بازدید 5704

نماینده‎ای حکم ارتداد دیگری را داد؟!

کد خبر: ۷۹۳۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸ 25 April 2018

رای گیری درباره تحقیق و تفحص از سازمان مراتع و جنگلداری تمام شده بود که یکباره تذکر یک نماینده مجلس در اعتراض به اینکه یک عضو جبهه پایداری حکم ارتداد او را داده است، فضا را تغییر داد.

به گزارش خبرآنلاین، ماجرا به اختلاف نظر این دو نماینده درباره نوع برخورد نیروی انتظامی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر مربوط بود که این روزها در فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاشیه ساز شده است. از همان روزی که فیلم فحاشی و کتک کاری یک مامور گشت ارشاد با یک دختر منتشر شد، این اختلاف نظرها بالا گرفت. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید روز گذشته در تذکری گفته بود قرآن کرامت انسانی را مهمتر از حرمت کعبه قرار داده است و نباید به بهانه حجاب و نهی از منکر، ترویج منکر می شود و حرمت انسان زیر سوال می رود. نماینده شیراز همچنین گفت: از برخورد زشت مامور ناجا با فردی مسلمان اگر نگوییم که باید دق کنیم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم. زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می شویم.

نصرالله پژمانفر عضو جبهه پایداری هم در پاسخ به این تذکر گفته بود که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و که اگر کسی امر به معروف را واجب نداند، یک نوع انکار ضروری دین صورت گرفته و حکم کلی آن ارتداد است.
همین سخنان دیروز پژمانفر بود که داد پارسایی را بار دیگر درآورد. او در تذکر امروزش گفت که پژمانفر او را به ارتداد محکوم کرده و در مجلس او را دادگاهی کرده است. او از این عضو جبهه پایداری خواست تا شان مجلس را رعایت کند و بی دللی همکاران دیگرش را تهدید نکند.

سخنگوی فراکسیون امید به نماینده قم متذکر شد که اینگونه تهدیدها در حوزه انتخابیه کاربرد دارد، نه در مجلس. پارسایی گریزی به سابقه حضورش در جبهه های جنگ زد و گفت: اگرچه این ادعاهای شما وحشتناک تر از گلوله های دشمن نیست، اما از تریبون مجلس دردناک است!

او سپس از علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت خواست تا به عنوان یک فرد آزاده و فرزند شهید مطهری به این موضوع ورود کرده و مانع از آن شود که از تریبون مجلس چنین فتوایی داده شود چرا که چنین ادبیاتی وهن مجلس است.
علی مطهری هم در پاسخ به او گفت که مفهوم سخنان پژمانفر کلی بوده که گفته اگر کسی امر به معروف را واجب نداند به نوعی به انکار ضروری دین پرداخته و حکم کلی آن ارتداد است. نایب رئیس مجلس گفت که لحن پژمانفر با لطفات بوده و منظورش پارسایی نبوده و تنها گفته است که این حرف لوازمی دارد و نماینده شیراز را متهم به ارتداد نکرده و توهین صریحی صورت نگرفته است.

البته پارسایی خواستار بررسی سخنان پژمانفر از سوی هیات نظارت بر نمایندگان شد و کوتاه نیامد.
پژمانفر هم با اصرار خواستار پاسخگویی به او شد و میانجی گری های علی مطهری هم کفاف نداد. بالاخره تریبون پژمانفر روشن شد و گفت: من بر خلاف آقای پارسایی معتقدم که ما بین نیروهای نظامی و انتظامی، نباید پلیس خوب و بد ایجاد کنیم و بگوییم برخی را تایید می کنیم و برخی را نه. ایشان گفت یک واجبی فدای یک مستحب شده است و منظورش این بود که امر به معروف و نهی از منکر مستحب است. این حرف را همه عزیزان شنیدند. من هم عرض کردم که اگر کسی بخواهد حکم دین را عوض کند، یعنی از دین خارج شده. آقای پارسایی که مجتهد نیست. امر به معروف واجب است و نمی توان گفت که مستحب است. اگر کسی عامدا و عالما این کار را بکند و امر به معروف را واجب نداند، خطا کرده است.

او سخنان پارسایی در باب اینکه حرف های او به درد حوزه انتخابیه می خورد نه مجلس، را «پوپولیستی» خواند و گفت: روحانیت حریت دارد؛ ما همیشه از دین دفاع کرده ایم ولو اینکه برخی بخواهند چنین حرف های پوپولیسیتی بزنند.
عضو جبهه پایداری تاکید کرد که حرف پارسایی کاملا غلط و غیرشرعی بوده و باید دفاع او از دین را نیز در هیات نظارت بر نمایندگان بررسی کنند.
البته نماینده قم خطاب به مطهری ادامه داد که من اصلا خطابش به پارسایی نبوده ولی حرف او کاملا غلط بوده و باید این مساله بررسی شود. پژمانفر در ادامه خطاب به پارسایی گفت: اصل 8 قانون اساسی نیز به امر به معروف اشاره دارد؛ اگر شما به این مساله دینی توجه ندارید، لااقل به قانون اساسی پایبند باشید چون نمایندگان باید پاسدار قانون اساسی باشند.
پس از سخنان وی مطهری بار دیگر وارد این مناظره شد. نایب رئیس مجلس از یکسو گفت که سخنان پارسایی سهو لسان بوده و از سوی دیگر گفت که موضع گیری پژمانفر به منظور صدور فتوا نبوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر