بازدید 3526
رئیس کارگروه انتقال محکومین و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری:

توافق اولیه برای انتقال 700 محکوم ایرانی از ترکیه

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از انجام توافقات اولیه برای انتقال ۷۰۰ محکوم ایرانی از ترکیه به کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۹۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳ 25 April 2018

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از انجام توافقات اولیه برای انتقال ۷۰۰ محکوم ایرانی از ترکیه به کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا ، محمود عباسی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سال 97 را با دیپلماسی فعال حقوقی قضایی شروع کردیم و با سفر رئیس جمهور به ترکمنستان ۲۸۳ نفر از محکومین زندانی در این کشور به ایران برگشتند و چهارنفر از محکومین ترکمنستان را تحویل دادیم، افزود: در هفته گذشته پنج نفر از محکومین ایرانی را از افغانستان برگرداندیم.

وی با بیان اینکه ظرف هفته آینده ۴۷ نفر از محکومین ایرانی از کویت به کشور برمی‌گردند، بیان کرد: متاسفانه در ترکیه تعداد 700 محکوم داریم که آنها را به کشور بر خواهیم گرداند.

رئیس کارگروه انتقال محکومین و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری ادامه داد: برای انتقال ۷۰۰ نفر از محکومین ایرانی از ترکیه توافقات اولیه صورت گرفته و تلاش می‌کنیم هم محکومین ترکیه را تحویل دهیم و هم محکومین خود را به کشور برگردانیم.

عباسی با بیان اینکه در پرتو این دیپلماسی حقوقی و قضایی هفته گذشته امضای چهار معاهده حقوقی قضایی را با کشور برزیل داشتیم، گفت: در این راستا معاهده‌ استرداد مجرمین، انتقال محکومین، معاضدت حقوقی و قضایی در امور کیفری و معاضدت حقوقی در امور تجاری و مدنی را برزیل امضا کردیم.

وی یادآور شد: همچنین ظرف دو هفته آینده با یکی از کشورهای عربی نیز معاهده‌ای امضاء می‌کنیم.

رئیس کارگروه انتقال محکومین و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه چندین معاهده دیگر با کشورهای دیگر آماده امضاء داریم که بزودی انجام می‌شود، در خصوص خاوری گفت: حکم محکومیت آقای خاوری صادر شده و گرچه با دولت کانادا معاهده انتقال محکومین یا استرداد مجرمین نداریم ولی براساس اصول حقوق بین‌الملل که نزد کشورها پذیرفته شده و براساس معامله متقابل می‎توان اینگونه افراد را به کشور برگرداند منتها لازمه آن اراده سیاسی دولت‎هاست و هم‎اکنون ارتباط ایران با کانادا قطع است و به صلاح دولت کاناداست که اینگونه مجرمان که ثروت کلان مردم ایران را بلعیدند و به آنجا پناه دادند به کشور برگرداند و آنجا را ملجاء و پناهگاه کلاهبرداران بین‌المللی و اینگونه مجرمین بزرگ قرار ندهد.

عباسی در ادامه با بیان اینکه 100 کیلینیک شهروندی در استان‌های مختلف راه‌اندازی کردیم وایجاد چندین کلینیک حقوق شهروندی در لرستان در دستور کار است، تاکید کرد: اگر در جلسه با شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد به نتیجه برسیم حداقل پنج کلینیک حقوق شهروندی را راه اندازی می‌کنیم.

رئیس کارگروه انتقال محکومین و معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری یادآور شد: این کلینیک‌ها برای ترویج و آموزش حقوق شهروندی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی می‌توانند بسیار موثر و کارساز باشد.

وی با اشاره به انتشار فیلم برخورد مامور نیروی انتظامی با یک فرد که در فضای مجازی منتشر شد، گفت: هر چند به لحاظ قانون شهروندی رفتار مامور درست نبوده و جرم و قابل تعقیب کیفری است اما نباید اینگونه مباحث سبب شود که نهادهای حاکمیتی و ناجا که ملجاء و پناهگاه مردم است و امنیت را در کشور برقرار می‌کند اصل خدمت‌رسانی آنان زیر سوال برود. باید به تخلف مامور رسیدگی شود و این نباید منجر به آشوب اجتماعی شود.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت: در آمریکا هر روز پلیس به سیاه پوستان حمله می کند و ماموران خاطی تحت تعقیب قرار می گیرند؛ این اتفاقات نباید منجر به آشوب اجتماعی و تشویش فضای رسانه‌ای شود.

وی در ادامه با اشاره به حقوق اقلیت‎های مذهبی، بیان کرد: چه دستوری بالاتر از منشور حقوق شهروندی که رئیس جمهور آن را امضاء کردند؛ در قانون اساسی و در قوانین و مقررات جاری و کیفری حقوق اقلیت‎های مذهبی به رسمیت شناخته شده و تضمین شده‎اند، اهانت به اقلیت‌ها به مانند سایر افراد است و آنها هم از حقوق شهروندی برخوردارند.

عباسی با بیان اینکه رییس جمهور اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نداریم اما باید زمینه‎ای فراهم کنیم که شبکه‌های ملی برای اطمینان مردم از امنیت مسایل خصوصی خود فعالیت کنند که خوشبختانه یک پویش ملی در کشور ایجاد شده و باید از این حرکت حمایت کنیم، گفت: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، کالای ایرانی الزاما لباس و پوشاک نیست، خدمات هم کالای ایرانی است؛ کوچ مردم به شبکه‌های داخلی حمایت از کالای ایرانی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر