بازدید 17918
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «پشت پرده افزایش نرخ دلار در ترکیه به روایت مشاور ارشد اردوغان» تا «توقف ثبت سفارش واردات و صادرات تا اطلاع ثانوی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته با ۱۵ ارز کاهشی در مقابل ۱۵ ارز افزایشی، سفر برای بار دوم در سال، با دلار قاچاق یا راهی دیگر؟، توقف ریزش نرخ سکه تمام در بازار تهران، افزایش قیمت نفت با احتمال درگیری نظامی در سوریه، اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه ایران را تمدید کرد، کالا‌هایی که بدون بازرسی به عراق صادر می‌شود، هند 50 درصد یک پالایشگاه بزرگ را به عربستان می دهد و میزان بدهی نفتی هند به ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 13 April 2018

از «پشت پرده افزایش نرخ دلار در ترکیه به روایت مشاور ارشد اردوغان» تا «کالا‌هایی که بدون بازرسی به عراق صادر می‌شود»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته با ۱۵ ارز کاهشی در مقابل ۱۵ ارز افزایشی، سفر برای بار دوم در سال، با دلار قاچاق یا راهی دیگر؟، توقف ریزش نرخ سکه تمام در بازار تهران، افزایش قیمت نفت با احتمال درگیری نظامی در سوریه، اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه ایران را تمدید کرد، کالا‌هایی که بدون بازرسی به عراق صادر می‌شود، هند 50 درصد یک پالایشگاه بزرگ را به عربستان می دهد و میزان بدهی نفتی هند به ایران را در بر دارد.

 

پایان هفته با ۱۵ ارز کاهشی در مقابل ۱۵ ارز افزایشی

مطابق با اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز پنجشنبه بیست و سوم فروردین ماه بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۹۶ ریال رشد افزایش نسبت به روز چهارشنبه ۵۳ هزار و ۵۴۹ و هر یورو نیز با ۱۹۷ ریال افزایش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۲۹ ریال ارزشگذاری شد. براین اساس هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۸۲۶ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۴۴ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۴۱۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۷۵ ریال، روپیه هند ۶۴۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۳۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۶ هزار و ۳۱۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۱ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۳۶۷ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۵۱۶ ریال، لیر ترکیه ۱۰ هزار و ۱۵۵ ریال، روبل روسیه ۶۷۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۴۵ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۵۵۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۲ هزار و ۷۳ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۶۹۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۴۰ هزار و ۳۷ ریال تعیین شد. نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۹۴ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۶۵۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۶۹۳ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴هزار و ۷۰۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۸۳۳ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۷۶۳ ریال، افغانی افغانستان ۶۰۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۴۳۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۷۵۱ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال ارزشگذاری شد.

پشت پرده افزایش نرخ دلار در ترکیه به روایت مشاور ارشد اردوغان

ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان با حضور در برنامه زنده 'بررسی عمیق' شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر در سخنانی به تحلیل افزایش نرخ ارز در بازار ترکیه پرداخت و اظهار کرد: ترکیه در مبارزه علیه گروه های تروریستی در واقع به مقابله با امپریالیسم جهانی پرداخته است و در این شرایط بالا رفتن نرخ ارز در ترکیه از جمله حربه های جهان امپریالیستی علیه ترکیه محسوب می شود که به جارا در می آید. وی با تاکید بر خودداری از بزرگنمایی آثار این حربه در داخل ترکیه بیان کرد: افزایش نرخ دلار بازی کثیفی است که امپریالیسم جهانی علیه اقتصاد ترکیه به راه انداخته است تا ما را وادار به عقب نشینی کنند. وی مدعی شد: تلاش غرب این است که با افزایش نرخ دلار در برابر لیر، ترکیه را وادار به افزایش نرخ بهره بانکی کند و از این طریق اقتصاد کشور را با بحران مواجه سازد اما به قول اردوغان، در زمان جنگ با امپریالیسم ما نرخ بهره را به مانند انگلیسی ها افزایش نمی دهیم. به گزارش ایرنا، بهای هر دلار آمریکا در اوایل سال جاری میلادی 3.7 لیر و قیمت هر یورو نیز 4.5 لیر بود ولی در معاملات سه روز اخیر هر دلار آمریکا به قیمت 4.17 لیر و هر یورو نیز به نرخ 5.15 لیر فروخته می شود که در مقایسه با اوایل سال جاری میلادی بیش از 10 درصد و در مقایسه با یکسال پیش بیش از 25 درصد افزایش داشته است. افزایش نرخ ارزهای خارجی در برابر لیر موجب نگرانی در جامعه ترکیه شده و مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید سهام و افتتاح حساب های ارزی روی آورده اند. ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب کنونی ترکیه بوده ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.

سفر برای بار دوم در سال، با دلار قاچاق یا راهی دیگر؟!

با توجه به اطلاعیه بانک مرکزی که اظهار داشته است: "ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد. همچنین متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می باشند و متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند و در پایان، پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود. همچنین تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد." حال این سوال پیش می آید که اگر فردی به هر دلیلی قصد سفر برای بار دوم یا سوم و یا ...، داشت، برای تهیه ارز به کجا بایستی مراجعه کند؟ اگر به حاشیه بازار آزاد برود و دلار با نرخی غیر از 4200 تومان خرید کند که به عنوان قاچاقچی ارز شناخته شده و برخورد می شود. جزئیات بیشتر

توقف ریزش نرخ سکه تمام در بازار تهران

در آخرین روز کاری بازار طلا در هفته جاری، شاهد توقف ریزش قیمت سکه بوده ایم. به طوریکه تا ساعت 15 روز پنج شنبه، هر سکه تمام بهار آزادی بر خلاف افت روز قبل، با افزایش 60 هزار تومانی مواجه شده و به رقم یک میلیون و 731 هزار تومان رسیده است. این سکه سه روز قبل، یعنی روز دوشنبه، تا سطح یک میلیون و 900 هزار تومان نیز پیش رفته بود. همچنین سکه تمام طرح قدیم با افت 6 هزار تومانی تا این لحظه، به نرخ یک میلیون و 785 هزار تومان معامله شده است. این سکه نیز روز دوشنبه هفته جاری، تا سطح 2 میلیون تومان جلو رفته بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در بازار امروز با افزایش 37 هزار تومانی به رقم 875 هزار تومان فروخته شده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی 546 هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به قیمت روز چهارشنبه، 37 هزار تومان افزایش داشته است. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر خاصی به قیمت 351 هزار تومان معامله شده است.

افزایش قیمت نفت با احتمال درگیری نظامی در سوریه

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه با افزایشی ۱۹ سنتی (۰.۳ درصد) ۷۲.۲۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت (۰.۴ درصد) افزایش بشکه ای ۶۷.۰۱۰ دلار صورت گرفت. همچنین، معامله ی آتی نفت شانگهای با قیمت ۴۲۷.۲ یوان در هر بشکه انجام گرفته است. لازم به ذکر است که روز چهارشنبه قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت می توان به احتمال وقوع درگیری های نظامی در سوریه اشاره کرد.

اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه ایران را تمدید کرد

شورای اتحادیه اروپا روز گذشته پیش تحریم های خود علیه ایران را تا پایان آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی تمدید کرد. این محدودیت ها شامل فریز کردن دارایی ۸۲ نفر ایرانی و یک نهاد و همچنین اعمال محدودیت سفر برای اشخاص قرار گرفته شده در فهرست تحریم می شود. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، صادرات برخی از تجهیزات مرتبط با نیروی پلیس و مخابراتی به ایران ممنوع است. /رویترز

کالا‌هایی که بدون بازرسی به عراق صادر می‌شود

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به این که عراقی‌ها فهرستی از ۵۰ کالای مورد نیاز خود را به ایران اعلام کردند تا استانداردهای مربوطه به زبان انگلیسی عربی بازگردانده شود، اظهار کرد: براین اساس ایستگاه بازرسی استاندارد کالا در مرز ایران و عراق برای بازرسی استاندارد کالاهای مربوطه حذف می‌شود و عراقی‌ها با علامت استاندارد ایران در ارتباط با واردات کالاهای مربوطه اقدام می‌کنند. نیره پیروزبخت در گفت وگو با ایسنا افزود: ۳۸ کالای دیگر در انتظار برگرداندن استانداردهای ملی ایران به زبان انگلیسی یا عربی است تا مجموع کالاهایی که قرار است بدون بازرسی استاندارد در مرز از ایران به عراق صادر شوند به ۵۰ مورد برسد. پیروزبخت در ارتباط با اسامی ۱۲ کالای مربوطه که در حال حاضر صادرات آنها از ایران به عراق نیازمند بازرسی استاندارد در مرز نیست، اعلام کرد: مرغ منجمد، رب گوجه‌فرنگی، کولر، اجاق گاز، آجرف جوراب، تایر موتورسیکلت، تایر دوچرخه، تایر لایه اریب خودروهای سواری و وانتی سبک، تایرهای رادیال خودروهای سواری و وانتی سبک، تایرهای بایاس اتوبوس، بارکش و یدک‌کش، تایرهای رادیال اتوبوس، راکش و یدک کش ۱۲ کالایی هستند که در حال حاضر مورد بازرسی استاندارد در مرز قرار نمی‌گیرند.

شرکت نفتی اسار هند چه میزان به ایران بدهکار است؟

رئیس شرکت نفتی اسار هند اعلام کرد: شرکت نفتی اسار هند به رغم پرداخت 2 میلیارد یورو به عنوان بدهی‌های نفتی هنوز 500 میلیون یورو به ایران بدهکار است. بر اساس این گزارش، زمانی که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی بود پرداخت‌های هند به ایران اگرچه باتاخیر ولی انجام شد. آناند که در مجمع جهانی انرژی در هند صحبت می‌کرد، گفت:‌ شرکت اسار هند سالانه 2 و نیم میلیون تن در سال نفت خام از مکزیک و 2 میلیون بشکه در ماه از ونزوئلا خریداری می‌کند. /رویترز

هند 50 درصد یک پالایشگاه بزرگ را به عربستان می دهد

مقامات دولت هند اعلام کردند، آماده واگذاری 50 درصد سهام پروژه بزرگ احداث پالایشگاه بزرگ راتانگیری با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه نفت خام در روز به شرکت عربستانی آرامکو هستند. به نقل از رویترز هند، قرار بود خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو با هند توافقنامه ای امضا کند، اما هنوز خبر مشخصی در این خصوص منتشر نشده است. شرکت آرامکو مانند سایر تولید کنندگان بزرگ نفت جهان به دنبال تامین تقاضا و سرمایه گذاری در سومین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است. این شرکت سال گذشته در دهلی نو یک دفتر ایجاد کرد. هند به دنبال افزایش 77 درصدی ظرفیت پالایش خود تا سال 2030 و رساندن آن به 8.8 میلیون بشکه نفت خام در روز است. شرکت آرامکو که بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان محسوب می شود به دنبال سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارجی جهت تامین تقاضای نفت و افزایش سهم خود در بازار های جهانی است. وزیر نفت سعودی در سفر سال گذشته خود به هند اعلام کرده بود که عربستان به دنبال امضای توافق صادرات نفت در کنار خرید سهام پالایشگاه راتانگیری خواهد بود. به گزارش ایرنا، این یک استراتژی از سوی عربستان جهت گسترش سهم خود در بازار های آسیایی و کنار گذاشتن رقبای خود می باشد.

ثبت سفارش واردات و صادرات متوقف شد

طبق اعلام کانال تلگرامی سامانه جامع تجارت «با توجه به ابلاغیه جدید معاون اول رییس جمهوری، جهت اعمال تغییرات در ضوابط تجاری تا اطلاع ثانوی امکان ثبت سفارش وجود ندارد و کلیه پرونده ها در استعلام ضوابط کالایی «رد پیش فاکتور» خواهند شد.» علی علی‌آبادی - مدیرکل دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت - در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: به منظور ایجاد تغییرات لازم در سامانه‌های مرتبط با تجارت کشور برای مدتی امکان ثبت سفارش وجود ندارد اما این موضوع به معنای توقف ثبت سفارش نیست. وی گفت: تعطیلات چند روزه پیش رو بهترین فرصت برای انجام اصلاحات در سامانه‌های مرتبط تلقی می‌شود و تا روز یکشنبه ثبت سفارش کالاها از سر گرفته خواهد شد.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
سفر زمینی به خارج از مرزهای ایران با دلار قاچاق یا راهی دیگر؟!
آفرين و درود بر تابناك. حكايت شرايط اخذ دلار و مشكل و تهيه ارز و قوانيني كه دولت وضع كرده مانند اين است كه شما آشغال را از منظر عام جمع كرده و زير فرش پنهان كنيد. صورت مسئله همچنان وجود دارد.
صرافی که دلار را ۵۵۰۰ـ۶۰۰۰ تومان خریده حتما انرا در بازار قاچاق خواهد فروخت و هرگز انرا ۴۲۰۰ تومان رسمی نخواهد فروخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
یعنی این صرافی های محترم همیشه باید سود کنن و نمیشه یه بار مثل من نوعی ضرر کنن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان