بازدید 11202
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش نرخ سکه در میان بازار ملتهب ارز» تا «افزایش قیمت محصولات خودروساز داخلی به دنبال افزایش نرخ بیمه»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمز شدن بورس تهران بازهم با فولاد مباركه اصفهان، بازگشت آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن، دلار در سنا همچنان کمتر از 5000 تومان، افزایش ذخایر ارزی خارجی چین، پیش بینی رشد اقتصادی عراق با یک جهش بزرگ، کدام کشورها خواهان گلاب ایرانی هستند، کاهش تولید معادن مس جهان و ابلاغ حقوق ورودی انواع سیگار به گمرکات را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 09 April 2018

از «جهش نرخ سکه در میان بازار ملتهب ارز» تا «افزایش قیمت محصولات خودروساز داخلی به دنبال افزایش نرخ بیمه»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمز شدن بورس تهران بازهم با فولاد مباركه اصفهان، بازگشت آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن، دلار در سنا همچنان کمتر از 5000 تومان، افزایش ذخایر ارزی خارجی چین، پیش بینی رشد اقتصادی عراق با یک جهش بزرگ، کدام کشورها خواهان گلاب ایرانی هستند، کاهش تولید معادن مس جهان و ابلاغ حقوق ورودی انواع سیگار به گمرکات را در بر دارد.

بورس تهران بازهم با فولاد مباركه اصفهان قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه نوزدهم فروردین ماه 97 با کاهش 438 واحدی معادل 0.45 درصد به رقم 96 هزار و 779 واحد رسید. این در حالی است که روز شنبه نیز افت 370 واحدی شاخص کل بودیم. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 139 واحدی معادل 0.45 درصد به رقم 30 هزار و 549 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 197 واحدی معادل 1.14 درصد، عدد 17 هزار و 75 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 146 واحدی معادل 1.14 درصد به رقم 12 هزار و 709 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 0.67 درصد همراه شد و 691 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 802 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 330 واحد کاهش معادل 0.48 درصد به رقم 68 هزار و 115 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 834 واحد کاهش معادل 0.40 همراه بود و عدد 206 هزار و 834 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 77 واحد کاهش بیشترین نقش را در قرمزپوشی شاخص کل بورس داشت. این نماد پیش از این هم در روزهای چهارشنبه و شنبه گذشته، تأثیر منفی در برآورد نماگر بورس تهران داشت.

از «جهش نرخ سکه در میان بازار ملتهب ارز» تا «پیش بینی رشد اقتصادی عراق با یک جهش بزرگ»

بازگشت آرام «تسه»ها از کف در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۹۷ تومان معامله شدند. روز گذشته شاهد رشد نسبی معاملات اوراق و افزایش قیمت «تسه»ها از کف ۵۷ هزار تومانی بودیم. به صورتی که میانگین قیمت اوراق در سطح ۵۹ هزار تومان قرار گرفت. شناسایی کف قیمتی و رشد حجم معاملات با جدی‌تر شدن معاملات ابتدای سال عامل حمایت از قیمت «تسه»ها است. در ماه‌های اخیر احتیاط متقاضیان مصرفی مسکن به دلیل تشدید روند صعودی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال در کنار افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن روند نزولی قیمت «تسه»ها را در ماه‌های اخیر تشدید کرده است و بازدهی منفی ۴/ ۱۰ درصدی «تسه»ها از ابتدای سال را رقم زد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۰ درصد قرار گرفته است.

دلار در سامانه تحت نظارت بانک مرکزی همچنان کمتر از 5000 تومان 

روز گذشته با وجود رشدهای پی در پی دلار در بازار آزاد و رسیدن به رقم 5655 تا 5700 تومان، شاهد افزایش 368 ریالی دلار در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی بودیم. به طوریکه در پایان معاملات روز یکشنبه، هر دلار آمریکا به طور میانگین به قیمت 49 هزار و 422 ریال فروخته شد. هر یورو نیز در سنا، با کاهش 125 ریالی مواجه شد و به رقم فروش 61 هزار و 69 ریال رسید. این در حالی است که یورو در بازار آزاد، در ساعاتی به سطح 6700 تومان نیز رسید.

جهش نرخ سکه در میان بازار ملتهب ارز

دیروز تا ساعت 15:20، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هزار تومان 101 هزار تومان نسبت به روز شنبه افزایش داشت و به یک میلیون و 841 هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز نسبت به روز قبل، 127 هزار تومان رشد قیمت داشت و به نرخ یک میلیون و 910 هزار تومان رسید. همچنین هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی در بازار دیروز، به ترتیب با 41 و 26 هزار تومان افزایش، به نرخ های 893 و 581 هزار تومان معامله شدند.

ذخایر ارزی خارجی چین افزایش یافت

در ماه مارچ با ادامه تضعیف دلار آمریکا و درحالی‌که با افزایش تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین ذخایر ارزی خارجی چین اندکی افزایش یافت. روز یکشنبه داده‌های بانک مرکزی چین نشان داد، تنها در ماه مارچ میزان این ذخایر ۹ میلیارد دلار افزایش یافت و به ۳.۱۴۳ تریلیون دلار رسید. این در حالی است که میزان این ذخایر در ماه فوریه ۲۷ میلیارد دلار افت کرده بود. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کرده بودند که میزان این ذخایر تا حدود ۶ میلیارد دلار در ماه مارچ افزایش یابد و به ۳.۱۴ تریلیون دلار برسد. در آغاز ۲۰۱۷ جنگ سرمایه به عنوان ریسک مهمی برای چین به حساب می‌آمد، اما ترکیبی از نظارت سفت‌وسخت‌تر بر سرمایه و افت ارزش دلار، به یوآن کمک کرد که بازگشت قدرتمندی داشته باشد و باعث ایجاد اعتماد به نفس در اقتصاد شود. سال گذشته ذخایر چین برای اولین بار بعد از سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و جریان سرمایه میان‌مرزی چین از خروجی کامل به پایدار تبدیل شد. به نقل از مهر، ارز چینی در ماه مارس ۰.۸ درصد در برابر دلار تقویت شد و در دوره ژانویه تا مارچ بیشترین سود ربع‌ سالانه خود را در دهه اخیر ثبت کرد. در سال ۲۰۱۷ یوآن در برابر دلار ۶.۸ درصد رشد کرد و به روند نزولی خود که سه سال پیاپی ادامه داشت خاتمه داد. /رویترز

پیش بینی رشد اقتصادی عراق با یک جهش بزرگ

مؤسسه بین المللی تحقیقات BMI پیش بینی کرد رشد اقتصادی عراق در سال آتی میلادی با یک جهش بزرگ به 4.5 درصد خواهد رسید. مؤسسه یاد شده، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را نیز 1.5 درصد پیش بینی کرده است. این موسسه، تلاش های دولت عراق برای بازسازی کشور را علت افزایش رشد اقتصادی در سال 2019 و جهش آن از 1.5 به 4.5 درصد دانسته است. مؤسسه تحقیقاتی BMI یک مؤسسه معتبر بین المللی است که به کار تجزیه و تحلیل در مسائل مربوط به اقتصاد کلان، صنعت و بازارهای مالی جهان می پردازد. این پیش بینی درحالی است که ارزش دینار،پول ملی عراق در برابر دلار نیز طی سه ماه گذشته روند صعودی داشته است به گونه ای که از نرخ برابری 1250 دینار در ماه آذر به تدریج به 1200 دینار در روزهای اخیر رسیده است. درعین حال بازسازی مناطق ویران شده در اثر جنگ داعش، فقر و بیکاری از جمله معضلاتی است که دولت عراق در دوران پساداعش با آن دست به گریبان است.  به گزارش ایرنا، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق پس از اعلام پایان نظامی داعش در آذرماه 96 گزارش داد که هجوم داعش به عراق 100 میلیارد دلار خسارت مادی در برداشته است.

حقوق ورودی انواع سیگار به گمرکات ابلاغ شد

بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک و با توجه به مکاتبه معاونت حقوقی رییس جمهور، حقوق ورودی سیگار و سیگار برگ، ۲۴ درصد اعلام شد. بر این اساس سود بازرگانی سیگار ۲۰ و حقوق ورودی آن ۴ درصد است. به این ترتیب مجموع حقوق ورودی سیگار برگ ۲۴ درصد خواهد بود .در ادامه این بخشنامه تأکید شده، گمرکات اجرایی در خصوص اظهارنامه‌هایی که حقوق ورودی کمتری پرداخت شده است، قبل اتمام مهلت قانونی ذکر شده در ماده ۱۳۵ قانون امور گمرکی، برای صدور مطالبه نامه کسری دریافتی اقدام کنند.

کاهش تولید معادن مس جهان

تازه ترین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) حاکی است: تولیدکنندگان معادن مس جهان از ابتدای ژانویه تا پایان دسامبر سال ۲۰۱۷، ۱۹ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۷۰۰ تن ماده معدنی تولید کردند. این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۰ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۹۰۰ تن بوداز این میزان، ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار تن مربوط به قاره «آمریکا»، ۴ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۲۰۰ تن «آسیا»، یک میلیون و ۹۵۰ هزار و ۱۰۰ تن «آفریقا»، یک میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۰ تن «اروپا» و ۹۶۷ هزار و ۱۰۰ تن مربوط به «اقیانوسیه» بوده استتولیدکنندگان جهانی مس در سال ۲۰۱۷، ۲۳ میلیون و ۵۰۸ هزار تن مس تصفیه شده تولید کردند. این رقم طی سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۳ میلیون و ۳۶۳ هزار تن بود که نشان دهنده افزایش ۶ دهم درصدی استدر همین مدت، ظرفیت معادن مس جهان به ۲۳ میلیون و ۹۰۶ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی (۲۳ میلیون و ۴۱۵ هزار تن)، حاکی از رشد ۲.۱ درصدی است.

کدام کشورها خواهان گلاب ایرانی هستند؟

بیشتر کشور‌های جهان گلاب ایرانی را به دلیل کیفیت و مرغوبیت آن می‌شناسند و این محصول هر ساله به واسطه صادرات ارز قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند. بررسی آمار گمرک در یازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳ هزار و ۶۴۸ تن گلاب استحصالی از گل محمدی، گل خشک و گلبرگ تازه و اسانس‌های روغنی از گل محمدی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است. لازم به ذکر است که صادرات این حجم گل و گلاب درآمد ۱۱ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۹۶۸ دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد که بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۵۹۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. در این میان گلاب به ۳۴ کشور جهان از جمله آلمان، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، اسپانیا، چین، آلمان و فرانسه صادر شده است. به نقل از میزان، در بین کشور‌های ذکر شده امارات متحده عربی با خریداری بیش از یک هزار و ۲۱۵ تن گل و گلاب از ایران اولین و بزرگترین خریدار این محصول محسوب می‌شود که درآمد ۳ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۴۱ دلاری را نصیب کشور کرده است.

افزایش قیمت محصولات خودروساز داخلی به دنبال افزایش نرخ بیمه

به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال جدید قیمت محصولات سایپا به طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. به گزارش ایسنا، قیمت جدید محصولات این شرکت براساس نرخ جدید بیمه شخص ثالث خودرو به شرح زیر است؛

۱_ سایپا ۱۵۱: ۲۱ میلیون و ۴۷۳ هزار تومان

۲_ سایپا ۱۳۱: ۲۱ میلیون و ۳۶۱ هزار تومان

۳_ سایپا ۱۳۲: ۲۰ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان

۴_ سایپا ۱۱۱: ۲۱ میلیون و ۳۲۴ هزار تومان

۵_ تیبا هاچ‌بک با رینگ آلومینیومی: ۲۸ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان

۶_ تیبا هاچ‌بک با رینگ فولادی: ۲۸ میلیون تومان

۷_ ساینا: ۲۸ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان

۸_ آریو: ۴۹ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان

۹_ آریو اتوماتیک: ۵۷ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان

۱۰_ تیبا: ۲۵ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان

۱۱_ تیبا دوگانه‌سوز: ۲۷ میلیون و ۱۲۳ هزار تومان

۱۲_ چانگان: ۶۹ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان

۱۳_ سراتو ۱۶۰۰ آپشنال: ۸۶ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان

۱۴_ سراتو ۲۰۰۰ آپشنال: ۱۰۴ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
با این وضعیت آشفته بازار و اقتصاد مردم به تدریج امید و اعتماد شان را دست میدهند و اگر اندک سرمایه هم داشته باشند وارد این بازار متلاطم میکنند نگذاریم فشار بر مردم بصورت اعتراضات شود .
حقیقتِ تلخِ امروزِ افزایش شدید و ناگهانى نرخ ارز و سقوط ارزش پول ملی، تشکیل خط فقر شدید و جدیدی با جمیعت بسیار بالایی از مردم خواهد بود که مسولان را ناکارآمد خواهند دید. مسلماً موج عواقب سیاسی و اجتماعی ناشی از این جمیعت ناراضی و مستاصل به هیچ وجه اندک و جزئی نخواهد بود. بنابرین مسوولان عزیز همگی با همه توان به فکرِ حل این مشکل اقتصادی در اسرع وقت باشند چرا که گاهی خیلی زود دیر میشود!
ترامپ : دلار 5500 چطوری ایرانی؟!!!
آخرین قیمتهادر تاریخ20 فروردین 97:
دلار آمریکا 6000
پوند 8500
دلارکانادا 5000
سکه 2000000
خودروسازی ایران بسیار ارزبره و بخاطر انفجار نرخ دلار بزودی نرخ خودروهای داخلی نجومی گرون میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار