بازدید 10039
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین آمار از سهم دلار در ذخایر ارزی جهان» تا «هدف‌گذاری همسایه ایران برای جذب ۳۸ میلیون گردشگر»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین کانال‌شکنی بورس در سال ۹۷ با فولادسازان، سقوط سهام آسیایی با بالا رفتن تنش‌های تجاری، افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید روسیه، جهش ۱۰۰ تومانی یورو در سنا پس از چهار روز تعطیلی، وضع مالیات بر ارزش افزوده ارزهای رمزنگار در تایلند، افزایش آمار فروش خودرو در اسپانیا و هند، افت شدید حجم معاملات «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و تورم ۱۰.۵ درصدی تولیدکننده در سال ۹۶ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 04 April 2018

از «جدیدترین آمار از سهم دلار در ذخایر ارزی جهان» تا «هدف‌گذاری همسایه ایران برای جذب ۳۸ میلیون گردشگر»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اولین کانال‌شکنی بورس در سال ۹۷ با فولادسازان، سقوط سهام آسیایی با بالا رفتن تنش‌های تجاری، افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید روسیه، جهش ۱۰۰ تومانی یورو در سنا پس از چهار روز تعطیلی،  وضع مالیات بر ارزش افزوده ارزهای رمزنگار در تایلند، افزایش آمار فروش خودرو در اسپانیا و هند، افت شدید حجم معاملات «تسه»ها در بازار اوراق مسکن و تورم ۱۰.۵ درصدی تولیدکننده در سال ۹۶ را در بر دارد.

اولین کانال‌شکنی بورس در سال ۹۷ با فولادسازان

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه چهاردهم فروردین ماه 97 با افزایش 147 واحدی معادل 0.15 درصد به رقم 97 هزار و 86 واحد رسید. این در حالی است که چهار روز ابتدایی فعالیت بازار سرمایه در نوروز 97، شاهد افزایش 646 واحدی نماگر بورس بودیم. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 46 واحدی معادل 0.15 درصد به رقم 30 هزار و 786 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 20 واحدی معادل 0.12 درصد، عدد 17 هزار و 344 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 15 واحدی معادل 0.12 درصد به رقم 12 هزار و 909 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.23 درصد همراه شد و 240 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 988 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 137 واحد افزایش معادل 0.20 درصد به رقم 68 هزار و 695 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 143 واحد افزایش معادل 0.07 همراه بود و عدد 208 هزار و 153 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان با 90 واحد، نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان با 43 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «رشد ۱۳ درصدی مصرف بنزین در ۱۳ روز ابتدایی سال» تا «هدف‌گذاری همسایه ایران برای جذب ۳۸ میلیون گردشگر»

سقوط سهام آسیایی با بالا رفتن تنش‌های تجاری

روز سه‌شنبه با بالا رفتن تنش‌های تجاری و نگرانی از شرکت‌های تکنولوژی، سهام آسیایی سقوط کرد؛ هرچند با تمرکز سرمایه‌گذاران بر چشم‌انداز رشد جهانی، شاخص‌های آسیایی در مقایسه با همتایان وال‌استریت خود سقوط کمتری داشتند.  گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی روز سه‌شنبه ۰.۳۵ درصد افت کرد که در مقایسه با سقوط بیش از ۲ درصدی سهام وال‌استریت، واکنش متوسطی است. نیکی ژاپن ۰.۸ درصد افت کرد. این شاخص روز گذشته تا ۱.۸ درصد هم سقوط کرده بود. شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۹ درصد افت کرد و شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ هم ۰.۷ درصد افت کرد. روز دوشنبه پس از این که ترامپ، آمازون را در مورد قیمت خدمات پستی آن از طریق سرویس پستی ایالات متحده، مورد انتقاد قرار داد و قول داد که تغییراتی در این زمینه انجام شود، سهام بخش تکنولوژی به شدت آسیب دید.

جدیدترین آمار از سهم دلار در ذخایر ارزی جهان

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی به کمترین رقم در ۴ سال اخیر رسید؛ این در حالی است که سهم دیگر ارزهای اصلی جهان در ذخایر ارزی بانک های مرکزی رشد پیدا کرده است. همچنین در گزارش صندوق بین المللی پول آمده که سهم دلار در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان برای چهارمین دوره ۳ ماه متوالی با روند نزولی روبرو شده است و علت آن به تضعیف ارزش دلار به دلیل رشد سریع اقتصادی در خارج از ایالات متحده و گمانه زنی بر سر کاهش بکارگیری بسته های محرک اقتصادی از سوی بانک های مرکزی اصلی جهان نسبت داده می شود. البته ذخایر ارزی جهان به دلار در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی، ۶٣.٥ درصد از مجموع سهم ذخایر ارزی بانک های مرکزی را به خود اختصاص داد و به  ۶.۱۳ تریلیون دلار کاهش پیدا کرد. بر همین اساس یورو با ۲۰.۱۵ درصد از مجموع ذخایر ارزی جهان به عنوان دومین اندوخته بزرگ ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷. میلادی گزارش شده که بیشترین رقم در ۳ سال اخیر است و سهم ین ژاپن در سه ماه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی با رسیدن به ۴.۸۹ درصد از مجموع سهم ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان به بیشترین رقم از سه ماه چهام سال ۲۰۰۲ میلادی به بعد رسید. سهم یوآن چین در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱.۲۳ درصد افزایش پیدا کرد و مجموع ذخایر ارزی جهان به ۱۱.۴۲۵ تریلیون دلار رسیده که بیشترین رقم از سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد محسوب می شود. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سهم پوند انگلیس، فرانک سوئیس، دلار استرالیا و کانادا هم در ذخایر ارزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی حاکی از رشد نامحسوسی در مقایسه با سه ماه سوم دارد.

‍  افزایش قیمت نفت علیرغم افزایش تولید روسیه

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۲۰ سنتی (۰.۳ درصد) ۶۷.۸۴ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۸ سنت (۰.۳ درصد) افزایش بشکه ای ۶۳.۲۰ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که روز دوشنبه قیمت نفت برنت ۲ درصد کاهش یافته بودبر اساس گزارش های منتشر شده، میزان تولید نفت در روسیه به بالاترین حد خود از ۱۱ ماه گذشته تا کنون رسیده است. در این خصوص، آمارهای رسمی حاکی از آن است که این کشور در ماه مارچ سال جاری روزانه ۱۰.۹۷ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است. این در حالی است که روسیه در ماه فوریه روزانه ۱۰.۹۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده بود. همچنین، انتظار می رود که در ماه می سال جاری نفت خام عریستان سعودی که به بازار نفت آسیا عرضه می شود با کاهش قیمت مواجه گردد. 

جهش ۱۰۰ تومانی یورو در سنا پس از چهار روز تعطیلی

روز گذشته پس از وقفه چهار روزه در بازار ارز، شاهد رشد دلار و یوور بودیم. به طوریکه بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارزی بانک مرکزی، در پایان معاملات روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 173 ریال نسبت به نهم فرودین ماه سال جاری، به طور میانگین به قیمت 48 هزار و 779 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 1006 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 60 هزار و 655 ریال رسید. این در حالیست که در بازار ارزهای مبادله ای، بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز (سه‌شنبه چهاردهم فروردین ماه) 37 هزار و 776 ریال قیمت خورد. و هر یورو نیز 46 هزار و 492 ریال ارزش گذاری شد.

از «رشد ۱۳ درصدی مصرف بنزین در ۱۳ روز ابتدایی سال» تا «هدف‌گذاری همسایه ایران برای جذب ۳۸ میلیون گردشگر»

 وضع مالیات بر ارزش افزوده ارزهای رمزنگار در تایلند

رگولاتور مالی تایلند در حال برنامه ریزی برای وضع مالیات بر روی ارزهای رمزنگار به منظور جلوگیری از پولشویی و فعالیت های مجرمانه ای است که با داد و ستد ارز رمزنگار محقق می شود. در همین حال بعداز تشکیل جلسه کابینه دولت تایلند، پیشنهاد داده شد که تجار ارز رمزنگار باید تا ۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و برای سود حاصل از ارزهای رمزنگار با خرید و فروش آن تا ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق گیرد. البته طی ماه های گذشته در میان دولت های مختلف در ۴ گوشه جهان یک جنش همگانی برای قانونمند کردن ارز رمزنگار یا سرکوب کردن آن به راه افتاده است. برپایه این گزارش، بانک مرکزی هند، دولت کره جنوبی، ژاپن و چین نسبت به تجارت ارزهای رمزنگار و عرضه اولیه آنها هشدار داده اند. 

آمار فروش خودرو در اسپانیا و هند افزایش یافت

اتحادیه خودروسازان اسپانیا اعلام کرد فروش خودرو در ماه مارس سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته است. در ماه مارس بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه خودرو در اسپانیا به فروش رفته است که سهم مشتریان حقیقی از این آمار ۵۵ هزار دستگاه بود و مابقی ازسوی مشتریان سازمانی خریداری شد. در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی فروش خودرو در اسپانیا حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در هند نیز فروش خودرو در مقایسه با ماه مارس سال گذشته ۲/ ۵ درصد افزایش یافت. به گزارش نیو ایندیا اکسپرس افزایش تقاضا در مناطق روستایی و حاشیه شهرها موجب افزایش آمار فروش خودرو شده است. تمامی خودروسازان خارجی به جز هوندا در این رشد سهیم بوده‌اند و ماروتی سوزوکی با رشد ۱۵ درصدی در صدر این فهرست جای گرفت.

افت شدید حجم معاملات «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار تومان معامله شد. از پایان آبان با کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن، افت 8/ 11 درصدی «تسه»ها تا پایان اسفند رقم خورد. با ادامه کاهش تقاضا، روز گذشته برخی نمادها در 59 هزار تومان قرار گرفتند. حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ماه اسفند 96 و نیمه اول فروردین (تا 14 فروردین)، افت 99 درصدی نسبت به فروردین سال گذشته را نشان می‌دهد. با وجود رشد 6/ 4 درصدی میانگین قیمت مسکن در اسفند نسبت به بهمن، اما افت ۱/ ۳۳ درصدی تعداد معاملات در بازه مزبور رقم خورد. به نقل از دنیای اقتصاد، در ماه‌های اخیر سیگنال‌های ورود نقدینگی همراه با آمارها از رشد پول و کاهش شبه‌پول، نوسانات صعودی قیمت مسکن را تشدید کرد. به صورتی که در معاملات تهران، منطقه ۵ با رشد ۹/ ۴۰ درصدی (در یک سال) بیشترین رشد را داشت.

تورم ۱۰.۵ درصدی تولیدکننده در سال ۹۶

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۵ به‌میزان ۱۰.۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در اسفند ماه ۱۳۹۶، به عدد ۲۶۵.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش داشته است. این شاخص در اسفند ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۲.۸ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.

چین قاطعانه مبارزه تجاری را با آمریکا ادامه می دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اگر آمریکا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و کنار نمی کشد. 'گنگ شوانگ' در نشست مطبوعاتی امروز سه شنبه خود بار دیگر نسبت به جنگ تجاری چین و آمریکا واکنش نشان داد و افزود: با این وجود درب مذاکرات با چین همواره باز است اما مشورت و مذاکره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد. او گفت: چین جنگ تجاری برپا نمی کند و نمی خواهد به جنگ تجاری نیز بپردازد، اما ما از نبرد تجاری هراسی نداریم. سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اگر کسی اصرار به جنگ با ما دارد و حتی وارد حریم خانه شود ما قاطعانه تا پایان باقی می مانیم و مبارزه خواهیم کرد. وی افزود: چین دارای عزم، اراده و توانایی بالایی است و با اقدامات لازم از حقوق مسلم خود دفاع می کند اگر آمریکا فهرستی دارد طرف چین نیز فهرست خود را بیرون می دهد. گنگ شوانگ در عین حال تاکید کرد درب مذاکرات چین همواره باز است و امید است آمریکا به شیوه گفت و گو و مشورت، اختلافات در زمینه اقتصاد و تجارت را برطرف کند و به طور مطلوب مسایل موجود را مورد رسیدگی قرار دهد. او گفت: در عین حال امید است گفت و گو و مشورت دو طرف براساس قوانین بین المللی و مقررات تجارت بین المللی نه برپایه قانون داخلی آمریکا صورت گیرد. به نقل از ایرنا، آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

هدف‌گذاری همسایه ایران برای جذب ۳۸ میلیون گردشگر

وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در حاشیه یک سخنرانی به مناسبت جشن نوروز اعلام کرد: صنعت گردشگری این کشور با گذر از دو سال بحرانی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تحت تاثیر تیرگی روابط با روسیه و اقدامات گروه‌های تروریستی داعش و "پ‌ک‌ک" با کاهش شمار توریست‌های خارجی همراه شده بود، از این شرایط خارج شده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ رکورد جدیدی در تعداد گردشگران خود به ثبت برساند. «نومان کورتولموس» با اعلام این که انتظار می‌رود امسال ۳۸ میلیون گردشگر از ترکیه دیدن کنند گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تابستان شمار گردشگران آلمانی در ترکیه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد و در طول سال نیز ۵ میلیون آلمانی به ترکیه سفر کنند و این رقم برای روس‌ها نیز بیش از شش میلیون نفر برآورد می‌شود. به نقل از ایسنا، بازار گردشگری ترکیه در پی سلسله حملات تروریستی ،کودتای نافرجام و تنش در روابط با روسیه در پی انهدام هواپیمای نظامی این کشور به شدت سقوط کرد و به بیش از ۲۳ میلیون نفر کاهش یافته بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
آغاز پایان دلار و قدرت آمریکا نزدیک شده است.
دیگر آمریکا نمی تواند با چاپ بی پشتوانه دلار هرچه می خواهد از دنیا بخرد.
ارز های محلی یوان و ین و مانند آن کم کم جای خود را باز نموده و سقوط آزاد آمریکا دارد شروع می شود.
متاسفانه همه کشورها باجذب توریست میتوانند بسیاری از مشکلات مالی واشتغال را حل کنند ولی کشور ما علیرغم داشتن تمام شرایط جذب توریست ؛ فقط تماشاچی اقدامات خوب کشورهای همسایه دراین زمینه است است؛ دلیل آن را هم همه میدانند ما منتطریم توریستها برای آمدن به کشور ما اول یک دوره گزینش عقیدتی وسیاسی ومذهبی شوند بعد اجازه ورود پیدا کنند ؛ آنهم تازه اگر ارگان دیگری که گزینش ارگان قبلی را قبول ندارد پیدا نشود وتوریست مذکور را جهت بررسی های لازم بازداشت نکند. بعدهم اگر خانم هست باید روسری مناسب بپوشدواگر آقا هست لباسش اسلامی باشد هرچنددر کشور ودین خودش الزامی نداشته باشد و.... نتیجه هم معلوم است عطایمان را به لقایمان می بخشند . نمیدانم چه کسی این قوانین ومقررات دفع کننده توریست را گذاشته است که هیچکس جرات اصلاح آن را ندارد ؛ هرچند باتمام شواهد مشخص باشد که منافع کشور ما ایجاب میکند این مقررات در جهت ایجاد جاذبه برای توریست ها بازنگری شود. ما ظاهرا به همان اندک توریست زیارتی دلمان را خوش کرده ایم .
روحانی که در سال چندباربه ترکیه مسافرت میکند ای کاش یکبارهم که شده ازنخست وزیر ترکیه طرز مملکت داری واداره کشوررایادمیگرفتند ازایشان سوال میکردند باوجودیکه نفت وگازندارید چرا ازنظر اقتصادی جز ممالک پیشرفته اقتصادی شدید و وچه اقدامی کردید که درصد بی کاری وتورم اینقدردرترکیه کاهش یافته ما که در سال 57 ازاقتصادترکیه چندین سال جلبو بودیم
22 اردیبهشت روزسقوط بورس
یاشا تورکیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها