بازدید 38294
حوزه اسلامی، کلیسای مسیحی و تفاوت‌های آن؛

«کشور شدن قم» پیشنهاد خطرناک و اشتباهی است/ «جدایی دین از سیاست» در قالبی نو!

حجت الاسلام زادهوش نوشته است: زمان آن فرا رسیده که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود؛ کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعه المصطفی (ص) و مدیریت حوزه های خواهران است.
کد خبر: ۷۹۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 21 April 2018

در روزهای اخیر، کلید واژه «قم به کشوری مستقل تبدیل شود» به طور فراگیر در بسیاری از محافل مطرح و به سوژه ای در شبکه های اجتماعی بدل شده است. این موضوع را چند روز پیش، «حجت الاسلام و المسلمین احمد زادهوش» مدیر جامعه المرتضی (مرکز تربیت طلاب برای تبلیغ بین‌المللی و آموزش زبان در قم) مطرح کرد. البته واکنش های منفی زیادی در سطح جامعه نسبت به این پیشهاد شکل گرفت و بیشتر آن را یک شوخی برداشت کردند تا یک بحث جدی.

به گزارش «تابناک»؛ طی ماه های اخیر انتقادات زیادی از سوی برخی علما و حتی مراجع در خصوص شرایط و وضعیت استان قم صورت گرفت که عمده آنها، خواستار رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان به شرایط و وضعیت این استان بودند که جمعیتی بیش از یک میلیون دارد و حدود 400 تا 500 هزار تن از آنان را روحانیونی تشکیل می دهند که در آن ساکن هستند.

شاید همین انتقادات و مباحث مطرح از سوی علمای برجسته و حتی برخی مراجع در خصوص لزوم رسیدگی بیشتر به استان قم باعث شده که حجت الاسلام زادهوش به عنوان مدیر جامعه المرتضی تصور کند که شاید بحث را فراتر از اینها باید مطرح کند؛ البته گویا ایشان به ابعاد جانبی مبحثی که مطرح کرده، نیندیشیده و صرفا مبحث را تحت عنوان لزوم رسیدگی به قم تا جایی که حتی این شهر ظرفیت یک کشور مستقل شبیه به واتیکان را داشته باشد، مطرح کرده است.

 

حجت الاسلام زادهوش نوشته است: زمان آن فرا رسیده که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود؛ کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. منظور از حوزه علمیه قم مجموعه ای از تشکیلات و نظام مدیریت حوزه، شورای عالی، شورای گسترش، نهاد مرجعیت، جامعه مدرسین، نهادهای اقماری حوزه مثل جامعه المصطفی (ص) و مدیریت حوزه های خواهران است.

«کشور شدن قم» پیشنهاد خطرناک و اشتباهی است/ «جدایی دین از سیاست» در قالبی نو!

استقلال حوزه علمیه در قالب یک کشور مستقل (مانند واتیکان) این امکان را فراهم می‌سازد تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود و ارتقا یابد. با توجه به اینکه حوزه ها و تشکلات اهل سنت مثل الازهر و جامع مکه و … به علت وابستگی شدید به حکومت ها و نیز اختلافاتی که دارند، هنوز به چنین بلوغی نرسیده اند، «کشور مذهبی قم» با پذیرش سفیران خارجی و نظام دیپلماسی مستقل می تواند در واقع نقش رهبری دینی در دنیای اسلام داشته باشد.

اعلام استقلال «کشور قم» نه تنها هیچ تعریض و مخالفتی با نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، بلکه در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب ظرفیتی جدید و پشتوانه ای معنوی است که فارغ از محظورات و محدودیت های خارجی و داخلی جمهوری اسلامی به ترویج و گسترش فرهنگ اسلام و اظهار نظر در شئون انسانی و تعامل با نهادهای مهم مسیحیت بپردازد و از مزایای یک کشور مستقل برای حضور در مجامع بین‌المللی بهره مند شود.

در هنگام استقلال «کشور قم» که طبعا باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا حتی به رأی مردم مستند شود، اختصاص یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور، بخشی از نیازهای مالی آن را تأمین می‌کند که البته با استقلال حوزه علمیه شیعه، جذب مشارکت های مردمی و اتکا به وجوهات شرعیه و بریه امکان بیشتری می یابد. از همه اندیشمندان بخصوص حوزویان محترم درخواست می شود با حمایت های نظری و تکمیل این طرح در تحقق چنین اتفاق مبارکی سهیم باشند.

این موضوع در نگاه اول به یک شوخی شبیه بود و وقتی در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد، بیشتر فعالان رسانه ای و تحلیلگران آن را از آن جهت که ممکن است طنزی شبیه برخی مطالبی است در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود، نگاه کردند، اما در واقع مطلب بسیار جدی از سوی نگارنده مطرح شده و حتی پیشنهادهایی هم برای چگونگی تشکیل و اداره این کشور مستقل در دل جمهوری اسلامی عنوان کرده بود.

بلافاصله پس از طرح مطلب مذکور، واکنش ها به آن شروع شد؛ از طنزهایی که در صفحات شبکه های اجتماعی به وفور در این خصوص به چشم می خورد تا تحلیل ها و نقدهای جدی که عمده آنها در راستای مخالف با این مسأله نگاشته شده بود. مثلا حجت االاسلام نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، این مسأله را نعی رانت خوانده بود که بین قم و دیگر شهرها تفاوت قائل می شود، در حالی که در برهه هایی از زمان حوزه های برخی شهرهای دیگر حوزه برتر بوده و یا اینکه در دیانت مردم شهرها نمی توان تفاوت و تفکیکی قائل شد؛ موضوعی که نگارنده مطلب یاد شده، گویا توجهی به آن نداشته است.

واکنش دیگر در قبال این مسأله را «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور که خود نیز دروس حوزوی را گذارنده و قبلا ملبس به لباس روحانیت بوده، نشان داده بود. او درباره «پیشنهاد تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل» در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت: «متأسفانه تا کنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشته ام اما به ایشان توصیه می کنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند چهل سال پیش چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح کرد.»

به نظر می رسد، مدیر مرکز تربیت طلاب برای تبلیغ بین‌المللی و آموزش زبان در قم ناخواسته پیشنهادی را مطرح کرده که در آن «جدایی دین از سیاست»، «ساز کردن کوک برخی جدایی طلبی ها» و «جدا کردن امور حکومتی از امور حوزوی و دینی» نهفته است. احتمالا همانطور که عنوان شد، پیشنهاد دهنده به حواشی و جوانب امنیتی و سیاسی پیشنهاد خود توجهی نکرده و صرفا در باب رسیدگی بیشتر به امور شهر قم به عنوان شهری که حوزه علمیه قم را در خود جای داده، چنین موضوعی را مطرح کرده است.

سیر تشکیل «واتیکان» حاکی از تلاش غرب برای جدایی کامل دین از سیاست را نشان می دهد و یکی از دلایل تشکیل چنین کشوری در دل ایتالیا را می توان در همین مساله یافت که تنها امور مذهبی توسط کشیش ها و اسقف ها دنبال شود و کلیسا در امور سیاسی جامعه غربی دخالتی نداشته باشد؛ در حالی که در جمهوری اسلامی تشکیل حکومت تحت لوای ولایت فقیه کاملا متفاوت با این ایده غرب شکل گرفته است؛ ضمن اینکه قوانین هم در کشور ما باید با شرع و قانونی که بسیاری از مبانی آن با تعریف احکام اسلامی شکل گرفته است، پایه گذاری می شود.

از طرفی در نظام ما جمهوریت در کنار اسلامیت قرار گرفته است؛ هرچند نقدهایی به آنچه تاکنون در هر دو بعد انجام داده ایم وارد است که باید کارشناسان و مسئولان کشور با آسیب شناسی جدی در صدد رفع مشکلات کشور در این حوزه ها برآیند، تشکیل یک کشور اسلامی شبیه واتیکان در دل جمهوری اسلامی جدا کردن یکی از دو بعد اسلامیت و جمهوریت از کشوری است که مردم آن در سال 58 آن را با رأی بالایی به عنوان حکومت مطلوب و مورد نظر خود برگزیده اند.

احتمالا پیشنهاد دهنده توجهی نداشته که کوک کردن ساز جدایی و جدایی طلبی در کشور چه عواقبی خواهد داشت؛ موضوعی که در سال های اولیه انقلاب مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرد و حالا با طرح چنین مسأله ای، بار دیگر اجازه مطرح شدن پیدا می کند. این جدایی طلبی به واسطه تنوع قومی و مذهبی بالایی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، حتما عواقب امنیتی زیادی خواهد داشت که می تواند به دیگر اقوام و مذاهب کشور هم سرایت کند.

شایسته است، مسئولین در چنین جایگاهی قبل از مطرح کردن موضوعی که در تخصص او نیست، حتما با بررسی، مطالعه و تحقیق بیشتری سخنی را بر زبان جاری سازد و یا حداقل با چند متخصص در این زمینه ها مشورت و سپس چنین پیشنهادی را مطرح کند، چون این پیشنهاد هم به لحاظ قانونی، هم به لحاظ شرعی، هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ سیاسی و امنیتی تماما مخالف آن چیزی است که در جمهوری اسلامی وجود دارد و دنبال می شود و اگر هم قرار است، الگوبرداری در مطرح شدن یک طرح صورت بگیرد، حتما باید انطباق آن با شرایط کشور انجام شود و سپس آنجایی که قابلیت عنوان شدن دارد، مطرح شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۰
در انتظار بررسی: ۱۲۰
انتشار یافته: ۱۸۲
پس کو شعار سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
قم رو کشور کنین گشت ارشادم ببرین تو همون قم
ماهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
استقلال قم گاف بود
مثل دومیلیون شغل روحانی در فضای مجازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
سر جاشه! سالهاست پیاده شده ظاهرا تو هنوز خبر نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اونهاش
فریدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کشور قم ..... زرشک
تا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
نه نیاورید.قم الان هم برای خود کشوری است.
فریبرز
| France |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
زبان بریده بکنجی نشسته صمٌّ بکمٌ
به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
خوب اون تفاوتهایی که گفتین ما باغرب داریم رو باید
اصلاح کنیم نه اینکه بگیم نمیشه
همسایگان این کشور جدید را نام ببرید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
یعنی ما خواستیم بریم قم زیارت باید ویزا بگیریم!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
همش ایرانه حاجی
آقای تابناک، دلار جهانگیری کجا میشه پیدا کنم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کشور قم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اگر در کشور قم موجود نبود میتونید از ولایت خراسان تهیه فرمایید.
به نظرم جدا بشه و قوانین خودش را در داخل مرز هایش طبق نظرات مراجع تعیین کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
ااَی خِداااا یعنی میشه
به شرط اینکه کشور قم در امور کشور ایران دخالت نکنه شدیدا با این پیشنهاد موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
دخالت کنه رابطه مون رو باهاش قطع میکنیم ‌آی چه خوب میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
عالی بود این نظر تورو خدا همین کارو کنید بزارین مردم زندگیشون رو بکنند
این نظریه سیاسی بنا به آیه شریفه زیر، برای مکه و مدینه مطرح گردید:
ان الذین کفروا و یصدون عن سبیل الله والمسجد الحرام الذی جعلناه للناس سوآء العاکف فیه و الباد و من یرد فیه بالحاد بظلم نذقه من عذاب الیم ):(بدرستی کسانی که کفر ورزیدند و از راه خدا و از مسجدالحرام که ما آنرا برای همه مردم معبد قرار دادیم و مقیم و مسافر در آن یکسان است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
شما اگه از قرآن سواستفاده نکنید و به نظر خودتون تفسیرش نکنید، چکار بکنید
بابا نميخوايم قم رو بره يه سياره ديگه
به کشور قم خوش آمدید
پاسخ ها
فریدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
زرشک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
منفي ، به خاطر اينكه عمرا به اين كشور پا بذارم
تابناک هر حرف نسنجیده و مسخره ای رو تحلیل نکن. خیلی وقت ها باید گذشت و لبخند زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
مشکل اینجاست که خیلی از همین چیزا که خندیدیم و گذشتیم بعدا اجرا شد
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
آدمی که نسجیده حرف می زنه حق مدیریت نداره.
اینکه خودمون مملکت رو تجزیه کنیم اشتباه محض هست یکی به اسم دین یکی به اسم زبان یکی به اسم نفت!!!
پاسخ ها
ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اگر منافع بخش های مختلف تامین نشه خب کشور به سمت ناامنی و تجزیه میره دیگه. منافعی مانند توزیع ثروت، تدریس به زبان مادری و.... باور کنین در اون صورت مردم بیشتر عاشق کشورشون میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اتفاقا ایران فدرالی بشه خیلی بهتره بخاطر تفاوتها که نقاط مختلفش دارن
این شخص که این حرف رو بزنه باید استانهای مرزی چی بگن؟بررسی کنید ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
واقعاً حرف‌های نسنجیده بدون درنظر گرفتن شرایط منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی . حتی اگر هدف تبلیغ دین اسلام و گسترش و نفوذ آن در منطقه و جهان باشد. بدون کمک نیروهای نظامی و همبستگی ملی، حرف متوهمانه‌ای مطرح کرده است
لابد بوجه رو هم از کشور ایران می خوان ؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
نترس اگه کشور بشه اینقدر پولدار هست که بقیه از ایران مهاجرت کنن قم!!!
مثلا ذخایر نفتی قم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
نه انشاءالله خو کفا میشن و بودجه آزاد شده به هزار تا زخم دیگه مملکت زده میشه
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چاههای نفت و گاز خوزستان را متوقع خواهند شد
خدایا با کیا شدیم 80 میلیون واقعا درد مردن اینه یعنی الان..............
کدوم کشورشماروقبول میکنه؟
پاسخ ها
فریدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
قبرس
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
من همه هزینه هاشو به عهده میگیرم
ایشان دیروز بیانیه صادر و عذرخواهی کرد
ظاهرا فکر میکرد اثربخشی قم بیشتر میشود با این پیشنهاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
ایشون فکر می کرد هم کارایی قم بالاتر بره با این پروژه و هم اثربخشی و نهایتا به بهره وری قم با بدست آوردن چند پالایشگاه پتروشیمی افزوده شود ولی نهایتا دید چیزی بهشون تعلق نمی گیره چون برخلاف نیت و خواسته طراح پروژه ، جدایی دین از دولت را نشانه گرفته است که خوشایند نیست برای همین مجبور به عذرخواهی شد .
خود اون آيت الله هم اينقدر جدي نگرفته بود كه شما گرفتين. ول كنيد ديگه حالا يكي يه حرفي زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
یک روحانی تقریبا ناشناخته برای روحانیون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
این روزا حرف زیاد زده میشه کو تا عمل
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اینها آدم های با بصیرت ما هستند. ما بی بصیرت هستیم.
فریبرز
| France |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تلگرام کی فیلتر میشه؟
به نوشته شما آقای آشنا قبلا ملبس به لباس روحانیت بوده اند ولی حالا نیستند! چرا
در کانادا یک افغانی ، هندی، ایرانی، پاکستانی یا .... و با هر مذهبی بدون اینکه تهدیدی برای کانادا محسوب شود میتواند نماینده مجلس شود و اکثر کانادایی ها به دلیل دردسرهای این مشاغل و اینکه اینجور مشاغل مسئولیت زیاذی دارند سراغ مشاغل دولتی و سیاسی نمی روند. در ایران برعکسه. راحت ترین شغل ها کارهای دولتی هستند. کارکنان دولت بالاترین دستمزدها و مزایا را دریافت میکنند و در روز شاید 1 ساعت کار مفید هم نداشته باشند. ساعت 8 در دفتر خود حاضر میشوند تا ساعت 10 کار هیچ مراجعه کننده ای را انجام نمی دهند چون باید صبحانه بخورند. از ساعت 10 تا 12 باید بروند به دوستانشان در دفاتر دیگر سر بزنند و از ساعت 12 تا 2 هم باید بروند برای نهار و نماز و ساعت 2 هم هم باید آماده شوند که به سرویس برسند.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
حرفت صحیحه ولی چه ربطی داشت به موضوع؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تکبیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
Multi Nationکانادا یک کشور
است شما نمی تونی با ایران مقایسه اش بکنی .
واتیکان باقیمانده امپراطوری مقدس روم است و ربطی به موضوع جدایی دین از سیاست ندارد ؛
در واقع دولت های اروپایی بدون نابود کردن کلیسا ، قدرت اجرایی آن را گرفتند و چیزی شبیه نظام مشروطه را در اروپای مسیحی پدیدآوردند
پاسخ ها
فریبرز
| France |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
رنسانس کی مجدداً واقع خواهد شد؟
این ادعا ها حکایت از قدرت طلبی دارد بعدا هم نوبت مشهد میرسد انگار کشور گوشت قربانی است که هرکس یک گوشه آنرا ببرد تجزیه طلبی حتی گفتنش هم خیانت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بعدش هم نجف
چرا نظرات را منعکس نمی کنید.
این پیشنهاد بسیار عالیست.
دین باید همه جا باشد نه دین نما و نمایش چیزهایی به نام دین.
افرادی دیندار در قم تربیت شوند و از فکرشان در سیاست استفاده گردد، دین به فکر خوب نیاز دارد. اگر قم بتواند افکار خوب پرورش دهد بر روی چشم ما جای دارد.
پاسخ ها
فریبرز
| France |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چطوره چرخ را هم ما مجدداً اختراع کنیم؟ بد فکری نیست.
واقعا خطرناک است. زیرا فردا پان ترک ها هم می خواهند استقلال یابند. پان عرب ها هم می خواهند جدا شوند و پان بلوچ ها هم می خواهند جدا شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اصلا معنی پان رو میدونی که نظر هم میدی
شما خيلي از مردم عقب تر هستين!!مردم جدا بودن يا نبودن دين از سياست براشون مهم نيست!!الان اغلب دغدغه نان دارن تا دغدغه دين!!!!
من فکر میکنم اگر قم کشور بشود بهتر از آن است که کشور قم بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
قصار گفتی :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
آی قربون دهنت
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بسیار کوتاه و موجز. عالی گفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
عجیبه دیروز من اینو نوشتم سانسور شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تو عالی هستی . آفرین .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
واییی چه حرفی زدی تو ، ای خدا چرا مسئولین این کامنتا رو نمیخونن . بابا نمیخواییم نمیخواییم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بهتر از این نمی شه گفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
هزارافرین
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
احسنت.هر چند کشور قم شده است
این موضوع نه تنها شوخی نبوده بلکه خیلی هم جدی است ،اون آقابه نمایندگی ازتئوریسین ها این مسئله رو مطرح کرده و منتظر بازخورد این مطلب نشسته اند. اما قطعاً به زیان آنها خواهدانجامید چون کاری زشت و خانمان برانداز مطرح کرده اند.
پاسخ ها
هیچ
| United States of America |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تکلیف مال امام وخمس چه میشود . آیا ورود ارز به این کشور مصداق پولشویی نمی شود
من که فکر میکنم پیشنهاد خیلی خوبیه، حداقلش اینه که در بودجه عمومی کشور یه صرفه جویی قابل توجه انفاق می افته که میشه خیلی از مشکلات دیگه کشور رو با اون حل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
هه! بودجه ازتون میخوان!
من به عنوان یک شهروند موافق جدا شدن قم از ایران هستم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
جدا شدن قم از ایران نه بلکه جدایی ایران از قم!
با اینکه واکنش از طرف مردم خوب بوده اما اکثر رسانه ها وتریبونها واکنش قاطعی در این مورد نداشته اند.تریبونهایی که در مورد کوچکترین مسائل ساعتها سخنرانی میکنند اگر به این مساله وخدای نکرده تکرار ان واکنش ندهند قطعا دچار پشیمانی خواهند شد.مسولان باید ضمن توجه چند برابری به استانهای محروم مرزی وافزایش خدمات دهی به انها در جلب رضایت مردم ایران بکوشند چرا که سرنوشت کشورها را خود مسولین ومردمانشان رقم خواهند زد.ارادتمند خواننده همیشگی تابناک.
یکی میشه بگه این آقای زادهوش کی هستن ؟!
وابسته به کدام جناح فکری است. تا الان چرا اسمی ازش هیچ روحانی حتی اساتید جامعه المصطفی هم نشنیده بودند!
از کجا یکدفعه ظاهر شده و فضا را عوض می کند. و حواس مردم برای فراموشاندن وعده های عمل نشده در مورد رفاه پرت می نماید.
طرح کشور شدن قم فقط یک بهانه است مسئله اصلی برخی خدشه به یکپارچگی کشور خراسان بزرگ است
کشور شدن قم امری است نیکو و خوشایند برای ملت ایران امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
به شرطی که اجازه ندن هیچ کسی از قم خارج بشه و دست از سر بودجه کشور هم بردارند.
ما هم منطقه 1 تهران را منطقه آزاد فرهنگی اعلام می کنیم!
نه قانون اساسی نه پرچم نه کشور جدا می خواهیم !!
فقط ایشان و سازمان های وابسته هیچ نوع مداخله نکنند.
ما هم کار فرهنگی می کنیم ببینیم در علم و فرهنگ کی بهتر پیشرفت می کنه.
چه باید گفت ؟مقصر ایشان نیست که چنین نظریه ای رامی دهند زیرا ایشان تصور کردند خود مبدع این طرح هستند ،مقصر کسانی هستند که افراد فاقد درک سیاسی را به عنوان مدیر انتخاب می کنند ولا اقل دوره های لازم آشنایی با علوم سیاسی را برای آنان نمی گذارند .
تابناک اگه همچین کشوری شکل بگیرد به یقینا روستای ما هم از وقتی بچه بودم از 46سال پیش دنبال خود مختاری بوده وهمواره کنا ر خود اسم ایالات را باخود داشته بی شک بعد از قم روستای ما هم تبدیل به یه ایالات خواهد شد ودیگه چه خواهد شد نمیدانم
ای کاش سریع تر جدا بشه.
آمار 500هزار روحانی اشتباهه،این آمار از کجا آوردید
قم باید قاره شود.....
ما قمی های اصیل با این قضیه کاملا مخالفیم اگر آمار بگیرید متوجه میشوید ۹۹%طلاب حوزه اصلا قمی نیستند و از شهرستانها برای تحصیل آمدند و این اقلیت حق تصمیم گیری برای ساکنین اصلی قم (که اکثرا کاسب و‌کارمند هستند) را ندارند!!
جالبه فکر تجزیه کشور از وسطشو نمی کردیم..اکشورو از وسط سوارخ کنه.گرچه فکر بدی نیست..
اگر قم را کشور مستقل اعلام کنند ، ما هم میتوانیم تعطیلاتمان را به خارج از کشور برویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اگه بتونی ویزا بگیری
حمید کلباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
منظور قمی ها است که در تعطیلات خود از کشور قم به خارج از کشور
می روند
اسلام دنبال از بین بردن مرزهاست که انشاالله یه روزی محقق میشه. این چنین نظری با آرمانها و اندیشه های اسلامی در خصوص تشکیل حکومت جهانی در تضاد است.
تابناک جان فکر نمی کردم نصف کامنت من سانسور بشه.بعد انتظار اعتماد هم از مردم دارین که از مثلا تلگرام کوچ کنند به سروش و ...وطنی!
چه بهتر
فقط بودجه ان را از نفت و مالیات ما تامین نکنید
صادراتشم پشمک حاج عبدالله
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
و سوهان حاج حسین
مخالف قانون ساسی است و این شخص مجرم و باید پاسخگو باشد.....شک نکنید ملت ایران این اجازه را نخوهند داد
زمان آن فرا رسیده که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل شود؛ کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف.!!!!!!!!!
تازه مجدد نامه زده گفته نه منظورم استقلال نبود!! ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
از ابنکه گفته منظورش استقلال نبوده شاید یادش افتاده که بودجه اس را بایستی چه جوری تامین کنه ، فهمید که با سوهان و پشمک نمیتونه خرج مملکت قم را جواب بده ، یا آقای زرنگ می خواسته بودجه را بگیره ولی با منفک شدن از قوانین ، حساب و کتاب پس ندن.
خوب در خوابی
جوگیر شدیدها نمیخواهید بس کنید
خوب چیزی گیر اوردید هی تحلیل های ابگوشتی بنویسید
یک ادمی در یک موسسه کاملا ناشناس یک چیزی گفته شما حالا هی بگید
قم هم مانند شهر های دیگر این جامعه لازم است تا بماند. باید مرکز دینی هم داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تابناک
نمی دونم هدفت از این سانسور حرفهای من چی بوده!؟ میخواهید چی رو ثابت کنید! محدودیت را!؟ اگر کامنت من نشان داده نشود بهتر است تا اینکه سر و ته آن زده شود!
خوب اونوقت چطور من نوعی شما را به عنوان یک رسانه قبول کنم!؟ صدا و سیما هم همین کارا ها رو کرد که الان مخاطب من و تو و بی بی سی بیشتره!
بابا بس کنید تو رو خدا! به ضرر همه تموم میشه!
کاش واقعا و با جدیت پیگیری میشد . غرب از زمانیکه واتیکان تشکیل شد شروع به پیشرفت کرد
باز اگر میگفتن مشهد بشه یه کشور یه درآمدی داشت و میتونست حداقل خرج خودشو در بیاره . طبق فرمایش ایشون که چند واحد پتروشیمی و پالایشگاه هم درخواست کردن پس با این حساب یعنی خرج هر حوزه علمیه برابر با یه پالایش گاه و چند پتروشیمی هست؟ یعنی الان چند حوزه علمیه در کل کشور داریم؟ چند پالایشگاه؟ درآمد یه پالایشگاه توی یک حوزه علمه دقیقا خرج چه چیزی میشه؟ یه مهندس بیشتر به اقتصاد کمک میکنه یا یه تحصیل کرده حوزه علمیه؟ منظور ایشون اینه که عده ای در کشور قم جمع بشن و بدون انجام هیچ کاری فقط پول دریافت کنن؟ خب الانم که همینکارو میکنن
ایشان کار بین المللی میکنه ولی از تاریخ جهان بی اطلاعه . نمیدونه قرنها اروپاییها با کلیسا جنگیدند تا پاپ را در واتیکان محصور کنند .
ببینید این آقا وقتی تفکر تجزیه و کندن بخشی از ایران یکپارچه که در طول قرن های متمادی خون ها برای وحدت اون توسط بهترین و رشیدترین جوانان این مرز و بوم ریخته شده را داره ، چه میکنه؟
فقط در 40 سال اخیر، میلیون ها نفر از بهترین مردمان ما شهید، جانباز و اسیر شدند تا استقلال ارضی کشور حفظ شود. آن وقت شخص محترمی خواستار تجزیه ی کشور می شود!!!!
پاسخ ها
هیچ
| United States of America |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
سی وپنج سال است که بعضی بی بصیرت در صدد نابودی انقلاب اسلامی هستند . ولی مردم عادی اجازه این کار را به آنان ندادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تنها در ۴۰ سال اخیر . قبل از آن ایران وجود نداشته است. ممالکی مانند کردستان و مازندران و .. بوده که متحد هم بوده اند.
من به عنوان یک ایرانی که حقی در بیت المال دارم از اینکه با پول من تندروی میکنند و جامعه را به تشنج میکشند مخالفم ، اما اگر همه دوستان پرمدعای خودخواه دور هم در قم جمع بشند حاضرم بخشی از سرمایه ملی ایران رو سالیانه به این کشور بدهند.
هیچکدام از ادعاهای دوستان محقق نشده هیچ مردم روز به روز از معنویت و اخلاق هم فاصله میگیرند ....
مملکتی که ظلم،دروغ ،دزدی،فحشا و ترس امری عادی بین مردمان آن است ، اسلامی نیست با خودمان صادق باشیم ......
شاید دلیل همه این فجایع خودمان بوده ایم ....
اگر اندکی تعقل میکردیم ....
الس
مطرح شدن این بحث ها، خودش نشان دهنده جدی بودن بحث بیکاری است ××
بنده هم بسیار موافقم و بهتر اینکه به قول دوستمون گشت ارشاد و خیلی از آقایون و دلواپسان رو ببرید اونجابرای همونجا باشه! نمیگم باقی کشور بی دین و کافر بشن ... و هر شهروندی راحت زندگیش رو بکنه.
اگه این کار بشه عالی میشه هر کی اونجوریشو دوست داره میره قم هر کی هم اونجورشو دوست نداشته باشه میره بقیه استانها!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اگر قم کشور شود سیل اوارگان به ایران سرازیر خواهد شد
چسبیدید به یه ماجرای حاشیه ای الکی، ارزش پول ملی هر روز داره کمتر میشه، ملتم دلشون به 4200 خوشه،
دستور دارید در مورد ارز چیزی ننویسید؟
اگه با این كار دست برمیدارن ما همگی موافقیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
شماهمگی چندنفریدخانوادگی
بابا بی خیال می دونید از این به بعد باید پشمک حاج عبدا... رو با ارز جدید وارد و خریداری نمود .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
پشمک یزدی می خریم.
این آقا چی فکر کرده که میخواد برای مردم قم تصمیم گیری کنه؟ برگرده دهات خودشون اونجا رو کشور کنه!
برخورد دستگاه های گوناگون با یک نفر دیگه که نه روحانی بود و نه در مورد قم صحبت می کرد و مثلا یک تکه دیگر از کشور رو پیشنهاد می داد چی بود؟؟؟؟؟؟؟؟
این بنده خدا دیده شهرک مهدیه تو قم هر کی میخواد بره با کارت شناسایی میره گفته بزار این پیشنهاد رو بدم
معلوم نیست این نوع موضوعات حاشیه ای و غیر سازنده را با چه اهدافی گفته اند و شما نشر می هید! آیا آلان مشکل نظام اسلامی طرح این موضوعات حاشیه ای است؟ اصولا چه کسانی این پیشنهاد را جدی می گیرد؟ جز کسانی که حاشیه ها را می خواهند دامن بزنند؟
از سایت وزین تابناک انتظار بیشتر از این دارم!
هرکسی چنین پیشنهادی داده اشتباه کرده .
این حرف بمعنای آغازی برای تجزیه ایران است. ان کسی که این حرف زده بدون تردید اولین قدم را با آگاهی و بصیرتی کامل از هدف نهایی زده است. در یک جمله, مطرح کننده این موضوع یک شخص نابخشودنی است.
قم الان هم یک کشور است به وسعت ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
درسته از نظر بيابون
از اینکه نیمی از کامنت حقیر را منتشر نمودید از شما در بخش نظرات تابناک تشکر میکنم واز اینکه نیم دیگر انرا که حاوی افترا یا توهین نبود منتشر نفرمودید گلایه مندم.اردتمند خواننده همیشگی تابناک.
وااااي دمتون گرم با اين كامنتا ، چقدر مردم قم رو دوست دارن ما خبر نداشتيم :))
فکر که کوچک باشد همین است ما می خواهیم دنیا را قم کنیم این بابا میگه دور قم حصار بکشید خودش باشد خودش
قم . بر وزن. رم .........
اتفاقا ایده ای بسایر عالی است که جادارد پخته تر شود البته مشروط به شرایط زیر:
1- قم حالت واتیکان به خود بگیرد ولی نظام جمهوری اسلامی ایران به نظام جمهوری ایران تغییر یابد.
2- دین از سیاست جدا شده و کشور عزیز ایران بصورت سکولار اداره شود ولی قم البته اسلامی اداره شود.
3- همه روحانیون به قم کوچ کنند و امور دنیوی را به اهلش بسپارند.

بهترین راه برای برون رفت و سکولاریزاسیون ایران.
ارائه دهنده این پیشنهاد بایستی به جرم تجزیه طلبی و تشویش اذهان عمومی محاکمه شود . از اول انقلاب داریم برای استقلال و تمامیت ارضی این کشور اسلامی شهید میدیم آنوقت آقا از خواب بلند شده و حرفای عجیب وغریب میزنه و موضوعاتی در اذهان شایع و جاری می کند که مصداق صریح تجزیه است . بنظرم اگر دستگاههای مربوطه با ایشان بطور مشخص و اعلام رسمی به مردم برخورد نکند باید فکری اساسی کرد . قرار نیست چون ایشان یک شخص معمم است هر نظر مضر به حال مملکت را مطرح کند و با ایشان برخوردی نشود . اینجاست که تساوی حقوقی آحاد مردم در برابر مسائل مخدوش کننده امنیت ملی باید از سوی ذیربطان نشان داده شود و نگذارند امثال این آقا با طرح بی موقع و نابجا اینگونه موارد تکثیر شوند . بهر صورت منتظریم قوه قضائیه برخورد مناسب نماید.
تنها چیزی که جالب بود این بود که قم به اندازه اداره یک قاره روحانی دارد حالا حساب کنید چند نفر معاف از انواع مالیاتها داریم و چرا امثال من هر چقدر کار میکنیم نه پس اندازی داریم و نه تغییر محسوسی در زندگیمون ایجاد میشه
خیلی ممنون که مسئولین هر چند وقت یه بار مشغولیت فکری جدیدی ایجاد می کنن... دلار و طلا و خونه را بیخیال، فعلا در مورد تلگرام و قم صحبت کنیم...
این عکس العمل پیشنهاد اداره مکه توسط کسانی به غیر از سعودی ها. اگر آن درست است این هم درست و برعکس. مسئولالن کشور خورد راه تخریبرا به همه دشمنان نشان داده اند ان از صدور انقلاب روز ها اول انقلاب (منشا ایران هراسی) اشغال سفارت امریکا(منشا اشغال سفارت ایران در افغانستان) بازهم لازم است نمونه آورده شود؟ انکس که باد می کارد طوفان درو می کند
حتما بقیه استانها هم میشوند مستعمرات کشور قم ؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
مستعمره بشه من میرمو استان خودم ک بوشهره رو نجات میدم از دست استان قم.
یشون فرمودن به کشورهای گوناگون سفر کردند. بد نیست در مورد ایشون و سفرهاشون تحقیقاتی صورت بگیره .
بابا بنده خدایی یک چیزی گفت. چرا این همه گنده اش می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
باید قبل از حرف زدن تفکر کند.
چه شود اب شور و سوهان ؟؟؟؟
شوخی بود!!!!!!!!!!
از کشور تهران به کشور قم اخطار میدم مرزهای خود را کنترل کنید و از ورود غیر قانونی به کشورهای همسایه دست بردارید . ارتش کشورهای تهران و اراک و اصفهان آماده مقابله هستن .
شما نگران نباشید. خود قمیها اجازه چنین توهینی را به مام میهن نخواهند داد
چقدر راحت یک هفته با یک سخن نابجا ملت ایران سر کار رفته اند
بعد اقای روحانی ادعای ایجاد 2 میلیون شغل را می کند
معلوم هست یه عده هم باور میکنن
حوزه باید این قبیل سخنان نسنجیده را کنترل کند و اجازه ندهد هرکسی بنام حوزه حرف بزند
من موافقم فقط تحت یک شرط:
عینا مثل واتیکان شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
فتوا می دهیم واتیکان مثل قم شود!
بجای این پیشنهادات دو زاری، به فکر معیشت مردم باشید ...
شاید یک پیشنهاد انحرافی باشد برای جدایی استان بزرگ خراسان.و وسوسه کردن دیگر استانها برا ی تجزیه کامل ایران .یکی بپرسد قم چی داره که میخاد کشوریشه .صادراتش سوهان و....
وقتی مکارم شیرازی بگوید بودجه ی قم را چند برابر کنید یکی دیگر هم در ادامه این حرف را میزتد .ماکه راضی هستیم نظرسنجی کنند
اتفاقا میخواهند در قالبی وسیعتر در سیاست دخالت نمایند.
آقای زادهوش مگه داری ملک باباتو تقسیم میکنی؟ این سرزمین برای وجب به وجبش خون داده شده. تا حالا به نام مظلومان جهان ثروتهای کشور رو چاپیدین و به کسانی بخشیدین که هیچ ابایی از ابراز دشمنیشون با ایران و ایرانی ندارند. حالا هم میخوایین کشور رو قطعه قطعه کنین؟؟؟ اسلام برامون عزیزه اما دیگه کسی نباید از دین استفاده ابزاری بیش از این که میشه بکنه .....
طرح های دشمن از زبان عوامل داخلی,تفرقه و تجزیه ایران آرزوی بگور مانده تمامی دشمنان این سرزمین است,,بجای این حرف های بیهوده و مسخره,طرحی برای بهبود وضعیت معیشت مردم داشته باشید
بعضیا خودشون رو بالاتر از ملت میدونن این مسلما خیانت به ملت و کشوره اگه همچین اتفاقی بیفته خلاف قانون و خلاف رای واضح اکثریت ملته و البته نشون می ده طرز فکر اقایون رو
در کل کشور ما کمتر از 500 هزار طلبه داریم اون وقت چطور فقط 500 هزار در قم هستش؟ در ضمن این آقایان حرفی زدند تا حواس مردم را از گرونی و دلار و شهردار تهران و ...... پرت کنند.
جالبه برام نظر هایی که با نویسنده هم عقیده اند با یک لایک سه تا منظور میشه تابناک ما رو چی فرض کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
نه بابا دلیلش این است که در این فاصله که شما صفحه را باز کردی و نظر و امتیاز می دهی، ممکن است چند نفر دیگر هم مثبت و منفی داده باشند. جدیدا هم تابناک مثبت و منفی ها را تعدیل شده نشان می دهد.
اون کسی که اینو گفته اصلا سواد نداره.کاتولیکها یک مرجع به اسم پاپ دارن که رهبر واتیکان و کل کلیساهای واتیکان و کاتولیکهای جهانه...ما اینجا تو همین قم مرجع داریم نظراتش 180 درجه مخالف اون مرجع دیگه است...یکی بهش بگه یک کم مطالعه کن بعد حرف بزن
تابناک عزیز ؛ فرموده اید که «جوامع دانشگاه الازهر و مکه به این بلوغ فکری نرسیده اند» . باید عرض کنم ؛ مردم عربستان که به قول شما قوانین سختگیرانه اسلامی در آنجا وجود دارد ، هیچگاه پیشنهاد جدایی دین از سیاست را به واسطه قوانینی که به راستی اسلامیست نداده اند و حتی شاهد یک اعتراض خیابانی در این کشور نبوده ایم . حاکمان عربستان وقتی از دین حرف میزنند همان حرفهای دینی را در جامعه پیاده کرده و بدینوسیله کسی با این بحث مخالفت نمیکند . از یک طرف دوستدار دین و مذهب خود بوده و از طرفی دیگر در رفاه اقتصادی به سر میبرند . اما در کشور ما اگر یک نظرسنجی ساده برای جدایی دین از سیاست انجام دهید ؛ خواهید دید که بالای 80 درصد مردم به جدایی دین از سیاست رأی خواهند داد . آن هم فقط به دلیل اختلاس ها اختلافات و تبعیض هاییست که به نام دین و آن ارگان مقدس و این ارگان مقدس انجام می شود . خلاصه عرض اینکه مشکل این است که آنچه می گویند با آنچه که انجام میدهند آسمان تا زمین متفاوت است .
میشه رفراندوم بذارن!
تابناک جان اصلا بحث دین و سیاست نیست که! بحث اینه که مردم این سیاست و این دین گزینشی ( هر چی به نفع برخی هست! ) رو نمیخواهند. وگرنه مردم ما مسلمان بودن و خواهند بود . با قم یا بی قم!!
اتفاقا خیلی با حاله . صادرات غیر نفتی داره . آخوند و خیار شور!
تنها عیبش اینه که از این به بعد باید سوهان هم وارد کنیم .
سال پیش اگر این کار کرده بودند . اینقدر در مملکت مشکلات ریز درشت نداشتیم .
هر جوری حساب کنیم یک کشور از آب در نمی آید چون وسط ایران قرار دارد و نه دریا داره و نه منابع طبیعی و آب و آنجا قحطی و خشکسالی می شود
من که با کشور شدن قم موافقم. این فرصتی برای مردم است تا تکلیف خود را روشن کنند و برای برنامه کشور اقدام جدی نمایند و مداخله ای نیز در سر و سامان دادن کشور ایران صورت نپذیرد. بقیه اش هم بماند برای فردا ....
قم چیه بابا ما هم جیبوتی دار میشیم، جیبوتی 2
ازاین به بعد قم رفتین ویزا بگیرین
بشرطي كه به امور سياسي، فرهنگي ،اقتصادي و اجتماعي مملكت ايران كاري نداشته باشن و هزينه ها شون رو هم خودشون تامين كنند،خيلي خوبه و ما ايراني ها هم استقبال مي كنيم و قول ميديم كمال همكاري را با همسايه جديد مان هم بنماييم . لطفاً زودتر اين طرح رو اجرا كنيد.
چ شوخی بی مزه ای هس
اگه کشور بشه فقط استفاده از اینترنت ملی میتونین استفاده کنین و تازه از گوگل خبری نیست
قوانین سخت خواهد شد واستون
ورود مردم عادی ب این کشور ممنوع هههه
کم کم مشهد هم کشور بشه ههه
عالیه. امیدوارم برن اونجا و بعد اینترنت و تلفنشون قطع می کنیم
میشه از اقای پیشنهاد دهنده پرسید ایشان چند سالشون است من که در گوگل سرچ کردم اسمی از ایشان نبود پس بهتر است فقط در حوزه خانواده خودش مدیریت کند
کشور مظلوم یمن و فلسطین و سومالی و سوریه و لیبی کم بود ملت مظلوم قم هم به کشورها اضافه میشه خخخخ
آقا یعنی چی گیریم فردا این کشور قم با یه کشور دیگه مشکل پیدا کرد جاشو خوش دیده؟! میزنن مارو میترکونن که
به نظر شما اگر امام خمینی اکنون در قید حیات بودند به پیشنهاد دهنده چنین نظری نهیب نمی زدند، ما انتظار درخواست شقه شدن ایران را از آمریکا و صهیونیسم داریم ولی از یک روحانی ایرانی چنین انتظاری نداریم،پیشنهاد دهنده کشور شدن قم به این جنبه قضیه توجه نکرده که این طرح در صورت عملی شدن به قم متوقف نخواهد شد .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی