بازدید 22302

با سدی آشنا شوید که ساخته شد تا خانه و کاشانه هزاران روستایی نابود شود!

این دست خسارت ها و مشکلاتی که در حوزه منابع آب کشور رقم می خورد را جدا از بحران خشکسالی و تغیرات طبیعی اقلیم کشور باید حاصل نبوغ بی نظیر مدیرانی دانست که سال های سال است برای آب این کشور برنامه ریزی می کنند و ضمن تحمیل هزینه های میلیاردی به بیت المال، جز هیچ دستاورد دیگری به دست نمی آورند.
کد خبر: ۷۸۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 15 March 2018

با سدی آشنا شوید که ساخته شد تا خانه و کاشانه هزاران روستایی نابود شود! از سال 1381 متولیان منابع آب کشور احداث سدی را در فلات مرکزی دنبال کردند که در زمره اهدافش آب رسانی به برخی شهرهای مرکزی از جمله شهر قم قرار داشت و بنا بود که سالانه چیزی حدود 200 میلیون متر مکعب آب را از سرشاخه های دز به حوضه آبریز قمرود منتقل کند؛ سدی که حالا و پس از میلیاردها تومان هزینه نه تنها به اهداف اصلی خود نرسیده، بلکه زندگی هزاران خانواده روستایی را به نابودی کشانده است.

به گزارش «تابناک»، شهریورماه سال 95 و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز وزیر وقت نیرو، عملیات آبگیری از سد کوچری در شهرستان گلپایگان اصفهان آغاز شد؛ سدی که پیش از این تاریخ نزدیک به 14 سال برای احداثش زمان صرف شده بود تا پس از آبگیری آب مورد نیاز شهرهایی مثل گلپایگان، سلفچگان، قم و برخی صنایع موجود در فلات مرکزی کشور را تأمین کند.

در اوایل دهه 80 که برنامه ریزی و عملیات احداث سد در دستور کار مسئولان قرار گرفت، حجم بارندگی های قابل توجه در حوضه آبریز دز و وجود آب مازاد کشاورزی در حوضه آبریز دز کاملاً مشهود بود و همین مهم مسئولان عالی رتبه منابع آب کشور را به این فکر انداخت که با اجرای طرح انتقال آب قمرود توسعه شهرهای مرکزی کشور را دنبال و مشکل آب شرب آنها را به صورت کامل حل کنند.

با گذر زمان و بروز مشکلات آبی در کشور از جمله خشکسالی های طولانی مدت، اگرچه کشاورزان حوضه آبریز دز نیز به مانند بسیاری از کشاورزان کشور با مشکل تأمین آب کشاورزی کافی رو به رو شدند، اما مسئولان تلاش خود را برای اجرای این طرح عظیم انتقال آب متوقف نکردند.

سد کوچری و طرح انتقال آب آن به بخش مرکزی که بخش کوچکی از طرح بزرگ تر انتقال آب قمرود است و آب های سطحی شهرستان گلپایگان را به سمت سد 15 خرداد منتقل می کند، از جمله پروژه هایی بود که پس از سال ها هزینه مالی و زمانی بالاخره در شهریورماه سال 1395 توسط چت چیان وزیر وقت نیرو و علی لاریجانی رئیس مجلس افتتاح شد.

این طرح که قرار بود سالانه 200 میلیون مترمکعب آب را از سرشاخه های دز به حوضه آبریز قمرود منتقل کند، در سال 1395 تنها 23 میلیون مترمکعب آب در پشت مخزن ذخیره داشت و در سال 1396 نیز بیشترین حجم آب ذخیره شده در پشت سد کوچری 60 میلیون مترمکعب اعلام شد.

جدا از حجم اندک منابع آبی پشت سد که کلاملاً نشان می دهد متولیان منابع آب کشور در رسیدن به اهداف تعیین شده خود از این طرح ناکام ماندند و برنامه های آنها با حقیقت فاصله داشت، موضوع مهم تر این است که با اجرای این طرح خسارت های سنگینی به کشاورزان و دام داران شهرستان گلپایگان وارد شده است؛ خسارتی که گفته می شود خشک شدن 10 هزار هکتار زمین کشاورزی تنها بخشی از آن است.

اگرچه حیدرعلی گل محمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان از ارائه هرگونه آمار و اطلاعات دقیق و به روز در مورد خسارت های سد کوچری به خبرنگار «تابناک»، امتناع کرد و مدعی شد اجازه چنین گفت و گویی را ندارد، اما علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در نطق روز گذشته خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به خسارت های سنگین احداث سد کوچری برای کشاورزان و دامداران گلپایگانی گفت: با احداث سد کوچری که مدیریت منابع آب مخزن آن از اختیار مدیران استان اصفهان خارج شده است، نزدیک به 10 هزار هکتار زمین کشاورزی خشک شده است و زندگی هزاران دامدار و کشاورز گلپایگانی در معرض خطر قرار گرفته است.

نماینده مردم گلپایگان در ادامه صحبت هایش ضمن اشاره به وجود برخی لابی های سیاسی برای مدیریت یک سویه منابع این سد از بروز تنش های آبی در آینده خبر داد.

بررسی های بیشتر در مورد سد کوچری نشان می دهد با احداث این سد نه تنها منابع آب قابل انتظاری طی یک و نیم سال گذشته ذخیره نشده، بلکه خسارت های فراوانی به مردم شهرستان گلپایگان وارد شده است که از جمله آن می توان به خشک شدن منابع آب کشاورزان و دامداران، از بین رفتن حقابه نزدیک به 15 روستا، به زیر آب رفتن آثار باستانی و نابودی منطقه گردشگری این شهرستان اشاره کرد.

با تفاسیر موجود و اعتراض هایی که آرام آرام در این منطقه از کشور در حال شکل گیری است، پیش بینی می شود تنش های آبی شکل گرفته در نقاط دیگر کشور مثل منطقه شرق اصفهان و اعتراضات گسترده کشاورزان آنجا، این بار در حاشیه سد کوچری نیز در حال شکل گیری است؛ تنش هایی که هیچ سودی جز آسیب به امنیت ملی ندارد و از هم اکنون باید متولیان امنیت با کشیدن جور متولیان آب کشور از بروز آن با حل ریشه ای مشکل جلوگیری کنند.

گفتنی است، این دست خسارت ها و مشکلاتی که در حوزه منابع آب کشور رقم می خورد را جدا از بحران خشکسالی و تغیرات طبیعی اقلیم کشور باید حاصل نبوغ بی نظیر مدیرانی دانست که سال های سال است برای آب این کشور برنامه ریزی می کنند و ضمن تحمیل هزینه های میلیاردی به بیت المال، جز هیچ دستاورد دیگری به دست نمی آورند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۲۹
شنیدم فنلاند شادترین کشور جهانه. با خودم فکر میکنم شنیدن همین یه خبر و نابودی این همه زمین کشاورزی میتونه چنان غم و غصه ای رو بوجود بیاره که میلیونها انسان در ایران از غمش بمیرن.حالا بماند بقیه موارد که ... . درسته مادر کشور و هیچ جای جهان مشکل حل نشدنی نداریم ولی آیا آیا آیا اصلا اراده ای برای حل مشکلات وجود داره؟؟؟؟ هرسال مشکلات بیشتر میشه. هر روز واقعا مردم ناراضی تر میشن. میشه چشم روی واقعیت بست
هردم از این باغ بری میرسد
کدوم پروژه توی ایران بر اساس حساب کتاب بوده که این یکی باشه؟؟
با این برنامه ریزی ها هم طبیعت رو نابود کردن هم فرهنگ و هم مردم
سدسلمان فارسي قير هم همين بلاراسرمردم قيروكشاورزان قيراوردن
اگر مدیریت بی نظیر مدیران نابغهٔ جز خسارت برای مردم نداشته اند لااقل برای خودشان ثروتهای هزار میلیارد تومانی به ارمغان آورده است ،وقتی که یکی از مدیران ارشد آنچنانی مدعی میشود که بیش از ۸۰٪ ثروت کشور در اختیار ۴٪ است ۹۶٪ مردم ایران دارای ۲۰٪ ثروت کشور هستند ،آنگاه فاجعهٔ‌اختلاف طبقاتی را بابد درک نمود؟
چه انتظاری دارید درکدام حوزه موفق بوده ایم که این دومیش باشد
کاردشمن است آمریکا واسرائیل
با اینکه در قم زندگی میکنم و سالهاست با آب شور زندگی میکنیم و آب شرب رو باید با 20 لیتری خریداری کنیم، ولی حاضر نیستم به قیمت خشکسالی دیگران آب شرب داشته باشم.
با وجود اینچنین مسئولینی، مردم ایران نیازی به دشمن ندارند.
متاسفانه گزارش های شما نسبت به سد سازی یا بسیار مغرضانه است و یا به خاطر کم اطلاعاتی همکارانتان است.
اینکه بر چه اساسی می فرنایید مساحت این سد 10 هزار هکتار است؟ با جستجوی ساده در مورد مشخصات سد به راحتی ملاحظه فرمایید که سطح مخزن درحدود 2.64 کیلونتر است که معادل 264 هکتار می باشد. همچنین این سد در زمان افتتاح حدود 60 میلیون متر مکعب آب رو در خود ذخیره کرده بود که این حجم آب نیاز شرب بیش از 800 هزار نفر را برای یک سال تامین می نماید. درست است که به واسطه خشکسالی های اخبر ، حجم ورودی به مخازن سدها کاهش یافته است لیکن اگر این سدها احداث نشده بودند چگونه آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی فراهم میگردید؟ امروز که کشور دچار خشکسالی گردیده است، ذخیره و مدیریت آب اهمیت بیشتری داردو عملا این مهم بدون احداث و یا بهره برداری از سازه های آبی نظیر سدهای مخزنی و خطوط انتقال و توزیع آب فراهم نمی باشد
لطفا واضحتر بگویید متولیان امنیتی چگونه باید مشکل را حل کنند
چرا محاکمه نمیشوند کسانی که دهها هزار نفر را از زندگی ساقط کردند با کارهای خود؟؟
با سلام و تشکر از نویسنده محترم
لطفا بیاید شهرستان میانه و ببینید دولت سالهاست با صرف هزاران میلیارد هزینه، سد شهریار یا استور را ساخته و توسط رئیس جمهور قبلی افتتاح شده است ، اما دریغ از یک قطره آب پشت سد!
بعد دولت میگوید در کشور تورم است.!
چه کسانی پشت ساخت این سدها هستند؟ مافیای سد سازی شایعه است؟ وزیر بیاید توضیح دهد.
در جامعه ای که تخصص جایی ندارد این گونه حوادث کاملا عادی است. افرادیکه یک شب به خاطر تحصیل بیدار نمانده اند ولی از دانشگاه ازاد بالاترین مدرک را گرفته اند و خود را از همه سر آمد می دانند مسول رقم زدن این گونه اتفاقات هستند. چون انرژی کامل رو درس نگداشته اند فرصت پیدا کردن موقعیت شغلی را داشته اند.افراد با استعداد بدنبال مهاجرت هستند چون به نان شب محتاجند.
این بحث های علمی وفنی جایش اینجا نیست ،باید در یک نست علمی وحقوقی وسیاسی وقضائی متشکل از متولیان امر در وزارت نیرو اعم از کارفرما ومشاور طرح واساتید وکارشناسان مستقل مرتبط باتامین اب وسایر صاحبنظران ،بعداز اثبات علل واشکالات طرح نهادهای سیاسی وحقوقی وقضایی برای برخورد با این قبیل موارد برای اینکه در اینده تکرار ومشکلاتی پیش نیاید وارد موضو ع شوند ،مسئله خیلی پیچده وفنی است ،به این راحتی مثل حجاب ،کنسرت وموا رد مشابه نیست بادر بوق کرنا ساختن شروع به جریان سازی بی حاصل مثل این استیضاحات وشو های سرگرم کننده نمود .
اظهار نظر نکنیم بهتر است چون دیگر امیدی به بهبود وضع نیست.
شما پروفسور، ی طرح و ی دستاورد نشون بده ما هم ببینبم که بجا و مفید بوده!
نابودي زندگي هزاران كشاورز مهم نيست ،مهم اينه كه به قم آب برسه.
موضوع سد وکاشانه مردم فقیر مهم نیست انچه اهمیت دارد خوردن های نجومی از اجرای طرح است
ديگه بي كفايتي مديران اين دولت و اون دولت ونابودي ايران براي همه عادي شده
با سلام و تشکر از سایت محترم تابناک که واقعیتت های تلخ وتکاندهنده خبری را برای مردم شریف و نجیب و متاسفانه بدشانس این مرز و بوم تشریح مینمایند در خصوص احداث سد منحوش کوچرم گلپایگان که بدون اینده نگری صحیح و دانش محوری کافی و صرفا براساس سرازیرشدن سچد کلان بجیب بانیان و سازندگان ان که اصولا نه تنها ایرن دوست نبوده نیستند . وقت انست که با شعار سالارمردمی دینی وارد عمل شده و چنین کارشناسان ودانشمندنماها را بزیر مهمیز قضاوت وعدالت اسلاکی و بلکه جهادی دراورده و بجرم فساد در قالب کاراجرایی و خسارات جبران ناپذیر به احادی تز جامعه شریفکشاورزی پس از محاکمه باشد مجازات برساندوگرنه این راهی که میروند بترکسنان ختم شده مجموعه همه این فسادهای جوراجور خود بخود زیر بنای حکومت را سست و ویران خواهد کرد. امروزه فساد فقط در قالب دزدی و رباخواری و .......خلاصه نشده و بانواع بظاهر خدمت بجامعه ولی در باطن ویران کردن تمام شیچنات مملکت بچشم میخورد که جز نابودی ملک و ملت و حکومت نتیجه ببار نخواهد اورد. بامید دولتمردان یا حکومت مردان دلسوز و فهیم و متنفذ که با اعمالی متحورانه و شجاعانه ای مرز وبوم را از شر افات این چنینی رهایی بخشد. واقعا بعد صدها مورد مشابه مثل سد گتوند متاسف و شرمنده شدم که پس اینهمه اساتید و دانشمندان بظاهر دانسگاهی و متخصص شعار دهنده کجا هستند که مملگت دچار ایهمه مصببت میشود. با توکل به یزدان پاک و امید درک مقاماتی که کلیدی هستند وای هیچ قفلی را بجزقفل شخصی خود باز نمیکنند.
آب دز بر فلات مرکزی حلال نیست حتی اگر یک نفر از پایین دست راضی نباشد.
نمی توان با ایدئولوژی صرف کشور را اداره کرد . تخصص لازمه تصمیم گیری های صحیح است . متأسفانه برداشت کشور این است که نظرات کارشناسی غرب ، برضد ماست است و توجهی به رهنمود ها و توصیه های آن ها ندارند .
اگر برای مردم آب نداشت برای برادران سد ساز که نان داشت
تا وقتی که برای انتخاب وکیل و وزیر و رییس تنها چیزی که اهمیت نداره تخصص وسواد باشه میشه همین اوضاع قمر در عقربی که مملکت ومردم بیچاره دارن وگرفتار................همه دنیا پیشرفت میکنند وما...............عده ای فقط به فکر جیب هستن ویک ذره دلشون نه برای مردم ونه برای مملکت نمیسوزه .................پول پول پول ............
متآسفانه بسیاری از طرح ها بافشار نمایندگان وبدون پشتوانه علمی به دولت تحمیل وسرمایه های ملی راهدر می دهد
این سد که سرچشمه های اصلی ان شهرستان الیگودرز می باشد.و چاه ها و چشمه های روستاهای الیگودرز را خشک کرده چرا خبرنگار شما هیچ اسمی از این شهر نبرده.واقعا چرا.غیر از این است که خبرنگار شما دنبال گرفتن حق و حقوق بیشتر برای شهر خود می باشند.
واقعا ببینید سرچشمه های این سد کجا است؟وباعث رونق کشاورزی در کدام شهر شده
در مورد افتضاح سد گتوند هم بن.یسید.متاسفانه مدیران بخاطر فشار نماینده نا و لابی نماینده های قوی پگاه جامع به محیط زیست ندارند
با سلام، نویسنده متن فوق کاملا ناشی است،چرا که نقطه شروع طرح انتقال آب با اسم جعلی قمرود، در جنوب الیگودرز و مناطق بختیاری نشین میباشد ، و خسارتی هم که وارد شده متوجه حومه الیگودرز لرستان میباشد، و اطراف گلپایگان نه تنها از این طرح خسارت ندیده، بلکه منتفع گردیده اند، چرا که رودخانه اناربار فقط بعنوان یه را ارتباطی اب سرشاخه های دز در جنوب الیگودرز را به پشت سد کوچری انتقال داده و لاغیر
خواهشا در مورد مسایلی با این شفافیت، با مطالعه و صداقت مطلب بنویسید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان