بازدید 3081

تامین ۱۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها از محل درآمد‌های اختصاصی

کد خبر: ۷۸۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 18 March 2018

غلامی گفت: دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر موظف هستند حداقل ۱۵ درصد بودجه خود را از محل درآمد‌های اختصاصی تامین کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه «فرهنگ نقد در کشور نهادینه نشده است»، تصریح کرد: باید در برابر نقد‌های منصفانه صبور باشیم، قول احسن را شنیده و تبعیت کنیم و تحمل خود را در مواجهه با نقد‌های سازنده افزایش دهیم.

وی به رشد دانشگاه‌ها در یک مقطع زمانی اشاره کرد و گفت: در یک حرکت شتاب زده و در پاسخ به نیاز روزافزون ورود به دانشگاه، حدود ۱۹۰ مرکز مورد حمایت دولت در سطح کشور ایجاد شد که با توجه به مشکلات پیش آمده، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۴، طرح ساماندهی آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف منابع، مأموریت گرا کردن واحد‌ها و عمق بخشیدن به مأموریت‌های آنان انجام می‌شود.

غلامی بر رفع معضلات کشور با تکیه بر دستاورد‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: تلاش می‌شود با بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی، ظرفیت امتیازدهی برای تحقیقات کاربردی داخلی را که مبتنی بر حل مشکلات و معضلات کشور انجام می‌شوند، افزایش دهیم.

وزیر علوم بر لزوم هدایت دانشگاه‌ها به سمت درآمدزایی از محل انجام پژوهش تأکید کرد و گفت: در بودجه سال آینده وابستگی بودجه به نفت به حدود ۲۸ درصد رسیده است؛ این عدم وابستگی فشار‌هایی را به کلیه دستگاه‌ها و همچنین دانشگاه‌ها وارد می‌کند؛ لذا دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر موظف هستند حداقل ۱۵ درصد بودجه خود را از محل درآمد‌های اختصاصی و به ویژه از محل انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های مختلف کسب کنند.

از جمله محور‌های اصلی مطرح شده از سوی نمایندگان بسیج دانشجویی کشور می‌توان به «عدم نظارت و جهت‌دهی ارائه مقالات دانشجویان مرتبط با نیاز‌های جامعه»، «تدوین قوانین و مقررات درخصوص پوشش دانشجویان»، «طراحی سایتی جامع در راستای به اشتراک‌گذاری تجربیات علمی استادان و تولیدات علمی دانشگاه‌ها»، «تربیت دانشجوی کارآفرین»، «لزوم ارتزاق دانشگاه‌ها از درآمد‌های پژوهشی»، «به روزرسانی سرفصل دروس به خصوص در حوزه علوم انسانی» و «ارتقا، روزآمدسازی و حفظ دانشگاه‌های مادر» اشاره کرد.
رعایت قانون و احترام به نظرات دیگران رمز موفقیت فعالیت‌های دانشجویی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان چهار تشکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت، رعایت قوانین کشور، آیین نامه‌های مرتبط با تشکل‌های اسلامی دانشجویی و اساسنامه آن‌ها و نیز احترام به نظرات دیگران را رمز موفقیت در فعالیت‌های دانشجویی توصیف کرد.

وی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، تضارب اندیشه ها، پویایی و نشاط محیط دانشجویی حمایت کرد و این فعالیت‌ها را "عاملی اثربخش در ارتقای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و رشد علمی کشور" دانست.

وزیر علوم تصریح کرد: معاونت فرهنگی وزارت علوم در راستای تقویت فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی بر روند اجرایی شدن آیین نامه‌ها و ضوابط قانونی نظارت می‌کند و دانشجویان نیز می‌توانند مشکلات خود را با این معاونت در میان بگذارند.

غلامی با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت‌های سازنده سیاسی و اجتماعی دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشجویی در چارچوب قانون اظهار کرد: وزارت علوم با سیاسی کاری و رفتار جناحی مخالف است؛ چرا که سیاست زدگی را در شان دانشگاه نمی‌داند.

وی افزود: هم اکنون فضایی منطقی و به دور از هیجانات کاذب در فضایی دانشجویی حاکم است و تشکل‌های دانشجویی با تفکرات مختلف و به مناسبت‌های گوناگون برای رشد فکری و فرهنگی قاطبه دانشجویان تلاش می‌کنند.

وزیر علوم در خصوص برخی مشکلات مالی مربوط به تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: با تخصیص کامل بودجه وزارت علوم در روز‌های پایانی اسفندماه از طرف سازمان و برنامه بودجه و خزانه داری کل، انشاءالله مطالبات اتحادیه‌های دانشجویی نیز پرداخت می‌شود.

«ضرورت حمایت مالی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی»، «تقویت نگاه قانونمندارانه و عادلانه مسئولان دانشگاه‌ها نسبت به تشکل‌های مختلف»، «حضور مسئولان اجرایی و وزیران در دانشگاه‌ها و دیدار با دانشجویان»، «لزوم پاسخگویی روسای دانشگاه‌ها به مطالبات قانونی تشکلها»، «چاره اندیشی در خصوص فارغ التحصیلان بیکار»، «پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکترا»، «پذیرش دانشجو بر اساس نیاز کشور»، «برنامه ریزی برای حضور دانشجویان با رتبه‌های برتر به عنوان اعضای هیئت علمی به ویژه در رشته‌های علوم انسانی» از جمله محور‌های مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر در این نشست بود.
باید گفتمان منطقی در فضای دانشگاهی حاکم شود

غلامی در دیدار با نمایندگان اعضای تشکل‌های مستقل دانشجویی گفت: باید همه تلاش کنیم تا در دانشگاه‌ها فضایی آرام و با نشاط به وجود آید و گفتمان منطقی در این فضا حاکم شود.

وی در خصوص نحوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: نحوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی بر اساس آیین نامه و مصوبه‌ای است که در همان قالب، دانشگاه‌ها باید مجوز فعالیت به این تشکل‌ها بدهند و همچنین بر اساس مصوبات مربوطه، بر فعالیت‌های این عزیزان باید نظارت منطقی صورت گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه "هیئت‌های نظارت برای ارائه مجوز به تشکل‌های دانشجویی باید حداقل‌های ضروری قانونی برای هر تشکل را رعایت کنند"، اظهار کرد: در اداره امور دانشگاه ها، فصل الخطاب قانون بوده و وظیفه ما نظارت بر یکسان سازی و عدم تبعیض در انجام امور است. از این رو، مسئولان دانشگاه‌ها در فضا‌های دانشجویی باید حداکثر همراهی و حداقل سخت گیری را در پیش گیرند تا بتوانیم در چارچوب قوانین، پاسخگوی فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه‌ها باشیم.

غلامی با بیان اینکه "تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی باید بر اساس آیین نامه‌های مربوطه انجام شود"، تاکید کرد: تبعیض در ارائه امکانات به تشکل‌های دانشجویی یک تصورذهنی نادرست و شان و جایگاه رئیس و معاونان دانشگاه‌ها از تبعیضِ دانسته و تعمدی در این خصوص به دور است و برای اجرای برنامه‌های تشکل‌ها هم باید فرصت بحث و استدلال به دانشجویان داده شود و دلایل مخالفت با اجرای برنامه‌ها به صورت مستدل از طرف مسئولان به آنان گفته شود.

وی افزود: در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی هم گفتم که ما دانشجویان را فرزندان خود می‌دانیم؛ این‌ها می‌آیند و می‌روند و این وظیفه ماست که برای آن‌ها ظرفیت‌ها و بستر‌های مناسب برای فعالیت ایجاد کنیم.

وزیرعلوم در ادامه گفت: با وجود همه کمبود‌های موجود، براین باورم دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی و خروج از دانشگاه، جزء نیرو‌های خوب و قابل قبول انقلاب و نظام هستند و کار‌های آنان در زمره ظرفیت‌های اصلی نظام است.

وی افزود: در مراسم ۱۶ آذر امسال تمام تلاش ما این بود که دانشجویان نگران لغو برنامه‌های خود نباشند و در دانشگاه‌ها هر برنامه‌ای که با تصویب مسئولان دانشگاهی صورت گیرد، اجرا شود که بیش از ۱۲۰۰ برنامه با نظر تشکل‌ها در دانشگاه‌ها هم برگزار شد و حتی در صحبتی که با رئیس جمهوری داشتم، ایشان نیز از برنامه‌های اجرا شده در ۱۶ آذر امسال در دانشگاه‌ها راضی بودند.

وزیر علوم با اشاره به نامه‌ای که به همه دانشگاه‌ها برای مشاوره و حمایت‌های حقوقی از فعالیت‌های دانشگاهیان اعم از استاد، دانشجو و کارمند در داخل دانشگاه‌ها ارسال شده است، گفت: اگربه طور مثال دانشجویی تخلفی انجام دهد که آثارش به بیرون از دانشگاه مرتبط باشد، با مشکل مواجه می‌شویم و دانشجویان عزیز باید با رعایت قوانین و مقررات کشور، مسائل شان را با مسئولان دانشگاه در میان بگذارند تا دچار مشکل نشوند.

غلامی در پایان با بیان اینکه، با تداوم دولت تدبیر و امید، دولت دوازدهم با صداقت تمام فعالیت می‌کند و سنگینی کار‌ها به دلیل اجرای کار‌های باقی مانده از دوران گذشته است، گفت: دانشجویان نباید در سایه گروه‌ها و احزاب سیاسی قرار گیرند، در خصوص رسیدگی به مسائل دانشجویان، به همه مسئولان نظارتی در دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که اگر دانشجویی در داخل دانشگاه تخلفی انجام داد، نهاد‌های بیرون از دانشگاه حق دخالت در این امور ندارند، ولی اگر دانشجویی در سطح جامعه تخلف کرد به عنوان یک شهروند تخلف وی را نمی‌توان نادیده گرفت و اغلب دانشجویانی که در مسائل اخیر بازداشت شده بودند، به لحاظ تخلفات خارج از دانشگاه بوده است.

از محور‌های مهم این نشست می‌توان به "لزوم تقویت ارتباط مسئولان دانشگاه‌ها با تشکل‌های دانشجویی"، "ضرورت حفظ استقلال دانشگاه ها"، "تفاوت قائل نشدن و نبود تبعیض در ارائه امکانات به تشکل ها"، "تخصیص به موقع بودجه تشکل‌ها اشاره کرد.
فعالیت‌های فرهنگی باعث ارتقای دانشگاه‌ها می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری و برخی از نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور گفت: فعالیت‌های فرهنگی باعث ارتقای دانشگاه‌ها می‌شود و این امر نقطه قوتی است که کانون‌های فرهنگی ایجاد کرده‌اند و اطمینان دارم مدیران دانشگاه نیز جایگاه خوبی برای این مجموعه‌ها قائلند و تلاش می‌کنیم حمایت از این مجموعه‌ها افزایش یابد.

وی اظهار کرد: اتحادیه‌های انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی بخشی از فعالیت‌های دانشجویی است که در چند سال گذشته توسعه و گسترش بسیاری یافته است؛ این مجموعه‌ها فرصت مغتنمی برای دانشجویان و دانشگاه هاست و بابی برای تجربه اندوزی و انتقال تجربیات محسوب می‌شوند.

غلامی افزود: انجمن‌های علمی در دوره فعالیتشان باید برنامه‌هایی درخصوص مسائل و مشکلات تخصصی مرتبط با رشته تخصصی شان برگزار کنند چرا که مسئله شناسی بخش مهمی از حل مسئله است. تنها موضع نقد گرفتن به مصلحت نیست؛ باید طرح مسئله کرد و راه حل پیشنهاد دهیم. این امر کمک می‌کند انجمن‌های علمی هم بهتر دیده شوند و هم اثرگذاری آن در حال و آینده تثبیت شود.

به گفته وزیر علوم، انجمن‌های علمی در شکل گیری استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناورانه و دانش بنیان نقش به سزایی دارند و باید ارتباط بین آن‌ها و پارک‌های علم و فناوری تقویت شود.

وی به تاکید ریاست محترم جمهوری مبتی بر حمایت از انجمن‌های علمی اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم از انجمن‌های علمی که نگاه آن‌ها به بحث‌های مهارت افزایی و اشتغال پذیری است حمایت ویژه شود.

غلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "ادغام معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی سبب مغفول ماندن بخش فرهنگی می‌شود" گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی محدودیت چارت تشکیلاتی قائل شده است با توجه به اینکه سازمان امور دانشجویان متولی کلیه امور رفاهی دانشجویان در دانشگاه‌هاست پیشنهاد داده ایم در صورتی که نماینده سازمان امور دانشجویان در دانشگاهی مستقر شود می‌تواند ادغام دو معاونت فرهنگی و دانشجویی صورت گیرد.

وی افزود: امسال "طرح مهارت افزایی دانشجویان در حین تحصیل" به منظور نشان دادن افق اشتغالات مرتبط با رشته تخصصی در جامعه و ایجاد امیدواری برای آینده شغلی در دانشجویان آغاز شد و دانشگاه علامه طباطبایی نخستین دانشگاهی بود که به صورت سازماندهی شده این طرح را انجام داد.

وزیر علوم با بیان اینکه در کارگاه‌های مهارت افزایی بیش از ۲۰ نوع شغل مرتبط با رشته به همراه سازوکار آن آموزش داده می‌شود خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند بازوان خوبی در کمک به برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی باشند.

وی به طرح ساماندهی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: این طرح از سال ۱۳۹۵ آغاز شده تا به فضای متکثر مشابه در آموزش عالی، رنگ و شکل تخصصی ببخشد؛ سعی شده در این ساماندهی، دانشگاه‌های جوان را از الگوگیری ظاهری از دانشگاه‌های قدیمی منع و کمک کنیم واحد‌های جدیدی شکل دهند.

غلامی درخصوص فعالیت‌های کانون‌ها اعم از مذهبی، هنری و فرهنگی خاص و تخصصی خاطرنشان کرد: کانون‌های هنری می‌توانند فضای بسیار خوبی برای تلطیف فضای دانشجویی، اثرات هنر و مباحث مربوط به جایگاه هنر در دانشگاه‌ها باشند.

وزیر علوم بر پیش بینی تقویم برای جشنواره‌های دانشجویی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا فرآیند جمع آوری اطلاعات و فراخوان جشنواره‌ها در طول دوره سال تحصیلی دانشجویان صورت گیرد.

از محور‌های مهم مطرح شده در این دیدار می‌توان به "تشکیل اداره انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها"، "افزایش سقف امتیازات فرهنگی در آیین نامه جشنواره دانشجوی نمونه"، "تدوین آیین‌نامه برای انتخاب نخبگان فرهنگی"، "ادغام کانون‌ها و انجمن‌های علمی"، "لزوم بازنگری در برخی از آیین‌نامه‌های مربوط به کانون‌ها و انجمن‌های علمی" و "احیای حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از انجمن‌های علمی" اشاره کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر