بازدید 7440

سه وضعیت ایران در مقابل برجام و تصمیم ترامپ

کد خبر: ۷۹۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 27 April 2018

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه ایران در صورت خارج شدن آمریکا، از برجام خارج می‌شود،‌ گفت: در مقطع کنونی ایران از همه ظرفیت‌های برجام برای توسعه هسته‌ای استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، سیدحسین نقوی‌حسینی اظهار کرد: ما در برجام با سه وضعیت روبرو هستیم؛ اول اینکه آمریکایی‌ها از برجام خارج شده ولی اروپایی‌ها بمانند، حالت دوم این است که آمریکا و اروپا هر دو از برجام خارج شوند، حالت سوم هم ناظر به این است که اروپایی‌ها بگویند که اجرای برجام را ادامه می‌دهند و حتی رفتارهای آمریکا را جبران می‌کنند.

وی افزود: بر اساس این سه حالت، اگر اروپا و آمریکا از برجام خارج شوند ما هم خارج می‌شویم، همان‌طور که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران و اخیرا وزیر خارجه اعلام کرده، ما بعد از خارج شدن آمریکا، از برجام خارج می‌شویم چون معتقدیم اروپایی‌ها قادر به مقابله با آمریکا نیستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بعد از این شرایط ما به غنی‌سازی خود ادامه داده و همه چیز به حالت قبل برمی‌گردد. از طرف دیگر اگر اروپایی‌ها در برجام بمانند و آمریکا همچون شرایط فعلی به تعهداتش عمل نکند، ما توسعه برنامه هسته‌ای‌مان را انجام می‌دهیم و از ظرفیت‌های موجود برجام استفاده می‌کنیم، این همین کاری است که اکنون نیز انجام می‌دهیم.

نقوی‌حسینی با تاکید بر اینکه ایران برای همه حالت‌ها در برجام سناریو دارد، گفت: بر این اساس ما هیچ نوع معامله و مذاکره‌ای بر سر برجام نخواهیم داشت، برجام توافقی است که از زمان اجرای آن دو سال می‌گذرد، اگر برجام بدون هیچ تغییری ادامه پیدا کند ما هم حضور داریم لذا هیچ معامله و مذاکره‌ای وجود ندارد.

سروری: آمریکا گمان برده شرایط موجود بهترین زمان برای انتقال سفارت آمریکا

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پرویز سروری دبیر کل جمعیت رهپویان درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس در چند روز آینده و اهداف پشت پرده این اقدام اظهار کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که موضع تند کشورهای عربی در چند سال اخیر علیه اسرائیل با بازی‌گردانی عربستان سعودی از بین رفته است و اسرائیلی‌ها دیگر نگرانی‌های گذشته را نسبت به کشورهای عربی ندارند و عملا کشورهای عربی را در کنار خود می‌بیند.

وی افزود: آمریکا گمان برده شرایط موجود بهترین زمان برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بوده تا با این کار زمینه را برای یکی از مطالبات مهم اسرائیلی‌ها و اشغالگران قدس فراهم کند.

سروری تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق انتقال سفارت خود به بیت المقدس سیاست‌های شکست خورده خود را در منطقه احیا کنند.

دبیر کل جمعیت رهپویان بیان کرد: اشتباه محاسباتی آمریکا این است که فکر می‌کند دولت‌ها مظهر قدرت هستند و اگر سران ملل عربی نسبت به انتقال سفارتخانه آمریکا واکنشی نشان ندهند در واقع نشانه همگرایی کشورهای عربی با اسرائیل است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها نمی‌توانند سیاست های عادی سازی انتقال سفارت را پیش ببرند و با واکنش‌های جدی دولت‌های بسیاری مواجه خواهند شد و اسرائیلی‌ها نیز باید بدانند که این حرکت آمریکا برای آنها موثر نخواهد بود و باعث انسجام بیشتر فلسطینی‌ها خواهد شد.

سروری تأکید کرد: سازش‌کارانی که سعی دارند تا با انجام مذاکره و سازش حقوق ملت فلسطین را از بین ببرند به شدت ضربه خواهند خورد.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اذعان کرد: به نظر می‌رسد که بر خلاف محاسبات آمریکایی‌ها این اقدام می‌تواند در نهایت موجب انسجام هرچه بیشتر فلسطینی‌ها و شکست سازش کاران خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر