بازدید 27084

پس از پخش عبارت جنجالی از بلندگوی مجلس، سلیمی دوستانش را عوض می‌کند؟!

بنا بر اظهارات پزشکیان، نائب رئیس مجلس، عبارات جنجالی پخش شده از رادیو که در هفته گذشته دردسرهایی زیادی برای مجلس ایجاد کرده، از دل گفت وگوی حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات با وی درآمده است. برای پیشگیری از تکرار این مشکل، آقای سلیمی چه باید بکند؟
کد خبر: ۷۹۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳ 23 April 2018

جنجالی که از جلسه صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته مجلس و با انتشار الفاظی عجیب از بلندگوی مجلس آغاز شده بود، با توضیحات پنج روز بعد مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس به پایان خود نزدیک شده است. همین جنجال از زاویه‌ای دیگر، فرصت مناسبی است که برخی نمایندگان مجلس، نه تنها درباره الفاظی که به کار می‌‎برند، بلکه درباره رسانه‌های مورد علاقه خود، ادعاهایی که راحت باور می‌کنند و نگاهی که به مسائل کلان کشور دارند، دوباره فکر کنند.

به گزارش «تابناک»؛ صبح روز سه‌شنبه 28 فروردین، معدودی از شنوندگان مشروح مذاکرات مجلس از رادیو فرهنگ در زمینه سخنان جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب که مشغول نطق خود درباره مسائل اقتصادی کشور بود، متوجه پخش عبارتی درباره «نشان دادن دختر خوشگل‌ها» از بلندگوی مجلس شدند.

رجوع به وبسایت رادیو فرهنگ نشان می‌داد، ادعای مطرح درباره پخش چنین عبارتی درست است و یک نفر در مجلس حدود ساعت هشت و پنجاه دقیقه صبح، این عبارت را بر زبان آورده است. پس از چند روز جنجال و تهدید و در حالی که برخی موضوع را از بیخ انکار می‌کردند، پزشکیان نائب رئیس مجلس که طی هفته گذشته در غیاب علی لاریجانی مدیریت جلسات مجلس را بر عهده داشته، درباره ریشه ماجرا و چگونگی انتشار عبارت جنجالی از رادیو توضیحاتی داده است.

در روایت پزشکیان از ماجرا آمده است: «در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته برادرمان آقای سلیمی اعتراضی راجع به پالرمو داشتند، مبنی بر این‌که شورای نگهبان این مصوبه مجلس را قبول نمی‌کند که بنده در توضیح به ایشان گفتم، نباید شورای نگهبان در این‌باره دخالت کند. آقای سلیمی موضوع را برای من شرح و توضیح داد که اشتباه ترجمه در معاهده پالرمو همچون آن است که «به ما گندم‌‌نمایی کرده و بعد از آن جو فروختند». یا این‌که وقتی به خواستگاری دختری رفتی، در آن خواستگاری «دختر خوشگلی» را نشان داده اما «دختر زشت» را به صیغه تو درآوردند.»

با باور کردن این توضیحات، ماجرا به پایان نمی‌رسد. بلکه باید سلسله ماجراهایی را دنبال کرد که پیشینه آن به بیش از چهار سال گذشته می‌رسد.

ماجرای اشتباه در ترجمه متن کنوانسیون پالرمو چیست؟

دو روز پیش از شروع جنجال اخیر، الهیار ملکشاهی، نماینده کوهدشت در مجلس و رئیس کمیسیون قضایی مجلس در توضیح آخرین اقدامات کمیسیون متبوعش در مجلس و با اشاره به برگشت خوردن مصوبه مجلس در خصوص الحاق به کنوانسیون پالرمو در خصوص مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، اظهار داشته بود، «ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو این بود، متنی که دولت به عنوان لایحه پیشنهادی ترجمه و آن را به مجلس تقدیم کرده با متن اصلی آن تطابق نداشته و دارای اختلافات زیادی است و در همین راستا لازم است تا دولت در ارائه لوایح خود به مجلس دقت لازم را داشته باشد تا این اتفاق نیفتد، چرا که ما به لایحه‌ای که از طرف دولت می‌آید اعتماد می‌کنیم.»

معدودی از رسانه‌های مخالف دولت، از اعلام این خبر برای حمله به دولت استفاده کردند با طرح این ادعا که دولت در ترجمه معاهدات بین‌المللی صداقت ندارد و مجلس را فریب داده است. به احتمال فراوان، آقای سلیمی تحت تأثیر همین خبرسازی‌ها، به هیأت رئیسه مجلس مراجعه کرده تا «محور مقاومت را نجات دهد»!

مشکل اما این است که آقای سلیمی پیش از آن که به گفته پزشکیان از آن عبارت نامناسب استفاده کرده باشد، چند اشتباه بزرگتر مرتکب شده است.

خلاصه ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه گرفته است، از این قرار است؛

  • اشتباه در استفاده و یا عدم استفاه از کلید اسپیس در هنگام تایپ متن که در مواردی باعث شده که شماره برخی از بندهای متن اشتباه شود.
  • یک بار در متن به جای کلمه «جز» نوشته شده است «جزء»
  • در چند جای متن، تایپیست یا مترجم عبارت‌های «دولت درخواست‌کننده» و «دولت درخواست‌شونده» را اشتباها به جای هم و یا به شکل تکراری به کار برده است.
اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس

 

حساسیت موضوع قانون‌گذاری بیشتر از این است که دولت حق داشته باشد، در مصوبات خود چنین اشتباهی بکند و بنابراین تشکیلات دولت، حتما وظیفه دارد برای پیشگیری از موارد مشابه در آینده چاره‌ای بیندیشد.

ولی از سوی دیگر، مجلس با همه تشکیلاتش نمی‌تواند از زیر ماجرا شانه خالی کند. دولت اشتباه کرده است، ولی مگر همین متن از سال 1392 که لایحه آن به مجلس تقدیم شده، در اختیار 270 نماینده مجلس و بروکراسی عظیم مرکز پژوهش‌های مجلس نبوده است؟ مگر لایحه در کمیسیون‌ها مربوطه و صحن علنی مجلس مورد بحث قرار نگرفته است؟

رسیدن به ریشه ماجرا و توصیه‌هایی برای آقای سلیمی!

ماجرا البته از این فراتر است. برای رسیدن به ریشه ماجرای جنجال چند روز اخیر، باید واقعیت آن را فهمید. یک تایپیست یا نهایتا مترجم در هنگام تهیه متن یک معاهده بین‌المللی دچار اشتباهاتی بسیار ساده شده است. هیأت وزیران در هنگام بررسی لایحه، متوجه این مسأله نشده؛ مجلس و مجموعه‌های وابسته به آن که بیش از چهار سال متن لایحه را در اختیار داشته‌اند، هم متوجه این اشتباهات نشده‌اند، ولی پس از پی ‌بردن شورای نگهبان به موضوع، یک نماینده مجلس تصور کرده که دولت قصد داشته «دخترهای زشت» را به جای «دخترهای خوشگل» به مجلس قالب کند.

چرا یک نماینده مجلس ممکن است به چنین تصوری برسد؟

فراتر از موضوعی که فعلا محل مناقشه قرار گرفته، عده‌ای در ایران با تصوراتی عجیب، مخالف هر گونه توافق بین‌المللی هستند و از آن جایی که توانایی تخصصی برای تحلیل این معاهدات را ندارند، برای مخالفت با آنها مجبور می‌شوند به کلیشه‌های جنسیتی و مشابهت‌سازی‌های زناشویی متوسل شوند.

جمهوری اسلامی ایران در کنار هفت کشور «بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و توالو» تنها کشورهایی هستند که به کنوانسیون پالرمو نپیوسته‌اند. تعدادی از نمایندگان مجلس هم با طرح این ادعا که پیوستن به این معاهده به ضرر حزب‌الله لبنان است، به اصلی‌ترین صداهای مخالف با الحاق ایران به کنوانسیون تبدیل شده‌اند، در حالی که مجلس لبنان که ریاست آن با یکی از اصلی‌ترین حامیان حزب‌الله در لبنان است، در سال 2005 الحاق لبنان به کنوانسیون را تصویب کرده است.

وقتی که یک چهره سیاسی یا نماینده مجلس به شکل بنیادی با هر توافق بین‌المللی مخالف باشد، بعید نیست، اشتباهی را که البته خودش نیز در آن سهیم بوده، یک فریب‌کاری ببیند. اگر این نماینده مجلس واقعیت اشتباه پیش آمده را بفهمد یک گونه واکنش نشان می‌دهد، ولی اگر تصوری اشتباه بر وی غالب شود، احساس وظیفه شرعی و انقلابی وی را به راهی دیگر خواهد انداخت.

برای آقای سلیمی که در کانون جنجال اخیر است و البته هر نماینده و سیاستمداری که ممکن است در معرض هیجانات مشابه قرار بگیرد و از مثال‌های استفاده کند که او را به دردسر بیندازد، توصیه‌هایی وجود دارد از جمله این که؛

  • اسناد را خودتان ببینید و بدون بررسی، تحت تأثیر ادعاهای دیگران درباره آنها قرار نگیرید. اگر یک دوست یا رسانه، یک بار شما را فریب داد، دفعه بعد دقت کرده و یا در دوستی با او تجدیدنظر کنید. دوست ناباب، اخلاق انسان را خراب می‌کند، رسانه مغرض و دوست ناآگاه هم می‌تواند یک سیاستمدار را گرفتار کند.
  • سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را علم بدانید. شما برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه می‌کنید، ولی همان پزشک را برای طراحی ساختمان صالح نمی‌دانید. برای بررسی یک معاهده بین‌المللی هم به متخصص همین موضوع مراجعه کنید!
  • استفاده از کلیشه‌های جنسیتی و مسائل زناشویی برای دفاع و یا حمله به یک موضع در مسائل حساس و پیچیده، نشانه جدی از ناآگاهی به موضوع و یا تلاش برای فریب دادن شماست. مواظب باشید!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶۰
خوب بلدند ماستمالی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
عذر بدتر از گناه یعنی همین!! توجیه زشت تر از خطا!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
حتی بلد نیستند یک دروغ باورپذیر بسازند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
هرچند که اگر این کار رو یکی از نماینده های اصلاح طلب یا مستقل کرده بود نام این نماینده سالها از طریق خبرگزاری های مردمی! ارزشی با عنوان نماینده خوشگل طلب یا امثال این معرفی میشد اما باید توجه کرد این نماینده علاوه بر رفتار خلاف شئون نمایندگی باعث وهن لباس طلبگی و رفتار خلاف شئون جبهه ای که خودش درش هست و بسیار نسبت به مسائل اخلاقی حتی فردی مردم متعصب هستند انجام شده و این نشان دهنده این بیت معروف و شرح حال امروز ماست:
گفتا که من آنچه می‌نمایم هستم... آیا تو چنان که می‌نمایی هستی؟
ماله نكشيد چه فوري هم براي خودشون ميبافن و ميرن اولش كه گفتن صدا گزاري بوده بعد 1 روز فكر و بالا و پايين يه ماله پيدا كردن ماله بكشن شما بگيد ما هم ميگيم شما درست ميگيد اما كيه كه باور كنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تورو به خدا نماینده مملکت رو ببین..... وضعیت کشورمون با نمایندگانمون کاملا همخوانی داره البته...
.... حالا اگه یارو از لیست امید بود چکار می کردین
کی بشه تاریخ این دوره از مجلس زودتر تمام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
یه سری دیگه میان سر کار ناکارامدتر
از این دست آدم های جو فروش گندم نما زیاد هست این از اون دست که چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنندحالا اگه یه نماینده از کشورهای غربی بود صدا و سیمای میلی با اون خبرنگاره خاص خودش چها که نمیکرد.این آقا باید عذخواهی بکنه بعد هم بره پی کارش
عجب ! چه آبروریزی ! ببینید چه کسانی برای ما ملت تصمیم می گیرند .
توصیه های آخرش خیلی عالی بود
توجیه بیموردی بود,شهدا به خاطر رای دادن به چنین افراد حقیری,شرمنده ایم
اقا تابناک این متن چه ربطی به موضوع داشت اخه واقعا ایول به سایت خبریت خوب پوشش نده خبرو ولی دروغ هم‌نگو
عین جمله ای که گفته میشه اینه" از اون دختر خوشگلارو هم به ما نشون بده"
این کجاش شبیه جمله منتسب به این آقاست؟ مردم خر نیستن
اگر یک کارمند یا یک معلم به این وضوحی چنین حرفی را بیان کند . اولین کاری که در حق او انجام می دهند اخراج یا منتظر خدمتی خواهد بود ....
باور کردیم !!!!
ایشون بهتره خودشون رو عوض کنن
ازاینکه نماینده ای که این جمله را به زبان رانده معرفی کردید ،ممنون.
اینجوری که بدتر شد
خودشو باید عوض کنه نه دوستاشو . مثل بچه آدم از همه ایرانی ها عذر خواهی کنه و بعد بگه من لیاقت نمایندگی مجلسی رو ندارم که امام زمان رهبرشه و بعد هم بره .....
این ها می خوان مارو ببرند بهشت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
همگی با هم و با دختر خوشگلا میریم بهشت .
این متن یعنی فرار رو به جلو یا تغییر اذهان از واقعیت اصول گرایی به پالرمو. ....
هم باید دوستاشو عوض کنه و هم فردا با اولیا بیاد مدرسه
متن قوی نبود و قدری پیشداوری داشت و منصفانه نبود
این حق سخنران است که از هر ظرفیتی در زبان فارسی است برای تفهیم استدلالاتش استفاده کند و این بخصوص گاهی برای جلب توجه مخاطب مؤثر واقع میشود و به هر حال به سلیقه ی گوینده بستگی دارد و
نباید کسی را به این دلیل متهم به استفاده از حساسیتهای زناشویی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
توجه کنید که جمله این دختر خوشگلا رو به ما نشون بدین با چه لحنی گفته می شود. مردم را احمق فرض کردید. حداقل این همه ادعا نداشته باشید و به مردم گیر ندید تا در این جور مواقع مردم هم کارهای شما را نادیده بگیرند.
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
کسی که مثلا مبصر نمایندهاس نباید از این حرفها بزنه و وقتی سیاست کلی کشور بر مبنای رعایت نکات اینگونه هست به نحوی که در فیلمها خانمها حتی در خواب هم حجاب دارند، منظور شما از حساسیتهای زناشویی چیه؟
متن قوی نبود و قدری پیشداوری داشت و منصفانه نبود
این حق سخنران است که از هر ظرفیتی در زبان فارسی است برای تفهیم استدلالاتش استفاده کند و این بخصوص گاهی برای جلب توجه مخاطب مؤثر واقع میشود و به هر حال به سلیقه ی گوینده بستگی دارد و
نباید کسی را به این دلیل متهم به استفاده از حساسیتهای زناشویی کرد
ملتو چی فرض کردن؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
ملت ماهم همین هستن برادر
مشت نشانه خروار است!!
گفت دختر خوشگل ها رو به ما نشون بده. نگفت دختر خوشگله . یعنی که موضوع ، تشبیه ماجرای پالرمو به خواستگاری از یک دختر خوشگل یا زشت نبوده.
احتمالا داشتن توی گوشی متن قانونی ، نامه ای چیزی رو بهش نشون میدادن ، گفته اینا رو ول کن . اون دختر خوشگلا رو به ما نشون بده !
توجیه . توشیح . تفسیر . تحلیل . ارجاع به موضوع پارلمو وو. یعنی پاک کردن صورت مسله و اگر واقعا گفته چرا دریغ میکنید چطور حرف هاشمی و خاتمی هر چه میگفتند پخش میکردید . شفاف سازی کنید تمام مردم و نمایندگان مردم از این ظاهر سازی و ریا کاری دست بردارند .
این عکس دختر خوشگلها را بذار ببینیم این چه ربطی به آن موضوع پزشکیان دارد ؟ به هر چیز ربط دارد بجز به همان حرف پزشکیان . آقای توکلی دیدبان شفافیت باید مشخص کنند قضیه چیست .بنظرم به سه دلیل نمیخواهند موضوع کش پیدا کند یکی بخاطر اینکه تایید شورای نگهبان را دارد دوم شخصیت روحانی هست و سوم بخاطر جایگاه مجلس ولی بی فایده هست . هیچ چیز ما درست نیست .
حالا شما حساب کنید وقتی میگروفن ها خاموش هست چه سخنان زیبایی میگویند پس اخلاق نسبی هست . قابل توجه جوانان احساسی و مردم گاهی چنان کلمات و صفات زیبا و بیش از حد به کسی توصیف میکنند که کلمات و صفات کم میاید . اینقدر از انسانها تعریف نکنبد فقط در حد خوب هست . بد نیست . مناسب هست استفاده کنید
خيلي واضح ميگه اون دختر خشگلارو نشون ما هم بده
هزارماشا ... فقیه ومجتهد که زیاد داریم کجای این حرفها خلاف شرع بود اگر خواستید من ده ها نمونه حدیث وروایت از این قبیل ارائه کنم
آنهاييكه درمناصب وپستهاي حساس تكيه زده اندزيرذره بين دوست ودشمن هستند رفتاروكردار وگفتارآنهاميبايست درشان ومنزلت مسئوليتشان باشدوموجب آبروريزي وترديدوبدبيني نگردند بالاخص كه ملبس به لباس روحانيت باشند.
((جمهوری اسلامی ایران در کنار هفت کشور «بوتان، کنگو، پالائو، پاپوا گینه نو، جزایر سلیمان، سومالی، سودان جنوبی و توالو» تنها کشورهایی هستند که به کنوانسیون پالرمو نپیوسته‌اند.))
این جمله ازهمش قابل تامل تره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
احسنت .
یکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
با عجب کشورهای بزرگ و پیشرفته ای در یک سبدیم
از این نمایندگان بیش از این انتظار نمی رود
" تکرار میکنم " دوباره به این ناکارامدها رای دهید
کمترین کاری که نماینده گوینده آن جمله بایدبکند عذرخواهی رسمی از ملت واستعفا ازنمایندگی مجلس میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
نه:!
عضو «نظارت بر رفتار نمایندگان»!
تابناک ! اقلاً شما خودت رو وارد این ماستمالی ها نکن .
دو رویی یک روز باید تموم بشه
بمال تابی جون ماست بمال :))
پزشکیان با این توجیهات ارزش خودش را از دست داد
اگر متخصصان در آمجلس جمع گردند وضع ما از این بهتر بود
بی خود مشکلات کوچک را بزرگ نکنید واقعا در این زمانه یک نماینده باید نسبت به معاهدات بین المللی بد بین باشد این که عیب نیست(وقتی که یک چهره سیاسی یا نماینده مجلس به شکل بنیادی با هر توافق بین‌المللی مخالف باشد،...)
عذر خواهی ..استعفا
مردم ...فرض نکنید اقای پزشکیان
چرا این توضیحات رو بلافاصله پس از پخش صدا در فضای مجازی ارائه نکردید؟! در ضمن ا. سلیمی به کل منکر بیان این جمله شده که در اینصورت تمام اظهارات ا. پزشکیان به زیر سوال می ره.
من بهانه خوبی برای این نماینده دارم بگوید من عکس دختر کوچولو کوچولو ی همکارم را میخواستم ببینم . شاید بهتر بود . میدونید چرا برای ما ملت مهم هست ؟چونبرخی افراد وقتی پست تریبون و تلویریون هستند خیلی حالت خاص به خود میگیرند که آدم دلش کباب میشه اما ماه پشت ابر نمیماند
به قول مهران مدیری یه دو درصد احتمال بدین مردم می فهمن چرا فک میکنین همه چی رو باید برای مردم توضیح بدین و مفهومی بهش بگین مردم حتی ماست مالی رو هم میفهمن
جالبه برام تو دوره پیش نماینده ها یکسریشون پول گرفتند گفتند دادیم تو حوزه انتخابیمون خرج شد .بیسوادیی برخی هم که دیگه معلوم شده برای همه.نماینده های که بلد نیست 4تا عدد رقم رو بخونه یا10000000000اشتباه دیگه.
باز چرا راه میفتین میرین به اینا رای می دین دوباره؟
یادش بخیر
زمانی چقدر وقت آزاد داشتید برای مشکلات خلق الله
ولی اکنون
" پیوستن به این معاهده به ضرر حزب‌الله لبنان است " . این جمله نشان دهنده ، اهمیت دادن منافع ملی هست .
متاسفیم ....
توجیه پزشکیان!!!
امضای خود نماینده خاطی جهت رسیدگی!!!
دروغ صدا گذاری!!!
همش کار دشمن و امریکا و عوامل بیگانه است. همش فتنه و توطئه علیه افراد خدوم کشور!!!!
ملت را چی فرض کردید؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار