بازدید 3042
اقتصاد در گذر زمان

از تاسیس فرهنگستان ایران تا تاسیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 
کد خبر: ۷۹۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۸ 25 April 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

 

5 اردیبهشت 1314، برای توسعه و تکمیل زبان فارسی و وضع واژه‌ های جدید فارسی و جایگزین نمودن آنها به جای لغات بیگانه سازمان به نام «فرهنگستان ایران» تاسیس یافت. در این سازمان نخبه دانشمندان معاصر در رشته‌ های مختلف عضویت یافتند. در همین روز ذکاءالملک فروغی رییس ‌الوزراء، به ریاست فرهنگستان و ادیب ‌السلطنه سمیعی و حاج سیدنصرالله تقوی به نیابت ریاست انتخاب شدند. غلامعلی رعدی آذرخش رییس اداره انطباعات وزارت معارف با حفظ سمت به ریاست دبیرخانه برگزیده شد. فرهنگستان از تاریخ تاسیس به وضع لغات جدیدی پرداخت که تدریجا از این تاریخ ملاک کارها قرار گرفت.

5 اردیبهشت 1339، لایحه بیمه کارمندان کشوری و خانواده آنها در یک ماده و یازده تبصره به تصویب رسید.

5 اردیبهشت 1356، اتاق بازرگاني ايران و انگليس با عضويت بيش از 140 شركت ايراني و انگليسي در تهران تأسيس شد. در مراسم افتتاحيه اين اتاق آنتوني پارسونز سفير انگليس نيز حضور داشت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر