بازدید 2819

تشدید نظارت‌ها بر عرضه فرآورده‌های گوشتی در نوروز

کد خبر: ۷۸۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 16 March 2018

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نظارت‌های بهداشتی در طول سال و ایام خاص مثل عید قربان، محرم و صفر و اعیاد دیگر و به ویژه عید نوروز طرح‌های ضربتی و تشدید عملیات بهداشتی را در پیش داریم. همچنین در ایام نوروز سال آتی حدود 120 اکیپ، کار بازرسی را در اقصی نقاط استان خراسان رضوی انجام خواهد داد.

به گزارش ایسنا، احمد شریعتی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در اداره کل دامپزشکی اظهار کرد: در اوایل انقلاب مصرف سرانه گوشت مرغ هر ایرانی 5 کیلوگرم و میزان تولید گوشت مرغ 50 هزار تن بود. اما در حال حاضر در استان خراسان رضوی تعداد 7 میلیون و 300 هزار دام سبک، حدود 400 هزار دام سنگین، 2300 مرغ گوشتی، 1300 واحد گوشتی، حدود 270 واحد مرغ تخم‌گذار و 20 واحد مرغ مادر گوشتی و تخم‌گذار وجود دارد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی استان حدودا 80 میلیون قطعه بوده و میزان جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار حدود 10 میلیون قطعه در سال است. در تولید گوشت مرغ در استان خراسان با 150 هزار تن دارای مقام چهارم هستیم.

شریعتی با بیان اینکه به طور کلی حدود 8 تا 10 درصد جمعیت دام و طیور کشور در اختیار استان خراسان رضوی است؛ از این جهت حفظ و حراست از این سرمایه دامی امری مهم و ضروری است، بیان کرد: دو بیماری واگیر و خطرناک آنفلوانزای فوق حاد و دیگری تب برفکی برای این سرمایه یک تهدید است. با توجه به واگیری شدید، تلفات و خسارات سنگینی که این بیماری ها ایجاد می‌کند، این دو بیماری می‌تواند برای تولید مساله ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی علی‌رغم اینکه در آنفولانزای فوق حاد 22 استان درگیر شده، استان خراسان رضوی امسال تا این لحظه کمترین خسارات را داشته است، عنوان کرد: تعداد معدومی های آنفلوانزا در استان در مقایسه با 25 میلیون قطعه‌ای که در کشور معدوم‌سازی شد، تنها 25 هزار قطعه بوده است.

شریعتی تاکید کرد: اگر در یک منطقه بیماری دیده شود، سریعا قرنطینه و نمونه‌برداری انجام می‌شود. تجهیزاتی که در آزمایشگاه وجود دارد، می‌تواند ظرف 5 تا 6 ساعت بیماری را تشخیص دهد. سپس به محض تشخیص بیماری و هماهنگی با دادستان، نیروی انتظامی، شروع عملیات معدوم‌سازی در واحد آلوده آغاز می‌شود و در نتیجه مراقبت از واحدهای که در نزدیکی واحد آلوده بوده تا شعاع 50 کیلومتری نیز صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تعداد بازدیدهای بهداشتی که در 11 ماهه منتهی به اسفند 96 در سطح استان انجام شده، 131 هزار مورد بوده که از این تعداد 1120 ارجاع پرونده به مراجع قضایی داده شده است. همچنین یک میلیون و 320 هزار کیلوگرم فراورده خام آلوده ضبط شده و علاوه بر آن با دستور مراجع قضایی حدود 50 واحد متخلف پملپ شده است. همچنین از حدود یک میلیون و 600 هزار راس دام گوسفند و حدود 100 هزار دام سنگین و همچنین حدود 70 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها بازرسی بهداشتی انجام شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نظارت‌های بهداشتی در طول سال و ایام خاص مثل عید قربان، محرم و صفر و اعیاد دیگر و به ویژه عید نوروز طرح‌های ضربتی و تشدید عملیات بهداشتی را در پیش داریم. همچنین در ایام نوروزی سال آتی حدود 120 اکیپ، کار بازرسی را در اقصی نقاط استان خراسان رضوی انجام خواهد داد. همچنین امسال در چهار نقطه پرترافیک از جهت وجود مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اکیپ‌‌های ثابت در خیابان‌های گاز، ‌آبکوه، سجاد و سپاد نظارت را انجام خواهند داد.

شریعتی گفت: در مشهد 22 اکیپ نوروزی در سطح شهر و همچنین همزمان اکیپ‌های مشترک با تعزیرات، صنعت و معدن و دانشگاه علوم پزشکی را در پیش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته 8 کانون آنفلوانزا در استان وجود داشت که 450 هزار قطعه طیور صنعتی و 12 واحد بومی معدوم‌سازی شده و حدود 30 میلیارد تومان سال گذشته خساراتی بود به استان وارد شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه استان ما در تولید تخم‌مرغ مقام اول را از آن خود کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز استان ما حدود 7 استان کشور را تغذیه تخم‌مرغ می‌کند. اگر استان ما دچار مشکل شود، بقیه استان‌ها هم نیز دچار مشکل می‌شوند.

شریعتی در خصوص نحوه ارتباط مردم اداره کل دامپزشکی عنوان کرد: تلفن 1512 که به صورت روز آنلاین در هر ساعت از شبانه‌روز پیام‌ها را بگیرد و انجام می‌شود. از این رو سال گذشته در همان در ایام نوروزی چیزی حدود 600 مورد شکایات مردمی ثبت و سریعا توسط ما رسیدگی شده است. همچنین سامانه پیامکی 300001512 و تلفن‌های شبکه دامپزشکی مشهد 37250025 و 37250035 بوده است. علاوه بر آن امسال از فضای مجازی برای انتقال نظرات مردم و دریافت نظرات به ویژه در مواردی که تخلفاتی را مردم دیده به آیدی shomavet گزارش دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار