بازدید 7906
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «برآیند صفر درصدی شاخص بورس تهران» تا «تعیین جایگزین دلار در تکالیف ارزی با تصمیم هیأت دولت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد سهام آسیایی همسو با وال‌استریت، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت خام آمریکا، گرانی نرخ سکه نقدی و توقف پیش‌فروش یک ماهه سکه، پیش بینی نرخ بهره بانک انگلیس در ماه می، نشانه‌های احتیاط در بازار مسکن، افت فروش برخی شرکت‌های خودروسازی و رشد ۱۳.۷ درصدی تولید انواع خودرو در در دوازده ماهه سال ۹۶ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 19 April 2018

از «برآیند صفر درصدی شاخص بورس تهران» تا «تعیین جایگزین دلار در تکالیف ارزی با تصمیم هیئت دولت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد سهام آسیایی همسو با وال‌استریت، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت خام آمریکا، گرانی نرخ سکه نقدی و توقف پیش‌فروش یک ماهه سکه، پیش بینی نرخ بهره بانک انگلیس در ماه می، نشانه‌های احتیاط در بازار مسکن، افت فروش برخی شرکت‌های خودروسازی و رشد ۱۳.۷ درصدی تولید انواع خودرو در در دوازده ماهه سال ۹۶ را در بر دارد.

برآیند صفر درصدی شاخص بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه، 29 فروردین ماه 97 با افزایش 1.15 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 95 هزار و 523 واحد رسید. این در حالی است که روز قبل نیز پس سقوط 1613 واحدی نماگر در روزهای قبل، شاهد افزایش 16 واحدی شاخص کل بورس بودیم. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته جاری، همانند روز قبل، شاهد روند صعودی اکثر شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 0.36 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 30 هزار و 283 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد 43 واحدی معادل 0.26 درصد، عدد 16 هزار و 734 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 32 واحدی معادل 0.26 درصد به رقم 12 هزار و 446 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با رشد 0.05 درصد همراه شد و 49 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 575 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 63 واحد افزایش معادل 0.09 درصد به رقم 67 هزار و 626 واحد رسید و شاخص بازار دوم همانند روزهای قبل با 322 واحد کاهش معادل 016 همراه بود و عدد 204 هزار و 611 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «برآیند صفر درصدی شاخص بورس تهران» تا «تعیین جایگزین دلار در تکالیف ارزی با تصمیم هیئت دولت»

سهام آسیایی همسو با وال‌استریت رشد کرد

روز چهارشنبه، پس از این که در معاملات شب قبل، وال‌استریت با درآمدهای شرکتی بالا قوت گرفت، سهام آسیایی رشد کرد، هرچند با وجود نگرانی‌هایی در مورد موانع تجاری و چشم‌انداز رشد جهانی، ارزها و اوراق قرضه افت کردند. بازارهای چین علی‌رغم این‌که پکن نقدینگی سیستم بانکی این کشور را تقویت کرد، افت کردند. شاخص شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چین اندکی پس از بازگشایی ۰.۲ درصد افت کرد. پس از این‌که ایالات‌متحده شرکت‌های آمریکایی را از فروش قطعات به شرکت سازنده تجهیزات رادیویی و ارتباطاتی چین، زدتی‌ای، منع کرد، شاخص شانگ‌های به پایین‌ترین میزان یک ساله خود رسید. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارجِ ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۵ درصد رشد کرد، هر چند که این رشد پس از ۴ جلسه متوالی ضرردهی به دست می‌آید. نیکی ژاپن ۱.۲ درصد جهش کرد. این درحالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران با دیدار نخست‌وزیر، شینزو آبه و رییس‌جمهور ترامپ در استراحتگاه مارالگو، منتظر خبرهایی با موضوع تجارت هستند. شاخص داو روز سه‌شنبه را با رشدی ۰.۸۸ درصدی به پایان برد، درحالی‌که اس‌اندپی۵۰۰ هم ۱.۰۶ درصد جهش کرد و نزدک ۱.۷۸ درصد اوج گرفت.

افزایش بهای نفت با کاهش موجودی نفت خام آمریکا

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۵۹ سنتی (۰.۸ درصد) ۷۲.۱۷ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۹ سنت (۰.۹ درصد) افزایش بشکه ای ۶۷.۱۱ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های غیر رسمی منتشر شده توسط مؤسسه نفت آمریکا، در هفته ی گذشته موجودی نفت خام آمریکا با یک میلیون بشکه کاهش به مجموع ۴۲۸ میلیون بشکه رسیده است.

سکه نقدی گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 14 هزار تومان افزایش مواجه شد وبه نرخ فروس یک میلیون و 765 هزار 500 تومان رسید. همچنین نرخ هر سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و 840 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، 4 هزار و 300 تومان افزایش قیمت داشت. نیم سکه بهاز آزادی نیز با رشد 5 هزار تومانی به رقم 891 هزار تومان و ربع سکه با افزایش 7 هزار تومانی به نرخ 563 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار آزاد تهران 358 هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با افزایش قیمت نسبت به روز سه شنبه مواجه شد و تا سطح 1350 دلار نیز پیش رفت.

پیش‌فروش یکماهه سکه فعلا متوقف شد

دولت برای کنترل بازار سکه و طلا، اقدام به پیش‌فروش سکه در مقاطع مختلف کرده است که بر این اساس، قرار بر این بود که سکه در مقاطع مختلف زمانی یکماهه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و دوساله پیش فروش شود. بر این اساس اکنون بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که پیش فروش سکه در شعب بانک ملی در مقطع یکماهه متوقف شده است. یک مقام مسئول در بانک ملی در گفت وگو با مهر می‌گوید: پیش فروش سکه در مقطع زمانی یک ماهه اکنون به دستور بانک مرکزی متوقف شده است، البته روز سه شنبه هم در سامانه از ساعت 12 ظهر به بعد قطعی انجام شد. وی افزود: اکنون فعلا پیش فروش سکه یک ماهه متوقف است و البته سامانه نیز همچنان قطع می‌باشد. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش قطعی انواع سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه، 12 ماهه، 18 ماهه و دو ساله را اعلام کرده است که بر این اساس نرخ پیش‌فروش سکه‌ی طلا با سررسید یک ماهه، یک میلیون و 590 هزار تومان است.

پیش بینی نرخ بهره بانک انگلیس در ماه می

تقریبا تمام ۷۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز می‌گویند که بانک انگلیس در ماه می نرخ بهره کلیدی خود را تا ۰.۷۵ درصد بالا می‌برد و سپس ۰.۲۵ درصد دیگر هم درست قبل از این که انگلیس در اوایل سال آینده اتحادیه اروپا را ترک کند، به نرخ بهره اضافه خواهد کرد. کمی بعد از این که با رای‌گیری سال ۲۰۱۶، انگلیس از اتحادیه اروپا جدا شد، بانک انگلیس ۰.۲۵ درصد از هزینه وام‌گیری خود کاست و آن را به پایین‌ترین رکورد خود، ۰.۲۵ درصد رساند. بانک این اقدام خود را در ماه نوامبر خنثی کرد که در همان زمان اقتصاددانان این کار را خطای سیاست‌گذاری اعلام کردند. به دنبال نشانه‌هایی از سیاست‌گذاری‌های سفت‌وسخت‌تر و داده‌های اقتصادی امیدبخش، ۷۶ اقتصاددانی که در ۱۰-۱۷ آوریل مورد نظرسنجی رویترز قرار گرفتند، همه آنها به جز ۷ نفر، گفتند که بانک در ۱۰ می، که قرار است گزارش تورم ربع سالانه خود را منتشر کند، نرخ بهره خود را از ۰.۵ درصد کنونی بالاتر خواهد برد.

نشانه‌های احتیاط در بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 7/ 0‌درصدی به قیمت 62‌هزار و 989 تومان معامله شدند. پس از افت 12‌درصدی قیمت «تسه»ها از آبان تا پایان اسفند 96، از ابتدای فروردین نیز با کاهش حجم معاملات، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کف 58‌هزار تومانی افت کردند. با این وجود، با رشد حجم معاملات قیمت «تسه»‌ها از نیمه دوم فروردین در میانگین 62‌هزار تومانی قرار گرفته است. پیشتر با تشدید روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری (رشد 7/ 9‌درصدی در ماه‌های بهمن و اسفند) در اسفند شاهد کاهش 33‌درصدی حجم معاملات نسبت به بهمن بودیم. در فروردین نیز گزارش‌های میدانی از تداوم روند صعودی قیمت مسکن با سیگنال‌های صعودی دلار حکایت داشت، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل کم‌نوسانی «تسه»ها به شمار می‌رود. همچنان گزارش‌های رسمی تصویر روشن‌تری ارائه خواهد داد.

واردات ارزن ۱۰ میلیون دلاری شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۲۶ هزار و ۵۷۶ تن ارزن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم ارزن به کشور، ۱۰ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۸۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۶ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۲۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که ارزن از کشور‌های آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه، چین و روسیه وارد ایران شده است. در بین کشور‌های نامبرده، نخستین و بزرگترین صادرکننده ارزن به ایران، آذربایجان با صادرات ۱۶ هزار و ۲۸۶ تن در ۱۲ ماهه سال ۹۶ بوده است که درآمد ۶ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۸۴۰ دلار، درآمد ارزی نصیب خود کرده است. بعد از چین، کشور روسیه دومین صادرکننده ارزن به کشور بوده است که در مدت ذکر شده با صادرات ۷ هزار و ۶۳ تن از این محصول درآمد ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۶۰۵ دلاری را به خود اختصاص داده است. به نقل از میزان، در این میان روسیه با صادرات ۹ هزار و ۸۶۵ تن دانه آفتابگردان درآمد ۵ میلیون و ۱۰ هزار و ۷۱۷ دلاری را نصیب خود کرده است. همچنین امارات متحده عربی در سال ۹۶ با صادرات ۲ هزار و ۷۰۰ تن ارزن به ایران درآمد یک میلیون و ۶۶ هزار و ۵۲۰ هزاری را به خود اختصاص داد و سومین کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

افت فروش برخی شرکت‌های خودروسازی

به گزارش رویترز ثبت پلاک خودرو در اروپا در ماه مارس با کاهش ۲/ ۵ درصدی مواجه شد و بنا بر گزارش اتحادیه خودروسازی اروپا این سه خودروساز بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند. در بیانیه‌ این اتحادیه آمده است: «در برخی بازارها نظیر انگلستان مرحله رشد و قله فروش را پشت سر گذاشته‌ایم.» هشت کشور در میان ده بازار عمده خودرو اروپایی در این ماه شاهد افت فروش خودرو بودند. در این مدت، نیسان  کاهش فروش ۳/ ۱۶ درصدی را تجربه کرد. فورد نیز شاهد کاهش فروش ۶/ ۱۴ درصدی بود و فروش برند فیات هم ۱۲ درصد کاهش یافت. این تحولات تأثیری بر آمار فروش کلی گروه فولکس‌واگن نداشت؛ اما فروش گروه خودروسازی پژو سیتروئن با کاهش ۲/ ۳ درصدی روبه‌رو شد. رکود بازار دیزلی‌ها در آلمان کاهش ۴/ ۳ درصدی فروش را به‌ دنبال داشت و تحولات سیاسی و اقتصادی هم موجب تردید خریداران ایتالیایی و کاهش ۸/ ۵درصدی فروش شد.

رشد ۱۳.۷ درصدی تولید انواع خودرو در در ۱۲ ماهه سال ۹۶

دو ازده ماهه سال گذشته تولید انواع خودرو با رشد ۱۳.۷ درصدی همراه بوده و از یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۳۷۷ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۹۹ دستگاه افزایش یافت. سال گذشته تولید انواع سواری نیز ۱۴.۸ درصد افزایش یافته و از یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۷۷ دستگاه رسید. در ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ تولید انواع ون نیز ۴۴۴.۶ درصد رشد داشته و از ۱۷۷ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۹۶۴ دستگاه افزایش یافت. سال گذشته تولید انواع وانت اما کاهش یافته و با افت ۶.۷ درصدی از ۷۷ هزار و ۶۸۰ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۷۲ هزار و ۵۰۲ دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد ۵۲.۶ درصدی همراه بوده و از ۹۰۵ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۱۳۸۱ دستگاه افزایش یافت. ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ تولید انواع اتوبوس نیز ۵۳.۹ درصد رشد داشته و از ۱۱۵۸ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۱۷۸۲ دستگاه رسید. سال گذشته تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز صعودی بوده و با رشد ۸.۸ درصدی از ۱۵ هزار و ۲۴۶ دستگاه در ۱۲ ماهه ۱۳۹۵ به ۱۶ هزار و ۵۹۳ دستگاه افزایش یافت. در اسفند ماه ۱۳۹۶ نیز تولید انواع خودرو معادل ۴.۹ درصد افزایش یافته و از ۱۲۴ هزار و ۶۹۸ دستگاه در اسفند ۱۳۹۵ به ۱۳۰ هزار و ۷۴۷ دستگاه رسید.

تعیین جایگزین دلار در تکالیف ارزی با تصمیم هیأت دولت

هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکت های دولتی را موظف کرد، ارز یورو را به عنوان ارز مبنای گزارشگری و انتشار آمار، اطلاعات و داده‌های مالی خود مورد استفاده قرار دهند. همچنین بانک مرکزی موظف شد، از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ برابری ریال در مقابل یورو را به صورت مستمر اعلام و مدیریت نماید. /پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
بورس ازابتدای سال ۹۷ روندمنفی داشته واز۲۲ اردیبهشت سقوط آزادرا تجربه خواهدکرد
اگر کسی نخواهد از دولت ارز بخرد یا به آن ارز بفروشد تکلیفش چیست؟ مثلا اگر کسی صاحب یک یا چند پول خارجی با منشأ بیرونی باشد و بخواهد این دارایی مشروع خود را (پس از عبور دادن از سد تحریم‌ها) در بازار داخلی با پول یا کالا یا خدمات داخلی معاوضه کند، تکلیفش چیست؟ اگر تولید‌کننده یا تاجر ایرانی، بدون برخورداری از کمک دولت، به دارایی ریالی دست یافته باشد و حالا بخواهد این دارایی را بدون وارد شدن به معامله با دولت، به پول خارجی تبدیل کند، تکلیفش چیست؟ و باز اگر این تاجر یا تولیدکننده، از محل صدور کالا و خدمات خود به پول خارجیِ مستقل از دولت ایران دست یافت و خواست این دارایی ارزی خود را در دادوستدی غیردولتی به ریال تبدیل کند و در جریان این تبدیل به دولت یارانه ندهد، چه باید بکند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل