بازدید 18938

بازدهی کدام بازار در سال 96 بیشتر بوده است؟

سال 96 سالی پر از افت و خیز برای اقتصاد ایران بود و بازارها شاهد نوسانات فراوانی بودند. با پایان سال 96 و با گذشت هجده روز از سال جدید، حالا می توانیم به راحتی بازدهی بازارهای مختلف در سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که بازدهی کدام بازار در سال 96 بیشتر بوده است؟
کد خبر: ۷۸۷۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 09 April 2018

بازدهی کدام بازار در سال 96 بیشتر بوده است؟محمدجواد جمالی-سال 96 سالی پر از افت و خیز برای اقتصاد ایران بود و بازارها شاهد نوسانات فراوانی بودند. با پایان سال 96 و با گذشت هجده روز از سال جدید، حالا می توانیم به راحتی بازدهی بازارهای مختلف در سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که بازدهی کدام بازار در سال 96 بیشتر بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، اقتصاد ایران در سال 96 با تمام افت و خیزهای فراوانی رو به رو بود. در سال گذشته بازارهای مختلف آبستن حوادث گوناگونی بودند و نوسانات فروانی را تجربه کردند. بازار پر تلاطم ارز در ماه های اخیر تمام توجهات رسانه ها و مردم را به خود جلب نمود و بازار مسکن نیز به رشد قیمتی خود در سکوت ادامه داد. قیمت طلا رشد چشمگیری داشت و شاخص کل بورس نیز جهشی فوق العاده را تجربه نمود. همچنین ترمز نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال گذشته توسط بانک مرکزی به نیت آنکه بتواند در مرجله بعد نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد، کشیده شد.

هم اکنون و با گذشت هجده روز از سال 97 می توانیم، نگاهی به افت و خیزهای قیمتی در بازارها در سال گذشته داشته باشیم و به این پرسش پاسخ دهیم که کدام بازار در سال 96 دارای بیشترین بازده بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا از بازار مسکن آغاز می کنیم. بازار مسکن در سال گذشته در سکوت خبری به رشد قیمتی خود ادامه داد به طوری که طبق گزارش های بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از 4 میلیون و 370 هزار و 900 تومان در فروردین ماه به 5 میلیون و 759 هزار و 100 تومان در اسفند ماه رسید. همین افزایش قیمت هر مترمربع مسکن در سال گذشته باعث شد تا بازدهی 31 درصدی برای بازار مسکن رقم بخورد.

 بازار ارز و به خصوص دلار نیز در ماه های پایانی سال گذشته با افت و خیزهای فراوانی رو به رو بود. در حالی که هر دلار در بازار آزاد در اول فروردین ماه 96 حدود 3748 تومان معامله می شد، در 29 اسفند به 4899 تومان افزایش یافت. یعنی بازدهی دلار در سال گذشته حدود 30 درصد بود.

شاخص کل بورس اوراق بهاردار نیز در ششم فروردین ماه 96 حدود 77 هزار و 502 واحد بود که این شاخص در 28 اسفند 96 به 96 هزار و 290 واحد افزایش یافته بود. یعنی بورس در سال 96 بازدهی 24 درصدی را تجربه نمود.

در بازار طلا نیز شاهد نوسانات فراوانی در سال گذشته بودیم. در حالی که قیمت هر گرم طلای 18 عیار در اول فروردین ماه سال گذشته 115 هزار و 895 تومان بود، این قیمت در 29 اسفند 1396 به 153 هزار و 341 تومان افزایش یافت و همین افزایش باعث شد تا بازار طلا در سال 96 بازدهی 32 درصدی را تجربه نماید.

در سال 96، نرخ سود بانکی نیز دستخوش تغییراتی شد و بانک مرکزی از 11 شهریور ماه و طی بخشنامه ای که به تمام بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ارسال نمود تصمیم گرفت تا نرخ سود بانکی را کاهش دهد و از این رو نرخ های سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد اعلام شد. بنابراین بازدهی سپرده گذاری در بانک ها در سال گذشته حدود 15 درصد بود.

در نتیجه با توجه به آمارهای بالا و نمودار زیر بیشترین بازدهی در سال 96 مربوط به طلا با 32 درصد بازدهی بوده است. بعد از طلا، مسکن با بازدهی 31 درصدی، دلار با بازدهی 30 درصدی، بورس با بازدهی 24 درصدی و در آخر سپرده گذاری در بانک با بازدهی 15 درصد قرار داشته اند.

بازدهی کدام بازار در سال 96 بیشتر بوده است؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰
چقدر دروغ آخه
من سهامدار بورسم در سال گذشته تا الان 45 درصد از اصل سرمایه رو از دست دادم فقط با شاخص سازی مصنوعی دار بورس رو مثبت نشون می دهند
پاسخ ها
صمدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
چقدر در زمینه فعالیت در بازار بورس آموزش دیدید؟
اقتصاد ایران؟؟؟؟جک می گید کدوم اقتصاد...فاتحه این اقتصاد رو خیلی وقته خوندن.
با سلامتي داريم نم نم به وضعيت اقتصاد ونزولا نزديك ميشويم البته بايد هم همينطور بشه وقتي ريس سازمان برنامه در جلسه تو زيع اعتبارات مو سسات را به حضرت عباس قسم ميدهد كه ازش پول نخواهند چون صندوق خزانه خالي است بايد اينطوري بشود
بورس درسال ۹۷ محوخواهدشد
ااز۲۰فرودین ۹۶تا۲۰فروردین ۹۷ محاسبه کنید
بازار ،ارز ،وسکه ،وطلا ،بهترین بازار سرمایه گذاری بود ؟ و خواهد بود ؟ چون ارزش ریال بی ارزش شده ؟،،،
اگردست روزنامه دنیای اقتصادبودبورس رااول میذاشت ومسکن راآخر !!!
خوب این آمار یک واقعیته پس نرخ تورم حقیقی یک چیزی حدود 30 درصد است حالا دولتها مرتبا یک چیزی نصف افزایش نرخ تورم به حقوق کارکنان وبازنشستگان می افزایند وادعای عدالت هم دارند امروز برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کردم البته به چند جا بدلیل کمبود جایگاه و جریمه های دوربینی مردم از شب قبل در صفها ایستاده بودند وتمام خودروهایی که از نظر فنی رد میشدند متعلق به پیرمردهای بازنشسته و وانت بارهای کسبه ضعیف بوده وشاسی بلند نشینها و از مابهترون هم کیسه با بیت المال مثل برق و باد قبول میشدند این شد نتیجه برابری برادری
مسکن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نه بابا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی