بازدید 42554

پیش‌بینی اندیشکده آمریکایی از محتمل‌ترین روش انتقام ایران از رژیم اسرائیل

در حالی که گرد و غبار ناشی از حمله تقریبا ده روز پیش آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه به بهانه استفاده دولت این کشور از سلاح شیمیایی در دوما در حال به زمین نشستن است، شمارش معکوس برای درگیری جدیدی میان ایران و اسرائیل به تلافی حمله هوایی به فرودگاه تیاس آغاز شده است. با توجه به پیچیدگی‌های فراوان صحنه سوریه، محتمل‌ترین روش انتقام ایران از رژیم اسرائیل چیست؟
کد خبر: ۷۹۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 22 April 2018

اندیشکده آمریکایی بروکینگز، حمله موشکی از سوریه به مراکز نظامی اسرائیل را محتمل‌ترین گزینه پاسخ ایران به حمله رژیم اسرائیل به پایگاه تیاس در سوریه می‌داند که در جریان آن هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسیدند.

به گزارش «تابناک»؛ حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه تیاس یا تی -4، اولین باری نبود که نام این فرودگاه را در درگیری استراتژیک ایران و اسرائیل در صحنه سوریه مطرح کرد. دو ماه پیش از این، رژیم اسرائیل مدعی شد، یک فروند پهپاد ایرانی که از این فرودگاه برخاسته بود و قصد ورود به سرزمین‌های اشغالی را داشته، سرنگون کرده است. در تحولات بعدی، اسرائیل به مرکز کنترل این پهپاد در فرودگاه تیاس حمله‌ور و در پاسخ، پدافند هوایی سوریه موفق شد یک فروند هواپیمای اسرائیلی را سرنگون کند.

به نظر می‌رسد، اقدام تلافی‌جویانه ایران در قبال حمله اخیر اسرائیل به نیروهای ایرانی در دست اقدام باشد، ولی این که ایران چه زمانی و در چه محلی اقدام خواهد کرد، هنوز روشن نیست، حال آنکه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد، انتقام ایران در قالب یک حمله موشکی یا راکتی از سوریه خواهد بود. انتخاب ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل، آینده تقابل ایران و اسرائیل را نیز روشن خواهد کرد.

چرایی انتقام ایران

نشانه‌های زیادی وجود دارد که ایران این بار حتما انتقام خواهد گرفت. حمله اسرائیل به فرودگاه تیاس در رسانه‌های ایران بازتاب فراوانی داشته و مقامات ایرانی به ویژه علی‌اکبر ولایتی دستیار رهبر ایران در سیاست خارجی، صریحا وعده انتقام از اسرائیل را داده‌اند. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده که اسرائیل این بار هزینه سنگینی خواهد پرداخت. واقعیت این است که ایران این بار جدی و بسیار علنی خودش را به انتقام گرفتن از اسرائیل متعهد کرده است.

ایران مصمم است با تقویت حضور نظامی خود در سوریه به منظور افزایش فشار به اسرائیل، از هزینه‌های سنگینی که در سوریه انجام داده بهره‌برداری کند. هدف نهایی این است که ایران به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شود. از سوی دیگر، اسرائیل بنا ندارد، اشتباهی را که یک بار در لبنان مرتکب شده در سوریه نیز تکرار کند. اسرائیل در ابتدا تهدیدی که از مسیر تشکیل و تقویت حزب‌الله در لبنان در حال شکل‌گیری بود، جدی نگرفت، ولی این بار تأکید دارد که با تهدید جدید از همان اول و در مرحله‌ای که قابل مدیریت کردن است، برخورد کند.

از نظر اسرائیل، زمان برای اقدام در سوریه ـ هم از نظر ژئوپلتیک و هم از نظر استراتژیک ـ مناسب است؛ نخست این که روسیه تمایل دارد ثبات در سوریه را حفظ کند و اسرائیل تنها قدرت بیرونی است که بالقوه توانایی و انگیزه تهدید جدی ثبات دولت سوریه را دارد. این مسأله باعث می‌شود که اسرائیل در مقابل قدرتی به مراتب بزرگتر یعنی روسیه، یک اهرم فشار مناسب داشته باشد. نکته دوم آنکه ممکن است در آینده با توجه به افزایش توان دفاع هوایی دولت سوریه و یا استقرار تجهیزات ایران و یا به سبب یک توافق بین‌المللی، آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل در آسمان سوریه محدود شود.

مسأله شیوه انتقام‌گیری ایران

در حالی که انگیزه ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل روشن است، در خصوص شیوه انتقام‌گیری ملاحظات فراوانی وجود دارد. چندین سناریو برای ایران وجود دارد و هر یک از این سناریوها با واکنش متفاوتی از سوی اسرائیل مواجه خواهد شد.

به نظر می‌رسد، حمله با تعدادی موشک هم به لحاظ قابلیت‌های ایران و هم به دلیل محاسبات مربوط به ریسک انتقام و هم به دلیل مشابهت با نوع حمله اسرائیلی‌ها به ایرانی‌ها، مناسب‌ترین گزینه برای ایران باشد. مسأله مهم‌تر این خواهد بود که ایران به چه هدفی حمله کند.

بهترین گزینه، هدف‌گیری یک مرکز نظامی است. هدف چنین حمله‌ای وارد کردن خسارت و ریختن خون اسرائیلی‌ها به ویژه نیروی هوایی آنها خواهد بود که در درگیری دو ماه پیش نیز یک هواپیمای خود را از دست داده‌اند. گزینه بازدارنده‌تر که می‌تواند در اسرائیل هراس بیشتری ایجاد کند، هدف قرار دادن یک شهر بزرگ است؛ هرچند شاید سامانه‌های دفاعی اسرائیل با موشک‌های شلیک شده مقابله کنند. از نقطه نظر ایران، هدف از انتقام گرفتن از اسرائیلی‌ها می‌تواند این باشد که فشار افکار عمومی داخلی به مهاری برای اقدامات اسرائیل در سوریه تبدیل شود. هدف قرار دادن مراکز غیرنظامی مشکلات خودش را نیز دارد، زیرا این اقدام به لحاظ حقوقی مشروعیت کمتری دارد و ایران را از نظر بین‌المللی در موقعیت بدی قرار خواهد داد. به ویژه این که ایران در حال حاضر در موقعیتی نیست که یک دردسر این چنینی برای خود ایجاد کند.

دیگر پرسش مهم پیش روی ایرانی‌ها این است که از کجا به اسرائیل حمله کنند. خاک ایران، لبنان و سوریه گزینه‌های احتمالی هستند.

حمله موشکی از ایران، طبیعتا پیامی قاطع از توانایی و جدیت ایران خواهد بود. مشکل این سناریو، امکان واکنش متقابل اسرائیل و شدت گرفتن درگیری است که از نظر ایران، فعلا زمان مناسبی برای این سناریو نیست.

در لبنان نیز موشک به تعداد و اندازه کافی وجود دارد، ولی تشدید وخامت اوضاع در لبنان گزینه مطلوب برای هیچ کس نیست. ممکن است اوضاع از کنترل خارج شده و اسرائیل به زرادخانه و زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند که این هم به نفع ایران و حزب‌الله نیست.

حزب‌الله فعلا علاقه‌ای به شروع یک جنگ ندارد، زیرا در آستانه انتخابات پارلمانی در این کشور، رهبری این گروه در حال تصویرسازی از خود به عنوان نگهبان کشور است. میزان خسارت وارده به نیروی انسانی حزب‌الله در جریان جنگ سوریه و این واقعیت که حزب‌الله هنوز حدود هفت‌هزار نیرو در سوریه دارد، اوضاع را برای این گروه پیچیده‌تر می‌کند.

منطقی‌ترین گزینه باقی‌مانده، همان سوریه‌ای است که نیروهای ایرانی در آن هدف حمله اسرائیل قرار گرفته‌اند، ولی این سناریو نیز دو مشکل دارد که ایران باید فکری برای آن داشته باشد؛ یکی ظرافت‌ها و حساسیت‌های روابط با روسیه و دوم خطر تشدید حملات اسرائیل به تجهیزات و نیروهای ایرانی مستقر در سوریه.

برای پیشگیری از وارد آمدن فشار به روسیه، ایران باید انتقام‌گیری خود را به گونه‌ای تنظیم کند که از نظر روسیه قابل تحمل و مدیریت باشد. پس از حمله اسرائیل به نیروهای ایرانی در فرودگاه تیاس، مسکو خشم خود را از اقدام اسرائیل ابراز کرد و این نشان می‌دهد که روسیه به احتمال زیاد پاسخ به اندازه و متناسب ایران به اسرائیل را خواهد پذیرفت. مسأله این است که از نظر روسیه، چه پاسخی قابل قبول و متناسب است؟ پاسخ به این پرسش ممکن است این باشد که هر پاسخی که ثبات سوریه را به خطر نیندازد و یا این که باعث واکنش شدیدتر اسرائیل نشود.

با این توضیحات روشن است که معادله‌ای بسیار پیچیده در جریان است. ایران خواهان آن است که توانایی بازدارندگی خود در قبال حملات اسرائیل را اثبات کند. با توجه به سناریوهای فوق، به نظر می‌رسد که حمله موشکی ایران به یک هدف نظامی با ارزش در اسرائیل، محتمل‌ترین سناریو باشد. برای موفقیت حمله احتمالی، تعداد موشک‌های شلیک شده باید قابل توجه باشد. تصور این که هدف مورد نظر ایران مورد اصابت قرار بگیرد و اسرائیل واکنش نشان ندهد سخت است، مگر این که آسیب وارده به اسرائیل هم از نظر مالی و هم از نظر جانی محدود باشد.

پیش‌بینی چشم‌انداز بلندمدت و مرحله بعدی این درگیری به مراتب سخت‌تر است، زیرا هر دو طرف مدعی هستند که آمادگی پرداخت هزینه‌های بیشتر برای تحقق اهداف استراتژیک خود را دارند.

پاسخ اسرائیل به انتقام‌جویی ایران، به شدت آسیب وارده در جریان حمله ایران بستگی دارد ولی اسرائیل می‌داند که پاسخ ندادن به حمله ایران خطرناک است. هم مقامات نظامی و هم مقامات سیاسی اسرائیل در ماه‌های اخیر مدعی شده‌اند که آمادگی دارند ریسک‌های لازم برای اقدام در سوریه و لبنان را بپذیرند. هدف فعلی اسرائیل این است که به هر قیمتی با حضور ایران مقابله کند تا نهایتا فشار قابل توجه بین‌المللی مانع از استقرار ایران در سوریه شود. روسها فعلا نقش آرام‌کننده هر دو طرف را بازی می‌کنند، ولی انگیزه کم و توانایی به مراتب کمتری در اجبار دو طرف به یک راه حل دیگر دارند. حتی اگر راه حلی برای کاهش تنش میان ایران و اسرائیل در سوریه باشد، به احتمال زیاد تلاش‌های روسیه در این مسیر به موفقیت نخواهد رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۵۲
بدون جار و جنجال و موشک پراکنی، بزرگ‌ترین و کشنده‌ترین انتقامی که ایران می‌تواند بگیرد پایداری همراه با صبر و تداوم حضور در سوریه است. بازسازی سوریه و در اختیار گرفتن پایگاه‌های نظامی داخل آن کشور به مرور ریشه غده سرطانی را خشک خواهد کرد. اصلا نیازی به موشک پراکنی و بهانه دادن دست آنها نیست. اتفاقا اسرائیل برای شروع یک درگیری نظامی بسیار مشتاق است. همین سیاست نفوذ مداوم اما آرام و بدون جار و جنجال بهترین است. ان شاالله با اخراج آنها از بلندی‌های جولان (که طبق تمام قوانین بین المللی متعلق به ملت سوریه است و در اشغال نظامی صهیونیست‌هاست) یکی دیگر از میخ‌های تابوت اسرائیل زده خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
شما مطمئن هستید که ما پول بازگرداندن نیروهایمان از سوریه را داریم؟ بازسازی آن که جای خود را دارد. کافی است سری به مناطق جنگی جنوب ایران بزنید تا توان عظیم بازسازی را ببینید!!! هنوز بسیاری از نواحی خود جزیره آبادان برای ساکنان آن منطقه ممنوع است. با کدام توان مدیریتی و فنی بو مالی بازسازی کنیم؟ ضمن اینکه سوریه برای برداشتن تحریم ها و تنگناها روابط خود را در آینذه با ایران به حد اقل خواهد رساند
دفاع ضد موشکی داره مثل عربستان که اغلب موشکهای یمن در هوا شکار شدن.
نه سوریه نه لبنان خوردن یک اژدر به یک کشتی یا زیر دریابی اسراییل
مطمئنا تا 22 اردیبهشت این کار انجام نمیشه و اگه برجام لغو بشه، حتما این کار انجام خواهد شد.
ولی دلار همون 4200 هست همه چی هم ارزونه ما هم خوشحالیم مرگ بر امریکا
خب تو این مقاله ننوشته بود که برنده این جنگ چه کسی هست.ولی تقریبا اینجورکه ازاین نوشته معلومه اسرائیل برنده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
به نظرم هر جور دیگه هم مینوشت برداشت شما این بود که اسرائیل برنده است!!
خب بعضیها هم اینجوری هستن دیگه!!
براي گرفتن انتقام بهتر بود در همان زمان حمله محدودي به يك هدف نظامي در اسراييل صورت مي گرفت با گذشت زمان گرفتن انتقام كمي اوضاع را پيچيده تر مي كند ايران بايد آمادگي لازم را براي تكرار حملات اسراييل بيشتر كند تا رژيم صهيونيستي جرئت حملات بعدي را نداشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
ایران اگر میخواست از این اقدامات شتاب زده انجام دهد تا حالا بارها دگیر جنگ میشد، طی سالیان گذشته مسائلی در روابط بین المللی ایران بخصوص با همسایگان پیش اومده که اگر صبر و سیاست به خرج داده نمیشد، ایران با ترکیه، پاکستان، افغانستان، عربستان وارد جنگ میشد و اونور اسراییلی ها جشن میگرفتن، بیخود نیست که بعد از هزاران سال با وجود بالا و پایین های بسیار هنوز پابرجا ایستاده.
میخوان ما رو تشویق به انتقام متقابل با روش مرسوم و مشابه کنند. بهترین انتقام ما توسعه پدافد هوایی و نصب رادارهای برد بلند در سوریه است طوری که تمام گستره سرزمیی اسراییل رو پوشش بده.
ایران هیچ کاری نخواهد کرد و سوریه را بدون هیچ موفقیتی ترک می کند
یک روح کم کنی این اسرائیل نیاز داره .شاهد بیشتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
رو کم کنی نه "روح " کم کنیف و "شاید" نه "شاهد" ضمن با چه وسیه ای این "روح کم کنی شاهدی" انجام می گیرد؟
این تحلیل از همان نوع تحریک کننده است. که می خواهند اسراییل را هر چه بیشتر تقویت کنند. واز طرفی ایران هرگز مستقیما به اسراییل حمله نخواهد کرد. حتی اگر دوباره اسراییل به مراکز ایران در سوریه حمله کند.برای ایران نه جنگ نه صلح بهتر است.
ایران نباید اعلان می کرد که سیلی به گوش اسرائیل می زند! حالا که این قول را داده باید چنان سیلیی به حساس ترین جای صورت اسرائیل بزند که از گردش سرش گردنش بشکند!
ضربه ضعیف و کم جان حتما حرکتی احقانه خئاهد بود!!!!
تقويت دفاع هوايي سوريه و بازدارندگي هوايي در اسمان سوريه گزينه بهتريه تا ورود به يك جنگ بي پايان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
اتفاقا جنگ اون هم بی پایان و طولانی دقیقا چیزی است که اسراییل بیشتر ازش میترسه، همین بود که آیت الله خامنه ای اشاره کرد که دوران بزن و در برو گذشته، اونها دوست دارن ضربه بزنن ولی وارد جنگ طولانی نشن، فردای شروع جنگ نصف جمعیت اسراییل که پاسپورت آمریکا و سایر کشورها را هم دارن میرن فرودگاه بن گوریون که از اسراییل خارج بشن. اسراییل به اندازه یه استان ایران هم نیست، عمق استراتژیک نداره و نیروگاه هسته ای دیمونا براش جنبه حفاظتی و پیشگیرانه داره ولی به محض شروع یک جنگ همین نیروگاه میشه بزرگترین خطر برای اسراییل. اسراییل را خیلی بزرگ ندونید، طاغوت خودش را همیشه بزرگ تر از چیزی که هست نشان میدهد، ابزار شیطان ترساندن است، هر چقدر هم بزرگ باشن و آمریکا و انگلیس و فرانسه پشتشون باشن و حتی یه روزی روسیه هم پشتیبانشون بشه باز خدا بزرگتره،
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ
اگر مسئولان در ایران جلوی فساد و دزدی و ظلم و فامیل بازی را بگیرن و ایران از داخل دچار مشکل نشه، هیچ کس حریف ایران نمیشه..
یک ترقه هم نمیندازند!!!
اولا ايران مجبور است كه انتقام بگيرد چرا كه بايد به اسراييل بفهماند هر حمله اي بي پاسخ نيست


دوما مكان هدف حمله مي بايست بلندي هاي جولان و يا مناطق اشغالي اي باشد كه توسط اسراييل از سوريه گرفته شده است

سوما مكان شروع حمله مي تواند ايران باشد و يا سوريه

چهارما بايد هدفي كه مورد نظر است تعدادي برابر و يا زير ١٠ نفر باشه كه اوضاع از كنترل خارج نشود

پنجم اين استراتژي با تفكر فعلي مسولان سازگار است هرچند معلوم نيست جواب دهد
اسراییل جواب بسیار قاطع ایران را یقینی منطزره و وحشت کرده
اولویت در انتقام گرفتن از اختلاسگران و فاسدان اقتصاد در داخل است.

انتقام از اسراییل برای ما نان و آب نمیشه.
میخواید کلا انتقام نگیرید؟
:))
و راه دیگه و اسیب رسان حمله از دریای سرخ خواهد بود در ابی های حاکمیتی عربستلن شاید!
همه یه جوری ایران را تشویق به حمله کنند و بعد ....
شما را به خدا بفرمائید مردم ایران چرا و به چه دلیل باید خود را درگیر اختلاف بین اعراب و اسرائیل کند. ملت ایران به خاطر همین حمایت ضررهای بسیاری را متحمل شده است و خواهد شد. بود و نبود اسرائیل هیچ هیچ فرقی برای مردم ایران ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
مدیونی اگر فکر کنی حرفت رو قبول ندارم
هیچ کاری نمیکنه
ایران قبلاً با ریشه کن کردن داعش در سوریه، از اسراییل انتقام گرفته است.
این جوری که توضیح دادین هیچکار از دست ما بر نمیاد و بهتره با چند فحش آبدار انتقام بگیریم.
تخیلات با مزه ای بودند به عونان سناریو یک فیلم تخیلی خوب است
باسلام
باتوجه شرایط موجود و شکننده بودن جو سوریه بهترین روش از طریق خاک سوریه است امانه بصورت مستقیم بلکه بصورت دفاع یعنی شرایطی در منطقه ایجاد شود که اسرائیل درصد حمله به آن باشد و محض حمله نقطه حمله در اسرائیل و یا آسمان لبنان مورد حمله متقابل ایران قرار گیرد و باتمام شدت . لذا لازم است دون پاشیده شود
هیچ پاسخی داده نمیشه متاسفانه!!
بيخيال بابا
كره آشتي كرد شما هم روي همو ببوسيد و تمومش كنيد
نگاه کنا !!!
ایران کلا فرصتهای زیادی برای درگیزی با صهیونیستها نداره. بنابراین در اینجور مواقع باید دست بالا و ندواناییهای خاصش رو نشون بده.
بنظر من یه حمله پهبادی بی سروصدا و غیرقابل ردگیری، بهترین گزینه است.
چطوره اصلا جواب ندیم و برگردیم به کشورمون. خودمونو وارد یک جنگ دیگه نکنیم
البته صلاح کار خویش خسروان دانند
ان شاء الله در قدس نابودی اسرائیل را جشن میگیریم
بلاخره دیرو زود داره اما مهم اینکه به درک واصل میشن
ایران که به اسرائیل موشک بزنه مگه اونا موشک ندارن؟ تازه اتمیش هم دارن!
برو بابا با این تحلیلت عمرا اگه حمله کنه
ایران در موقعیت کنونی اصلا هیچ واکنشی نشان نخواهد داد ولی اسراییل را بدهکار یک تلافی نگه خواهد داشت . چون در حال حاضر ایران در حال تقویت حضور خود در نزدیکی مرزهای اسراییل است و بیش از هر چیزی برای رسیدن به این هدف به آرامش و مخفی کاری نیاز دارد تا بتواند زیرساختهای پایدار مقاومت را در همسایگی جولان برپا کند تا در زمان مناسب بتواند جوابها مهلک بدهد
تحلیل میخواست به زور بگه وضعیت خیلی بحرانی و قرمزه، نه عزیزم، اسراییل کشور کوچک و جدیدی میباشد و همین باعث میشه مردمش نگاهی بسیار نگران و مضطرب در منطقه داشته باشند و حتما برای بقاشون از بمب اتم استفاده میکنند
در صورت درگیری ایران با اسراییل غرب هم مستقیم وارد عمل شده و از انطرف هم چند کشور عربی هم تحرکاتی را ر حنوب انجام میدهند و حتی ممکن است که کار به جدایی قسمت هایی از ایران منجر شود و این یعنی ایران یک طرف و کل دنیا در طرف دیگر.خلاصه کنم که سودای جنگ مسلما به نابودی زیرساخت های ایران و تکه پاره شدن کشورمان می انجامد.
بهترین راه از داخل خاک اسرائیل است ...
انفجار چند بمب میکروبی و شیمیایی در داخل شهرهای بزرگ و یا آلوده کردن آبها به مواد شیمیایی...
بیخیال با این وضع موجود توی ایران جنگ با اسراییل خیلی ریسک داره. توی جنگ اعراب و اسراییل دخالت نکنیم
ایران هیچ کاری نکند تا روسیه اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل دهد
به نظر من در این شرایط انفجار از درون یک مرکز نظامی که به نوعی کاملا مشخص نشود که کار ایران است مناسب تر است
عربستان ،وامارات ،وحتی قطر ،وسایر کشورهای عربی از اینگونه تنشها خوشحال میشوند ،واز لحاظ دلاری بوسیلهٔ امریکا هزینهٔ این تنشهارا به اسراییل می پردازد ؟، و اینکه در این مقطع زمانی ،چنین عملی صد در صد به زیان دولت ،وکشور ،ومردم ایران میباشد ؟ چون اجماع جهانی را برای مقابله با توان موشکی ایران در پی خواهد داشت ؟،، تنها یک راه هست که سوریه بوسیلهٔ‌موشکهای روسی و یا شوروی سابق این عمل را انجام دهد ؟‌چون حمله در خاک سوریه بوده ،واز نظر حقوق بین الملل توجیه پذیر است ؟،،،
چیزیه که شده!باید واکنش نشون داد.بسیار مهم است
وله کن بابا.... چند تا هواپیماش که پرواز کرد بزنید...
هنوز جنگ شروع نشده مردم اینقدر گرفتار گرانی و بیکاری و قیمت بالای دلار و طلا و فقرن اگه جنگ بشه دیگه چی میشه.
به نظر من ایران گزینه خاصی ندارد.
این اندیشکده امریکایی صرفا آرزوی خودشو نوشته. اگر ایران بخواد تلافی کنه .. دقیقا در دام آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی و عرب ها می افته ... وایران هم قطعا نمیخواد با این همه کشور بطور هم زمان درگیر بشه که خب منطقی هم هست. پس هیچ کاری نمیکنه.
هیچ جوابی داده نخواهد شد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی