بازدید 3564

دستور روحانی برای شکستن انحصار تلگرام

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به دستور رییس جمهور برای شکستن انحصار تلگرام گفت: تلگرام تا به امروز سکوی پیام رسانی بوده، اما با فروش پول دیجیتال در حال تبدیل شدن به سکوی اقتصادی است.
کد خبر: ۷۸۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 04 April 2018

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به دستور رییس جمهور برای شکستن انحصار تلگرام گفت: تلگرام تا به امروز سکوی پیام رسانی بوده، اما با فروش پول دیجیتال در حال تبدیل شدن به سکوی اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ابوالحسن فیروزآبادی در گفتگویی تلویزیونی درباره عرضه پول مجازی توسط پیام رسان تلگرام گفت: تلگرام برای راه‌اندازی این تکنولوژی از روش سرمایه گذاری ICO  سرمایه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار از منابع آمریکایی تامین مالی کرده که شبهات زیای دارد؛ بررسی روش تامین سرمایه تلگرام نشان از مشکلات گوناگون دارد که نیاز به توجه دارد. ارز مجازی تلگرام با نام گرام به دنبال استعمار نوین است.

رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به فعالیت تلگرام اظهارداشت: تلگرام را نمی‌توان شرکت نامگذاری کرد چرا که فاقد هرگونه آدرس است و سهامداران این پیام رسان مشخص نیستند و این شرکت راهزن نامیده می‌شود. یکی از موضوعات مهم این است که تلگرام صرفا در ایران پیام رسان قالب شناخته می‌شود و در هیچ کشور دیگری پیام رسان اصلی شناخته نمی‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: تلگرام تا به امروز سکوی پیام رسانی بوده و دو بخش اصلی از جمله ارتباطات و رسانه داشته اما تلگرام با تامین مالی جمعی و فروش پول دیجیتال تلگرامی در حال تبدیل به سکوی اقتصادی است. تلگرام با فروش ارز گرام و دریافت کمیسیون از معاملات به دنبال تبدیل شدن به یک آژانس اقتصادی بزرگ در ایران است و همین موضوع نگرانی‌های بزرگی را در کشور در خصوص تضعیف پول ملی و خروج بالغ بر ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور ایجاد کرده؛ این در حالی است که در صورت بروز هرگونه اتفاقی هیچ فردی پاسخگوی مردم نخواهد بود.

وی افزود: تلگرام بزودی و با ادامه روند فعالیت فعلی به یک شرکت هرمی مجازی تبدیل می‌شود و میلیون‌ها کاربر ایرانی این پیام رسان در معرض تهدید قرار می‌گیرند. تلگرام از بخش خصوصی ایران برای مشارکت در این  پروژه دعوت نکرده چرا که قرار است عمده این پول در ایران خرج شود. تلگرام دشمن بخش خصوصی ایران است و هیچ وقت حاضر نشده تا در ایران نمایندگی داشته باشد این در حالی است که تلگرام می‌توانست کسب و کار پُررونقی با همکاری بخش خصوصی ایران داشته باشد.

فیروزآبادی با بیان اینکه پیام رسان‌های داخلی اهمیت بالایی برای اقتصاد کشور دارند، گفت: ایجاد پیام رسان قدرتمند به دلایل گوناگون از جمله تبدیل شدن به یک سکوی اقتصادی و چند منظوره ضروری است و باید از پیام رسان‌های بومی حمایت شود. رییس جمهوری دستور دادند که تلگرام به عنوان پیام رسانی خارجی از انحصار خارج شود. نکته مهم درباره مابقی پیام رسان‌ها این است که صرفا  وسیله ارتباطات هستند و مانند تلگرام سکوی اقتصادی فراگیر نیستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به درآمد زایی گوگل از فضای مجازی ایرن گفت: شرکت بزرگ گوگل بدون اینکه در ایران دفتر یا نمایندگی داشته باشد توانسته تا روزانه یک میلیارد تومان از تبلیغات در فضای مجازی ایران درآمد داشته باشد. همچنین شرکت‌های ایرانی ۴۰۰ میلیارد تومان برای تبلیغات در گوگل هزینه می‌کنند.

فیروزآبادی با بیان اینکه ایران در حوزه ارتباطات پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است، گفت: در چند سال اخیر زیرساخت‌های گستردهای در سراسر کشور ایجاد شده و به لطف آن در حال حاضر ۸۰ درصد از مناطق کشور از نسل سوم و چهارم برخوردار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر