بازدید 11847
پیمانه اقتصادی؛

از «اقدام ارزی بانک مرکزی برای گردشگران خارجی» تا «تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت بنزین در انگلیس»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید، کاهش قیمت نفت با تلاش برای جایگزینی نفت ایران، مشتریان نفتی ایران در اروپا به خرید ادامه می‌دهند، افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، سومین هفته صعودی اوراق تسهیلات، سهام آسیا در بالاترین سطح ۳ هفته‌ای، "سیاه بهار" دام عرضه نمی‌کنیم و فراخوان بی‌ام‌و به دلیل مشکل برق در چراغ‌ها و موتور خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 12 May 2018

از «اقدام ارزی بانک مرکزی برای گردشگران خارجی» تا «تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت بنزین در انگلیس»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید، کاهش قیمت نفت با تلاش برای جایگزینی نفت ایران، مشتریان نفتی ایران در اروپا به خرید ادامه می‌دهند، افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، سومین هفته صعودی اوراق تسهیلات، سهام آسیا در بالاترین سطح ۳ هفته‌ای، "سیاه بهار" دام عرضه نمی‌کنیم و فراخوان بی‌ام‌و به دلیل مشکل برق در چراغ‌ها و موتور خودرو را در بر دارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست قطعه سازان رسید

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اعلام کرد تخصیص ارز 4200 تومانی به قطعه سازان از حدود یک هفته پیش آغاز شد که این روند زمینه عادی شدن تدریجی شرایط در بازار قطعه و خودرو را فراهم می کند. محمدرضا نجفی منش افزود: مطابق وعده رییس جمهوری، تخصیص ارز تک نرخی 4200 تومانی وارد فاز اجرایی شده است و همه قطعه سازان می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن برای دریافت ارز به بانک مراجعه کنند. این فعال قطعه سازی اعلام کرد تاکنون 2 بار موفق به گشایش حواله با ارز تک نرخی از کشورهای هند و ایتالیا برای واردات مواد اولیه شده است. وی اضافه کرد: یک فرایند معمولی برای گشایش حواله و دریافت ارز 4200 تومانی وجود دارد و دشواری خاصی به چشم نمی خورد. نجفی منش تصریح کرد: تداوم این روند با توجه به اختلاف فاحش قیمتی دلار تک نرخی و دلار آزاد در بازار، عرصه را بر قاچاقچیان قطعات تنگ می کند. رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور تصریح کرد: با توجه به اثر رشد 20 درصدی نرخ دستمزدهای امسال، تخصیص ارز 4200 تومانی با اثر کاهشی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد بود و به نظر می رسد اثری قابل توجه در قیمت قطعات داشته باشد. /ایرنا

کاهش قیمت نفت با تلاش برای جایگزینی نفت ایران

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۳ سنت کاهش یافت (۰.۲ درصد) و بشکه ای ۷۷.۳۴ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷ سنت کاهش بشکه ای ۷۱.۲۹ دلار صورت گرفت. لازم ذکر است که دیروز قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته امید بازار به جایگزین شدن صادرات نفت ایران توسط برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک پس از اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران عنوان شده است. در این رابطه بانک ANZ گفته است که عراق و کویت احتمالا بهترین گزینه ها برای جبران کاهش تولید نفت خام توسط ایران هستند. 

مشتریان نفتی ایران در اروپا به خرید ادامه می‌دهند

رویترز روز جمعه از لندن گزارش داد: شرکت های نفتی اروپایی حتی با وجود تهدید آمریکا به اعمال تحریم های جدید، همچنان از ایران نفت خریداری می کنند. براساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه تصمیم خود در مورد برجام را اعلام کرد و از اعمال تحریم های جدید خبر داد. با این حال، شرکت های اروپایی یادآور شدند که به خرید نفت از ایران ادامه می دهند. ایران حدود چهار درصد نفت جهان را تولید و تقریبا 450 هزار بشکه در روز نفت خام به اروپا صادر می کند. «مارتا لیورنته» سخنگوی شرکت نفتی اسپانیایی «سپسا» که یکی از مشتریان نفت ایران در اروپاست، گفت: فعالیت های تجاری ما به طور معمول انجام می شود. وی افزود: ما از قوانین و مقررات بین المللی و اتحادیه اروپا پیروی می کنیم و به محدودیت های تجاری حاصل از تحریم های بین المللی، احترام می گذاریم. شرکت «انی» ایتالیا که دیگر خریدار نفتی اروپایی ایران است، اعلام کرد که دو میلیون بشکه در ماه از ایران نفت خریداری می کند. این شرکت یادآور شد که هر گونه تحریم های جدید، شش ماه تا اجرایی شدن زمان می برد. یک منبع وابسته به یک شرکت تجاری طرف قرارداد نفتی ایران گفت : کلید این مساله، بانک ها هستند. اگر بانک ها، ما را متوقف کنند، ما مجبور به توقف می شویم.

اقدام ارزی بانک مرکزی برای گردشگران خارجی

یکی از مشکلاتی که سیاست‌های جدید ارزی به وجود آورده بود، مشکل تبدیل ارز گردشگران خارجی بود به طوری که گردشگر خارجی نمی‌توانست ارز خو را به ارز دیگری تبدیل کند. در همین راستا با تدوین بخشنامه‌ای در بانک مرکزی، تبدیل ارز گردشگران خارجی از امروز شنبه، در شعب بانک‌های عامل، مجاز می‌شود. در ضمن رانندگان خارجی شرکت‌های ترانزیتی هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند. در صورت نیاز بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای اجرای این فرایند را تامین و در اختیار بانک عامل قرار می‌دهد. از جمله بانک‌های عامل که تبدیل ارز گردشگران و رانندگان ترانزیت در آنها انجام می‌شود می‌توان به بانک‌های ملی و سامان اشاره کرد. به گزارش فارس، مشکل تبدیل ارز تا جایی پیش رفت که گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده بودند گزارش‌های مفصلی در رسانه‌های خارجی درباره مشکل تبدیل ارز در ایران منتشر کردند.

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1324.2 دلار قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه 3 دلار افزایش داشت. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 28.6 دلار پایین‌تر و در مقایسه با متوسط قیمت یکسال گذشته آن 99.4 دلار بالاتر بوده است. نقره نیز 6 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و 16.75 دلار در هر انس به فروش رسید. پلاتین تغییر قیمتی نداشت و 925 دلار در هر انس قیمت‌گذاری شد. پالادیوم اما 9 دلار بالا رفت و به 1003 دلار در هر انس دست یافت. بر اساس آنچه رویترز گزارش داده است، انتظار می رفت طلا طی هفته جاری پس از 4 هفته, افزایش بیشتر قیمت را تجربه کند اما افزایش ارزش دلار در بازار جهانی و افزایش نگرانی سرمایه گذاران نسبت به تشدید درگیری در خاورمیانه از بالا رفتن بیشتر قیمت طلا جلوگیری کرد.

سومین هفته صعودی اوراق تسهیلات

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 1 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و به قیمت 65 هزار و 976 تومان معامله شدند. با وجود افت «تسه»ها به کف 60 هزار تومانی (بازدهی منفی 4/ 10 درصدی از ابتدای سال) در 3 اردیبهشت، اما رشد تدریجی تقاضا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را با اندکی رشد همراه کرد. به این ترتیب میانگین «تسه»ها در سطح 63 هزار و 548 تومان در اردیبهشت قرار گرفت. اما همچنان جهش قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، با ایجاد شوک در معاملات مسکن، افت ماهانه ۳۳ و ۵۹ درصدی را به ترتیب در اسفند و فروردین رقم زد. همچنان کارشناسان نوسانات نرخ دلار، ورود تقاضای سرمایه‌گذاری با سیگنال‌های کاهش رشد شبه‌پول را از جمله دلایل نوسانات قیمت مسکن اعلام می‌کنند. امری که باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن می‌شود.

سهام آسیا در بالاترین سطح ۳ هفته‌ای

روز جمعه، درحالی‌که با کندتر شدن تورم آمریکا، ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاران تقویت شد و نگرانی‌ها از روند سریع‌تر افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو، کاهش یافت، سهام آسیایی روند سود خود را ادامه داد. این درحالی است که گام‌های مثبت کره‌شمالی برای کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره هم باعث ایجاد حس‌وحال خوب در سرمایه‌گذاران شده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی ۰.۹ درصد جهش کرد و به بالاترین میزان ۳ هفته‌ای خود نزدیک شد. تمام زیرشاخص‌ها در منطقه مثبت قرار گرفتند. نیکی ژاپن ۱ درصد بالا رفت در حالی‌که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۷ درصد رشد کرد. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ کنگ  جهشی ۱.۴ درصدی داشت، اما در بازارهای اصلی چین، سهام سود اولیه خود را از دست دادند و اندکی افت کردند.

بیژن زنگنه: آقای ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازی می‌کنند

وزیر نفت درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام و این‌که چقدر روی صنعت نفت، درآمد و صادرات ما اثر می گذارد، گفت: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل ذکری برای صادرات نفت و میعانات گازی ما رخ نخواهد داد و درآمدهای ارزی کشور طبق آنچه در بودجه است، تامین خواهد شد. بیژن زنگنه با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بنزین گفت: قدیمها خیلی برای ما شاخ و شانه می کشیدند که جلوی واردات بنزین را می گیریم و ایران را فلج می کنیم این حرفها به تاریخ پیوسته است و وضعمان در تولید بنزین با وجود رشد مصرف سالانه ۸ الی۹ درصدی خیلی خوب است و از این طریق نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. به نقل از ایسنا، وزیر نفت درباره افزایش قیمت نفت نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم آقای ترامپ درباره بازار نفت دودوزه بازی می‌کنند یعنی دلش می‌خواهد قیمت نفت بالا برود و به همین دلیل با بعضی از اعضای اوپک به توافق رسید که آنها تولید را پایین نگه دارند و قیمت را افزایش دهند تا شیل اویل در آمریکا فعال شود. اکنون این کشور روزانه شش میلیون بشکه تولید شیل اویل دارد که رقم بسیار بزرگی است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران: "سیاه بهار" دام عرضه نمی‌کنیم

طی هفته‌های گذشته تاکنون قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یافت و به بیش از کیلویی ۶۵ هزار تومان رسیده است، البته معاونان وزارت جهاد کشاورزی کمبود نهاده‌های اساسی تولید را عامل افزایش قیمت این محصول عنوان و اعلام کردند که طی هفته گذشته بیش از ۲۰ فروند کشتی حامل این کالاهای اساسی به میزان بیش از دو میلیون تن، وارد و از گمرکات ترخیص شده است و به زودی شاهد ایجاد ارامش و تعادل در بازار خواهیم بود، اما این اتفاق نیافتاد بلکه به نظر می رسد که برای دامداران سود مقطی چند روزه مهم‌تر از بازار و منافع مردم است. علیرضا عزیزاللهی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران - در این باره به ایسنا گفت: این که می‌گویند هم اکنون عرضه دام زنده کاهش یافته و افزایش قیمت گوشت قرمز نیز به دلیل کمبود عرضه است، طبیعی به نظر می رسد، چرا که در این ایام که بارندگی بسیار مناسب بوده و مراتع سرسبز است و به سیاه بهار معروف شده، دامداران دام های خود را بیشتر نگه می‌دارند و به بازار عرضه نمی کنند تا بتوانند دام های خود را سنگین تر کرده و با سود بیشتری عرضه کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف مردم در بازار امروز که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم چه می شود و آن ها باید چه کاری انجام دهند، تصریح کرد که متولی تنظیم بازار محصولات مختلف مانند گوشت قرمز اتحادیه دامداران نیست و ما نیز باید مدافع حقوق دامداران باشیم و از آن ها حمایت کنیم.

فراخوان بی‌ام‌و به دلیل مشکل برق در چراغ‌ها و موتور خودرو

شرکت خودروسازی بی‌ام‌و بیش از ۳۱۲ هزار دستگاه از تولیداتش را در انگلستان فرا خواهد خواند. به گزارش پایگاه تخصصی اتواکسپرس این فراخوان به دلیل وجود نقصی اعلام شده است که می‌تواند به‌طور ناگهانی خودرو را با مشکل برق در چراغ‌ها و موتور خودرو مواجه کند. گفته می‌شود این فراخوان در ادامه فراخوان پیشین بی‌ام‌و صورت می‌گیرد که طی آن بیش از ۳۶ هزار دستگاه از محصولات این خودروساز برای رفع این نقص به مراکز خدماتی بی‌ام‌و دعوت شدند. فراخوان جدید بی‌ام‌و تمامی مدل‌های دیزلی و بنزین‌سوز خودروهای سری یک، سری سه، زد۴ و ایکس یک که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ تولید شده‌اند را در بر می‌گیرد. همین نقص فنی پیش‌تر فراخوان گسترده ۵۰۰ هزار دستگاهی محصولات بی‌ام‌و در آمریکا، کانادا، آفریقای‌جنوبی و استرالیا را نیز موجب شده بود. دلیل اصلی بروز این نقص فنی، فرسودگی تدریجی کابل باتری این خودروها اعلام شده است. این مشکل در انگلستان موجب بروز یک تصادف ومرگ راننده شده است.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر قیمت بنزین در انگلیس

گاردین گزارش داد: خروج آمریکا از برجام باعث شده است که مردم انگلیس شاهد افزایش قیمت سوخت در این کشور باشند. هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در انگلیس 2 پنی افزایش یافته است. از زمان اقدام دولت ترامپ در کناره‌گیری از توافق هسته‌ای با ایران قیمت نفت از 75 دلار به 77 دلار در هر بشکه رسیده است. گروه RAC  انگلیس اعلام کرده است که هم اکنون مردم انگلیس از نظر قیمت سوخت از سه جهت تحت فشار هستند. از طرفی مناقشات ژئوپلتیک در حال بالا بردن قیمت نفت هستند و از سوی دیگر کاهش تولید نفت اوپک و تضعیف پوند انگلیس در برابر دیگر ارزها به بالا رفتن قیمت سوخت در این کشور منجر شده است. بنا به اعلام این مؤسسه این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده قیمت بنزین در انگلیس به بالاترین میزان از اکتبر 2014 تا کنون برسد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۸
از کویت گله ای نداریم با توجه به سابقه قبلیش ولی از عراق بشدت گلمندیم که نمک میخورد و نمکدان میشکند !! چرا برای جبران کمبود نفت ایران را پس از تحریم عراق پیشقدم شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
اگر خریدار قبلی نفت عراق بخواهد از ایران نفت بخرد ما نمی فروشیم؟
همیشه خودمان را جای دیگران بگذاریم.
پر توقعی های بیجا را هم کنار بگذاریم.
ارز 7200 تومانی را 4200 تومان می خرید و افتخار هم می کنید.
تکلیف ما که چندر غاز سرمایمون توبانک بود و به حرف مسئولین گوش کردیم و به دلار و سکه تبدیلش نکردیم
چیه کدام مسئول پاسخگو ی بدبختی ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
یعنی اونایی که رقن پولهاشو بیشتر شده خوشبختند؟!
یعنی شما چندرغازت تو بانک از ماها بیشتره خیلی خوشبخت تر از مایی؟!
یا اینکه شما الان داری حرص می خوری و ما داریم زندگی می کنیم؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
مسئولش سیفه ولی ایشونم مثل بعضی ها جوابگو نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
تاتوباشی دیگه به هرکسی اعتمادنکنی
برنج وارداتی هندی ده کیلویی که مورد مصرف اقشارآسیب پذیر بود تا 5سال قبل کیسه ای 18تومان بود که در دولت روحانی درمرحله اول به 45هزارتومان ودرحال حاضر به بالای 90هزارتومان رسیده بانک مرکزی عنایت کند ارزلازم رادراختیاربازرگانان قراردهد تا برنج به همان قیمت قبل از دولت روحانی 45هزارتومان بدست ملت مستضعف برسد تنا حداقل کارمندان وبازنشستگان ازخوردن برنج محروم نشوند
حضرات بجای گردشگران خارجی بفکر ملت مظلوم ایران باشند که زیر هزینه های سرسام آورزندگی در حال له شدن هستند بانک مرکزی لطف کند بابت واردات کالاهای واردان ارز لازم را اختصاص دهد نه بیش ازاین بازنشستگان زیرفشاراقتصادی استخوانهایشان خردنشود
مگه مسولین بانک مرکزی نمی گفتن مشکلی تو تبدیل ارز گردشگران خارجی نداریم و این موضوعات شایعه سازی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شنیدن اینگونه اظهارنظرها نمک پاشیدن برزخم ملت ایران است اگر بانک مرکزی ارز کافی دارد لطف کند به بازرگانان بدهد تا برنج وارداتی وسایر کالاهای وارداتی چندبرابر به ملت تحمیل نشود
در حال حاظر اكثر سفارت خانه ها برا صدور ويزا در ايران هزينه ها را به صورت ارزي مي گيرند جا دارد بانك مركزي و وزارت خارجه سفارت هاي مستقر در تهران مكلف كند چون در خاك ايران هستند معادل ريالي ان را دريافت كنند كه حداقل مبالغ جززي مجبور به مراجعه با بازار سياه نباشند و بر اساس نرخ ارز مصوب انها(سفارت خانه ها) نيز از بانك ها دريافت كنند
شنبه 22 اردیبهشت 97
روند صعودی نرخ ارز ها همچنان ادامه دارد
پوند از 9100 عبور کرد
یورو 8000 تومان
سکه دوباره رفت بالای 2100000
سر توريست خارجي را از بدو ورود با خريد ارزشان به نصف قيمّت واقعي كلاه مي گذاريم؟ من حاضرم هر دلار را از خارجي ها ٦٠٠٠ تومان يعني ٥٠٪‏ كرانتر بخرم.
ارزی وجود ندارد
درحالیکه بازنشستگان بخاطر مشکلات عدیده معیشتی معترض هستند حضرات بفکر ارزش گردشگری هستند
شنبه 22اردیبهشت ساعت13:30
پوند 9100
یورو 8000
دلارکانادا 5250
سکه 2100000
دلار آمریکا ؟؟؟
مطالب خوبي داريد
درصورت تمايل به تبادل لينک پيام دهيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر