بازدید 9096
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «جزئیات پرونده فرار مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومانی» تا «سقوط بورس نیویورک با تهدیدهای تازه ترامپ علیه چین»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت با دستور ترامپ علیه چین، واردات نفت هند از ایران دو برابر می شود، ترامپ: ما همین حالا هم جنگ تجاری را باخته‌ایم، آغاز سوآپ نفت کرکوک از اواسط اردیبهشت، کسب‌و‌کار جدید خودروساز فرانسوی، ادامه نزول «تسه»ها در فروردین، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، وزیر خزانه داری آمریکا جنگ تجاری با چین را محتمل دانست و سکه آتی در مرز ۲ میلیون تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 07 April 2018

از «جزئیات پرونده فرار مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومانی» تا «سکه آتی در مرز ۲ میلیون تومان»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت با دستور ترامپ علیه چین، واردات نفت هند از ایران دو برابر می شود، ترامپ: ما همین حالا هم جنگ تجاری را باخته‌ایم، آغاز سوآپ نفت کرکوک از اواسط اردیبهشت، کسب‌و‌کار جدید خودروساز فرانسوی، ادامه نزول «تسه»ها در فروردین، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی، وزیر خزانه داری آمریکا جنگ تجاری با چین را محتمل دانست و سکه آتی در مرز ۲ میلیون تومان را در بر دارد.

کاهش بهای نفت با دستور ترامپ علیه چین

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت (برای تحویل در ماه ژوئن) نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه با کاهشی ۳۲ سنتی (۰.۵ درصد) ۶۸.۰۱ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت (۰.۶ درصد) کاهش بشکه ای ۶۳.۱۹ دلار صورت گرفت. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جمعه، می توان به دستور جدید ترامپ علیه چین در خصوص اعمال تعرفه های تجاری بر روی واردات برخی دیگر از کالاهای تجاری از این کشور اشاره کرد. بر اساس گزارش های منتشر شده، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به مقامات عهده دار امور اقتصادی این کشور دستور داده است که تعرفه هایی جدید به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار بر روی واردات کالا از چین اعمال کنند.

رویترز: واردات نفت هند از ایران دو برابر می شود

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع آگاه هند گزارش داد که شرکت های دولتی پالایشگر نفت این کشور آسیایی قصد دارند تحت تاثیر مشوق های تهران، میزان واردات نفت خام خود را از ایران در سال جاری میلادی (2018) تا دو برابر افزایش دهند. به این ترتیب، سهم صادرات نفت ایران به هند به عنوان سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان، افزایش خواهد یافت. رویترز افزود: ایران به منظور حفظ مشتریان نفت خود در آسیا، شرایط بهتری نسبت به دیگر عرضه کنندگان نفت خاورمیانه مانند عربستان سعودی به آنان پیشنهاد می کند. تهران اخیرا تخفیفات حمل محموله های نفتی را برای شرکت های هندی که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین به شمار می رود، برای خرید محموله های با حجم و میزان بالا، افزایش داده است. به گفته دو منبع آگاه که به شرط ناشناس ماندن سخن گفتند، شرکت های دولتی پالایشگر نفت هند شامل پالایش و پتروشیمی منگلور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند روزانه 396 هزار بشکه نفت از ایران وارد کنند. این شرکت ها که در سال مالی گذشته روی هم رفته روزانه 205 هزار و 600 بشکه نفت از ایران وارد کرده اند، از اظهارنظر در این باره خودداری کردند. به  گزارش ایرنا، بر اساس داده های دولت هند، ایران که پیش از تحریم ها، دومین عرضه کننده بزرگ نفت به هند بود، از هنگام لغو تحریم ها در سال 2016، به تدریج در سال های 2016 و2017 در جایگاه سومین عرضه کننده نفت به هند پس از عربستان سعودی و عراق قرار گر فته است. اطلاعات منابع آگاه نشان می دهد، ایران در اوایل سال 2017 تا فوریه 2018 همچنان سومین صادرکننده بزرگ عمده نفت به هند باقی مانده، اما عراق جایگاه عربستان را به عنوان عرضه کننده عمده نفت به هند، تصاحب کرده است. 

ترامپ: ما همین حالا هم جنگ تجاری را باخته‌ایم

روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، گفت: ایالات‌متحده همین حالا هم جنگ تجاری را باخته است. او از تعرفه‌های خود علیه کالاهای چینی دفاع کرد و گفت این حرکت ممکن است اندکی درد برای ما به همراه بیاورد اما در بلندمدت ایالات‌متحده وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد. ترامپ در مصاحبه رادیویی با برنامه رادیو نیویورک، «برنی و سید»، گفت: ما همین حالا هم جنگ تجاری را باخته‌ایم. ما جنگ تجاری نداریم، ما جنگ تجاری را (به چین) باخته‌ایم. او ادامه داد: من نمی‌گویم که هیچ دردسری برای ما به وجود نمی‌آید، اما بازارها تا به این‌جا ۴۰ تا ۴۲ درصد بالا رفته‌اند، ممکن است ما بخشی از این سود را از دست بدهیم. اما وقتی کار ما تمام شد کشوری بسیار قدرتمندتر خواهیم داشت. ترامپ گفت: بنابراین ما ممکن است لطمه ببینیم اما شما می‌دانید که در آخر کار از این ضربه قوی‌تر خواهیم شد. /مهر

جزئیات پرونده فرار مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومانی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در خصوص فعالیت شرکت های صوری و فرار مالیاتی اینگونه شرکت ها، اظهار داشت:‌ ما در کل کشور ۳ هزار شرکت صوری شناسایی کردیم که ممکن است برخی در مناطق آزاد فعالیت داشته باشند. به گفته تقوی نژاد، شگردهایی که برخی انجام دادند این است که محل ثبت و دفتر مرکزی شرکت را به مناطق آزاد منتقل کردند ولی فعالیت آنها در سرزمین اصلی بوده و این مسأله در سازمان مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: بررسی اسناد یک شرکت که دفتر مرکزی آن در مناطق آزاد بود مشخص کرد که این شرکت یا اظهارنامه مالیاتی ارایه نمی کرد و یا با سود اندک و همچنین زیان اظهارنامه می داد، ولی فعالیت اصلی و عمومی آن در سرزمین اصلی بود. تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از این شرکت مالیات دریافت شد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از این نوع شرکت ها ممکن است وجود داشته باشد گفت: همچنین شرکت هایی هستند که پرونده آنها در مراحل دادرسی است و سازمان مالیاتی ادعای آن را دارد که باید مالیات بپردازند. از سویی نیز باید مراقبت شود که مناطق آزاد به جای تولید و صادرات به محلی برای واردات تبدیل نشوند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان داشت: در هر صورت باید گفت فرار مالیاتی داریم و اینگونه فعالیت ها در بخش پنهان اقتصاد صورت می گیرد ولی اگر ما این نوع شرکت ها را پیدا کنیم و یا تراکنش های آنها بررسی شود، از آنها مالیات مطالبه می شود. /پژوهشکده پولی و بانکی

آغاز سوآپ نفت کرکوک از اواسط اردیبهشت

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق درمورد سوآب نفت خام کرکوک اظهار کرد: چندماهی است که این توافق صورت گرفته است. اواخر سال قبل شایعاتی مبنی بر توقف این پروژه شنیده شد؛ اما باید گفت این پروژه ادامه دارد و فکر می کنم اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) اجرایی شود. سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شایعاتی در اواخر سال گذشته مبنی بر اینکه سوآپ نفت کرکوک توسط ایران و همچنین صادرات گاز از ایران به بصره متوقف می‌شود، گفت: این زمزمه‌ها در اواخر سال گذشته شنیده می‌شد و گفته می‌شد که کردستان عراق با دولت مرکزی توافق کرده است که صادرات نفت کرکوک از مسیر قبلی(کرکوک_جیحان) صورت بگیرد و بنابراین سوآپ آن توسط ایران متوقف شود. وی ادامه داد: در راستای سفر آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به بغداد در اواخر سال گذشته و از آنجایی که مسئولان نفتی هم در این سفر حضور داشتند این مباحث مطرح شد و طرف عراقی تأکید کرد که بر تعهدات خود مبنی بر اجرای خط لوله ایران به بصره برای سوآپ نفت کرکوک و همچنین واردات گاز از ایران پایبند است

کسب‌و‌کار جدید خودروساز فرانسوی

شرکت خودروسازی پژوسیتروئن اعلام کرد، واحد کسب‌و‌کار جدیدی برای تولید خودروهای برقی و پاک ایجاد خواهد کرد. به گزارش اتوموتیو نیوز با ایجاد این واحد کسب‌و‌کار نظام مدیریت بخش موتور در گروه خودروسازی پژوسیتروئن دگرگون خواهد شد. این خودروساز پیش‌تر اعلام کرده بود از سال ۲۰۱۹ روند عرضه نسخه برقی تمامی محصولات کنونی خود را آغاز خواهد کرد. مدیر این واحد جدید کسب‌و‌کار که پیشتر مدیر بخش توسعه محصولات بزرگ و فشرده گروه پژو سیتروئن بوده است، مسوولیت نظارت بر توسعه خودروهای برقی را بر عهده خواهد داشت. دیگر وظیفه او حصول اطمینان از رعایت قوانین مربوط به سطح آلایندگی خودروها در سال‌های آتی خواهد بود. گروه خودروسازی پژوسیتروئن قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ لااقل ۴۰ خودروی برقی در قالب پنج برند پژو، سیتروئن، اوپل، وکسهال و دی‌اس به بازار عرضه کند. بناست نسخه برقی خودروهای محبوب پژو ۲۰۸ و دی‌اس ۳ در سال ۲۰۱۹ تولید شود. نسخه برقی پژو ۲۰۰۸ نیز در سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد.

ادامه نزول «تسه»ها در فروردین

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی در هفته دوم فروردین به قیمت ۶۴ هزار تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در ۲۱ درصد قرار گرفته است. «تسه»ها با ادامه روند نزولی پس از اسفند، در روزهای اخیر تا کف ۵۸ هزار تومانی نیز افت داشتند. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود تداوم شتاب رشد قیمت مسکن در اسفند (افزایش ۶/ ۴ درصدی نسبت به بهمن) اما تعداد معاملات با افت ۱/ ۳۳ درصدی نسبت به بهمن مواجه شد. همچنین افت حدود ۱۰۰ درصدی حجم معاملات «تسه»ها در اسفند و فروردین، نسبت به فروردین سال گذشته به شرایط احتیاطی میان متقاضیان مصرفی مسکن اشاره دارد. چشم‌انداز اعطای تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن به سازندگان و بررسی اصلاحیه قانون پیش‌فروش و آماده‌سازی لایحه برای ارائه به مجلس می‌تواند با تقویت سمت عرضه، باعث تحرک رونق در ساخت مسکن شود.

کاهش بهای طلا در بازار جهانی

بهای طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها روندی نزولی را در پیش گرفت و با 2.6 دلار کاهش به 1323.6دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 1.3 دلار پایین‌تر ولی در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذدشته این فلز 72 دلار بالاتر بوده است. نقره و پلاتین نیز به ترتیب با 8 سنت و 2 دلار کاهش در قیمت 16.29 و 908 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند. پالادیوم تنها عنصری بود که در معاملات دیروز افزایش قیمت را تجربه کرد و با یک دلار افزایش 9.3 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

سکه آتی در مرز ۲ میلیون تومان

قیمت یک میلیون و ۹۲۷ هزار تومان بهای هر سکه آتی در بورس کالا برای سررسید دی‌ماه ۹۷ است؛ یعنی آتی تا ۲ میلیونی شدن فاصله‌ای ندارد. سررسید اردیبهشت سال جاری نیز یک میلیون و ۷۷۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده آن هم در شرایطی که همین سکه با قیمت‌هایی کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در آبان‌ماه سال گذشته مورد معامله قرار می‌گرفت. این موارد واقعیت قیمت‌ها در بازار آتی سکه است؛ اگرچه روزهای گذشته اوج رشد قیمت‌ها آن هم در زمانی که سنتی بازارها در فصل تعطیلات غیررسمی خود قرار داشت. افزایش قیمت دلار و بیشتر از آن نگرانی از رشد بیشتر قیمت سکه و بیم و امید از دورنمای نرخ مواردی بود که در نهایت جهش قیمتی در بازار آتی را همگام با رشد قیمت‌ها در بازار نقدی رقم زد. 

وزیر خزانه داری آمریکا جنگ تجاری با چین را محتمل دانست

وزیر خزانه داری آمریکا در پی اعمال تعرفه های تلافی جویانه از سوی واشنگتن و پکن، ضمن استقبال از گفت و گو با چین در این باره، جنگ تجاری با این کشور را محتمل دانست. «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا گفت: به گفت و گوها (درباره تعرفه ها) ادامه می دهیم. اما احتمال جنگ تجاری (با چین) وجود دارد. منوچین با تاکید براینکه روابط تجاری دو کشور را در حال حاضر «جنگ تجاری» نمی داند، گفت: قطعا مایل به مذاکره هستیم و نمی خواهیم وارد جنگ تجاری شویم. /تارنمای خبری دِهیل

سقوط بورس نیویورک با تهدیدهای تازه ترامپ علیه چین

بورس نیویورک که بزرگترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و ارزش بازار است، با سقوط شدید به سیاست های تجاری رئیس جمهوری آمریکا که نگرانی ها پیرامون آغاز جنگ تجاری با چین را افزایش داده است، واکنش نشان داد. شاخص داوجونز که با ۲۴.۳۷۳ واحد روز خود را آغاز کرده بود، در ساعت پایانی این هفته کاری بازار سهام نیویورک، با ۵۷۴ واحد سقوط به ۲۳.۹۳۱ رسید. این در حالی است که در میانه روز این شاخص تا ۷۰۰ واحد سقوط را نیز تجربه کرد. /شبکه خبری ان بی سی

از «جزئیات پرونده فرار مالیاتی ۷۰۰ میلیارد تومانی» تا «سقوط بورس نیویورک با تهدیدهای تازه ترامپ علیه چین»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سمیی
بورس تهران هم 21 اردیبهشت سقوط آزادخواهدکرد
مبارک باشه
قیمتهای امروز شنبه 18 فروردین 97:
دلار آمریکا 5160 تومان
پوند 7270
یورو 6240
دلارکانادا 4140
سکه 1761000 تومان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر