بازدید 6951
سؤالی که پاسخ مسئولان به آن تاکنون اشتباه بوده؛

کشاورزی یا کشاورزان؛ مسئولان از کدام یک حمایت می‌کنند؟!

آیا این بهترین کاری است که در حق کشاورزان شده و می شود یا خیر؟ آیا باید تدابیری اندیشید تا شرایط برای کشاورزی فراهم آید و به این وسیله اعتراض کشاورزان را فرونشاند؟ دلیل این کار چیست؛ تضمین کشت برای تأمین نیاز کشور یا کمک به کشاورزان؟ اصلا اولویت با کشاورزی است یا کشاورزان؟
کد خبر: ۷۹۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷ 15 April 2018
هر بار که کشاورزان از کمبود به ستوه می‌آیند و اعتراض می‌کنند، جمعی از مسئولان گرد هم می‌آیند تا تدبیری بیندیشند که آب مورد نیاز ایشان برای کشت را تأمین کنند؛ اما به راستی آیا این بهترین کار ممکن است؟

به گزارش «تابناک»؛ با پشت سر گذاشتن بخش عمده سال آبی جاری و کمرنگ شدن امید‌ها در خصوص جبران کاهش بی سابقه بارش در کشورمان و همچنین بروز نشانه‌های خشکسالی شدید، صدای اعتراض شماری از کشاورزان به ندادن حقابه شان بیش از گذشته در کشور طنین انداز شده است.

اعتراضاتی که هرچند در گذشته نیز وجود داشت، هم اکنون در قامت پیش نشانه‌های یک بحران بزرگ دیده می‌شود؛ بحرانی به شدت نگران کننده که محدود به یک نقطه از کشورمان و حتی منحصر به کشاورزی نیست، بلکه بسیاری از نقاط کشور و اغلب هموطنانمان را شامل می‌شود.

اوضاع بارندگی به گونه‌ای بوده که حتی حال و روز استان‌های شمالی و پر آب کشورمان نیز خوب نیست و کشاورزان این خطه نیز با نگرانی‌های زیادی کشت امسال خود را آغاز کرده‌اند. شالیکارانی که هر ساله در بهار مزارع خود را زیر کشت برنج می‌برند، اما با اخباری که این روز‌ها از میزان آب در بالادست می‌شنوند، اطمینان ندارند که تا پایان فصل کشت در نیمه تابستان، آب مورد نیاز را دریافت خواهند کرد یا خیر.

 
کشاورزی یا کشاورزان؛ مسئولان از کدام یک حمایت می‌کنند؟!وضعیتی که برای کشاورزان مناطق خشک کشور وخیم‌تر جلوه می‌کند، چون بهار این مناطق هم خشک و کم آب آغاز شده و نوید تابستانی داغ و خشک را می‌دهد. دورنمای نامطلوبی که هر بار بروز می‌کند، مسئولان برای رفع آن تدابیری در دستور کار قرار می‌دهند و از جمله این تدابیر، طرح‌های انتقال آب است.

مثل طرح‌های انتقال آبی که از گذشته در دستور کار مسئولان قرار گرفته تا از سرشاخه‌های کارون به استان‌های مرکزی کشور مانند اصفهان و یزد آب برسد. طرح‌هایی که همواره محل منازعه مخالفان و موافقان بوده و حتی در مقاطعی شرط و شروطی جدی برای انجام یا عدم انجامشان گذاشته شده است، اما نه پایان یافته و نه توانسته مشکلات را رفع کند.

این را می‌شود از اعتراضات این روز‌های سر گرفته در اصفهان دریافت که در آن کشاورزان معترض خواستار حقابه خود هستند؛ خواسته‌ای که اگر بحث و جدل‌های فراوانی بر سر انتقال آب صورت نگرفته بود، احتمالا با اجرای یک طرح انتقال آب جدید پاسخ داده می‌شد، اما دیگر نمی‌توان چنین پاسخی به دنبال داشته باشد، چون آب چندانی برای انتقال نمانده است.

آیا این بهترین کاری است که در حق کشاورزان شده و می شود یا خیر؟ آیا باید تدابیری اندیشید تا شرایط برای کشاورزی فراهم آید و به این وسیله اعتراض کشاورزان را فرونشاند؟ دلیل این کار چیست؛ تضمین کشت برای تأمین نیاز کشور یا کمک به کشاورزان؟ اصلا اولویت با کشاورزی است یا کشاورزان؟

اندک تأملی کافی ا‌ست تا دریابیم در همه سال‌های گذشته آنچه برای مسئولان اهمیت داشته، کشاورزی و تداوم آن بوده است. روشی شبیه باز کردن مسئولیت از سر خود؛ شیوه‌ای که هرچند تاکنون جواب داده، برای عبور از بحران آب کارایی نداشته و ندارد. درست مثل شرایط کنونی کشور که باید برای عبور از آن تدابیر درست اندیشیده شود؛ تدابیری از جنس حمایت از کشاورزان.

به این صورت که برای تأمین معاش ایشان اندیشه شود، نه تداوم کشاورزی ایشان، آن هم به شیوه فعلی. تدابیری از جنس انقلاب کشاورزی در کشورمان؛ از تغییر کشت و جایگزین کردن گونه‌های کم آب برگرفته تا تضمین بازار خرید این محصولات تا ترویج الگو‌های آبیاری مدرن و کم مصرف و فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز آن.

حمایتی که می‌تواند شامل برچیدن کشاورزی در برخی مناطق بسیار خشک و جایگزین کردن آن با کسب و کار‌هایی که به آب کمتری نیاز دارد هم باشد. مثل دایر کردن صنایعی که به ازای مصرف آب کمتر، سود بیشتری نصیب مردم می‌کنند و موجب برهم زدن توازن آبی در کشور نمی‌شوند. برنامه‌هایی برای حمایت از کشاورزان و تلاش برای توانمند کردن ایشان، نه نجات کشاورزی که اگر روزی آب نباشد، بحران خشکسالی و اعتراضات و چندین و چند مشکل دیگر جایش را خواهد گرفت!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
اصفهان جای کشاورزی نیست، اونم هندوانه با روش غرق آبی ... من جای مسئولین بودم با تراکتوراتون از روتون رد می شدم .... 20 هزار تومن خرج میکنی (اب هدر میدی) که 1 کیلو هندونه درست کنی صادر کنی خارج 500 تومن....
لطفا انتشار بده ...
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
اول فکر کن بعد سخن بگو کجای اصفهان هندوانه میکارند؟
محمد
| United States of America |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
تو درچه پیازی یا لنجون یا اطراف پل بابا محمود برنج میکارن، اخه اصفهان اب داره که توش برنج میکارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
کجایی هستی ؟یزدی که نیستی!!
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
همینه دیگه اگه اون دو تا درس رو تو دبیرستان خونده بودی متوجه میشدی که حافظ در قرن هشتم متوجه شده که اونجا ((زنده رود)) داره و همه چی باهاش زنده میشن کشاورزی که سهله
چه توقعاتی دارید. برنامه، مطالعه، کشت جایگزین، زیر بار فشار نرفتن و طرحهای بلند مدت ریختن، مکانیزاسیون کشاورزی و آبیاری مدرن، کشت محصولات کمتر آب بر ... اوووووه! چه توقعاتی داری از نوابغ حاکم!
یادم هست که چنین سال قبل اصفهانی ها برای مدیریت آب, در زمان مصرف کم, آب رودخانه را بستند و چند سال این شیوه خوب بود ولی پس از آن با تصمیم های نادرست گفتند که آب گوهرنگ به شهرکرد تعلق دارند و اگر چیزی باقیماند به اصفهان داده شود این باعث شد تپه های شنزار را کشت کنند و خاک حاصل خیز اصفهان بی آب بماند و حق آبه مردم اصفهان نیز حذف شود و در طی چند سال خشکسالی آن مناطق را نابود کند نکته دیگر اینکه با اجرای فاضلاب شهری عملا آبی به زمین ها نیز تزریق نمی شود و آب چاه ها نیز کاهش شدید پیدا کرده است
چه عجب
تابناک چرا از تاحیر پرداخت حقوق باز نشستکان تامین اجتمایی که هر ماه عقب افتادن ان طولانی تر میشود هیچ تحقیق و مطلب نمینویسد.
مسوولان ایران فقط با سرعت تمام چاه های نفت و معادن را خالی و صادر می کنند و هیج توجهی به کارگر و کشاورز و تولید ندارند
در طی ۴۸ ساعت گذشته قریب ۶۰ میلیمتر بارندگی در اکثر ایران باریده است ،وسیل هم خساراتی به بار آورده ؟ کنترل آب ،وفروش آن به بهای گزاف مردم را به ستوه آورده ؟ حرص ،وآز مسولین پایانی ندارد ؟ در یک مدت سی روزه ،بیش از پنجاه میلیارد دلار در بازار آزاد خرید ،و فروش میشود ‌وحدود سی میلیارد دلار آن به خارج کشور منتقل میشود ،صدها هزار ویلا ،وآپاتمان در کشورهای خارجی خریداری میشود ،دلیل اینگونه اقدامات چه چیزی هست ؟ وقتی بیشترین سود را شغلهای دلالی ،و، واردات دارد ،یقینا مسولین دوست ندارند در کشور کشاورزی ،ودامداری پیشرفت کند ؟ در طی مدت چهل سال جمعیت روستایی از ۶۵٪ سال ۵۷ اکنون به ۳۵٪ الا ۳۰٪ رسیده و اینها هم دوزیست هستند که هم در روستا مسکن دارند ،وهم در شهر ، عامل اینگونه مسایل هم فقط مسولین ،میباشند ،وقتی مدیر ارشد نظام جمهوری اسلامی در تریبون صدا ،وسیما آنهم در مناظرات انتخاباتی ریا ست جمهوری اعلام میکند که ۸۰٪ ثروت کشور در دست ۴٪ است ،و۲۰٪ مابقی در دست ۹۶٪ آیا این یک فاجعه نیست ؟ ،،آب از آب تکان نخورد ،اکنون هم شغلی مانند دست فروشی ،وپادوی برای روستاییان فراهم کنید ،وامورات کشور را به دلالان ،و،وارد کنندگان بسپارید ؟،،،
هیچکدام
تا کی باید کل ملت ایران تاوان خود خواهی کشاورزان را بدهند این افراد نمی خواهند دست از سود جوی بردارن نمی خواهند به روز شوند و هنوز به روش هزاران سال پیش کشاورزی می کنند اصرار عجیبی بر کشت محصولات اب بر دارن تنها بخاطر سود زیادش بیش از نود در صد منابع ابی کشور به دست کشاورزان هدر می رود ان هم برای محصولات بی کیفیت و سرشار از سم و مواد شیمیایی ایا بهتر نیست دولت جلوی کشت کشاورزان را بگیرد و ماهیانه معادل حقوق کارگران به کشاورزان بدهد و اینگونه با زندگی میلیون ها ایرانی بازی نکنند وارد کردن محصولات کشاورزی بسیار به صرفه تر از تولیدش هست به خاک و اب ایران فرصت احیایی دوباره بدهید به هر که می پرستید دست از این لجاجت بردارید
بهترین کار این هست آب کارون ، دریاچه ارومیه و هر رود و دریایچه داخلی رو به اصفهان و یزد منتقل کنیم و بزاریم عزیزان اصفهانی و یزدی هندوانه و باغ خودشون رو در کویر بکارند و درست کنند و کلاً کشور و منافع و درامد کشور فدای اصفهان و یزد کویری بشن چرا؟ چون عزیز دردانه های مملک هست و خوزستان ، آذربایجان لرستان چهارمحال و ... برن غاز بچرونند چرا؟ چون لابی اصفهانی و یزدی قوی هست و به اصطلاح ژنشون قوی

خوزستان ، آذربایجان لرستان چهارمحال و ...آب میخوان چکار؟؟؟؟؟ هندوانه اصفهان بخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
هندوانه اصفهان کجا بود اصفهان اب برای خوردن ندارد هندوانه پیشکش
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
جای تاسف داره بی سواد هایی مثل جنابعالی اینطور بحث رو قومیتی می کنند، همون کارون که گفتی فکر می کنی سرچشمه ش کجاست؟ برو اول یکم مطالعه کن، اصفهان صدها سال قبل از این بحث ها کشاورزی داشته، وقتی کشاورزی و تولید داخلی قطع بشه واردات زیاد میشه، و ضررش برای همه ست، اینها همه ش مربوط به مدیریت اشتباه آب است، وگرنه مردم استان ها چرا باید به هم بد و بیراه بگن؟ چشماتون رو باز کنید ،
چقدر ما بخصوص مسیولین از رفع و مدیریت یه مشکل اب یه استان عاجز هستیم.....نه تنها در مشکلات اب و ابیاری و کشاورزی بلکه در مواجهه با هر گره خوردگی کوچکی درمانده هستیم
نقدا که آب رو از کشاورز گرفتند دادند به صنایعی که خیییلی بیشتر آب بر هستند
دوستان عزیز
اصفهان نیازی به دست و دل بازی شما ندارد. لطفا آب را سرقت نکنید. رودخانه ی زاینده رود از میلیون ها سال پیش جاری بوده و بر همین اساس شهر اصفهان و صدها شهر و روستا در طول 400 کیلومتر آن به وجود آمده است. از همان ابتدایی که بشر زندگی در دنیا راآغاز کرده، هر جا که آب بوده، سکنی گزیده نه اینکه اول برود در دل کویر شهری بنا کند و سپس مسیر رودخانه را به سمت شهر خود کج کند. اصلاح روش کشاورزی از بدیهیات است اما حق نداریم چون دولت این کار نکرده، آب کشاورزان قطع کنیم و در یزد با آن آب، فولاد خنک کنیم یا سرامیک و سفال بسازیم.
برای مسئولین و متخصصان و پزشکانی که شرایط خود را برای رفتن از ایران مهیا کرده اند چه اهمیتی دارد که میلیونها کشاورز و کارگر و مردم عادی این سرزمین چطور گاهی به نان شب خود هم محتاج هستند و یا به زودی محتاج خواهند شد. مسئولان میلیارد تومانی دردی از دردهای مملکت حل نخواهند کرد.
لابی اصفهان و یزد قوی هست و همچنین لابی آذربایجان.
دریاچه ارومیه به خاطر احداث بیش از ظرفیت صنعت در آذربایجان به این روز افتاد و البته حیف و میل کردن آب توسط کشاورزای آذری عزیز در رسیدن به این وضعیت اسفناک سرعت بخشید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار