بازدید 13203
با وضعیت بحرانی حوضه های آبریز کشور بیشتر آشنا شوید؛ بخش نخست

پاییز و زمستان رفت، میزان بارش فلات مرکزی کشور به نصف هم نرسید!

شرایط موجود به خوبی ضرورت توجه به مدیریت بهینه منابع آب، جلوگیری از اتلاف آن و پرهیز از مصرف بی رویه آب های موجود را گوشزد می کند؛ وضعیتی که اگر جدی گرفته نشود و در سال های آینده نیز استمرار یابد، به فاصله کوتاهی امان را از میلیون ها ایرانی خواهد گرفت و بخش وسیعی از کشور را غیر قابل سکونت خواهد کرد.
کد خبر: ۷۸۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 06 April 2018

پاییز و زمستان رفت، میزان بارش فلات مرکزی کشور به نصف هم نرسید!مدتی است، سخن گفتن از شرایط بسیار بحرانی منابع آب و نیز کاهش چشمگیر بارش ها در بیشتر نقاط جغرافیایی کشور فراگیر شده و کمتر کسی را می توان یافت که به این خطر بزرگ واقف نباشد؛ خطری که مراجعه به آمار دقیق بارش در حوضه های آبریز آن را ملموس تر و نگرانی ها را از آنچه فکرش را می کنید بیشتر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ پاییز و زمستان سال 96 به عنوان دوران طلایی بارش در سال آبی جاری تمام شد و بارش های چندانی برای تأمین نیازهای حیاتی کشور در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب رخ نداد. این مهم سبب خواهد شد که مردم و مسئولان ناگزیر به سمت بهره برداری بیشتر از منابع آبی گذشته باشند تا در صورت تکرار چنین رخدادی در آینده مشکلات کشور در این حوزه چندین برابر شود.

هرچند شرایط بیشتر حوضه های آبریز کشور در سال آبی جاری و پاییز و زمستان گذشته همانند هم بود و بارش های ناچیز در اکثر نقاط کشور رخ داد، این مهم در مورد حوضه های آبریز موجود در فلات مرکزی کشور وحشتناک تر بود و حکایت از روزهای سخت این بخش از جغرافیای ایران در آینده دارد.

در فلات مرکزی کشور که حوضه های آبریزی چونه دریاچه نمک، گاوخونی، بختگان، کویر ابرقو، جازموریان، کویر لوت، کویر مرکزی، کویر سیاهکوه و کویر در انجیر قرار دارند، در مجموع متوسط بارندگی در سال آبی جاری و تاکنون 50 میلی متر بوده که به نسبت سال گذشته کاهش 65 درصدی و نیز به نسبت متوسط بلند مدت کاهش 62 درصدی بارش ها را نشان می دهد.

از آنجا که فلات مرکزی کشور بخش وسیعی از موقعیت جغرافیایی ایران را در بر می گیرد، اتکا به آمارهای کلی قطعاً گویای بسیاری از حقایق نیست و در این رابطه با بررسی های جزئی تر می توان به اطلاعات نگران کننده بیشتری دست یافت.

برای مثال، حوضه آبریز دریاچه نمک ـ که تقریباً محدوده جغرافیایی استان قم و حاشیه های آن را در بر می گیرد ـ تا کنون و در سال آبی جاری، 130 میلی متر بارندگی داشته است که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش 119 میلی متری و نسبت به میانگین بلند مدت کاهش 103 میلی متری بارش را نشان می دهد.

حوضه آبریز گاوخونی یا زاینده رود که بخش های وسیعی از جغرافیای آن منطبق با استان اصفهان است، در ماه های گذشته، آبستن نا آرامی های اجتماعی و اعتراضات مردمی فراوانی نیز با همین محور بوده است، در سال آبی جاری و تا کنون تنها 66 میلی متر بارندگی را تجربه کرده است که این رقم به نسبت سال گذشته، 119 میلی متر و به نسبت میانگین بلند مدت 145 میلی متر کاهش را نشان می دهد.

حوضه آبریز بختگان و مهارلو که بخش وسیعی از آن منطبق با استان فارس است و در این منطقه کمبود آب زمینه خشک شدن بسیاری از مزارع کشاورزی و نابودی محیط زیست را سبب شده نیز در سال آبی جاری و تا کنون تنها 102 میلی متر بارندگی رخ داده است که این رقم به نسبت سال گذشته 291 میلی متر و به نسبت میانگین بلند مدت 267 میلی متر کاهش داشته است.

حوضه آبریز کویر ابرقو که از نظر جغرافیایی منطبق با بخش وسیعی از استان یزد است، در سال آبی جاری و تا کنون تنها 72 میلی متر بارندگی را تجربه کرده که این رقم به نسبت سال گذشته 293 میلی متر کاهش را نشان می دهد، چون در این حوضه در سال گذشته 365 میلی متر بارندگی داشتیم.

وضعیت بارندگی در حوضه آبریز جازموریان که بخش های جنوبی استان کرمان و نیز غربی استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود، به دلیل حجم بسیار اندک بارش در سال جاری، شاید از همه حوضه های دیگر بدتر باشد. در این حوضه و در سال جاری تا کنون 22 میلی متر بارندگی رخ داده است که این رقم به نسبت سال گذشته 142 میلی متر کاهش دارد؛ حوضه آبریزی که میانگین بلند مدت بارش در آن 117 میلی متر است.

حوضه آبریز کویر لوت نیز که در شرق ایران قرار گرفته و منطبق با استان هایی چون کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان است، در سال آبی جاری شرایط امیدوار کننده ای نداشت و در سال آبی جاری و تاکنون در این حوزه، تنها 29 میلی متر بارندگی رخ داده است. این رقم کاهش 40 میلی متری بارش را به نسبت سال گذشته و 64 میلی متری بارش را به نسبت میانگین بلند مدت در این حوزه نشان می دهد.

حوضه آبریز کویر مرکزی نیز که یکی از وسیع ترین حوضه های آبریز کشور را تشکیل می دهد و از بخش های جنوبی رشته کوه های البرز تا شمال استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود و بخش هایی از استان هایی چون تهران، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی و سمنان را در بر می گیرد، در سال آبی جاری و تا کنون 54 میلی متر بارندگی داشته است که این رقم به نسبت سال گذشته 46 میلی متر کاهش را نشان می دهد. میانگین بلند مدت بارش در این بخش 107 میلی متر است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز کویر سیاهکوه که منطبق با استان های یزد و اصفهان است و نیز کویر در انجیر در شرق استان یزد نیز در سال آبی جاری، اصلاً تعریفی نیست و در این بخش های کشور نیز تقریباً 20 میلی متر بارندگی وجود داشت که به ترتیب نسبت به سال گذشته کاهش 20 میلی متری و نیز 63 میلی متری را نشان می دهد.

پاییز و زمستان رفت، میزان بارش فلات مرکزی کشور به نصف هم نرسید!

شرایطی که به آن اشاره شد، به خوبی گویای کاهش شدید بارش ها در سال آبی جاری کشور هست و با توجه به پایان فصل زمستان و آغاز دوره گرما، نباید امید چندانی برای جبران میزان بارش ها داشت.

به ویژه اینکه حتی اگر باش قابل ذکری باشد، به دلیل گرمای هوا عمدتاً به شکل سیلاب و آب های سطحی از دسترش کشاورزان و صنایع خارج خواهد شد و چه بسا خساراتی را نیز به مزارع کشاورزی و خانه های مسکونی وارد کند.

شرایط موجود به خوبی ضرورت توجه به مدیریت بهینه منابع آب، جلوگیری از اتلاف آن و پرهیز از مصرف بی رویه آب های موجود را گوشزد می کند؛ وضعیتی که اگر جدی گرفته نشود و در سال های آینده نیز استمرار یابد، به فاصله کوتاهی امان را از میلیون ها ایرانی خواهد گرفت و بخش وسیعی از کشور را غیر قابل سکونت خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
اوضاع کشور خیلی وخیم هست.
این خشکسالی باعث افزایش بیکاری میشه چون کشاورزان به مشکل میخورن
تولیدی ها به دلیل سنگ اندازی دارن تعطیل میشن
فساد مالی خیلی زیاد شده
بیکاری بیداد میکنه
اونهایی که کار دارند یا مسئولن کارشون رو درست انجام نمیدن و فقط انتقاد میکنند
دلار تا سال آینده از 10 هزار تومن هم بیشتر میشه
قیمت ها روز به روز افزایش میابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
بی نظمی در سیستم داره از حد میگذره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
آن کسانی که کارخانه فولاد در یزد احداث کردن حالا بیان جواب بدن.
ناشناس
| Iraq |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
بیکاری فساد اختلاس خشک سالی دیگه رمقی برای مردم نذاشته کم کم داریم از بین میریم
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
خیلی ساده: نداریم و چاره ای نیست . کمتر تولید کنیم. بیکاری افزایش بیابد. فقر گسترش یابد. مصرف کاهش یابد. تمام تلاش دولت این است که کشور مانند ونزوئلا و زیمبابوه از کنترل خارج نشود. ولی با تهدید ترامپ حتی همین هم خیلی دور از دسترس خواهد شد. حالا این ماییم و ازمون بزرگ. این بار صحبت از دریاچه ارومیه یا زاینده رود یا ابهای زیر زمینی نیست. این بار صحبت از ایران زمین و سرنوشت ان است. هیج کس حق ندارد ایران و سرنوشت ان را حتی با عراق و سوریه و لیبی و... قیاس کند. ایران انقدر بزرگ است که هیج ایرانی نمی تواند به خاطر خود یا مقام خود ان را نادیده بگیرد. زمان فداکاریهای عظیم از عظیمان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
ما هم پرچم آتش می زنیم مشکلات حل شود .
قبلا به حال نسل های آینده غبطه میخوردم میگفتم اگه زندگی ما در دوران سختی گذشت اونا برای خودشون کیف دنیا رو میکنن و به ریش ما میخندن الان فهمیدم اونا هم از تشنگی میمیرن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
فقط باید به همه دلسوزان وطن هشدار داد که کیان میهن به صورت بسیار جدی و اساسی در چالش قرار گرفته و مدیران و مشئولان بالاتر هیج راهی برای خروج نمی شناسند. بدون تعارف به خود بیاییم تا خیلی دیر نشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
اگر آب رو از دریای خزر و عمان به فلات مرکزی بکشن احتمالا اوضاع فرق خواهد کرد
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
20.59 خیلی با مزه ای. نتوانستند یک جاده با عرض 10 متر را برای چالوس بسازند تازه این طرج از 1355 شروغ شده بود. انوقت شما انتظار دارید کانال با عرض چند صد متر و عمق چند ده متر بسازند. تاره گیریم ساختند. اگر قرار بود اب کویر را اباد کند سواجل خلیج فارس و دریای سرخ همه می شدند برنج کاری!!
حالا چیکار کنیم؟ ما که بی رویه سد نزدیم.ارومیه و زاینده رود رو نترکوندیم نهایتا دوش گرفتنمون طول کشیده. خدا بداد تابستون برسه باید از حالا اب معدنی ذخیره کنیم
سلام
گزارشها طوری است که انگار فاجعه ای یک روزه رخ داده است
سال ها است که ما در دوران خشکسالی هستیم دریاچه ها و رودخانه های کشور یک ساله خشک نشدند کشورهای منطقه سال ها است که اب شیرین کن برای تامین اب مردم خود ساخته اند. در زمانی که کشور منابع مالی و پول داشت در این زمینه کار جدی نشده است حال نمی دانم که دولت با این همه مشکلات مالی کاری میتواند بکند بعید است
خبرنگاران تابناک اگر بخواهند می توانند گزارشی از وضعیت سی ساله اب در ایران و منطقه تهیه کنند فکر می کنم به راحتی خواهند دید در منطقه کشورهای حاشیه خلیج فارس چه انجام دادند و ظرفیت اب شرین کن های ساخته شده در ایران را با انها در این مدت مقایسه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
آب شیرین کن مال کشورهایی که حتی یک رودخانه دائمی ندارن
ایران با این همه رودخانه اگه فقط ده درصد بهره وری آب تو بخش کشاورزی بالا بره به اندازه دو برابر مصرف خانگی و صنعتی آب مازاد ایجاد میشه
به جای آب شیرین کن باید شیوه آبیاری به عهد مادها کنار گذاشته بشه
مدیریت آب در کشور وجود ندارد چون مسئولان نمی خواهند هزینه مالی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
مدیریت آب در کشور وجود ندارد چون مسئولان بلد نیستند مدیریت کنند و اینکاره نیستند و حاضر هم نیستند بپذیرند اینکاره نیستند فقط به فکر اباد کردن خانه خود و ژنهای برتر خود هتسند.
ناشناس
| Romania |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
کلا مدیریت وجود ندارد و آب هم مهمترینش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
مسئله اينه كه اگر بهره وري آب بالا بره آب صرف جوئي شده هم صرف توسعه كشاورزي ميشه و فرقي نميكنه
اونوقت ميگن جمعيت بايد زياد بشه الان هم اب شرب نيست
با این مسئولین بی سواد اداره آب و فاضلاب کشور ایران تبدیل به کویر میشه و جنگ داخلی شروع خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
نگو ! این همه ژن خوب داریم .
نفت که تموم نشد، بلکه آب تموم شه این مملکت صاف شه
نفت تموم شد آب تموم شد هوا تموم شد اینا هنوز هستن
علی برکت الله؛ آب نداریم عوضش امنیت داریم
چرا از سازمان انرژی اتمی کمک نمیگیرن؟!!!!!!
اب دریا رو شیرین کنن برای تمام مرکز ایران به پایین...
تا دیر نشده باید انجام داد.
اینجا کسی به فکر اقلیم نیست همه به فکر منافع خوشون هستن.کشاورز خوزستانی به فکر فروش برنج عنبر بو فولاد مبارکه به فکر تولید فولاد و این وسط ملت بدبخت گیر کردن.
پاسخ ها
میداودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
اقا برنج کجاست باید درموزه دنبالش بگردی
خشکسالی در خوزستان بیداد میکند، با سدسازیهای و انتقال غیرکارشناسانه آب، دولت کارون بزرگ را، که زمانی محل تردد کشتی های بزرگ بود و امتیاز کشتیرانی در آن یکی از برگهای برنده کشور و یک منبع اقتصادی بود، به یک فاضلاب تبدیل کرده است و البته صدای هیچ مسئولی هم در نمی آید چون احیای کارون با منافع منطقه ای آنان سازگار نیست. پس باید کارون را در سکوت نابود کرد.
شما فقط بگید اداره آب در بخش شهری یا سازمان جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی و وزارت صنعت در بخش صنایع سنگین برای هدر رفت آب چه کاری انجام داده اند، بنده از فردا روزی یک لیتر آب مصرف می کنم نه بیشتر
چرا از سازمان انرژی اتمی کمک نمیگیرن؟!!!!!!
اب دریا رو شیرین کنن برای تمام مرکز ایران به پایین...
تا دیر نشده باید انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
انصافا خودت و خانوادت حاظر هستید آبی که بقایای مواد رادیو اکتیو در اون هست استفاده کنی؟
دستگاه های آب شیرین کن قضیش با انرژی اتمی فرق میکنه و شیرین کردن آب دریا با انرژی اتمی فقط یک توهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
دوست عزیز اگه چیزی در مورد انرژی هسته ای نمیدونی چرا جوک میگی انرژی هسته ای بهترین راه و پاکترین روش شیرین کردنه اب هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
شما که فکر میکنی باسوادی، فکر کردی سوخت هسته ای همینجور راحت تهیه میشه؟ تو نطنز چقدر هزینه شد و یه خروجی هم بیرون نداد، تولید سوخت هسته ای به برق نیاز داره، در ضمن چرا از انرژی خورشیدی استفاده نشه؟
توبلوچستان سالهای گذشته اگه تو زمستان بارش کم میبود بارشهای موسمی تابستانی اقیانوس هند به دادمون میرسید وجبران میکرد ولی الان چند سال میشه از هردو طرف چیزی بهمون نمیرسه
و این قطع رحمت الهی هم هیچ ربطی به افزایش سرسام آور گناه و بی بند و باری ندارد. و مسخره کردن احادیثی که در این زمینه هشدار داده اند و مسخره کردن هشدار علما و دلسوزان هم در اکثر مردم تاثیری نگذاشته متاسفانه. شاید بد نباشد بیشتر از آنکه به معلول ها بپردازیم، به علت کم شدن بارش ها هم بپردازید. کم شدن بارندگی که دیگر ربطی به سیاست غلط سد زدن و چاه زیاد کندن و ... ندارد. کاش قبل از اینکه دیر شود مردم از این مسیر کج برگردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
توی این فکر هستم چطور کانادا به شما ویزا داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
یک ژن خوب از کانادا
ترکیه هم اگر مثل مسئولین ما نسبت به بارورسازی ابرها بیخیال بود الان وضعیت آب بحرانی داشت متاسفانه مسئولین ما اصلا به فکر کشور و مردم نیستن و فقط شعار و حرف
جالبه که توده های بارندگی ایران عمدتا از سمت دریای مدیترانه و دریای سرخ به سمت ایران حرکت میکند ولی چند سالی است که توده های باردنگی که از سمت دریای سرخ به سمت ایران حرکت میکرد با وجود بارندگی در عربستان به سمت ایران نمی آید.!! کافی است بارندگی بهار عربستان را دنبال کنید.
از بسکه این اقایان نماز باران خواندند . خداوند نماز پرهیزگاران را قبول میکند
منقرض میشویم
اين جمعه شايد ببارد!!
اجرای طرح "ایرانرود" تنها راه حل بی آبی کشور خواهد بود
ايران جمعيتي برابر سي ميليون رو متونه داشته باشه بشيترش باعث فقر وفلاكت است
آیا عاملی که باعث این خشکسالی شود را نمیتوان ،امریکا ،واسراییل ،وکشورهای حاشیهٔ‌جنوبی خلیج فارس دانست ؟‌ یقینا سیاستهای مسولین صد در صد اشتباه بوده ،وهزاران میلیارد دلار ثروت کشور را هزینهٔ‌بیخود در خاورمیانه نموده اند ،وهزاران میلیارد دلار را هم اختلاس ،ورانت ،ودزدی ازبین رفت،واز کشور خارج کرده اند ؟ وقتی وزیری صاحب هزار میلیارد تومان ثروت میشود وکسی از ایشان سوال نمیکند که اینهمه ثروت را از کجا ،وچگونه کسب نموده است ؟ توقع نداشته باشید ،وضعیت کشور از این بهتر شود ؟ در روز دهم فروردین من خود شاهد بخار شدن آب سد منجل بودم ؟ که میزان بخار آب بیشتر از میزان ورودی آب به پشت سد بود ؟ همهٔ‌سدهای ایران اینگونه است ؟ در سال ۵۴ من خود بازدیدی از پالایشگاه آب شیرین کن آبادان داشتم که مسولین پالایشگاه میگفتند ،آب شیرین را به کویت ،وکشورهای امیر نشین صادر میکنند ،که گویی اکنون بعلت فرسودگی ،وتکنولژی قدیمی از کار افتاده است ؟‌وقتی مسولین بفکر منافع ملی نباشند .ومنافع شخصی ،وجناحی را به منافع ملی ترجیح میدهند عاقبتی از این بهتر نصیب ملت و مملکت نمیشود ؟ ،،،
وقتی به زیر ساختهای کشور توجه نمی کنیم و خط قرمزمان را دشمن خیالی تعریف و دون کیشوتی عمل می کنیم .وقتی ساختار و بافت جمعیتی را بدون مطالعه و با احداث سد و کارخانه های زیاد و در دراز مدت بی مصرف(به دلیل آلودگی و مصرف آب زیاد) و تمرکز جمعیت از سایر شهرها و استانها در یک نقطه و ایجاد گرمای زیاد بدلیل مصرف بی رویه انرژیهای فسیلی و مواد شیمیایی مضر حاصل از این صنایع و خودروها،عدم توجه به مصرف و نحوه بازیافت و عدم استفاده از دانش و تکنولوژی در بهینه مصرف کردن در بخش کشاورزی و آب شرب و عدم سرمایه گذاری و جذب سرمایه دراین بخش و بهینه سازی خطوط انتقال و دستگاهای خنک کننده و استفاده از انرژیهای پاک و جایگزین و تکنولوژیهای جدید دربخش کشاورزی و کاشت محصولات کم آب است. متاسفانه خود خواهی و بهره مالکانه جهت حفظ منافع شخصی و جمعی همه و سیاست ورزی مسولین در رده های مختلف و تعاریف شخصی که آب را جهت تبلیغات و انحصار به عنوان محدوده استانی خود نه ملی تعریف و باعث کشمکش و سهم خواهی شده گویی که رقابتی جهت مصرف بیشتر آب در کشور به جریان افتاده و نگاه مقطعی نه بلند مدت به آب دارند.با سیاست شما کشور به نابودی کشیده شد.درواقع دشمن واقعی سیاستهای و طرز تفکر شما سیاسیون رفاه طلب کشور گریز است گویی که خدا هم قهرش گرفته.
متاسفانه تصمیم گیرنده کسانی هستند که در مقابل کسی پاسخگو نیستند و کسی هم که باید سوال کند عرضه ندارد
اخر زمستان تازه موسسه باروری ابرها یادش افتاده که هواپیماها اجازه پرواز ندارند و گلوله ای هم برای باروری وجود نداره که باید بصورت نقد خریداری شودو بودجه ای هم وجود نداره
یه عده هم باروری رو دخالت تو کار خدا میدونند
اگه فقط برای یکبار ادمایی که تو کارشون کوتاهی کردند مجازات بشند همه حساب کار میاد دستشون
کارمندای موسسه و وزیر نیرو و ادمایی که اعتقادی به باروری ندارند رو یکسال تبعید کنند به خشک ترین نقطه کشور تا بفهمند بی ابی ینی چی
دوستان بعنوان کسی که اطلاعاتی درخصوص هواشناسی و بارش ندارم میپرسم.
چرا کشورهای چهارطرف ما بارندگی بیشتر از معمول داشتن ولی فقط ما خشکسالی حاد داریم؟
افغانستان هنوز خطر ریزش بهمن دارند. پاکستان افزایش بارش داشته. حتی عربستان .
ترکیه و همسایه های شمالی هم همینطور.
چرا فقط ایران خشکسالیه ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
جایی که ظلم زیاد بشه معمولا برکت از اونجا میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
پارازیت عزیزم...
نتنها باعث خشکسالی شده بلکه مثل یه ماکروویو مغز ما رو داره مغز بخت میکنه....
افزایش افسردگی و تندخویی ما مردم ایران فکر میکنی برای چی هست..
متاسفانه در شهرستان جهرم با وجود پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی و شروع بحران کم آبی ، ولی همچنان عده ای سودجو با دستبرد به زمین های منابع طبیعی و کوه خواری و تبدیل آن به باغات مرکبات دست از نابودی اندک منابع آبی باقیمانده هم برنمیدارند .
تو را خدا منتشر نمایید .
این مملکت 2 تا دریا داره ، چرا مثل کشورهای عربی آب دریا ها رو تصفیه نمی کنیم ؟ الان هیچ کدوم از کشورهای عربی دیگه مشکل و بحران آبی ندارن . چون منبع آبشون دریاست . ما هم که هم تو شمال کشور و هم تو سر تا سر جنوب کشور دریا داریم ، فقط نگاهش می کنیم . یا نهایت استفاده مون اینه که فاضلابمون رو بریزیم تو دریا !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
کشورهای عربی یه رودخانه دائمی ندارن
ما اگه بهره وری آبیاری کشاورزی رو بالا ببریم آب زیادی هم هست فقط باید آبیاری به شیوه مادها در کشاورزی کنار گذاشته بشه
دیگه خدا هم از این مردم و مملکت روی برگردانده.
مملکت غرق در دروغ و ظلم است.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
مایه تاسفه که در قرن 21 هنوز هم کسانی رو داریم که علت های خشکسالی رو در این چیزها میبینند
مدیریت بهینه یک آب یک مسکن به تن بی اب گشور نه دوا کردن درد. باید همت ایرانی که کانال سوئز را حفر کرد پیدا شود و آب دریا را شیرین کند و به بیابانهای ایران وارد کند تا میلیونها شغل ایجاد شود و ایران همیشه از بی آبی نجات پیدا کند فقط یک مشکل وجود دارد که دولتمردان ایران مردانگی لازم برای چنین کارهایی بزرگی را ندارند.
پس بگو اب و برق رو مفتی میکنیم منظور چی بوده
جاي تعجبه با اين همه مشكلات زيست محيطي و بي ابي و اقتصادي خراب تدبير دولت تدبير و اميد كجا رفته ؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
روحانی مچکرم!!!! بوس بوس
از کشورهایی که مثل ما کم بارش هستند و با مکانیزمهایی اب شیرین تهیه میکنند کمک فنی بگیرید. البته اگر سیاست اجازه بدهد .
خدا را شکر که امنیت داریم
باید ضمن صرفه جویی آب ، مسئولین هم روی شیرین کردن آب خلیج فارس و هدایت آن به داخل کشور سرمایه گذاری کنند و هم زمان، روی بارور کردن ابرها اقدام جدی نمایند.
به نظر می رسد اولین سرزمین ربات ها ایران خواهد بود.بالاخره نه اب میخان نه غذا نه هوا همه چیزشونم قابل تنظیمه!!!!
با سلام
نظرات فوق اکثرا انتقادی و بیشتر به مسئولین می بباشد
درسته وقتی کسی مسئولیت قبول میکنه و یک پست را اشغال میکنه موظف است که در حل مسایل مربوط به حوزه کار خوش دنبال راه حل ها باشد.
اما همه ما یک وظیفه خانوادگی داریم و آن واقعا پیشگیری از بوجود امدن هر بحران و معضل اجتماعی است.که شامل موارد ذیل میشود
1- درست استفاده کردن از همه موارد با فرض اینکه خودمان مسئولیم وباید همه هزینه ها و مسئولیت ها را خودمان پسخگو باشیم
مثلا برای آب فرض کنیم که باید یک لیتر اب را در یک شبانه روز در بین عزیزان خانواد ه خودمون تقسیم کنیم و اگر رعایت نکنیم آیا احتمال صدمه دیدن و دعوای بین فرزندانمون وجود ندارد؟؟؟
اما دولت :
چرا از راه های ساده شروع نمی کند مثلا اگر واقعا اب مصرفی کشاورزان رادر سال با محصولی که در پایان سال برداشت میکنند مقایسه میکرد اکثرا منجر به ضرر برای کشاورز می گردد و فقط در طول سال آب را از دل زمین می کشد و در پای چند درخت و یا محصول از بین میبرد ویا اگر هم محصولی داشته باشد باید مثل سال گذشته هزاران تن سیب و هلو را در گودال ها چال کنند.
لذا در اکثر جاهایی که اب از منابع زیر زمینی کشیده میشود میتوان آب کشاورزان را باقیمت مناسب خرید و چاه ها را پلمب کرد.
اما همانطور که در انتقادها مشهود بود این کار دراز مدتی است که متاسفانه با تغییر سیاست های هر دولت عملی نیست و از طرفی تعهد جدی هم در این راستا وجود ندارد.
عجیب است که حتی چنین وضعیتی باعث نمی شود شیر پدالی ارزان قیمت ساخته شده در ایران( یک نمونه اش را دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چند سال پیش در دستشویی سالن های گردهم آیی هایش نصب کرده) فراگیر شود.
خب حالا چه کار کنم من؟در کنار صرفه جویی باید خودمو آماده کنم که سر آب با بقیه هم وطن هام وارد نزاغ بشم؟؟؟ منکه چیزی برا از دست دادن ندارم. بهتر که تلف بشم برم اون ور. راستی چطوری ایرانی
با توجه به جمیع پارامتر ها وتنگناهای موجودکنترل جمعیت کشور شاید بهترین راه حل باقیمانده باشد
خخخخخخخخ
مهندسی تغییرات آب و هوایی سالهاست که از طرف پنتاگون در حال آزمایش میباشد شاید تا حالا عملیاتی شده باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
این مهندسی توسط روسها در ایران در حال اجاست
با پولی که خرج هسته ای شد می شد هزار برابر ایران رو غرق آب شیرین کرد اما دریغ و افسوس
فقط با دعای افراد مستجاب الدعوه و صالح امکان نزولات جوی است وگرنه هیچ تدبیر شما کارساز نخواهد بود. لازمه دعا و نماز باران تکرار شود.
هزينه شيرين سازي آب دريا براي هر متر مكعب حدود يك دلار برآورد ميشود در ايران از نعمت خورشيد و در 365 روز برخورداريم و آفتاب تابان و گرم هم داريم با 700 ميليارد دلار ثرو باد اورده نفت در دولت پاكدست ميتوانتسيم بيش از 700 ميليارد متر مكعب آب را شيرين كنيم و سفر آب زير زميني تخليه شده در اين 40 سال را مجددا تغذيه كنيم و بخش زيادي از مشكلات كمبود اب و اشتغال و بيكاري را حل كنيم ولي افسوس كه درآمد نفت در بخشهاي ديگر حيف و ميل شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار