بازدید 2748

جزئیات توافقات ایران و آذربایجان برای توسعه روابط تجاری

وزیر اقتصاد، با بیان اینکه مسیر راه آهن رشت به آستارا یک پروژه فراملی و دارای اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای منطقه است، گفت:به همین دلیل، خیلی از کشورها تمایل به مشارکت در این پروژه دارند.
کد خبر: ۷۸۲۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷ 14 March 2018

وزیر اقتصاد، با بیان اینکه مسیر راه آهن رشت به آستارا یک پروژه فراملی و دارای اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای منطقه است، گفت:به همین دلیل، خیلی از کشورها تمایل به مشارکت در این پروژه دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود کرباسیان در حاشیه کمیسیون، طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نتایج نهایی کمیسیون، چهارشنبه و پس از اختتام آن به طور رسمی اعلام خواهد شد، مذاکرات و تفاهمات بعمل آمده را برای طرفین بسیار موفق و ارزشمند ارزیابی کرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به رو به اتمام بودن پروژه راه آهن رشت آستارا و با بیان اینکه در حال حاضر و به طور روزانه  تعدادی واگن در این مسیر در حال حمل بار هستند، گفت: خوشبختانه کار به طور تقریبا کامل عملیاتی شده و فقط برخی تاسیسات جنبی باقی مانده که در حال پیگیری و احداث است.

وی همچنین با اشاره به تکمیل بخش های باقیمانده راه آهن قزوین به رشت، اظهار داشت: خوشبختانه  با تکمیل این مسیر در آینده بسیار نزدیک، ما به قفقاز شمالی و از آنجا به کشورهای آسیای میانه، دسترسی کامل پیدا خواهیم کرد.

کرباسیان با بیان اینکه مسیر راه آهن رشت به آستارا یک پروژه فراملی و دارای اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای منطقه است، افزود: به همین دلیل، خیلی از کشورها تمایل به مشارکت در این پروژه دارند.

وزیر اقتصاد با اشاره به گفت و گوهای خود با طرف های روسی طی کمیسیون مشترک دو کشور در روزهای اخیر گفت: روس ها اعلام کردند که یکبار به طور آزمایشی، محموله ای از کشور هند را از طریق خلیج فارس به کشور خود منتقل کردند که با این کار، زمان ۴۰ روزه حمل بار از راه های جایگزین به ۲۰ روز کاهش یافت.  

وی افزود: با توجه به حجم ۷۰ میلیارد دلاری تجارت روسیه و هند، این خود به تنهایی یک فرصت بسیار ارزشمند برای دو کشور ایران و آذربایجان محسوب می شود و این در حالی است که روس ها در مرتبه قبل،  محموله خود را از طریق خط آهن "اینچه برون" در شرق دریای خزر انتقال دادند ولی اکنون ما می توانیم در غرب دریای خزر هم از طریق رشت به آستارا این امکان را فراهم آوریم.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: در زمینه مسایل بانکی هم مذاکرات خوبی بین دو کشور صورت گرفته و امیدواریم ظرف روز آتی به نتیجه نهایی رسیده و عملیاتی شود. 

وی با اعلام خبر در آستانه افتتاح بودن کارخانه خودرو سازی شرکت ایران خودرو در نخجوان افزود:  خوشبختانه مذاکرات در سایر زمینه ها همچون ماشین آلات کشاورزی، کشت فرا سرزمینی، بهداشت، داروسازی مجتمع کشاورزی و ... نیز در حال انجام بوده و به نتایج خوبی هم خواهد رسید.

کرباسیان در خصوص تفاهمات به عمل آمده برای کشت فراسرزمینی در کشور آذربایجان نیز با اعلام خبر توافق برای انجام چهار هزار هکتار کشت فرا سرزمینی، از مذاکره برای انجام  ۳ هزار هکتار دیگر در این ارتباط خبر داد که ظرف امروز و فردا به نتیجه می رسد.

این گزارش حاکی است، "شاهین مصطفی یف" وزیر اقتصاد آذربایجان نیز طی سخنانی در جمع خبرنگاران، روابط ایران و آذربایجان را موفق و در حال توسعه خواند و گفت: به یمن اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور، این روابط به ویژه در چهار سال گذشته توسعه چشمگیری داشته و از جمله باعث افزایش ۲۰ درصدی حجم روابط تجاری ایران و آذربایجان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن شده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده از سوی شرکت های آذربایجانی در ایران طی چهار سال گذشته از صدور مجوز و اختصاص زمین به یک شرکت آذری برای تولید مصالح ساختمانی طی روز گذشته در سمنان خبر داد.

مصطفی یف در خصوص کریدور جنوب به شمال بین ایران و کشور متبوع خود نیز گفت: طرف آذری به تعهدات خودش در ارتباط با احداث راه آهن عمل کرده و حتی پل آستارا را نیز به اتمام رسانده است و طی روزهای آتی پایانه حمل و نقل جدیدی در ایران احداث خواهد شد.

وی همچنین از نهایی شدن تامین مالی پروژه مذکور در قالب فاینانس در جریان سفر فروردین ماه رییس جمهور ایران به آذربایجان خبر داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر