بازدید 7950
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «خریداری سهام یک فرودگاه روسیه توسط شرکت هوایی قطر» تا «ساختار جدید چین در تبادلات بین المللی نفتی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس با حمایت یک نماد بانکی، خبری از التهاب بازار گوشت نیست، صادرات طلای سوییس در ماه فوریه به چین، به جز ناکارآمدی بانک مرکزی التهاب دیگری در بازار ارز وجود ندارد، ادامه روند رو به رشد دلار و یورو در دومین روز کاری سال جدید، بیش از ۱۰ میلیون دلار برای واردات ذرت شیرین به کشور و قیمت طلا در بالاترین رقم 5 هفته گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 27 March 2018

از «سایه جنگ تجاری بر بورس، طلا و نفت» تا «ساختار جدید چین در تبادلات بین المللی نفتی شانگهای»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس با حمایت یک نماد بانکی، خبری از التهاب بازار گوشت نیست، صادرات طلای سوییس در ماه فوریه به چین، به جز ناکارآمدی بانک مرکزی التهاب دیگری در بازار ارز وجود ندارد، ادامه روند رو به رشد دلار و یورو در دومین روز کاری سال جدید، بیش از ۱۰ میلیون دلار برای واردات ذرت شیرین به کشور و قیمت طلا در بالاترین رقم 5 هفته گذشته را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس با حمایت یک نماد بانکی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه ششم فروردین ماه 97 با افزایش 63 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 96 هزار و 489 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری در سال جدید، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 20 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 30 هزار و 596 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت یک واحدی معادل 0.01 درصد، عدد 17 هزار و 294 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 0.91 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 12 هزار و 871 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.01 درصد همراه شد و 13 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 202 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 0.82 واحد افزایش معادل 0.00 درصد به رقم 68 هزار و 207 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 368 واحد افزایش معادل 0.18 همراه بود و عدد 207 هزار و 221 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی شرکت های بانک تجارت با 35 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرد.

از «» تا «»

وحشت از جنگ تجاری حال‌وهوای بازارها را به هم ریخت

روز دوشنبه درحالی‌که وحشت از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین بر فضای بازارها سایه افکنده بود، سهام آسیایی دوباره افت کردند. نیکی ژاپن سقوط اولیه خود را جبران کرد اما در نهایت همچنان با افتی ۰.۴ درصدی به کار خود پایان داد. سهام سی‌اس‌آی۳۰۰ چین هم حدود ۱.۷ درصد سقوط کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارجِ ژاپنِ اِم‌اِس‌سی‌آی، برای چهارمین روز متوالی در منطقه قرمز (ضرردهی) قرار گرفت و ۰.۴ درصد افت کرد. همچنین شاخص دلار که ارزش این پول سبزرنگ را در برابر ۶ رقیب خارجی آن می‌سنجد، به پایین‌ترین نرخ یک ماهه خود نزدیک شد و به ۸۹.۴۲۳ واحد رسید. در اواخر معاملات آسیایی روز دوشنبه، ین از بالاترین میزان ۱۶ ماهه خود تا ۱۰۴.۹۰ ین به ازای هر دلار پایین آمد.

شرکت هوایی قطر سهام یک فرودگاه روسیه را خریداری می کند

رییس اجرایی خطوط هوایی قطر اعلام کرد که این شرکت قصد دارد 25 درصد از سهام یک فرودگاه در نزدیکی مسکو پایتخت روسیه را خریداری کند. اکبر الباکر گفت: خرید سهام فرودگاه «ونوکووا» در جریان سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به مسکو انجام خواهد شد. امیر قطر نخستین شخصیت خارجی است که بعد از پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری با وی دیدار می کند.

کاهش قیمت نفت در نخستین روز کاری هفته

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته ی کاری گذشته) با کاهشی ۲۱ سنتی (۰.۳ درصد) ۷۰.۲۴ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت (۰.۶ درصد) کاهش بشکه ای ۶۵.۵۱ دلار صورت گرفت. بر اساس گزارش های منتشر شده، یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه، تاثیر احتمال وقوع جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین بر کاهش ارزش سهام در بازارهای آسیا عنوان شده است. افزون بر این، افزایش تعداد دکل های نفتی در آمریکا بر کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه تاثیرگذار بوده است. بنا بر آخرین آمار منتشر شده، تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا به بالاترین حد خود از ۳ سال گذشته تا کنون افزایش یافته و به مجموع ۸۰۴ عدد رسیده است. این تعداد از دکل نفتی فعال احتمال افزایش تولید نفت توسط آمریکا را افزایش می دهد و افزایش تولید نفت توسط این کشور به خودی خود باعث کاهش قیمت این محصول خواهد شد. لازم به ذکر است که آمریکا از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون با افزایش حدودا ۲۰ درصدی تولید نفت مجموع تولیدات خود را به ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز رسانده است. 

45 درصد صادرات طلای سوییس در ماه فوریه به چین بوده است

تحلیلگران کامرز بانک در تازه ترین تحلیل آماری خود به نقل از اداره گمرک سوییس اعلام کردند که این کشور طی ماه فوریه 146 تن طلا صادر کرده است که از این رقم 113 تن به چین، هنگ کنگ و هند بوده است. بر اساس این گزارش 66 تن طلا در این مدت به طور مستقیم به چین صادر شده که این بالاترین رکورد از دسامبر 2016 میلادی بوده است. صادرات طلای سوییس به چین در ماه ژانویه نیز با رشد فزاینده ای روبرو شده است که این مساله به خاطر آغاز سال جدید چینی بوده است. صادرات طلای سوییس به هند در این مدت به 28 تن رسیده که این رقم نسبت به ژانویه دو برابر شده است. البته این رقم نسبت به فوریه سال گذشته با کاهش روبرو شده است. به نقل از سایت طلا، چین و هند بزرگترین مصرف کنندگان طلای جهان به شمار می روند. تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا دارد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده: خبری از التهاب بازار گوشت نیست

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده، با اشاره به وضعیت مناسب بازار گوشت گفت: با توجه به فراوانی عرضه، التهاب بازار گوشت به طور کامل از بین رفته است. وی با انتقاد از نوسان قیمت گوشت در بازار خرده فروشی افزود: افزایش قیمت گوشت در خرده فروشی دلیلی بر کمبود عرضه در بازار نیست بلکه سودجویی عوامل توزیع دلیل اصلی این گرانی هاست. پوریان از واردات روزانه ۶۰ تا ۷۰ تن گوشت گرم خبر داد و افزود: همچنین میزان ذخیره گوشت منجمد بالاست به طوریکه مقدار زیادی گوشت روی دست واردکنندگان باقی مانده است. رئیس شورای تامین کنندگان نرخ هر کیلو دام زنده ۱۵ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو لاشه سنگین داخلی ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان و لاشه بره سبک ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان است. به گفته وی با توجه به فراوانی دام در میادین جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود و نوسان قیمت در ایام تعطیلات نوروز نیست.

به جز ناکارآمدی بانک مرکزی التهاب دیگری در بازار ارز وجود ندارد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش غیرقابل پیش‌بینی قیمت دلار درخصوص اینکه ایجاد مشکل در اجرای بودجه سال 97 برای دولت در صورت عدم پایین آمدن قیمت دلار، گفت: این افزایش قیمت دلار دولت را در اجرای بودجه سال 97 دچار مشکل نخواهد بلکه تبعات و پیامدهای آن در زندگی مردم دیده خواهد شد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال 97 به واسطه افزایش قیمت جهانی نفت و محصولات وابسته به نفت مثل پتروشیمی (که ما سالیانه 13 تا 20 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر می‌کنیم)، افزایش قیمت جهانی سنگ آهن (که ما صادرکننده عمده آن هستیم) و افزایش قیمت جهانی مس (که از بزرگ‌ترین کشورهای تولید مس در منطقه هستیم و صادرات قابل توجهی داریم) درآمدهای ارزی کشور نیز وضعیت بهتری پیدا کند لذا شرایط به گونه‌ای نیست که التهابی در بازار ارز وجود داشته باشد به جز ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در کشور که رییس‌جمهور باید تصمیم جداگانه‌ای برای آن بگیرد. وی افزایش سود سپرده‌های بانکی از 16 به 20 درصد را از تصمیمات غیرتخصصی و غیرکارشناسی در زمینه نظام بانکی عنوان و خاطرنشان کرد: این اتفاق که در سال گذشته رخ داد نه تنها مشکل بازار ارز را حل نکرد، که اثر منفی آن 15 هزار میلیارد تومان منابع دولت را تحت تاثیر قرار داد و شرایط خاصی ایجاد شد. دولت باید این رفتارهای نسنجیده و غیرکارشناسی بانک مرکزی را جبران کند و شخص رییس‌جمهور باید در عرصه بازار ارز به عنوان یکی از لنگرگاه‌های مهم اقتصادی در سال 97 ایفای نقش کند. /خانه ملت

ادامه روند رو به رشد دلار و یورو در دومین روز کاری سال جدید

روز گذشته بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با رشد 885 ریال نسبت به روز یکشنبه، به طور میانگین به قیمت 48 هزار و 760 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با رشد 1314 ریالی مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 59 هزار و 897 ریال رسید. این در حالی است که روز یکشنبه نیز شاهد افزایش قیمت دلار و یورو بودیم.

از «سایه جنگ تجاری بر بورس و طلای سیاه» تا «ساختار جدید چین در تبادلات بین المللی نفتی شانگهای»


بیش از ۱۰ میلیون دلار برای واردات ذرت شیرین به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۶، نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۲ هزار و ۸۶ تن ذرت شیرین پخته شده یا خام از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم ذرت شیرین، بالغ بر ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۲۲۴ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۶ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۴۶۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است در ۱۱ ماهه سال ۹۶ ذرت شیرین از ۹ کشور جهان از جمله کشور‌های اسپانیا، امارات متحده عربی، بلژیک، تایلند، چین، سوئیس، لبنان، مجارستان و هند وارد ایران شده است. در بین کشور‌های ذکر شده تایلند با صادرات بیش از ۷ هزار و ۶۲۵ تن ذرت شیرین به کشور اولین و بزرگترین صادرکننده این محصول به شمار می‌رود که درآمد ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۳۷۰ دلاری را نصیب خود کرده است. همچنین کشور چین با صادرات ۲ هزار و ۹۸۸ تن ذرت شیرین به ایران دومین کشور صادر کننده این محصول بوده که درآمد یک میلیون ۹۲۷ هزار و ۲۸۹ دلاری را به خود اختصاص داده است. /میزان

قیمت طلا به بالاترین رقم 5 هفته گذشته رسید

با احتمال بروز جنگ تجاری میان آمریکا و چین که بر ارزش دلار و بازار اوراق قرضه تاثیر گذاشت و پناه بردن سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امنی نظیر طلا، قیمت این فلز گران‌بها به 1346.04 دلار در هر اونس رسید. روز گذشته، قیمت طلا تا 1350.76 دلار در هر اونس که بالاترین قیمت از 19 فوریه به شمار می رود نیز بالا رفته بود. قیمت طلا هفته گذشته 2.6 درصد افزایش یافته بود که بیشترین افزایش هفتگی از سپتامبر 2017 به شمار می‌رود.

ساختار جدید چین در تبادلات بین المللی نفتی

چین برای نخستین بار به رویای دیرینه ایجاد بازار سهام و تجارت نفت با یوان، واحد پول ملی این کشور تحقق بخشید و اعلام کرد که از روز دوشنبه این بازار راه اندازی شده است. کمیسیون مقررات بازار سهام و اوراق بهادار چین اعلام کرد که، برای راه اندازی این بازار سهامی در بورس شهر شانگهای در شرق این کشور که سرمایه گذاران خارجی برای اولین بار فرصتی برای ورود به آن پیدا می کنند، سال ها برنامه ریزی شده است. بر اساس این گزارش، نخستین فهرست از قراردادهایی که برای شهریور ماه امسال عملیاتی و اجرایی می شود، نشان می دهد که شاخص سهام برای هر بشکه نفت 416 یوان معادل 65 و هشت دهم دلار است. البته چین یک بار در سال های 1990 یک ساختار تبادلات نفتی ایجاد کرد که مختص ارز یوان نبود که با طراحی بازار جدید این ساختار برچیده و تعطیل می شود و با بازگشایی بازار جدید، ساختاری کاملا متفاوت جایگزین بازار قبلی خواهد شد. براساس بیانیه این کمیسیون، در ساختار جدید، تجارت نفت از یک سقف یک هزار بشکه ای شروع می شود و معاملات نیز با یوان چین انجام خواهد شد. خبرگزاری شینهوا نیز در همین زمنیه گزارش کرده است که سهام نفتی شانگهای به سرمایه گذاران و سهامداران داخلی امکان خواهد داد تا ریسک معاملات را کاهش دهند. چین سال 2017 میلادی روزانه هشت میلیون و 400 هزار بشکه نفت وارد کرد که از هفت میلیون و 900 هزار بشکه نفت آمریکا بیشتر است و برای همین به بزرگترین وارد کننده نفت دنیا تبدیل شده است. /تلویزیون مرکزی چین

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سالها تو گوش ما خوندن منابع ومنافع کشورهای عربی رو غرب وکل دنیا دارن غارت میکنن واونها استقلال ندارن ولی ما کارمون درسته ولی در عمل میبینیم فقط مونده سهام مریخ رو مال خودشون کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان