بازدید 153611

روش‌های زنده نگه داشتن طولانی مدت ماهی قرمز

کد خبر: ۷۸۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 18 March 2018

هرساله با نزدیک شدن به پایان سال بنا به آداب و سنن ایرانیان، فروش ماهی قرمز نیز آغاز می شود. اما متاسفانه به دلیل قیمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمی شود و بیش از چند ماه عمر نمی کند، لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آن ها، مواردی را برای طول عمر این مهمان های کوچک خانه هایمان رعایت کنیم.

دکتر نسترن شهبازیان، رئیس گروه بهداشت و بیماری های ماهیان دریایی و آبزیان زینتی دامپزشکی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: اولین و مهم ترین موضوع در نگهداری از ماهی قرمز محل زندگی و سطح آب مصرفی اوست. سطح آب در مقایسه با حجم آب اهمیت بیشتری دارد از طرفی ظرف نگهداری ماهی باید دهانه گشادی داشته باشد چرا که اگر تَنگ باشد تبادل اکسیژن با محیط کاهش یافته و مسلما ماهی دچار مشکل می شود بنابراین در انتخاب تُنگ ماهی دقت داشته باشید.

وی در ادامه افزود: به ازای هر ماهی باید دو و نیم لیتر آب برایش در نظر گرفت، از نظر دمایی نیز بهترین دما 25 درجه سانتی گراد است. دقت داشته باشید تُنگ ماهی را در کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی نگذارید، معمولا ظرف ماهی را در مکانی قرار می دهند که دارای دمای ثابت بوده و همچنین در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

شهبازیان متذکر شد: از نظر تغذیه ای ماهی های قرمز، ماهی هایی هستند که غذایشان را کربوهیدرات ها تشکیل داده است بنابراین غذایی را برای این گونه ها در نظر بگیرید که دارای کربوهیدرات فراوان باشد. بهترین غذا برای ماهی های قرمز، خوراکی های کارخانه ای هستند که مخصوص کپور ماهی ها تهیه می شود. البته استفاده از نان هم بسیار رایج است که توصیه می شود به صورت مداوم از آن برای غذا دهی استفاده نشود چرا که بدن ماهی به ویتامین های دیگر هم نیاز دارد.

به گفته رئیس گروه بیماری های آبزیان زینتی دامپزشکی 2 وعده در روز برای غذا دهی این دسته از ماهی ها کفایت می کند.

وی تعویض آب تُنگ را موضوع مهمی دانست و گفت: تعویض آب تُنگ ماهی بستگی به کِدری، رنگ و بوی آب دارد. افراد دقت داشته باشند از آبی استفاده کنند که فاقد کلر باشد. همچنین تعویض سریع آب ماهی باعث ایجاد استرس درون ماهی می شود.

شهبازیان هشدار داد: افرادی که بر این باورند نگهداری ماهی در یخچال ایده خوبی برای زنده نگه داشتن حیوان است به شدت در اشتباه هستند. هنگامی که ماهی را در یخچال می‌گذارید دمای آب کاهش پیدا کرده و همین اقدام باعث محدود شدن فعالیت های معمول ماهی میگردد و به عبارتی نیاز ماهی به انرژی و غذا به صفر می‌رسد لذا تاکید می شود خانواده ها به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند زیرا ماهی با این کار بهبود پیدا نکرده بلکه تنها به حالت سکون در می آید. ناگفته نماند این شوک حرارتی نیز بی شک باعث نابودی ماهی می شود.

رئیس گروه بیماری های آبزیان زینتی دامپزشکی اظهار داشت: پاشیدن نمک روی ماهی بی حال موضوع رایج دیگری است که برخی از افراد برای زنده نگه داشتن ماهی قرمزشان انجام می دهند. نمک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، ضدباکتری، ضدقارچ، ضد انگل و ضد استرس برای ماهی ها استفاده می شود. نکته حائز اهمیت دلیل بی حالی ماهی ست، به عنوان مثال اگر دلیل بی حالی وجود باکتری در خون ماهی باشد نمک پاشیدن باعث بهبود حال ماهی بیمار نمی شود، اما می توان هفته ای یکبار ماهی را در آب نمک ضدعفونی کرد تا از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان باشد.

وی خاطرنشان کرد: آبزیان در مقایسه با جانوران دیگر خطرات بسیار کمتری برای انسان دارد بدین معنا که بیماری های مشترک بین این دسته از ماهی ها با انسان اندک است با این حال توصیه می شود از تماس زیاد با ماهی خودداری کرده مخصوصا تماس مستقیم کودکان با ماهی یکی از دلایل مرگ سریع ماهی های قرمز است.

به گفته شهبازیان، برای جا به جایی و تعویض ماهی ها از تماس مستقیم دست با ماهی خودداری کرده و می توان با یک ملاقه یا توری این اقدام را انجام داد. ماهی قرمز به طور متوسط دارای طول عمری معادل 6تا 7سال است که حتی در صورت شرایط مناسب نگهداری تا 20 سال نیز احتمال زنده ماندن آن وجود دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۴۶
اصلا آب آنها را عوض نکنید و هیچ ماده غذایی به آنها ندهید تضمینی تا عید سال آینده زنده می مانند، من خودم هر سال همین کار می کنم، نهایت خواستید آب آن را عوض کنید از 24 ساعت قبل یک ظرف آب کنار تتگ ماهی قرار دهید تا دمای آن با دمای آب تنگ یکی شود و سپس آب را عوض کنید، این روش امتحان شده و صددرصد تضمینی هست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
اصلا موافق نیستم چون هر موجودی به غذا احتیاج داره برای زنده موندن و مواد مورد نیاز بدنش با اب خورن تامین نمیشه
FISH
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
راست میگه نباید این کار رو بکنی خیلی بده تو راضی هستی توی خونه بمونی و غذا نخوری؟؟؟؟
ماهی هم موجود زنده ایه باید غذا بخوره آب مثل هوا میشه برا ماهی اگه آبشو عوض نکنی انگار تو خونه با پنجره های بسته و در های بسته و بدون هیچ گیاهی میشه توصیه میکنم این کار رو نکنی چون ماهی گناه داره
زنده نگه داشتن طولانی مدت؟ خب چرا بگیریم که سعی کنیم زنده نگه داریم. ماهی قرمز جزو سفره هفت سین نیست و زمان قاجار یک بازرگان چینی برای ناصرالدین شاه هدیه میاره و میگذاره داخل هفت سین و به این خاطر بقیه هم پیروی میکنن!
والا ما قدیما یه حوض داشتیم ماهی رو بعد از سال تحویل مینداختیم تو اون حوضه راحت ده سال عمر میکرد . ولی چند سالی هست که ماهی قرمز نمیخریم چون اونم یه موجود زنده هست و اکثرا نحوه نگهداریشو نمیدونن و همچنین نگهداری یه موجود زنده برای خیلی ها دشوار هستاز جمله خود ما که وقت نداریم هر روز آب تنگ رو عوض کنیم و بهش برسیم. بهتره یه تنگ آب خالی بزارین سر سفره هفت سین و یه جان دار رو اسیر خواسته خودمون نکنیم.
ما هم تقریبا این کارها رو انجام دادیم و ماهی قرمزهای که سال پیش گرفته بودیم هنوز هستند و بزرگتر هم شدند.
دوست هوطن عزیز ممنون از این مقاله ولی در نظر داشته باشید که ۲/۵ لیتر آب توسیه شده برای هر ماهی بسیار کم است علت مرگ زود رسشون هم همین است.
لطفا توصیه کنید بلافاصله بعد از پایان مراسم عید ماهی ها را به رودخانه ، برکه ، و یا حوضچه ها انتقال دهند.
ما خودمان در اینجا یک برکه کوچکی در کنار حیاط برای همین منظور در نظر گرفته ایم و سایر دوستان هم بعد از ایام عید ماهی هایشان را به این برکه انتقال می دهند در این مکان هم رشد خوبی دارند و هم اینکه عمر طولانی و زیبایی خودش در برکه.
جالب اینکه در این مکان در طول یکسال رشد قابل توجهی دارند که در سال یعد بعلت بزرگشدن دیگر برای تنگ آب مناسب نیست و مجددا می خریم ، البته در طول سال همشون عمر نمی کنند.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
این ماهی ها بومی آبهای و رودخانه های ایران نیستن و گونه مهاجم به حساب میان و ماهیهایه بومی مناطق خودمونو مکشن و در معرض انقراض قرار میدن از آزاد کردن اونا تو آبها و رودخانه های طبیعت جدا خودداری باید کرد
من ماهی قرمز خریداری شده عید را تا سه سال داشتم. شرایطی که نگهداریش کردم این بود که داخل یک آکواریوم کوچک که کف اون سنگ ریزه ریخته بودیم قرار داشت روزی دو بار بهش غذا میدادیم یک گلوله کوچک نان معمولی در صبح و شب یک گلوله نان و یک تکه خیلی کوچک میوه سیب یا میوه نرم دیگه و یک تا دوبار در هفته یک تکه خیلی کوچک مرغ یا گوشت پخته شده و آب آکواریوم را دو تا سه روز یکبار عوض می کردیم و هر هفته یکبار آکواریوم و سنگ ریزه ها را را با مایع ظرفشویی می شستیم . متاسفانه سال سوم یک ماهی به آکواریومش اضافه کردیم که بیماری داشت و بعد از یکماه هر دو مبتلا شدند و دم ماهی ها شروع کرد به ریش شدن و کنده شدن و بعد هر دو متاسفانه مردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
از قصابی براش اشغال گوشت میگرفتی بهتر بود!!! من برای سگم اینکارو میکردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
چه حوصله ای دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
احتمالا کوسه نگهداری نکردید
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
ماهی مریضی نداشته بنده خدا بهش حمله می‌کرده که دمش ریش می‌شده آنقدر زدتش تا مرده
مال ما خداروشکر از عید پارسال مونده
ماهی دیگه چیه مگه بچه ای ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. به نظر من اصلا تو هفت سین ماهی نذاری بهتره .بمیره هم گردن تو میشه
دوستان برای زنده بودن ماهی،باید اون رو داخل آب نگهداری کنید و مواظب باشید تنگ یا جای نگهداری ماهی سوراخ نباشد که یه وقت ماهی از توش فرار کند چون بعضی از ماهی ها تو خواب راه میرن .
سلام دوستان ببخشید اینو میگم هر کی یه نظری میده یا درست یا غلط این دوستمون که میگه رها کنیم تو رود خانه یا برکه اشتباه هستش نه تنها اشتباه هستش بلکه واسه بقیه ماهی هایی که در رودخانه ها هست خطرناکه باعث مرگ اونها شاید بشه این اتفاق افتاده قبلا!
سلام ،من هم همیشه ماهی گلی دارم یکی از ماهیهای من تا 10 سال عمر کرد و الان چهار ماهی دارم و یک اکواریوم بزرگ گرفتم و میخواهم که 16 ماهی دیگر هم بگیرم تا 20 عدد شوند واقعا من عاشق ماهیهام هستم،،،
سلام من یک ماهی دارم ۳ساله که دارمش میخواستم ببینم که نره یا ماده کنجکاو شدم ببینم چرا ماهی من اینقدر زنده مانده مطلب شما را خواندم تنگ ماهی من خیلی بزرگه ولی دهنش تنگه
من دوست دارم ماهی داشته باشم
مال منم از پارسال خداروشکر مونده
من یه ماهی داشتم که خیلی بزرگ بود و تا 7 سال عمر کرد
من تازه ماهی گرفتم میترسم بهش نون بدم چون کوچیک هستن باید چکارکنم؟
من هر کار میکنم ماهیم زنده نمی مونه.
ماهی عید هم یه موجود زنده هست و نیاز ب غذا

داره...بدون غذا زنده نمیمونه.من با روش شما پیش رفتم

ماهیم زنده موند اما انقد نحیف و لاغر شد

ک فک کنم از گرسنگی مرد !!!!
اصلأ به آن ها نه غذا دهید نه سنگ ریزه بریزید ونه کاری به آن ها داشته باشید من خودم تا حالا هرچی بهشون غذا دادن آن هم از در آکواریومی گرفتم ولی مردن آقا ناصر راست میگه فقط آبشون عوض کنید و غذا ندهید اینها همش الکی هسته من خودم امسالی می خواهم این کار را بکنم
فقظ یک ماهی یا 2 ماهی با هم خریداری دنید اگر 1 ماهی بخرید و بعد 1 ماهی دیگر به تنگ اضافه کنید همه ماهی ها میمیرند
سلام بر همه من هم تازه سه تا ماهی خریدم ودر یک تنکه انداختم وپمپ هوا هم ندارم ونمی دانم تنکه را چه جوری هوا دهی کنم اگر می شود برای من کمکی کنید
من دیروز ماهی گرفتم اما امروز مرد پارسال هم که گرفتم مرد
کن تونستم با خواندن این موزوع ماهی خود را تا چند هفته نگه دارم
خب
من هركارى ميكنم بعد 6 ماه ميميره در كل ديگم نميخوام ماهى بگيرم كه بميره شمام همين كارو بكنيد مثل اون دوست عزيزى كه تنگ خالى ميزاره ماهى نميخوايم كه
من سه سال هست ماهی رو دارم چندروز پیش ک مث همیشه اومدم ابشو عوض کنم بیحال شد رده های خونی رو بال هاش افتاده خیلی شیطون و شکمو بود اما حالا بیحال خیلی اعصابم خورده چیکارش کنم؟!
لطفاً راهنمایی کنید ماهی ام مریضی داره چی غذا بهشون بدم با ماهی مریض چی بدم به ماهی سالم وی بدم راهنمایی کنید
سلام من همه ی پیشنهادای شمارو انجام دادم ولی ماهیم تنها فقط دوروز بیشترزنده نمیمونه نهایتش یک هفته علتشو نمیدونم بخدا
برای تعویض آب ماهی قرمز نباید به ماهی در طول یک روز غذا دهید یک آب چند روز مونده سالم را برای تعویض. استفاده کنید و روزی 2تا 3 بار غذا دهید وهرماهی در هر وعده غذای 3تا4 دونه غذا بیشتر نخورد. وجای ماهی را بزرگ کنید در این شرایت ماهی شما سالم و شاداب میماند
من که الان ماهی هام زنده هستند و هنوز از این روش استفاده نکردم.
من از سال ۹۷ یدونه دارن ابشو عوضز میکنم حموم میبرمش غذا میدم نون برنج پخته نرم هندونه هم خیلی ریز دادم خوردن گوجه فرنگی میوه ها الانم سرو مر و گنده چهارساله تو تنگ کوچیک زندگی میکنه
سلام دوستان یه سوالی داشتم من الان دوتا ماهی قرمز از سه سال پیش دارم یه ماهی جدید خریدم و الان سه هفته است که ازمایشی گذاشتمش اما به نظر می رسد هیچ مشکلی ندارد میتونم پیش ماهی های دیگر بیندازمش خواهش میکنم جواب سوالم را بدهید با تشکر
سلام ماهی قرمز کلا نگه ندارین بهتره بجاش ماهی زبرا بگیرین که خیلی مقاوم وعالی همه نوع رنگش هست وهم بزرگ میشه غذای مخصوص خودشو داره هم ارزون درمیاد واستون پمپ هواهم نمیخواد
اگه میخواید ماهیاتون زنده باشن و طول عمر بیشتری کنن باید هرروز آبشونو عوض کنید سعی کنید اب تصفیه باشه بعد هم یکم غذا بدین تمااام
من دوتا ماهی قرمز دارم که دارم. که بیحال بودن ، ولی وقتی این هارا خوندم فهمیدم که باید چیکار کنم من نان خشک شده را به ذره های ریز تبدیل کردم و چند تا از ان ذره های ریز نان را ریختم توی تنگ و ماهی هام خوردند و من فردا صبح دیدم سر حال سرحال شدند ولی هر روز نان خشک شده ندادم هر یک هفته یکبار دادم که دو وعده بود یکی شب یکی روز وقتی که ان روز هم ظهرش نان خشک شده دادم و دوباره شب هم دادم سر حال سرحال شد و دوباره هفتهی بعدش هم غذا دادم شما هم امتحان کنید هر یک هفته یکبار به ماهی تون غذا بدید که دو وعده باشد
من هم دوتا داشتم یک روز زنده موند
سلام من ۵ماهی دارم یکیش مرد بهد من می خاهم مودت زیادی زنده بماند باید چه کار بکنم
من هم یک ماهی دارم از آب یخچال برای تعویض آبش استفاده میکنم خدا کنه جواب بده تا حالا که خوب بوده
منم ماهی قرمز دارم دو تا تنگ ماهی تقریبا بزرگ دارم تو هر دو آب بریزین ماهیا رو تو یدونه تنگ بزارین آب ماهی کثیف شد بزارین تو اون یکی تنگ . بدنشون شوک نشه .بهشون دامپلد خورد شده میدم یک چهارم قاشق چایخوری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر