بازدید 9726
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش حق بیمه پایه شخص ثالث» تا «احتمال پرداخت‌های نفتی روسیه به ایران با ارز ملی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۳۰۷ واحدی شاخص کل بورس با فولاد مباركه اصفهان، رشد سه گانه دلار یورو و یوآن در شروع هفته، جهش ۳۴ هزار تومانی سکه، رشد قیمت اونس تا سطح ۱۳۶۰ دلار، ساخت اولین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه توسط روسیه، صادرات سوپ و آبگوشت به ۱۱ کشور جهان، بحران اسکناس در کره شمالی، استفاده از ارزهای دیجیتال در پاکستان ممنوع شد و رکورد مصرف بنزین در نوروز ۹۷ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۸۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ 08 April 2018

از «افزایش حق بیمه پایه شخص ثالث» تا «احتمال پرداخت‌های نفتی روسیه به ایران با ارز ملی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۳۰۷ واحدی شاخص کل بورس با فولاد مباركه اصفهان، رشد سه گانه دلار یورو و یوآن در شروع هفته، جهش ۳۴ هزار تومانی سکه، رشد قیمت اونس تا سطح ۱۳۶۰ دلار، ساخت اولین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه توسط روسیه، صادرات سوپ و آبگوشت به ۱۱ کشور جهان، بحران اسکناس در کره شمالی، استفاده از ارزهای دیجیتال در پاکستان ممنوع شد و رکورد مصرف بنزین در نوروز ۹۷ را در بر دارد. 

 

عقب‌گرد ۳۰۷ واحدی شاخص کل بورس با فولاد مباركه اصفهان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه هجدهم فروردین ماه 97 با کاهش 370 واحدی معادل 0.38 درصد به رقم 96 هزار و 779 واحد رسید. این در حالی است که چهارشنبه گذشته شاهد رشد 64 واحدی شاخص کل بودیم. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 117 واحدی معادل 0.38 درصد به رقم 30 هزار و 688 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 61 واحدی معادل 0.36 درصد، عدد 17 هزار و 272 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 45 واحدی معادل 0.36 درصد به رقم 12 هزار و 855 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 0.44 درصد همراه شد و 461 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 494 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 286 واحد کاهش معادل 0.42 درصد به رقم 68 هزار و 445 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 666 واحد کاهش معادل 0.32 همراه بود و عدد 207 هزار و 668 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 109 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشت.

از «» تا «»

رشد سه گانه دلار، یورو و یوآن در شروع هفته

روز گذشته در پایان معاملات بازار ارز، بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با رشد 20 ریال نسبت به روز پنج شنبه به طور میانگین به قیمت 49 هزار و 54 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 690 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 61 هزار و 194 ریا رسید. همچنین هر یوآن چین در پایان روز، 8 هزار و 97 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 583 ریال گران تر فروخته شد.

افزایش حق بیمه پایه شخص ثالث

بیمه مرکزی ایران حق بیمه پایه سالیانه وسایل نقلیه برای سال ۱۳۹۷ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. بر اساس جدول بیمه مرکزی، حق بیمه پایه شخص ثالث نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

طبق اطلاعات منتشر شده حق بیمه وسایل نقلیه شخصی به این شرح است:

حق بیمه وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر: ۸۳۶ هزار تومان
پیکان، پراید و سپند: ۹۹۰ هزار تومان
سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر: یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان
بیش از چهار سیلندر: یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان

همچنین حق بیمه موتور سیکلت نیز به این ترتیب است:
گازی: ۲۰۷ هزار تومان
دنده‌ای یک سیلندر: ۲۵۳ هزار تومان
دو سیلندر به بالا: ۲۷۸ هزار تومان
دنده‌ای دارای سه‌چرخ یا سایدکار: ۲۹۹ هزار تومان

جهش ۳۴ هزار تومانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش ۳۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار، بازگشت طلا از کف و سیگنال معاملات آتی سکه (قیمت سکه سررسید دی بالاتر از یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان)، قیمت سکه را از ابتدای سال با رشد ۱۶۱ هزار تومانی همراه کرد.

رشد قیمت اونس تا سطح ۱۳۶۰ دلار

بارت ملک تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری تی دی اس در گزارشی اعلام کرد: بررسی نمودارهای تکنیکال نشان می دهد که نوسانات شدید بازار سهام و ارز موجب خواهد شد تا قیمت طلا در کوتاه مدت همچنان روندی صعودی داشته باشد و به زودی سطح مقاومتی ۱۳۶۰ دلاری را تست کند. وی در ادامه افزود: بازار به کاهش بهره اوراق قرضه واکنش نشان می دهد. بهره اوراق قرضه آمریکا طی روزهای گذشته با کاهش روبرو شده است. تشدید تنش های سیاسی و نوسانات بازار سهام نیز می تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. این تحلیلگر اقتصادی گفت: جای تعجبی نخواهد بود اگر قیمت طلا به زودی سطح مقاومتی ۱۳۶۰ دلاری را لمس کند. موسسه تی دی اس پیش بینی کرده است که قیمت جهانی طلا تا سه ماه سوم ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۱۳۷۵ دلار خواهد رسید.

ساخت اولین نیروگاه برق هسته‌ای ترکیه توسط روسیه

به گفته ی الکساندر نوواک وزیر انر‌ژی روسیه، حتی اگر سایر سرمایه گذاران بین المللی مایل به سرمایه گذاری در نیروگاه برق هسته ای آکویو ترکیه نباشند، روسیه می تواند به تنهایی پروژه ی ساخت این نیروگاه را به اتمام برساند. به نقل از Russia Today، الکساندر نوواک وزیر انر‌ژی روسیه در این خصوص اذعان کرده است که '' تا به حال ۳ میلیارد دلار در پروژه ی ساخت نیروگاه هسته ای آکویو ترکیه سرمایه گذاری شده است. اگر (ترک ها) هیچ سرمایه گذار دیگری را پیدا نکنند معنای آن این خواهد بود که ساخت این نیروگاه برق هسته ای توسط شرکت انرژی هسته ای آکویو تمام خواهد شد''. لازم به ذکر است که آکویو یکی از شرکت های ساخت نیروگاه هسته ای است که مالک آن شرکت مادر دولتی رز اتم روسیه است. باید خاطر نشان گردد که شرکت رز اتم روسیه مدتی است که در جستجوی شرکای تجاری ای است که قادر به تصاحب ۴۹ درصد از سهام مربوط به ساخت پروژه ی نیروگاه برق هسته ای آکویو ترکیه باشند.

صادرات سوپ و آبگوشت به ۱۱ کشور جهان

براساس آمار گمرک، در سال ۹۶ بیش از ۳۱۴ تن سوپ و آبگوشت به ۱۱ کشور جهان صادر شده است. بازرگانان ایرانی در سال ۹۶ بالغ بر درآمد ۳ میلیارد صادرات سوپ و آبگوشت داشته‌اند. پیشتر نیز اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور گفته بود، ما در آبگوشت بزباش مزیت داریم.

استفاده از ارزهای دیجیتال در پاکستان ممنوع شد

در دستورالعمل بانک مرکزی پاکستان به مدیران ارشد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و ارائه دهندگان خدمات مالی آمده است: ارزهای مجازی مانند 'بیت کوین، لیتکوین، پاک کوین، واین کوین یا ارزهایی نظیر آن' اسناد قانونی برای مبادلات در پاکستان نیستند. در ادامه این دستورالعمل آمده است:بانک مرکزی پاکستان به هیچ شخص یا نهادی در خصوص 'صدور، فروش، خرید، مبادله یا سرمایه گذاری در هر نوع از ارزهای دیجیتال' مجوزی صادر نکرده است. بانک مرکزی پاکستان در پایان دستورالعمل خود، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری این کشور را از ' استفاده، تجارت، نگهداری، انتقال سرمایه و سرمایه گذاری در ارزهای مجازی' بر حذر داشته است. به نقل از ایرنا، ارز دیجیتال (Cryptocurrency) فرمی از پول الکترونیکی و رمز گذاری شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور حذف واسطه ها و ناشناس بودن طراحی شده اند. ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند، ولی گفته می شود رمزنگاری های ارزهای دیجیتال غیرقابل هک و پیگیری هستند.

مصرف بنزین در نوروز ۹۷ رکورد زد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش ۱۳,۳ درصدی مصرف سوخت در نوروز امسال گفت: با توجه به این که امسال قیمت سوخت تغییر نکرده بود پیش‌بینی می‌شد که مسافرت‌های نوروزی به نحو چشم‌گیری افزایش یابد و طبق پیش‌بینی‌ها رکورد مصرف بنزین در یک روز شکسته شد و از مرز ۱۱۶ میلیون لیتر عبور کرد. جزئیات بیشتر

بحران اسکناس در کره شمالی

تحریم های شدید علیه کره شمالی می تواند بحران جدی اسکناس را در این کشور ایجاد کند. باتوجه به اینکه صادرات اصلی کره شمالی به آن سوی مرزهای این کشور در حال مسدود شدن است- نمونه مشخص آن چین ،شریک کلیدی تجاری کره شمالی، است که صادرات کره شمالی به این کشور  به شدت در حال کاهش است- می توان گفت که بحران اسکناس در این کشور جدی است. به عبارت دیگر کاهش صادرات کره شمالی و مسدود شدن راه آن می تواند به افزایش تراز کسری تجاری این کشور دامن بزند. تحلیل گران اقتصادی اعلام کردند که کره شمالی در اوایل سال جاری میلادی وارد یک بحران تمام عیار در ارتباط با اسکناس خواهد شد و از طرفی هم ذخایر ارزی کره شمالی برای جبران و کاهش رشد کسری تجاری خود صرف می شود که روند نزولی ذخایر ارزی این کشور را به دنبال خواهد داشت. کارشناسان اقتصادی «موسسه سیاست اقتصادی بین الملل» کره جنوبی اعلام کردند شاخص ها نشان می دهد که تحریم های وضع شده علیه کره شمالی آن قدر قدرت دارند که تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال آینده میلادی بحران اسکناس را در این کشور شکل دهند. /فایننشال تایمز بریتانیا

احتمال پرداخت‌های نفتی روسیه به ایران با ارز ملی

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: در حال بررسی هستیم تا پرداخت های نفتی به بویژه به ایران و ترکیه را با ارزهای ملی انجام دهیم. نواک گفت: طرف ایرانی و ترک نسبت به این موضوع علاقمند هستند اما تبدیل ارزها و استفاده بیشتر آنها به عنوان یک مسئله وجود دارد. وی گفت: از اینکه نیاز به حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب هایمان وجود دارد، یک درک مشترک داریم؛ ضمن اینکه این موضوع ضروری است و برای آن علاقمندی وجود دارد. وی در ادامه گفت: گزینه پرداخت ها به ارزهای ملی با ایران و ترکیه را بررسی می کنیم و برای انجام آن نیاز به فاکتورهای معلوم در بخش مالی، اقتصادی و نیز بانکداری است. وزیر انرژی روسیه گفت: با توجه به فرصتی که برای انجام پرداخت ها به ارزهای ملی وجود دارد و شرکت ها برای آن آمادگی دارند، انجام مطالعات مناسب بمنظور تبدیل ارز و استفاده بیشتر آن ضرروی است. /تاس نیوز

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
ارز ملی منظور همین دستمال کاغذی های خودمان است؟
بحران اسکناس در کره شمالی؟!! باز به نظر میرسد ترجمه مشکل دار است: یا ارز درسته یا متن خبر با تیتر بی ارتباط است. محتوای خبر نشان از کمبود ارز دارد ولی در تیتر از اسکناس که برگ کاغذی برای تبادلات مالی داخلی است نام برده.
كنترل واداره سوئيفت دست دولت پنهان جهانى است وبه ايران اجازه انتقال وتبديل پول را نمى دهد وماهم مجبوربيم مثل روسيه چين و٠٠٠ عمل كنيم اين تنها راه ممكن است
یکی از دلایل افزایش نرخ ارز ناشی از خروج ارز از کشور توسط تعداد قابل توجهی از صادر کنندگان تولیدات داخلی است به این دلیل که صادرات از پرداخت مالیات بر در آمد معاف است ضمن آنکه صادر کننده قیمت اظهاری خود در گمرک را بسیار کمتر از قیمت واقعی اظهار میکند که مابه التفاوت به کشور باز نمیگردد و بهمین دو دلیل عمده صادر کننده تمایلی بفروش کالای خود در داخل ندارد که علاوه بر خروج ارز افزایش قیمت ها در داخل را بعلت کاهش عرضه نیز بدنبال دارد!
نرخهاي درج شده برايحق بيمه كلا غلطه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها