بازدید 4387

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و نگرانی‌ها راجع به مازاد عرضه بر تقاضا

روز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه کاهش یافت و به ۶۲.۰۲ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تولید نفت توسط آمریکا و نگرانی بازار نفت در خصوص تداوم مازاد عرضه بر تقاضا اشاره کرد.
کد خبر: ۷۸۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ 19 March 2018

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و نگرانی ها راجع به مازاد عرضه بر تقاضاروز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه کاهش یافت و به ۶۲.۰۲ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش تولید نفت توسط آمریکا و نگرانی بازار نفت در خصوص تداوم مازاد عرضه بر تقاضا اشاره کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت لندن نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته کاری گذشته) با کاهشی ۳۲ سنتی (۰.۵ درصد) ۶۵.۸۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۲ سنت (۰.۵ درصد) کاهش بشکه ای ۶۲.۰۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته پیش بینی ها حاکی از آن بود که در هفته جاری قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با کاهشی ۱.۴ درصدی مواجه خواهد شد. 

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۱۶ مارچ آمریکا با افزایش دادن ۴ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۸۰۰ عدد رسانده است و این موضوع احتمال افزایش بیشتر تولید نفت توسط آمریکا را افزایش داده است. افزایش تولید نفت توسط آمریکا به نوبه ی خود بر نگرانی ها در خصوص ایجاد مازاد عرضه بر تقاضا در بازار جهانی نفت دامن زده است. 

با توجه به افزایش تعداد دکل های نفتی آمریکا، میزان تولید نفت توسط این کشور با افزایش حدود ۲۰ درصدی از أواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون مواجه شده و به مجموع ۱۰.۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. این میزان تولید نفت آمریکا را پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل کرده است. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا أواخر سال ۲۰۱۸ میلادی آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه (که اکنون ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند) به تنهایی در صدر بزرگترین تولید کنندگان نفت دنیا قرار خواهد گرفت. 

افزون بر این، با توجه به کاهش شدید میزان تولید نفت توسط ونزوئلا، برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا و برزیل میزان عرضه ی نفت در بازارهای جهانی را افزایش داده اند و به گفته ی تحلیلگران اقتصادی این به نوبه ی خود می تواند مانع تلاش های نهاد اوپک و همپیمانان آن در خصوص کاهش میزان عرضه ی نفت در بازار و در نتیجه ی آن کاهش قیمت نفت شود. 

در این رابطه باید گفت که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند.

علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل