بازدید 10990
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران» تا «پیش بینی رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک نماد بانکی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در بورس، رشد بورس‌های آسیایی در میان جنگ لفظی چین و آمریکا، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش موجودی نفت آمریکا، گرانی دلار و یورو در تابلو سنا و رشد قیمت سکه طرح جدید، افزایش قیمت طلا در اثر تنش تجاری میان چین و آمریکا، نظر وزیر انرژی امارات درباره توافق اوپک و تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲ 05 April 2018

از «جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران» تا «پیش بینی رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون یک نماد بانکی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در بورس، رشد بورس‌های آسیایی در میان جنگ لفظی چین و آمریکا، کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش موجودی نفت آمریکا، گرانی دلار و یورو در تابلو سنا و رشد قیمت سکه طرح جدید، افزایش قیمت طلا در اثر تنش تجاری میان چین و آمریکا، نظر وزیر انرژی امارات درباره توافق اوپک و تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری را در بر دارد.

یک نماد بانکی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در آخرین روز کاری بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه پانزدهم فروردین ماه 97 با افزایش 64 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 97 هزار و 150 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در آخرین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 20 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 30 هزار و 806 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 9 واحدی معادل 0.06 درصد، عدد 17 هزار و 334 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 7 واحدی معادل 0.06 درصد به رقم 12 هزار و 901 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با افت 0.03 درصد همراه شد و 32 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 956 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 37 واحد افزایش معادل 0.05 درصد به رقم 68 هزار و 732 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 181 واحد افزایش معادل 0.09 همراه بود و عدد 208 هزار و 335 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات روز گذشته، نماد معاملاتی وانصار متعلق به بانک انصار با معامله 157 میلیون حجمی به ارزش 338 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

از «جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران» تا «پیش بینی رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو»

رشد بورس‌های آسیایی در میان جنگ لفظی چین و آمریکا

بازارهای آسیایی پس از روند نزولی اخیر به دلیل ترس از آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا، در معاملات روز گذشته با رشدی ملایم همراه شدند. بورس توکیو در داد و ستدهای دیروز، بیشترین افزایش را در بین بازارهای منطقه تجربه کرد به طوری که شاخص «نیک کی ۲۲۵» به لطف عملکرد صعودی بورس وال استریت و تضعیف ین که به نفع صادرکنندگان خواهد بود، با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۱۳۸۹.۲۷ واحد رسید. هر چند که آثار این افزایش در ژاپن به سرعت محو شد و بازارهای کره جنوبی و استرالیا به دلیل ترس از جنگ تجاری قرمزپوش ماندند.

از «جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران» تا «پیش بینی رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو»

آمریکا به تازگی فهرستی از واردات چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را منتشر کرده که در معرض اعمال تعرفه‌های وارداتی قرار دارند، امری که نشانه‌ای آشکار از رو در رویی با پکن تلقی می شود. در همین حال، چین سریع به این اقدام واکنش نشان داد و اعلام کرد، آماده است این «حرکت غیرواقع گرایانه و حمایت گرایانه ای که به نفع هیچ کشوری نیست» را تلافی کند. به نقل از ایبنا، استفان اینس- تحلیلگر «اونادا سکیوریتیز» نوشت طرفین هنوز در حال بازی با جنگ تجاری هستند و لفاظی های بین آمریکا و چین می تواند بیشتر شود. همچنین نمادهای بورسی در بازار چین با قیمت های نسبتا بالا معاملات خود را دنبال کردند به گونه ای که شاخص «شانگهای کامپوزیت» با ۰.۳ درصد افزایش به ۳۱۴۷ واحد رسید و شاخص «هانگ سنگ» با ۰.۲ درصد افزایش به ۳۰۲۴۴ واحد رسید.

کاهش بهای نفت با احتمال افزایش موجودی نفت آمریکا

روز چهارشنبه، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با کاهشی ۱۸ سنتی (۰.۲۶ درصد) ۶۷.۹۴ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت (۰.۲۴ درصد) کاهش بشکه ای ۶۳.۳۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه ی هفته جاری قیمت نفت برنت ۲ درصد کاهش یافته بود. بر اساس نظرسنجی های انجام شده، انتظار می رود که موجودی نفت خام آمریکا برای دومین هفته ی متوالی افزایش و ذخیره ی محصولات نفتی فرآوری شده ی این کشور در هفته ی گذشته کاهش داشته باشد. همچنین قیمت سبد نفتی اوپک روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه به ۶۴ دلار و ۹۸ سنت رسید.

جدیدترین بررسی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول اخیرا گزارشی در مورد اقتصاد ایران منتشر کرده و طی بیانیه‌ای به طور خلاصه به این گزارش پرداخته است؛ بخش هایی از این بیانیه به این شرح است: انتظار می‌رود با ثبات تولید نفت به علت همراهی با کاهش تولید اوپک، رشد تولید ناخالص ملی در سال 19-2018 به 4 درصد کاهش یابد و پیش‌بینی می‌شود که در میان مدت به طور متوسط به 4.5 درصد برسد. با بهبود قیمت نفت و افزایش صادرات گاز که سبب افزایش تدریجی ذخایر ارزی این کشور می‌شود، انتظار می‌رود تراز حساب جاری همچنان با مازاد روبرو باشد. با ادامه بی‌ثباتی‌ها (در اقتصاد ایران) انتظار می‌رود، رقم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) تغییری نکند و مانع توسعه بیشتر روابط متناظر بانکی شود. با کاهش رشد نقدینگی برای محدود کردن دور دوم اثرات کاهش اخیر نرخ ارز، انتظار می رود که طی سال 19-2018 نرخ تورم حدود 12 درصد باشد. سرعت پایین ایجاد شغل نشان از این دارد که نرخ بیکاری می تواند بالای 11 درصد باقی بماند. افزایش این سرعت برای جذب تعداد زیاد افرادی که وارد بازار کار می‌شوند، مورد نیاز است. همچنین نرخ بیکاری در نیمه نخست سال 18-2017 به 11.7 درصد کاهش یافت اما همچنان به صورت خاص برای جوانان و زنان بالا ماند. نرخ تورم با کمک ملایم کردن قیمت مواد غذایی و نظارت بر قیمت‌ها طی 11 ماه نخست سال 2017 به طور متوسط به 9.9 درصد رسید. این گزارش از پیشرفت در تقویت چهارچوب AML/CFT استقبال و ایران را نسبت به اجرای به موقع این دو اصلاحیه FATF ترغیب کرد. به نوشته این گزارش، این اقدام به بازگرداندن اعتماد در سیستم و تسهیل روابط بانکی متناظر کمک خواهد کرد. متن بیانیه

سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، گرانی دلار و یورو را نشان داد

در پایان معاملات روز گذشته بازار ارز، بر اساس اطلاعات سنا، هر دلار آمریکا با رشد 182 ریال نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین به قیمت 48 هزار و 961 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 76 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 60 هزار و 731 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در سامانه نظارت ارز، 7 هزار و 524 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 31 ریال ارزان تر فروخته شد.

سکه طرح جدید ۱۷ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران، بر اساس گزارش خبرنگار مهر، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۷ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۶۷۳ هزار تومان، نیم سکه ۸۴۳ هزار تومان، ربع سکه ۵۳۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۴۱ هزار تومان معامله شد.

افزایش قیمت طلا در اثر تنش تجاری میان چین و آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز گذشته با کاهش ارزش دلار در برابر ین و نزول بازارهای سهام به دنبال تلافی اقدامات آمریکا از سوی چین به بالاترین قیمت یک هفته گذشته رسید و هر اونس با 11.81 دلار 1344.55 دلار فروخته شد. همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی در روز جمعه هستند. در صورتی که آمارها قوی‌تر از انتظار باشند، این ریسک برای طلا وجود دارد که دلار تقویت شود و نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی آمریکا حتی با وجود احتمال جنگ تجاری فروکش کند.

توافق اوپک ۸۵ درصد عرضه مازاد نفت جهان را برطرف کرد

وزیر انرژی امارات اعلام کرد: توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سبب شده است ۸۵ درصد از مشکل عرضه مازاد نفت حل شود و اوپک و متحدانش برای یافتن راه‌های ادامه همکاری پس از پایان این توافق، تلاش می‌کنند. به گفته سهیل المزروعی اقتصاد جهانی از توافق جهانی کاهش عرضه سود می‌برد. وزیر انرژی امارات همچنین اعلام کرد که احتمال آغاز جنگ تجاری از سوی آمریکا، تأثیر منفی بر بازار نفت نخواهد داشت. المزروعی که ریاست دوره‌ای اوپک را نیز بر عهده دارد، همچنین اعلام کرد: روسیه شریکی خوب در توافق جهانی کاهش تولید نفت بوده است و بیشتر شرکت‌کنندگان در این توافق از همکاری بلندمدت میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک حمایت می‌کنند. وی همچنین اعلام کرد پیش از یافتن معیاری جدید برای توازن بازار، تولیدکنندگان نفت باید به هدف پیشین خود، یعنی کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت کشورهای توسعه‌یافته به میانگین پنج‌ ساله، دست یابند. /شبکه تلویزیونی بلومبرگ

تراز تجاری ۷ میلیارد دلار منفی شد

مجتبی خسروتاج شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: حجم واردات در سال ۱۳۹۶ به ۵۴ میلیارد دلار رسید و با توجه به صادرات ۴۷ میلیارد دلاری، تراز تجاری ما حدود ۷ میلیارد دلار منفی است. وی در عین حال تاکید کرد: البته در بخش‌های صنعت و معدن شاهد رشد ۲۲ درصدی در صادرات بوده‌ایم اما به دلیل کاهش در صادرات میعانات گازی و پتروشیمی اهداف صادراتی در کل محقق نشده است. رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ۵۷ درصد واردات سال گذشته مربوط به کالاهای واسطه‌ای می‌شد اظهار کرد: ۱۵ درصد از واردات سال گذشته مربوط به کالاهای سرمایه‌ای بوده و ۱۷ تا ۱۸ درصد آن به کالاهای مصرفی مربوط می‌شده است و ۱۰ درصد از واردات نیز به کالاهای دیگری که در این سه گروه قرار نمی‌گیرند، اختصاص داشته است. خسروتاج در عین حال متذکر شد: طبق اطلاعات به دست آمده در سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی گمرکات بوده است که اگر این رقم را به ۵۴ میلیارد دلار واردات صورت گرفته تقسیم کنیم نرخ تعرفه حدود ۱۲.۰۳ بوده است که نسبت به سال قبل آن به طور میانگین حدود یک درصد افزایش داشته است. وی همچنین یادآور شد: حجم واردات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

پیش بینی رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو

بازار خودروی ایران این روزها به رسم هر سال در این مقطع زمانی، با رکودی سنگین مواجه است و فعالان بازار، سال پر رونقی را برای خرید و فروش خودرو پیش‌بینی نمی‌کنند. معمولا در هفته‌های ابتدایی سال، بسیاری از مشتریان چندان رغبتی به خرید و فروش خودرو نشان نمی‌دهند و اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد، از اردیبهشت‌ماه به تدریج رونقی نسبی در بازار شکل می‌گیرد. این در شرایطی است که برخی نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقدند شاید امسال رکودی سنگین‌تر از گذشته در بازار خودرو حکمفرما شود و این پیش‌بینی از نامساعد بودن شرایط اقتصادی سرچشمه می‌گیرد. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به صعودی بودن برخی شاخص‌های اثرگذار بر هزینه تولید، طی سال گذشته و امسال، انتظار می‌رود قیمت خودروها طی سال جاری افزایش قابل توجهی داشته باشد. از همین روی، این احتمال هست که دسته‌ای از مشتریان برای در امان ماندن از افزایش قیمت طی چند هفته آتی، خود را به بازار رسانده و تا قبل از گران شدن، خودروی موردنظرشان را خریداری کنند. البته این موضوع نیز بستگی به اوضاع اقتصادی مشتریان دارد و شاید برخی نتوانند با همین قیمت‌های فعلی نیز محصول دلخواه خود را بخرند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
جرا در ایران هزینه تولید بالا می رود ولی در دیگر کشور ها نه. مثلا تولید یک ماشین معمولی مثل پژو پاس با هزینه تولید یک ماشین کره ای که قابل مقابسه نیستند برابر است. ولی متاسفانه قیمت ماشن کره ای را 10 برابر ایذانی میفروشند. آیا اجهافی بیشتر این رواست؟ این پول های اضافی به جیب کی میرود؟
در یک کلمه بگو نابودیم تمام
این طلا نیست که افزایش می بابد. بلکه دلار است که بوی الرحمن آن بلند شده است.
چین و روسیه وحتی اروپا و بسیاری از دیگر کشورها به دنبال کنار گذاشتن دلار بی پشتوانه از ذخیره ارزی خود هستند و تلاش دارند ارزهای محلی را جانشین دلار کنند.
این یعنی به زودی سقوط آمریکا و پایان چاپ دلار ی پشتوانه.
کشور دچار رکود تورمی است و از هزینه های بالا شروع کرده و یواش یواش به پایین در حال رسیدن است
اکنون خرید مسکن مناسب برای بسیاری از خانواده ها نشدنی است چون قیمتها نجومی بالا رفته اما حقوقها قطره چکانی .
اکنون نوبت خودرو است که هزینه دوم هر خانواده است .با نجومی کردن قیمت خودروها هم اکثریت مردم توان خرید را از دست داده اندو در اینده بیشتر از دست خواهند داد . اگر همین روند رو مستقیم ادامه بدهد دولت . فکر کنم تا ده سال اینده برای خرید مثلا یک فرگاز باید حقوق شش ماه را جمع کنیم .
.....
مملکت گل و بلبل
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل