بازدید 11053
پیمانه اقتصادی؛

از «روند افزایشی مبادلات بازرگانی ایران و قطر» تا «چهار عامل مؤثر در کاهش قیمت طلا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلای سیاه به بشکه‌ای 67 دلار افزایش یافت، احتمال رسیدن اعضای اوپک به ۱۵ عضو با پیوستن آذربایجان، طرح پوتین برای مقابله با سلطه دلار آمریکا با طلا، آخرین تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از تضعیف دلار، واردات پنبه ۳۱۰ میلیاردی شد، کشوری که قطب کلاهبرداری بانکی شد و مرغ در آستانه 9 هزار تومانی شدن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 21 March 2018

از «روند افزایشی مبادلات بازرگانی ایران و قطر» تا «چهار عامل مؤثر در کاهش قیمت طلا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون طلای سیاه به بشکه‌ای 67 دلار افزایش یافت، احتمال رسیدن اعضای اوپک به ۱۵ عضو با پیوستن آذربایجان، طرح پوتین برای مقابله با سلطه دلار آمریکا با طلا، آخرین تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از تضعیف دلار، واردات پنبه ۳۱۰ میلیاردی شد، کشوری که قطب کلاهبرداری بانکی شد و مرغ در آستانه 9 هزار تومانی شدن را در بر دارد.

روند افزایشی مبادلات بازرگانی ایران و قطر

«علی اکبر مهرفرد» معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که حجم مبادلات بازرگانی ایران با قطر در سال 96 با افزایش دو و نیم برابری نسبت به سال 95از 250 میلیون دلار فراتر رفت که بخش عمده ای آن سهم ایران است. وی در حاشیه نمایشگاه کشاورزی دوحه قطر «Agriteq-2018» به خبرنگار ایرنا گفت، دو کشور تا پیش از بروز بحران قطر و همسایگانش یک تجارت سنتی حدود 80 میلیون دلاری داشتند لذا دستیابی به این میزان در سال 96 یک رکورد محسوب می شود. وی در عین حال افزود، با توجه به پتانسیل موجود میان دو کشور این سطح از همکاری به هیچ عنوان مطلوب و راضی کننده نیست اگر چه برای شروع خوب است. مهر فرد تاکید کرد، با وجود دانش فنی کشورمان و کیفیت بالای محصولات ایرانی، نقش ما در بازار قطر کمرنگ است و نیاز داریم برنامه مدونی برای حضور قوی تر در این بازار تدوین و اجرا کنیم. وی با بیان اینکه ایران می تواند تامین کننده همه محصولات کشاورزی قطر باشد گفت که محصولات لبنی، سبزی، صیفی و فرآورده های گوشتی و ماهی کالاهایی هستند که در زمان حاضر امکان صادرات آن به قطر وجود دارد.

طلای سیاه به بشکه‌ای 67 دلار افزایش یافت

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت با 87 سنت افزایش نسبت به روز دوشنبه، به قیمت 66 دلار93 سنت معامله شد. قیمت نفت آمریکا هم رشد 82 سنتی داشت و به بشکه‌ای 62 دلار و 88 سنت به فروش رفت. در گروه سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین 2.29 دلار بالا رفت و گالنی 194دلار و 78 سنت معامله شد. نفت کوره و گازوئیل هم هر کدام افزایش‌هایی به ترتیب 2.63 و 5.75 دلار را تجربه کردند. خبرگزاری رویترز نوشت،  قیمت نفت به دلیل نگرانی از تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و نیز کاهش تولید نفت ونزوئلا یک درصد افزایش یافت.

احتمال رسیدن اعضای اوپک به ۱۵ عضو با پیوستن آذربایجان

در حالی که اخیراً با پیوستن دو عضو جدید، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از 12 عضو به 14 عضو رسیده است، دبیرکل اوپک در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که ورود کشور آذربایجان به عنوان عضو جدید اوپک بررسی می‌شود. محمد بارکیندو دبیر کل اوپک در این خصوص گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، آماده است تا ورود کشور آذربایجان به عنوان عضو جدید اوپک را بررسی کند و اکنون نیز همه گزینه‌ها در این خصوص در حال بررسی است. بارکیندو در دیدار با مقامات آذربایجان در این کشور تصریح کرد: آینده این کشور در ورود به اوپک بسیار مهم است. به نقل از تسنیم، بر اساس این گزارش، در مذاکراتی که بین دبیرکل اوپک و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان انجام شد، به صورت جزئی‌تر درباره آینده توافق کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و غیراوپک هم بحث و بررسی صورت گرفت. آذربایجان در بین کشورهای نفتی غیرعضو اوپک است که در سال 2016 به توافق کاهش تولید نفت ملحق شد.

طرح پوتین برای مقابله با سلطه دلار آمریکا با طلا

بانک مرکزی روسیه از مارس 2015 تا کنون نگهداری طلای خود را هر ماه بیشتر کرده است. این کشور در حال حاضر ششمین کشور بزرگ صاحب طلا در جهان پس از آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و چین است. بر اساس اعلام بانک مرکزی روسیه ذخایر طلای این کشور در فاصله دوم و نهم مارس به 455.2 میلیارد دلار رسید و یک رکورد تاریخی را بر جای گذاشت که از سپتامبر 2014 تا کنون بی‌سابقه بوده است. در ژانویه بر اساس گزارش‌هایی که اعلام شد میزان ذخایر روسیه با 1843 تن طلا از چین سبقت گرفت.‌طی 15 سال گذشته مسکو و پکن به شدت به دنبال افزایش ذخایر طلای خود هستند تا به نوعی وابستگی به دلار را کاهش دهند. بر اساس آمارهای شورای جهانی طلا سال گذشته بانک مرکزی روسیه به عنوان مهمترین لیدر جهانی در جمع‌آوری طلا انتخاب شد. این بانک سرعت خرید طلا را دو برابر کرده بود همین سبب شد تا ذخایر طلای روسیه به طرح هدف‌گذاری شده از سوی پوتین جامه عمل بپوشاند. بر اساس طرح پوتین هر چقدر ذخایر طلای روسیه افزایش پیدا کند می‌تواند عاملی برای جلوگیری از سلطه دلار و همچنین خطرات و ریسک‌های منطقه‌ای باشد. /فارس

آخرین تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از تضعیف دلار

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمان اجرایی، همه شرکت‌های آمریکایی را از مبادله تجاری با ارز مجازی ونزوئلا موسوم به «پترو» منع کرد. همچنین وی هشدار داد که اقدام  ونزوئلا در راه‌اندازی ارز مجازی به نوعی کم ارزش کردن دموکراسی در بین کشورهای عضو اوپک است. یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد: ارز مجازی «پترو» تلاشی از سوی ونزوئلا برای گمراه کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی است و از نظر آمریکا هرگونه مبادله تجاری با این ارز نقض تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا محسوب خواهد شد. این مسئول ارشد در دولت آمریکا گفت: سرمایه‌گذاری با پترو باید کاملا تحت نظر باشد چرا که می‌تواند به نوعی حمایت از این کشور دیکتاتور محسوب شود و راه‌اندازی این ارز تلاشی برای دور زدن تحریم‌های ‌آمریکا و کم ارزش کردن دموکراسی در ونزوئلا است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: دستور اجرای ترامپ مربوط به محدودیت همه مبادلات با این نوع ارز و دیگر مبادلات در داخل توسط هرگونه افرادی از سوی ایالات متحده با هر نوع ارز مجازی، کوین یا توکن‌های دیجیتالی است که توسط دولت ونزوئلا از 9 ژانویه راه‌اندازی شده است. جزئیات بیشتر

واردات پنبه ۳۱۰ میلیاردی شد

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال ۹۶، بیش از ۴۳ هزار و ۳۹۹ تن پنبه به صورت حلاجی شده و حلاجی نشده از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم پنبه به کشور، ۱۳۴ میلیون و ۹۷ هزار و ۳۳۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۳۱۰ میلیارد و ۴۸ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۶۷۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که پنبه در ۱۱ ماهه سال ۹۶ از کشور‌های ازبکستان، امارات متحده عربی، ایتالیا، پاکستان، چین، ترکیه، هند، یونان، اندونزی و کشور‌های دیگر وارد ایران شده است. در این بین ترکیه به عنوان اولین وبزرگترین صادر کننده پنبه به کشور در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۲۹ هزار و ۶۸۴ تن پنبه به ایران صادر کرده و از این طریق درآمد ۵۸ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۲۸ دلاری را به خود اختصاص داده است. بعد از ترکیه کشور ازبکستان با صادرات بیش از ۱۲ هزار و ۸۹۵ تن پنبه به ایران درآمد ۲۹ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۷۵۱ دلاری را به خود اختصاص داده است. همچنین امارات متحده عربی سومین صادر کننده پنبه به ایران محسوب می‌شود که از این راه بیش از ۱۳ هزار و ۶۸۳ تن پنبه به ایران صادر کرده است و درآمد ۲۹ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۲۰۸ دلاری را نصیب خود کرده است. /میزان

مرغ در آستانه 9 هزار تومانی شدن

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، از افزایش 350 تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 500 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 7 هزار و 900 تومان، توزیع درب واحد های صنفی 8 هزار و 50 و خرده فروشی 8 هزار و 800 تومان است. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7 هزار و 800 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8 هزار و 800 تومان است. یوسف خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13 هزار تومان، سینه بدون کتف 14 هزار و فیله مرغ 16 هزار تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی افزایش تقاضا را عامل اصلی گرانی 350 تومانی قیمت مرغ نسبت به روز قبل اعلام کرد. به گفته وی با توجه به آنکه قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضاست، بنابراین نمی توان پیش بینی خاصی از وضعیت بازار در روزهای آتی داشت. /باشگاه خبرنگاران جوان

هند قطب کلاهبرداری بانکی شد

رزرو بانک هند اعلام کرد که تا بیست و یکم دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۲۵ هزار و ۸۰۰ پرونده مرتبط با کلاهبرداری از کارت های اعتباری، بدهی و بانکداری اینترنتی به ارزش یک میلیارد و ۷۹۰ میلیون دلار در سیستم بانکی هند گزارش شده است. بانک مرکزی هند اعلام کرد که در ماه دسامبر ۱۰ هزار و ۲۲۰ پرونده کلاهبرداری در ارتباط با کارت های بدهی، اعتباری و خودپردازها گزارش شده است؛ ضمن اینکه در ماه سپتامبر، ژوئن و مارس ۲۰۱۷ میلادی هم به ترتیب ۷ هزار و ۳۷۲ پرونده، ۵ هزار و ۱۴۸ پرونده و ۳ هزار و ۷۷ پرونده کلاهبرداری بانکی ثبت شده است. همچنین در سال مالی گذشته هند، بانک ماهراشترا با تعداد ۳۸۰ پرونده کلاهبرداری در جایگاه نخست قرار گرفت و بانک های هاریانا، کارناتاکا، تامیل نادو و دهلی هر کدام به ترتیب با ۲۳۸ پرونده، ۲۲۱ پرونده، ۲۰۸ پرونده و ۱۵۶ پرونده در جایگاه دوم تا پنجم قرار گرفتند. بر همین اساس، چند ماه پیش هم کلاهبرداری ۱.۸ میلیارد دلاری از بانک ملی پنجاب هند گزارش شد که بزرگ ترین کلاهبراری بانکی در تاریخ هند از آن یاد می شود. به دنبال گستردگی جرائم اختلاس، به مقامات مالی هند و اپراتورهای سیستم پرداخت توصیه شده تا به بالا بردن امنیت و بکارگیری اقدامات کاهش دهنده سرقت اطلاعات به هنگام تراکنش های آنلاین توجه بیشتری کنند. این کلاهبرداری ها منجر به ایجاد لکه ای سیاه در بانکداری هند شده است و حاکی از نقص در سطوح مختلف بانکداری این کشور از قبیل ضعف در نظارت های داخلی، ضعف در توانمندی های سیستم رگولاتوری و... دارد. /ایبنا

چهار عامل مؤثر در کاهش قیمت طلا

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 3.8 دلار کاهش نسبت به روز دوشنبه، به قیمت 1312 دلار و 80 سنت معامله شد. قیمت فلز گرانبها نسبت به یک ماه گذشته 33.7 دلار کاهش داشت اما نسبت به یک سال گذشته با 78.9دلار افزایش همراه بود. به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز چهار دلیل عمده برای کاهش طلا در بازارهای جهانی مطرح کرده است.
نخست اینکه بازار در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو در انتظار افزایش نرخ بهره در این کشور است، دوم سرمایه‌گذاران آینده روشنی از میزان و سرعت افزایش نرخ بهره در این کشور ندارند و سوم افزایش ارزش دلار عاملی برای کاهش قیمت طلا شده است. افزایش دلار، خرید طلا را برای خریداران با دیگر ارزها گرانتر می‌سازد بنابراین تقاضا کاهش یافته و قیمت افت می‌کند. چهارم براساس بررسی‌های رویترز سرمایه‌های به سرعت نقدشونده موسوم به ETFS به بیشترین میزان از سال 2017 رسیده و همین عاملی برای کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار