بازدید 4719
محسنی اژه‌ای:

در تاخیر برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است که در آینده مشخص‌می‌شود/ قوه‌قضاییه در‌مورد حصر تصمیم‌نگرفته‌ است/ پرونده‌هایی‌در زمان قالیباف مطرح‌شد که برای‌ برخی از آنها حکم‌صادر و در برخی نیز متهمان تبرئه‌شدند

معاون اول قوه قضاییه در نشست دانشجویان علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: نگران نباشید و تصور نکنید اگر فرضا امروز عده‌ای دید دیگری پیدا کردند، پس همه چیز از بین رفت؛ این‌طور نیست؛ باید بدانید که حتماً در کنار این ریزش، رویش هست و در کنار این لغزش، استحکام دیگری نیز به‌وجود خواهد آمد.
کد خبر: ۷۸۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳ 11 April 2018

معاون اول قوه قضاییه در نشست دانشجویان علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: نگران نباشید و تصور نکنید اگر فرضا امروز عده‌ای دید دیگری پیدا کردند، پس همه چیز از بین رفت؛ این‌طور نیست؛ باید بدانید که حتماً در کنار این ریزش، رویش هست و در کنار این لغزش، استحکام دیگری نیز به‌وجود خواهد آمد.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا در نشست با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن قرائت دعای روز چهارشنبه و تسلیت شهادت هفتمین امام معصوم(ع)، ایام پربرکت ماه رجب را تبریک گفت و با ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع دانشجویان گفت: خداوند را سپاسگزارم که فرصتی فراهم شد تا بار دیگر در محضر جوانان دانشجو حضور پیدا کنم و از نقطه نظرات، انتقادات، ارشادات و همه آنچه که در ذهنشان هست و مطرح می‌کنند، استفاده کنم.

وی با اشاره به آیه ۱۶۵ سوره بقره که در آن یک ارزش واقعی را مورد توجه قرار داده است، افزود: ما انسان‌ها از جوان گرفته تا پیر تمایلاتی داریم و به چیزی میل پیدا کرده و آن را دوست می‌داریم یا آن را نمی‌پسندیم که این یک واقعیت است. انسان به‌طور طبیعی دارای امیال و علائقی است؛ اما مهم این است که میل ما به چه چیزی باشد و دوست داشتن ما بر چه مبنایی باشد و به چه کسی رغبت پیدا کنیم و با چه کسی دوست شویم و از چه کسی و چه چیزی کناره بگیریم.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه بعضی از میل‌ها و دوست داشتن‌ها به چیز‌هایی گذراست که عاقبت خوبی ندارد و یا برعکس، گفت: گاهی اوقات دوستی‌هایی که پیدا می‌شود به ضرر و یا نفع انسان است. گاهی وقت‌ها براساس تمایلات نفسانی انسان به چیزی تمایل پیدا می‌کند و گاهی براساس تشخیص عقل به کسی یا چیزی رغبت پیدا می‌نماید که این آیه شریفه به این واقعیت اشاره دارد.

معاون اول دستگاه قضا در بیان مصداقی در این زمینه اظهار کرد: گاهی وقت‌ها یک جوان پسر یا دختری به جوان و دختر دیگری میل و رغبت پیدا می‌کند و او را دوست می‌دارد. حال باید پرسید که بر چه مبنایی این دوستی پیدا شد؟ آیا با شناخت، محاسبه دقیق، دوراندیشی، توجه به معیار عقلانی و کاملاً قابل اعتماد و اتکا صورت گرفته یا بر اساس یک هوس، چشمک زدن، طنازی کردن و یا یک حرکت زودگذر این اتفاق افتاده است؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: این فردی که تمایلی به او پیدا می‌کند و او را دوست دارد اگر بر مبنای هوس باشد و بدون شناخت صورت گیرد، گاهی وقت‌ها می‌بینید که به کجا می‌رسد. یک پدر یا مادر که نهایت دلسوزی را دارند هرچقدر استدلال می‌آورند او نمی‌پذیرد و عنوان می‌کند که یا این و یا هیچکس.

وی بیان داشت: گاهی وقت‌ها این روند پشیمانی به بار می‌آورد؛ گرفتاری‌هایی مضاعف برای خود، خانواده، آینده و شغلش ایجاد شده و تبعات سوئی را به دنبال دارد؛ چرا که وقتی انسان میل به چیزی پیدا کند و برای او ارزش قائل شود، حاضر است برای جلب توجه او هرچه او می‌پسندد انجام دهد و چون او را دوست دارد می‌خواهد به خواست او عمل کند. گاهی اوقات این موضوع به ناکجاآباد می‌رود و یک لحظه سر بلند می‌کند و می‌بیند خیلی ضرر کرده است.

معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: کسی که کسی را دوست دارد گاهی وقت‌ها به‌خاطر او حاضر است از عزیزانش نیز بگذرد و حتی ارزش‌هایش را نیز کنار می‌گذارد. چه بسا که این حالت گاهی از دوستی به بعضی از جنبه‌های دیگر نفسانی تبدیل می‌شود و می‌گوید حالا اگر به من توجه نکنی، من دست به جنایت و خشونت می‌زنم که این دیگر دوستی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: گاهی وقت‌ها خطر بالاتر رفته و حاضر میشود آن فردی که ابتدا چه بسا به او میل داشت، چون او امروز دیگر با او همراهی نمی‌کند و حاضر نیست دیگر با او کنار بیاید، حتی متعرض به آبروی او شود؛ در حالیکه اگر دوستی از روی شناخت بود، هیچ وقت حاضر به این کار نمی‌شد؛ اما چون براساس هوس بوده، خود او را نیز زیر پا می‌گذارد. مثلاً یک روزی عکسی با او گرفته، اما این عکس را یک روزی در یک شرایط دیگری منتشر می‌کند تا آبرو و حیثیت او را از بین ببرد. حتی ممکن است بگوید اگر با من کنار نیایی، نابودت می‌کنم و به یک جنایت هولناک دست بزند؛ اسید تهیه کرده و آن فرد را با اسید از هستی ساقط کند. کاری می‌کند که آن فرد و خانواده‌اش تا وقتی زنده است، ناراحت باشند.

وی با بیان اینکه این آیه این واقعیت را به ما می‌گوید که ببینیم با چه کسی و بر چه مبنایی دوست می‌شویم و براساس چه منافعی حاضر هستیم هزینه کنیم، افزود: نگران نباشید و تصور نکنید اگر فرضا امروز عده‌ای دید دیگری پیدا کردند، پس همه چیز از بین رفت؛ این‌طور نیست. باید بدانید که حتماً در کنار این ریزش، رویش هست و در کنار این لغزش استحکام دیگری نیز به‌وجود خواهد آمد؛ اما مهم این است که ما خودمان چه کاره هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه خطاب به دانشجویان اظهار کرد: زمانی این حرف را می‌زنم که براساس کارم موارد کثیری را در حدود این سی و چند سال مشاهده کرده‌ام و بر این اساس عرض می‌کنم که یکی از چیزهایی که می‌تواند به ما لطمه زیادی بزند، دوستی‌های نابجاست.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: دوستی الزاماً میل به فرد نیست؛ دوستی با هر تشکیلات، ساختار و فرد اگر بدون شناخت و دقت و بی محاسبه باشد، می‌تواند برای انسان مضر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با طرح این سوال که ما با نفس خودمان چگونه هستیم، اضافه کرد: اولین کسی که به ما نزدیک‌ است، نفس خود ماست. آیا سر خودمان را کلاه می‌گذاریم یا نمی‌گذاریم.

وی یکی از آفت‌های بسیار بزرگ را فراموش کردن خود و پرداختن به دیگری دانست و تصریح کرد: گاهی وقت‌ها عیب خودمان را نمی‌بینیم؛ اما عیب دیگری را می‌بینیم و مرتب به دیگری می‌پردازیم. آیا این همه نقدی که به دیگری داریم به خودمان نیز داریم؟

سخنگوی قوه قضائیه افزود:‌یکی از توصیه‌های مکرر صاحبان خرد، عقل و حکمت این است که انسان آن مقداری که به دیگری می‌پردازد، به خویش نیز بپردازد و این نقطه آغاز انحراف است که انسان عیب خودش را نبیند. آنوقت آرام آرام خودخواه، خودبین و خودبزرگ‌بین می‌شود و فکر می‌کند هرچه او گفت، صحیح است؛ به‌طوریکه گاهی وقت‌ها حاضر می‌شود همه را برای رسیدن به آنچه که خودش می‌خواهد از بین ببرد و فدای خود کند.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه به بیان انتظارات خود از دانشجویان پرداخت و از آنها خواست که در سه موضوع به دستگاه قضایی کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: چندی پیش در یکی از مجموعه‌های دانشجویی صحبتی کردم و از آنها خواستم که روی مسائلی کار کرده و پیشنهاداتشان را مطرح کنند. بحمدالله دیروز عنوان کردند که ما پیشنهاد داریم و جلسه بگذاریم که واقعاً خوشحال شدم؛ چرا که هرچه که باشد قطعاً قابل استفاده است.

وی در تبیین موضوع اول به مسئله نظرات کارشناسی اشاره کرد و افزود: یکی از علل طولانی شدن پرونده‌ها در قوه قضائیه به دلیل نظر کارشناسی است که یکی از این کارشناسی‌ها مسائل پزشکی است. شما که دانشجوی پزشکی هستید در این زمینه می‌توانید کمک کنید. الان چند هزار تصادف در کشور داریم که در مورد آنها به نظر پزشکی نیاز است یا در مورد نزاع‌های صورت گرفته در کشور نظر پزشک لازم است که باید دقیق و سریع باشد. ما در مورد نظر پزشک که دقیق و سریع باشد و لازم به تکرار نباشد باید چه کار کنیم؟

معاون اول دستگاه قضا در بیان مسئله دیگر افزود: مردم دوست دارند ما را ببینند و مسائلشان را بیان کنند. حقیقتاً اگر بنده همه کارهایم را کنار بگذارم در طول هفته چند نفر را می‌توانم ببینم؟ باز تعداد زیادی باقی می‌مانند. اگر کارهای موظفی خود را که بخاطر آن استخدام شده‌ام، انجام دهم و بخواهم مردم را هم ببینم، باز تعداد کمتری دیده می‌شوند. حقیقتاً دوست دارم مردم را ببینم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: مسئله دیگر اینکه بعضی از موضوعات داخل پرونده‌ها وجود دارد که شرع اجازه نمی‌دهد آن را بیان کنیم. در واقع مسئله خصوصی و مربوط به افراد است و نمی‌شود آن را بازگو کرد؛ در حالیکه گاهی اوقات یک فضایی ایجاد می‌شود که "چرا توضیح نمی‌دهید"؟ به دلیل اینکه نمی‌شود توضیح داد. مواردی هست که قانون اجازه نمی‌دهد؛ یا از ابتدا تا انتها اجازه نمی‌دهد یا تا یک مقطعی این اجازه را نمی‌دهد. اینکه انسان یک بخش از موضوعی را بگوید و یک بخش را به دلیل عدم احازه قانون یا شرع بیان نکند، سخت‌تر از این است که داستانی را به صورت روایاتی تعریف کند.

وی افزود: برخی اوقات قانون اجازه نمی‌هد و ممکن است شما بگویید که بروید قانون را اصلاح کنید. یکی از مسائلی که امروز ما گرفتار آن هستیم، این است که قانون اجازه نمی‌دهد تازمانیکه حکم صادر و قطعی نشده است آن را باز کنیم. بارها در این زمینه به مجلس رفته‌ام. اصل 165 قانون اساسی تصریح دارد که دادگاه باید علنی باشد؛ ولی برای این موضوع 3 استثنا قرار داده است و اینگونه نیست که قانون اساسی اجازه داده باشد همه دادگاه‌ها علنی برگزار شود. از طرف دیگر براساس قانونِ مصوب مجلس هم تا زمانی که حکم، قطعی نشده، حق نداریم اسم طرف را کامل ببریم؛ عناوین اتهامی را بگوییم؛ توضیح دهیم و حتی اگر دادگاه علنی نیز تشکیل شود، حق انتشار ان را نیز نداریم؛ یعنی دادگاه علنی باشد؛ خبرنگار در آن حضور پیدا کند؛ اما هیچ کدام از آنها حق انتشار آن را نداشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: اواخر سال گذشته با تدوین تبصره‌ای برای ماده‌ای که منع کرده دادگاه‌های علنی حق انتشار پیدا کنند، مجلس تصویب کرد که این موارد به ترتیبی انتشار پیدا نماید. این موضوع به شورای نگهبان رفت که آن شورا ایراد گرفت. بنده تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل کرده‌ام. در کمیسیون مربوطه مجمع حضور پیدا کرده و با تمام وجود و هر استدلالی که داشتم به بیان تجربیات خود پرداخته و عنوان داشتم که دادگاه‌های علنی محاسنی دارد و برای جامعه و قاضی و حتی در برخی موارد برای متهم مفید است.در صحن مجمع این مسئله یکبار مطرح شده اما هنوز به پایان نرسیده و تا این قانون تغییر نکند، اگر موضوعی را بیان کردم علیه من شکایت می‌کنند؛ کما اینکه تاکنون یک مورد شکایت نیز بوده است؛ به‌طوریکه بنده در آنجا اسمی نبرده‌ام؛ فقط خبرنگار اسم برده است و پرسیده که آیا فلان کس بازداشت شده است یا خیر که بنده عنوان داشتم که بله آن فردی که شما عنوان کردید، بازداشت شده است که در این زمینه از من شکایت شده و اعلام داشته‌اند که آبروی من را برده‌اید. به هر صورت از لحاظ قانونی من حق ندارم بگویم؛ ولی می‌خواهم ذهنیتی که اکنون در مردم وجود دارد و فکرمی‌کنند که ما نمی خواهیم بگوییم، اصلاح شود.

در ادامه این نشست دانشجویی ۸ تشکل دانشجویی برای پرسش سوالات خود حاضر شدند که در ابتدا نماینده تشکل جهاد دانشجویی پرسش خود را در چند محور مطرح کرد.

وی پرسید: چرا هر بار سوالی در رابطه با پرونده احمدی نژاد پرسیده می‌شود می‌گویند هنوز زمان آن فرا نرسیده است؟ چه زمانی مسئله چاپ یا عدم چاپ عکس رئیس جمهور دولت اصلاحات برطرف می‌شود و چرا در این زمینه وحدت رویه اعمال نمی‌شود؟ حوزه اختیارات دستگاه قضا تا کجا تعریف می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: از قول بنده نقل کردید که بنده در مورد پرونده‌ها می‌گویم که هنوز زمان آن فرا نرسیده و مصلحت نیست. بنده در مورد کمتر پرونده‌ای گفته ام "چون مصلحت نیست ما آن را نمی‌گوییم". البته به این شکل نیز نگفته ام. به عنوان مثال در پرونده احمدی نژاد مطرح کردم که در پرونده شخص ایشان حکمتی وجود دارد که در آینده نه چندان دور مشخص می‌شود. بنابر این اگر این حکمت را بگویم که دیگر حکمت نیست.

معاون اول دستگاه قضا در رابطه با برخورد دوگانه در برخی پرونده‌ها اظهار کرد: در بعضی از پرونده‌ها گاهی شاکی خصوصی وجود دارد و یا گاهی گزارشی به قوه قضاییه می‌رسد. در مواردی که شاکی وجود ندارد و شکایتی نمی‌شود اگر جرم جنبه عمومی نداشته باشد به آن ورود نمی‌کنیم و فقط پس از شکایت به آن رسیدگی می‌شود. در مورد گزارشات نهاد‌های نظارتی همچون مجلس، سازمان بازرسی و ... چنانچه پرونده‌ای ثبت شود، قطعا به آن رسیدگی می‌شود، اما گاهی مشخص نیست که مجرم چه کسی است و یا پرونده نیاز به حسابرسی، کارشناسی واستعلام دارد که در اینجا رسیدگی زمانبر است. البته در مواردی که جرم مشهود است، رسیدگی سریع‌تر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در مورد شهرداری تهران که به آن اشاره کردید، پرونده‌هایی در زمان آقای قالیباف مطرح شد که برای برخی از آنها حکم صادر و قطعی شده و در مواردی نیز متهمان تبرئه شدند. همچنین در زمان جدید نیز پرونده‌هایی مطرح شده و گزارش آن به دست بنده رسیده است. حتی در مورد اخیری که شهردار مستعفی تهران گزارش آن را اعلام کرد، قبل از آن گزارش رسمی، دادستان کار خود را آغاز کرده بود و در حال حاضر نیز مشغول است و باید در این زمینه بررسی، کارشناسی، حسابرسی و تحقیق میدانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در مورد این سوال که پرسیدید چرا مسئله حصر یا مسائل اینچنینی را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع می‌دهید باید بگویم قوه قضاییه در مورد حصر تصمیم نگرفته است. در اتفاقاتی که درسال ۸۸ افتاد، قوه قضاییه در مواردی وارد شد و مجرمان را محکوم کرد و افرادی نیز محکوم نشدند و در مورد برخی از افراد شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که آن تصمیم به قوت خود باقی است. تا مصوبه شورای عالی امنیت ملی باقی باشد، قوه قضاییه نمی‌تواند وارد شود؛ بنابر این درمورد اینکه این مسئله را ارجاع به شورا می‌دهیم، بله؛ واقعیتی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: اگر منظور شما توضیح محتوای مصوبه است، بنده حق توضیح ندارم و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی چنانچه اجازه دهد، موضوع رسانه‌ای می‌شود؛ اما فعلا هیچ رسانه‌ای حق انتشار آن را ندارد و معمولا مصوبات شورای عالی امنیت ملی طبقه بندی شده است. در زمانی که این مسئله انکار شد، بنده در یکی از نشست‌های مطبوعاتی به شماره مصوبه اشاره کردم و گفتم این مصوبه ۶ بند دارد و مفاد یکی از بند‌ها را بیان کردم که بلافاصله دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معترض شد و مورد بازخواست قرار گرفتم؛ با این که بنده از محتوای آن چیزی نگفته بودم. بنابر این اگر مصوبه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی باشد، حق افشا و توضیح آن را نداریم.

نماینده جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی پرسید: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از دخالت دادستانی کل درجریان استعفای شهردارتهران سخن گفته است. اگر این سخن درست است، چرا نزد مردم به گونه‌ای دیگر مطرح شد؟ صریح بگویید آیا شهردار تهران به قید وثیقه آزاد است؟ معاون اول قوه قضاییه گفت: خیر. در مورد اینکه چرا دادستان کل وارد شده است، برخی این نقد را مطرح کرده اند. دادستان کل بیان کرده اند "این فرد خودش می‌گوید به خاطر بیماری توان کار ندارم؛ چرا استعفای او را نمی‌پذیرید؟" البته نقل به مضمون عرض می‌کنم. برخی گفته اند چرا دادستان وارد شده است و گفته‌اند این یک اقدام سیاسی و فشار قضایی است. دادستان کل گفته است وقتی خود فرد می‌گوید توان کار ندارم، اگر کار شهرداری زمین بماند، شورا مسئول است. اگر از نظر بسیاری از مردم این حرف اشکال دارد، این نقد وارد است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده برادر آقای روحانی، برادر آقای جهانگیری و فاضل لاریجانی در چه مرحله‌ای است، گفت: هیچ کدام هنوز به کیفرخواست نرسیده است؛ اما هر سه پرونده مطرح رسیدگی است. پرونده آقای فاضل دو مشکل دارد: یکی اینکه طرف مقابل فراری است و دوم اینکه کاری که آقای مرتضوی آن زمان کرده بود (مطالبی را که گفته بود) خلاف آن ثابت شد و از طرفی مطالبی منتسب به کسی گفته بود که در آن مجلس حضور نداشت.

معاون اول دستگاه قضا گفت: پرونده برادر معاول اول رئیس جمهور یک پرونده سنگین مالی است که بخش‌های مختلف آن مربوط به داخل و خارج از کشور است و نیازمند کار کارشناسی سنگین است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر