بازدید 13460
تأملی بر رکوردشکنی نسبت طلاق به ازدواج در کشورمان؛

هر سه دقیقه یک طلاق؛ برای این فاجعه چه کسی پاسخگوست؟!

نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است و رکود محسوب می‌شود. رکوردی البته از نوع نامطلوب که نشان می‌دهد، در هر دقیقه (به طور دقیق تر، هر ۵۱ ثانیه) یک ازدواج در کشورمان به ثبت می‌رسد و به ازای آن، هر سه دقیقه یک زندگی مشترک با طلاق پایان می‌یابد.
کد خبر: ۷۸۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 10 April 2018
به ساعت نگاه کنید؛ تقریبا به ازای هر بار گردش کامل عقربه ثانیه شمار یک زندگی مشترک در کشورمان آغاز می‌شود و وقتی عقربه سومین دور را تمام می‌کند، یک زندگی مشترک پایان می‌یابد!

به گزارش «تابناک»؛ سازمان ثبت احوال کشورمان به تازگی آماری منتشر کرده که هولناک به نظر می‌رسد: آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته (۱۳۹۶) که بر اساس آن، تعداد ازدواج‌های ثبت شده نسبت به سال ۱۳۹۵، حدود ۸ درصد کاهش داشته، در حالی که تعداد طلاق‌ها افزایش یافته و به حدود ۱۷۵ هزار مورد رسیده است.

آن گونه که سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی این سازمان گفته، سال گذشته حدود ۶۰۹ هزار مورد (دقیقا ۶۰۸۹۷۷ مورد) ازدواج ثبت شده که به نسبت سال قبل از آن، حدود ۵۱ هزار کاهش یافته است. این در حالی است که شمار طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار مورد (دقیقا ۱۷۴۵۹۷ مورد) بوده است.

به این ترتیب، نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است و رکود محسوب می‌شود. رکوردی البته از نوع نامطلوب که نشان می‌دهد، در هر دقیقه (به طور دقیق تر، هر ۵۱ ثانیه) یک ازدواج در کشورمان به ثبت می‌رسد و به ازای آن، هر سه دقیقه یک زندگی مشترک با طلاق پایان می‌یابد.

همان طور که در نمودار زیر مشخص است، تعداد طلاق‌ها از آغاز دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته، اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ها ـ که بیشتر مربوط به دهه شصتی‌هاست ـ تعداد طلاق‌ها هم افزایش یافته تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق‌ها به بیش از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسیده است.

 
هر ۳ دقیقه یک طلاق؛ برای این فاجعه چه کسی پاسخگوست؟!

پدیده‌ای که مسئولان در نسبت دادن آن به ماهواره و فضای مجازی و مسائلی از این دست، ید طولایی دارند و کارشناسان از جمله دلایل بسیار مهم رسیدن زوج‌ها به آن را، مسائل اقتصادی ذکر می‌کنند؛ از معضل مسکن و اجاره نشینی گرفته تا درآمد‌های ناکافی و از آن مهم تر، شغل‌های فصلی و ناپایدار و بیکاری‌های طولانی مدت.

مشکلاتی که در کنار زیاد شدن هزینه زندگی در سال‌های اخیر، موجب شده بسیاری از افراد مجرد از ازدواج سر باز بزنند و زوج‌های فراوانی نیز به پایان راه زندگی مشترک‌شان نزدیک شوند. وضعیتی که مدت‌هاست به وضوح در آمار و ارقام مربوط به ازدواج و طلاق خودنمایی می‌کند، اما مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد.

این در حالی است که بر خلاف ازدواج و توجه نیم دار مسئولان به این امر با تدابیر محدودی مانند وام ازدواج، تقریبا زوج‌ها از هر گونه حمایتی محرومند و از این روی، مشکلات زوجین و در نهایت طلاق، امری منتزع از تمامی نهاد‌ها و حیطه مسئولیتشان شده است؛ پدیده‌ای که می‌تواند به جهاتی مهم‌تر از ازدواج باشد و رسیدگی به آن اولویت دار به نظر می‌رسد، ولی برای جلوگیری از بروز آن و کاهشش هیچ کاری انجام نمی شود.

این را می‌شود از آمار فوق دریافت که نشان می‌دهد، طلاق روند صعودی خود را می‌پیماید و به جایی رسیده که هر سه دقیقه یک طلاق در کشورمان رقم می‌خورد. روندی که هر چقدر ادامه پیدا کند، بعید است تغییری در آن رخ دهد، چون می‌بینیم ساز و کار‌های فراوان اندیشیده شده برای ازدواج و تسهیل در آن در کنار مسئولیتی که امثال وزارت جوانان در این باره دارند، نتوانسته راه به جایی ببرد، چه برسد به طلاق که نه تسهیلات بانکی برای جلوگیری از وقوع آن اندیشیده شده و نه وزارت خانه یا نهادی متولی کاهش آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۳۷
اکثر جوانان ما مثل گل گلخانه ، نازک نارنجی و تی تیش مامانی هستند که با یک نسیم بهاری هم خم میشوند . ازدواجهای بسیاری هم بدلیل مشکلات معیشتی به جدایی منجر میشود که بی تدبیری دولت در عدم توازن دخل و خرج افراد حقوق بگیر ، در این بقول شما فاجعه ، نقش اساسی دارد .
بدینوسیله اعلام می شود از فردا هر گونه طلاق عمل مجرمانه در حد قاچاق مواد مخدر مجسوب می شود و با دست اندر کاران ان به شدت برخورد خواهد شد. مشکل حل شد!
عامل ان بیکاری ، اموزش ندادن روابط جنسی ، یادندادن محبت به جنس مخالف ، عدم اشنایی ، فقر ، و فاصله طبقاتی از علل ان میباشد .
حتما اونی که طلاق داده یا گرفته !!!!!
یک کلاس ریاضی پیش دبستانی لازم هست برید با این محاسباتتون.
تقصیر تلگرامه . به زودی با فیلتر تلگرام ، ایران بهشت می شود . میگی نه ؟ صبر کن ببین .
تلگرام
مهم فقط سوریه ویمن وبحرین وسومالی وافغانستان وشیعیان عربستان وبوسنی وکشمیر وفلسطین وغزه و.....دیگه است
بی خیال این آیبهای اجتماعی بشید
این مهریه یک افتلح بزرگ در کشور ماست. مهریه های سنگین که باعث میشه یک جوان بعد از اشتباه در انتخاب تا اخر عمر پول مهریه طرف رو بده.
الان وقت ازدواج صدتا شرط برای مرد گذاشتند. تازه نصف اموال بعد از ازدواج رو هم باید در صورت طلاق زن بهش بده
از اول بگم؟

4 سال اول : رژیم ستم شاهی پهلوی
10 سال دوم :جنگ تحمیلی
5 سال سوم : آمریکا - شوروی- اسراییل -یاهو مسنجر
4 سال چهارم : همه اینا و سین بش و شو تی وی
10 سال پنجم : یاهو و هات بیرد و کانال وان و اسراییل و سواحل آنتالیا و آمریکا و همه موارد بالا

7 سال اخیر : آمریکا - اسراییل -من و تو - بی بی سی - تلگررررررررررام- وات آپ - فیس بوک -اینستا

بیچاره مسولین
به به . چه خبرهای خوبی از درو دیوار داره بالا میره و خبر خوب بعر از خبر خوب . خدا به خیر کنه . کسی مارو چشم نزنه از قافله رکورد زدن عقب بمونیم
وقتی با دست خالی و فقط با عشق و محبت زندگی رو شروع کنید نتیجش همین میشه.
تلگرام تلگرام تلگرام
همه چی زیر سر تلگرام و ماهواره است
اگه قانونگذاران عندالمطالبه بودن مهریه رو حذف کنند آمار طلاق بشدت سقوط می کنه . مطمئن یاشید بیش از 90 درصد این طلاقها به درخواست زنان و با حربه مهریه صورت میگیره.
این پدیده یکی از پیامده های مدرن شدن جامعه ایران است، داریم کم کم از جامعه سنتی کنده میشیم و در مسیر جامعه مدرن گام برمیداریم.

این پدیده هیچ راه حل قطعی نداره و نباید هم داشته باشه
تلگرام رو ببندند همه چی درست میشه با کوچ مقدس به سروش انشالله کلی نکاح مقدس اتفاق خواهد افتاد پیشنهاد میشود ضمن رصد کامنتها به این هم بپردازید هر پسر و دختری در این پامرسان به هم پیام دادند دستگیر شده و به عقد هم در ایند
اگر کارشناسان و جامعه شناسان کاری انجام ندهند وضع خیلی بدتر می شود در این زمینه با حرف و حدیث نمی توان کاری انجام داد ایجاد شغل+گسب درامد+کار فرهنگی+اعتماد به مسئولینی=تشکیل خانواده
سلام تابناکیای محترم و نویسنده متن فوق
۲۳ سال امریکا بودم
دخترم وقتی ۹سالش شد اجازه ندادم بره مدرسه
فکر میکزدیم محیط خوب نیست
بچه دزدی بود
امنیت نبود
میگفتند طلاق آمارش خیلی بالاست یعنی هر ۵ ازدواج یکیش طلاق
فکر میکردیم ارتباط خانواده ها خیلی ضعیفه
فکر میکردیم محبت کمه
میترسیدیم بچه ها اونجا بزرگ بشن
خانمم‌مقنعه میپوشید و دحتر ۹ ساله ام همینطور
خودم ریش داشتم و پیراهن آستین بلند دکمه بسته

شسته نشسته اومدیم

خاک‌برسرمان شد

۲۰ ساله اومدیم

تمام‌خصلت و پارامترها ی زشت و کریح که به خاطرش آن خرابشده را رها کردیم در اینجا درجه یکش وجود داره غیر از:::
دین و ایمانمون که اونجا بهتر بود
مراسم دعای کمیلمون اونجا بود
حق و حقوق اولیه اونجا بود
احترام خانوادگی اونجا بود


ما بدبخت شدیم رفت

چاپ کنید منم دلم آرام میگیره
متاسفانه مسببین فعلا در خواب خرگوشی بسرمیبرند زمانی بیدار خواهندشد که کارازکارگذشته
۱_اقتصاد به هم ریخته
۲_جامعه دین گریز
۳_نبود آزادی از هر نوعش
۴_مردم افسرده و استرس
۵_اعتیاد
۶_ترس از آینده و یکپارچگی ایران
دلایل طلاق
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
یکپارچگی ایران؟؟
یعنی طرف می ترسه، خدایی نکرده پس از تجزیه ایران خانمش برای یک کشور دیگه میشه! خخخخ
ببخشید کی باید.پاسخ بده?یعنی شما نمی دانید
همون هایی که برای بقیه فجایع پاسخگو بودند
در کشور مسلمين وقتي مهريه 300 سکه و بعد از عقد اگر زوجه درخواست مهريه بدهد بايستي همسر نصف آن را متقبل شود پس هر دختري صرفا براي پولدار شدن ازدواج و طلاق مي گيرد قانون از من در آوردي زعما همين است لطفا مهر بالاي 50سکه را متوقف و استخدامي خانمها را تا تامين کار براي مردان متقف کنيد اگر کسي طلاق گرفت.
اجاره نشینی چه ربطی به طلاق داره؟!
وقتی طلاق می گیرند دوتا خونه برای اجاره لازم دارند
طلاق یک علت نداره که همش روش تمرکز میکنن. مسائل مالی، جنسی، اعتیاد، افزایش سطح توقع، افزایش بی اعتمادی به سب افزایش روابط نامشروع قبل ازدواج، تأثیر رسانه، ریختن قبح طلاق و کم‌تحمل شدن جوانان، تغییر نوع نگاه به ازدواج و هدفش ........ پس نمیشه گفت فقط ماهواره فقط اقتصاد فقط فلان و بهمان.
واقعا مسوولان محترم دلیلش را نمی دانند!
با توجه به شرایط بد اقتصادی وعدم درآمد ماهیانه کافی بهترین راه طلاق توافقی است بعد هم صیغه صد ساله همراه با دریافت حقوق بازنشستگی مرحوم پدر! مثل اینکه من هم زیاد حرف زدم ،من هم رفتم.....
اگر طلاق ممنوع شود مشکل آمار بالای طلاق گرفته میشود
پاسخ ها
آرمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
فازت چیه دکتر؟
حضرت آیت ا... یزدی مد ضله العالی در گوشه ای از اون نگرانی های خودش برای ایجاد قهوه خانه در قم برای این موارد هم جایی باز بفرمایند.
غیر از این باشه باید تعجب کنی! انگار توی منظومه دیگه زندگی می کنین شما رسانه های سانسورچی وطنی!
هیچ کس . مگه در زمینه های دیگه کسی پاسخگو هست که اینجا هم پاسخگو باشند ؟
طبق معمول کار آمریکا و عربستانه . یک کم هم خلبان مقصره .
حالا تبلیغ صیغه را بکنین، خیلی از طلاق ها به خاطر روابط خارج از خانوادست. الان اکثر آقایون هم زن دارند و هم چندتا دوست دختر. توی همه جای دنیا به این می گند فحشا ولی متاسفانه ادبیات رایج این را میگه صیغه
شما برو اول زنان را در جامعه که کار میکنند ان هم بدون نیاز جمع کنید بعدش ببین که چجوری طلاق هم کاهش میابد!
خودتونم میدونیدومثه صدهاپیامی که زدم بیدلیل چاپ نکردیداما بازم مینویسم.چون اعتقاددارم هرکاری اثرخودش رادارد.دلیل طلاق ممکنه توبهترین حالت 30درصدنتیجه دشمنیه دشمنان نظام وایران که باهجوم به قول معروف تهاجم فرهنگیواعتیادومشکلات اقتصادی بخاطرتحریم و...... بوجوداومده اما بیشترین دلیل فقط بخاطربی توجهی وخیلی وقتهااهمال وبدتربیلیاقتی مدیران نهادهاوارگانهای فرهنگی واجتماعیواقتصادی وحتی سیاسیه که یافقط درتلاشن بامحافظه کاری میزقدرتوازدست ندن یااثن اینکاره نیستن وفقط بخاطرحفظ دوستان هم حزب اشغال کردن اون پست رو. متاسفانه .تیشه ای قوی همه دست گرفتن ودارن به ریشه حتی خودشون ونسلشون میزنن.تودادگاههاهم فقط تمبروپرداخت هزینه هابچشم میاد.............هزاران درد دیگه که یه جوون وخانوادروسوق میده به سمت طلاق قانون بدنوشته شده خانواده. اوضاع فرهنگی بد اقتصادی فشارهای عصبی وووو...
چه فایده گفتن این حرفهامثلا شما نمیدونیدیاملت یا مسئولین بیخبره
متاسفانه دولت هم از مهریه خانم ها بی نصیب نیست. نیم عشر دولتی را هم شوهر بخت برگشته باید علاوه بر مهریه بدهد. بنده باید تا آخر عمر یک چهارم اصل حقوقم (قبل از کسورات)رو به خانم سابقم بدهم. ایشان با وکالت نامه ای که من برای نشان دادن علاقه ام به او دادم طلاق گرفت. حالا من مانده ام و جسم و روح فرسوده.
از حضرات هدایت کننده مسایل فرهنگی بپرسید .باور کنید انقد پول که به اینها داده بودید اگر صرف اقتصاد و زیرساختهای این مملکت میشد لااقل طلاقهای ناشی از فقر و بیکاری کم میشد..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی