچم ایران رو روی بطری هک کرده!!!!!!
خیلی جالبه که نوشتین خودروسازای فرانسوی آسیب می بینن!
البته باهاتون موافقم، چون شرکتای ایرانی هر چیزی رو به مردم قالب می کنن و کیفیت هم که مهم نیست، هروقت هم به مشکل دلاری بر می خورن به طرفای چینی میگن که قطعات رو با کیفیت پایین تری تولید کنن.
این وسط کی ضرر می کنه؟ مردم ایران و بقول شما خودروسازان فرانسه البته!!!
این شل کن ،و سفت کنها فقط مردم ایران را دچار فقر ،وفلاکت ،وتباهی میکند ؟و هیچ اثری بر روی روند ایران نخواهد داشت؟ امریکاییام بواقعیت احمق بتمامی معنا هستند ؟ اینها آنقدر نادان هستند که نمی فهمند ،دوران انقلابات در جهان کنونی پایان یافته است ،و این صندوقهای آرای مردم هست که تغیرات بوجود می آورد ؟ براستی اگر ثروت خدادادی در سرزمین امریکا ،وعربستان نبود ،اینها ،لایق سوسمار خوردن هم نبودند ؟ ،،، آدمهای مغرور ،وتهی مغزی هستند ،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
خودمون جز نفت چی داریم؟
خیلی ادعامون میشه که پیشرفت علمی داریم بعد خودمون یه شرکت نداریم که با شرکت نفت قرار داد ببنده ، از این دو تریلیون دلار چقد به من می رسه
باتوجه به تجربه تلخ تحریمهای چند سال گذشته ضربه مهلک به اقتصاد ورشکسته ایران خواهدخورد نه شرکت خودرو سازی فرانسه
تجربه تلخ سیاستهای ویرانگر 8سال دوره احمدی نژاد اثبات کننده این است که قرن 21 قرن گفتگو وعرصه اندیشه ومنطق است نه تهدید کردن وآتش زدن پرچم کشورها وشعارمرگ دادن
باز هم پولمان را ببریم چین و نتوانیم باز پس پس بگیریم
صد البته که چینی ها استقبال میکنند
مگر دفعه قبل که ۵ سال پروژه آزادگان را دست چین دادید بجز خوردن ماهی ها و لاک پشتهای منطقه و نابودی محیط زیست چکار کردند ؟
چرا نمیخواهید باور کنید که بابا تا امریکا نخواهد هیچ کشوری جرات و توان و اختیار کار با ما را ندارد .
غول انرژی چین!!!
نكته مهي كه اكثرا از ديد ما پنهان است اينكه اقتصاد دنيا و يا گردش مالي در دنيا ٥٢الي ٤٨درصدش مال امريكاست و ٢٢الي٢٤ درصدش مال اتحاديه اروپاست و بعد إز اونا چين نزديك ١٠الي١١ درصد و روسيه ٤ الي ٥ درصد و ايران ١/٥درصد گردش سرمايه دنياست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر