بازدید 13437
۹
آیین نوروز در ایران از زبان نماینده تبریز؛

از مراسم «شال سالاما» تا تبریز 2018 در کنار مردم آذربایجان

جشن‌های عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم شده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۸۳۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 20 March 2018

از مراسم «شال سالاما» تا تبریز 2018 در کنار مردم آذربایجان  جشن عید نوروز، نخستین جشن ایرانیان است که از زمان پادشاهی جمشید مرسوم بوده و در فرهنگ ایرانی به ثبت رسیده است. نوروز، بزرگ‌ترین و شکوهمندترین جشن ایرانیان است که از هزاران سال پیش در نخستین روز سال نو با آیین‌های ویژه و باشکوه بسیار برگزار می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ هر ساله با نزدیک شدن به عید باستانی نوروز، مردم استان آذربایجان شرقی همراه با همه مردم ایران، آیین‌های این عید را برگزار و با رسوم خاصی، جشن‌های خاص خود را در نوروز برپا می‌کنند.

شهاب الدین بی مقدار، نماینده مردم تبریز درباره رسوم مردم آذربایجان در استقبال این خطه از خاک ایران به تابناک گفت: خانه‌تکانی یکی از رسوم قدیمی مردم آذربایجان شرقی است که هر ساله در آستانه عید نوروز به‌ منظور تمیزی خانه و کاشانه انجام می‌شود؛ این رسم از جمله آداب و سننی
است که هر ساله آن را به ‌جا آورده و بانوان آذربایجان شرقی برای میزبانی از عید نوروز آماده می‌شوند.

چهارشنبه‌سورى

وی گفت: چهار آتش افروزى در چهار چهارشنبه به عدد رمزى چهار اشاره دارد. فيثاغورس عدد چهار را اصل و ريشه طبيعت جاودان مى‌داند. چهار جهت اصلي، چهار طبع انساني، چهار عنصر حيات اشاره به امر واحدى دارد.

مفصل‌ترين مراسم آخرين چهارشنبه‌سورى آن است که در آن شب، برنج سفيد پخته می شود و همراه با آجيل و شيرنى بر سفره قرار مى‌دهند. پسران جوان و نوجوان شالى برداشته و از سوراخ بالاى بام که محل خارج شدن دود تنور و تهويه است و به آن در زبان ترکی «باجا» می گویند، شال خود ‌را پایين مى‌اندازند.

صاحب‌خانه نيز مقدارى آجيل و شيرينى در گوشه شال مى‌بندد تا پسر آن را بالا بکشد. اگر پسر خواهان دختر خانواده باشد، شال را بالا نمى‌کشد. اگر خانواده دختر راضى باشند، نشانه‌اى به شال مى‌بندند. رسم شال‌اندازى هنوز در بعضى روستاهاى آذربايجان شرقى رايج است.

صبح آخرين چهارشنبه زنان بر سر چشمه رفته کوزه‌ها را پر مى‌کنند و از روى آب مى‌پرند و گاه دام‌ها را از آب عبور مى‌دهند. از آب چشمه براى روشن کردن سماور، خمير کردن نان يا پختن غذا استفاده مى‌کنند.

زنان هنگام پریدن از روی آب این شعر را می خوانند؛

آتيل ماتيل چرشنبه (عاطل و باطل شود چهارشنبه)

بختيم آچيل چرشنبه (بختم باز شود چهارشنبه)

عید نوروز

این نماینده درباره مراسم عید نوروز نیز گفت: پس از تحویل سال، اول اهل فامیل به دیدار بزرگان فامیل می روند و بعد هم عید دیدنی خود را از دیگر فامیل ها با نسبت بزرگ به کوچک انجام می دهند که معمولا نیز تا چهارم و پنجم عید طول می کشد.

مراسم دیگری که در تبریز و بسیاری از شهرهای آذربایجان رواج دارد، اولین روز عید را به ره عید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سیاه که به آن قارا بایرام می گویند اختصاص می دهند. در این روز به خانه کسانی که عزیزی را از دست داده، می روند و به خانواده داغ دیده تسلیت می گویند.

البته در روستاهای تبریز هنور رسم نوروزخوانى وجود دارد و نوروزخوانى ‌ها بيشتر توسط «ساياچى‌ها» اجرا مى‌شود که در روستاها و گذر از روستایى به روستاى ديگر و شهرى به شهرى ديگر، مژده رسيدن بهار را مى‌دادند.

این نماینده مجلس در ادامه به موضوع تبریز 2018 اشاره و از همه مردم ایران دعوت کرد تا در این سال که توسط سازمان سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شده‌، دیدن کنند.

این نماینده مجلس گفت: «تبریز ۲۰۱۸» سوم فروردین‌ ماه با حضور رئیس جمهور کشورمان در قالب جشن جهانی نوروز رسما افتتاح می‌شود، و از رؤسای جمهور چندین کشور برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنیم و شعار «بایرامی تبریزده» نیز به این منظور در نظر گرفته شده تا اصناف و کسبه شهر به ویژه اصناف بازار در عید نوروز نیز فعالیت کرده و آماده میزبانی از گردشگران باشند.

وی گفت: تبریز 2018 بهترین فرصت برای شناساندن آذربایجان به مردم جهان است و سازمان گردشگری و شهرداری تبریز نیز تمهیدات بسیاری برای استقبال از میهمانان برای سال جاری در نظر گرفته که از تخفیف در قیمت هتل ها گرفته تا ترانسفر و گردش در شهر را شامل می شود، و امیدوارم میهمانان نوروزی نیز بتوانند از این فرصت بهره کامل را ببرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
یاشاسین آنا یوردوم آزربایجان
در روستاهای اطراف تبریز یه مراسمی داریم به نام تومن تورک دی که در واقع مراسم دامن اندازی از داخل چایا هست
این ترجمه اشتباه است . آتيل ماتيل چرشنبه (عاطل و باطل شود چهارشنبه) . لطفا کمی مطالعه کنید .

قيزلار ديير: آتيل ماتيل چرشنبه

آينه تكين بختيم آچيل چرشنبه

ترجمه فارسي:

روي آتش دختران، خيزان و پرّان در نوا:

بخت من چون آينه، اي چهارشنبه برگشا.
تبریز 2018؟!
یه دفعه تقویمت را هم عوض کن برادر.
آذربایجانیان رسوم زیبا و اصیلی دارن...واهل کار و کوششن. سلامت و پیروز باشند انشالله....
یاشاسین آذربایجان. بعنوان یک هموطن آذری، این عید رو به همه آذری زبانهای ایران تبریک میگویم. امیدوارم سال 97 سال کرامت انسانی و آزادی و ثروت باشه برایشان.
پاسخ ها
برهان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
آذری زبان نه ترک زبان
آزربایجان سر ایران است
یک اسطوره شناس و فولکلورشناس ایرانی به نام مهرداد بهار (فرزند ملک الشعرای بهار) معتقد است که جشن عید نوروز به جمشید و هخامنشیان و امثالهم ربطی ندارد بلکه از آسیای میانه (ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و اویغورستان و ...) وارد سرزمین فعلی ایران شده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار