بازدید 12601
گفت‌وگوی قابل تأمل وزیر ارتباطات درباره یک شایعه داغ؛

تأیید شایعاتی که درباره فیلترینگ تلگرام مطرح و تکذیب می‌شوند!

فیلترینگی که گویی به یک ساعت شنی متصل شده که از مدت‌ها پیش ذرات شن در بطنش شروع به ریختن کرده و هر زمان که به پایان برسد، خبر فیلترینگ تلگرام در کشورمان منتشر خواهد شد؛ خبری که وزیر ارتباطات از هم اکنون سعی دارد از حاشیه هایش دوری کند.
کد خبر: ۷۸۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 19 March 2018
«آیا تلگرام در آستانه سال جدید فیلتر می‌شود یا خیر؟» پاسخ وزیر ارتباطات به این پرسش حاوی چند نکته جالب توجه و قابل تأمل است!

به گزارش «تابناک»؛ شایعه فیلتر شدن قریب‌الوقوع تلگرام در کشورمان آنقدر داغ شده که برخی بر این باورند، به زودی به حقیقت خواهد پیوست؛ آنقدر زود که ممکن است فیلترینگ تلگرام به آخرین خبر مهم سال جاری یا نخستین خبر حاشیه‌ساز سال پیش روی تبدیل شود. رویدادی که به نظر می‌رسد دیر یا زود رقم خواهد خورد و در این خصوص تردیدی نیست؛ حتی برای وزیر!

چیزی که فیلترینگ تلگرام را از دایره احتمالات بیرون می‌برد و موجب می‌شود حتی تکذیب تصویب این فیلترینگ در شورای عالی فضای مجازی هم نتواند تغییری در وضعیت به وجود آورد تا جایی که حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مجبور است در آستانه تحویل سال و فرارسیدن موسم سفر‌های پرشمار، به جای پاسخ به سؤالات نوروزی، در خصوص احتمال فیلتر شدن تلگرام و چرایی رسیدن به این نقطه توضیح دهد.

آذری جهرمی در پاسخ به این که آیا تلگرام فیلتر خواهد شد یا خیر و اساسا سرنوشت پیام‌رسان‌هابی خارجی چه خواهد شد، به ایران می‌گوید: بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد. این مسأله به عنوان یک چالش همواره مطرح است، اما اینکه فیلتر شود یا نشود، مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ تصمیم می‌گیرند. ما مسئول فیلتر نیستیم.

وی درباره اینکه آیا فکر می‌کنید مردم دستوری پیام‌رسان‌های خارجی را ترک می‌کنند تا به سمت پیام رسان‌های داخلی بروند، می‌گوید: طبیعتا این کار فرمایشی و دستوری نیست. بار‌ها اظهارنظر کردم و دولت نیز نظر خود را اعلام کرده. البته پیام رسان‌های داخلی نیز باید تلاش کنند که خدمات مناسبی ارائه دهند. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هم آمده که درباره مصادیق غیرمجاز باید تجدیدنظر شود و مقداری نگاه بازتر باشد. فعالیت‌های مشروع با دیدگاه موسع تری نگریسته شود.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه این موضوع تنها فنی نیست، می‌افزاید: البته بحث فنی مهم است، اما تا این اتفاقات نیفتد و ما نگاه اعتماد نخبگان کشور و جامعه رسانه‌ای کشور را جلب نکنیم و به آن‌ها تضمین ندهیم که می‌توانند فعالیت مشروع داشته باشند، این‌ها برای فعالیت در فضای داخلی اعتماد نمی‌کنند و ضد انقلاب هم از این فرصت بهره گیری و مطالب خود را لابه لای جامعه خبری ما مطرح می‌کند. این یک فضایی است که باید در کشور حل شود.

تایید شایعاتی که درباره فیلترینگ تلگرام مطرح و تکذیب می‌شوند!

جهرمی در ادامه به برخی سرویس‌های موفق ایرانی در رقابت با نمونه‌های خارجی اشاره کرده و می‌گوید: متأسفانه ما اختیاری در قبال این مسأله نداریم. حالا امیدوارم کسی که باید این مسائل را حل کند، بنا بر مصوبات شورا وظایف خود را انجام دهد و این اتفاق مهم بیفتد. ظرفیت اینکه سرویس‌های بومی داخل کشور را توسعه دهند وجود دارد. کما اینکه سابقه اش را داشتیم؛ مثلا وبلاگ‌های ما از وبلاگ‌های دنیا چیزی کم نداشتند. بار‌ها ارجاع دادم که این‌ها نه پول از دولت و نه وام از دولت گرفتند و نه زیر ساخت حاکمیت را خواستند، اما مطالعه کنیم چه شد عقب افتادند.

سخنان وزیر نشان می‌دهد که فیلتر شدن قریب الوقوع تلگرام چیزی ورای شایعه و در قد و قواره اتفاقی محتوم است؛ اتفاقی که اگر تلگرام به قوانین کشورمان تن در ندهد، رخ خواهد داد و کیست که نداند منظور جهرمی از قوانین کشورمان، چه چیزی است؛ همان شرط و شروط‌هایی که در زمان واعظی، وزیر قبلی برای تداوم فعالیت تلگرام در کشورمان مطرح می‌شد و انتقال سرور‌های این پیام رسان محبوب به ایران از جمله آن‌ها بود.

شرطی که تا کنون تلگرام به آن تن نداده و احتمالا در آینده نیز به همین منوال پیش خواهد رفت تا این گونه بشود تعبیرش کرد که تلگرام به قوانین کشورمان عمل نکرده و لذا مستحق فیلتر شدن است؛ فیلترینگی که وزیر می‌گوید در رقم خوردن یا نخوردن آن نقشی ندارد. ادعایی که عجیب به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم شرط و شروط گذاشته شده برای تداوم فعالیت تلگرام را وزیر ارتباطات (هم وزیر فعلی و هم وزیر قبلی) بیان کرده اند.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم وزیر لابلای سخنان خود به مصوبه‌ای در شورای عالی فضای مجازی اشاره می‌کند که به تجدید نظر در خصوص مصادیق غیرمجاز اختصاص پیدا کرده است. مصوبه‌ای در راستای تأمین نظر نخبگان کشور برای فراهم آمدن فضای رقابت با تلگرام که باز تأکیدی دیگر بر فیلتر این نرم افزار است و به نوعی ثابت می‌کند، شورای عالی فضای مجازی، بر خلاف تکذیب‌های منتشره، در خصوص تلگرام بحث و بررسی‌های ویژه‌ای داشته که همه ناظر به فیلتر شدن دسترسی به این نرم افزار است.

فیلترینگی که گویی به یک ساعت شنی متصل شده که از مدت‌ها پیش ذرات شن در بطنش شروع به ریختن کرده و هر زمان که به پایان برسد، خبر فیلترینگ تلگرام در کشورمان منتشر خواهد شد. خبری که وزیر ارتباطات از هم اکنون سعی دارد از حاشیه هایش دوری کند و بر این اساس تأکید دارد که نقشی در فیلترینگ ندارد و مرجع تصمیم گیر در این خصوص نهاد دیگری است، انگار نه انگار که در افکار عمومی فیلترینگ محبوب‌ترین پیام رسان کشور از وزارت ارتباطات جدا شدنی نیست!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۹
معلومه در همین تعطیلات تلگرام فیلتر خواهد شد
بابا مرگ یه بار شیون یه بار کل کشور رو فیلتر کنین بره ملت بدونن تکلیفشون چیه
برن دنبال چی چی شکن و اینا یا نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
فكر كردن كره شماليه
به جوک سال بیشتر شبیهه یا دروغ سیزده؟؟ تلگرام ؟؟؟؟؟ لوووووووووووووووول
تلگرام به زودی فیلتر خواهد چون بیشتر خانواده ها را تلگرام دریده واز بین برده با فیلتر تلگرام مشکل حل میشود و خانواده دیگه دریده نمیشودخخخخخخ
دیگه خیلی اهمیت نداره،بکنید یا نکنید!!من ازسایفون که نصب کردم ونقش کلید داره!براحتی استفاده کردم ودوستان وآشنایان هم همینطور!.
به جای فیلتر کردن تلگرام ، جلوی محمود رو بگیرین
همین ترکیه با وجود کودتا و مبارزه هر روزه با پ ک ک و ی پ گ و امثالهم هرگز پیام رسان ها حتی یوتیوب و فیس بوک را هم فیلتر نکرده ،واقعا ما کجای جهان قرار داریم؟این شبهه قطعا هست که بخاطر رو نشدن چنین فشارهایی وارد میشود.
پاسخ ها
دا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
فیلتر نکرده
خودشون بهتر میدونن کسی سراغ شبکه های داخلی نخواهد رفت.... خلاص....
با رویش ناگزیر جوانه ها چه میکنید. این نشد یک اپلیکیشن دیگه. ولی عموم مردم عاقلتر از اون هستن که سراغ برنامه ای برن که هر حرف و نوشتشون دو بار سین بخوره
پیش بسوی فیلتر شکن ولو پولی ولو اینکه اطلاعاتم را بدزه
ايشان خودش عامل اصلي در پيشنهاد فيلترينگ مي باشند با تشکر از دولت تدبير و اميد؟؟؟!!!!به خاطر انتخابش
برخی میخواهند همه چیز مملکت دست یک عده خاص باشد عینا همانند کره شمالی . وای و وای بر مردم و سرنوشت این مردم .
خوشبختانه نمیشه جریان آزاد اطلاعات را متوقف یا کند کرد و آب راه خودش را پیدا خواهد کرد و متاسفانه مسئولان هنوز از ممنوعیت ویدئو و ماهواره چیزی یادشون نمی یاد
تمام این فیلتر کردن ها از ترس جریان درست اطلاعات در جامعه هست وگرنه هیچ جای دنیا کشورها دچار خود تحریمی نیستن
ای بابا :( کاش واقعا هدفشون جلوگیری از جاسوسی بود نه سرکوب ملت...
همیشه همین جور هست اول شایعه میکنند تا بازخورد مردم رو ببینن بعد قویا تکذیب میشه باز چند روز بعد دوباره شایعه میشه و اینبار یه مسئول نه تایید میکنه نه تکذیب بعد یه هو عملی میشه
اتفاقا فیلتر شود خیلی بهتر است در کوتاه مدت اکثریت قریب به اتفاق مردم از داشتن یک پیام رسان کارا محروم میشوتد ولی در میان مدت ودر عرص حداکثر 2 ماه، همه از طریق انواع فیلتر شکنها راه استقاده از آنرا پیدا میکنند ومسلما در طول این مدت، فیلتر شکنهای جدید و راههای دور زدن تازه ای پیدا خواهد شد و مردم یکبار برای همیشه، از کارهای مخالفان آزادی ارتباطات وگردش آزاد اطلاعات، راحت خواهند شد
آب در هاون مي كوبيد ، جريان اطلاعات راه خودش را پيدا خواهد كرد ،
مافیای پیام رسان داخلی دارد بر فیرلترینگ تلگرام فشار می آورد. همانطور که آپارات مانع رفع فیلتر یوتیوب میشود
کاهش نرخ ارز و استفاده مردم از تلگرام دو وعده مهم ریس جمهور از زمان انتخابات و حتی چند وقت پیش در حضور رشید پور
چند بار قرار است از يك سوراخ مردم گزيده شوندو روش هاي سلبي را كنار بگذارند
زودتر بریم چیلترشکن دانلود کنیم چیلتر که شد سریع‌تر وصل شیم!
به نظرم همه چیز فیلتر گردد. نفس کشیدن حرف زدن خوردن
اصلا زنده بودن هم اشکال دارد باید فیلتر گردد
آقا کسی از پیام رسان داخلی استفاده نمی کنه، تلگرم فیلتر باشه باز کسی سمت اونا نمیره،این بازار خودرو نیست که با ایجاد انحصار هرکاری دلتون خواست بکنید،تلگرام فیلتر بشه یا ملت همون تلگرام رو با فیلتر شکن استفاده می کنن یا پیام رسان دیگه ای گیر میارن.
در آستانه سال نو از رئیس جمهور می خواهیم امسال از ارسال هرگونه پیام تبریک خوداری کرده و هزینه ارسال این پیامک ها را صرف کمک به مسکن زلزله زدگان کرمانشاه و همه ی نیازمندان جامعه کنند .

اینکه بگویید برای ارسال این پیامک ها هیچ هزینه ای نشده باور پذیر نخواهد بود

در پایان متذکر میشوم در جامعه ای که اکثریت مردم وجوانان بیکار هستند و محتاج شام و ناهار ، پیامک تبریک جنابعالی نه تنها دردی دوا نکرده بلکه بر اندوه این ملت شریف خواهد افزود
فیلتر شکن چی؟اونم فیلترمیکنن؟؟؟؟؟؟
وقتی تلگرام از بستر بلاک چین استفاده کرد ، چهره موافقان فیلتر دیدنیه.
اقا بخدا دیگه بهتون قول میدیم حرف از اختلاسها و فسادها و امال و ارزوهامون نزنیم این نیمچه حق تنفس رو هم از ما نگیرید بقول ان خواننده معلوم الحال لس انجلس نشین:هر چی میخوای وردار ببر تلگراممو با خودت نبر
داریم مثل کره شمالی میشیم به سرعت پیشرفت میکنیم!
آقای جهرمی. برادر عزیز ضد انقلاب کسی است که با تصمیمات غلط، انقلاب را تضعیف میکند
مسئولین کلا از همه چیز میترسن براهمینه کلا همه چیز رو فیلتر میکنن
پیام رسان داخلی بدرد نمی خورده ما تلگرام هم فیلتر بشه استفاده نمی کنیم .
بعد هم باید به در خانه های مردم قفل بزنید
فیلتر کنند، مردم از فیلتر شکن استفاده میکنند.
در زمان انتخابات یکی ازوعده های انتخاباتی این بود که فیلترینگ منتقی است و ...
انشاالله به زودی نسخه غیرقابل فیلتر تلگرام عرضه میشه
به چند ماه نرسیده آمریکا کاری خواهدکرد که دیگر نیازی به فیلتر کردن نباشه ومردم مستقیما اینترنت دریافت کنند بهتراست اپراتورها به فکر ورشکستگی خودباشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان