بازدید 6225
تلویزیون تعمداً خلاف میل مخاطب عمل می‌کند؟

هیچ فیلم‌ پرفروش سال‌های اخیر در برنامه‌های نوروزی نیستند!

عقلانیت حکم می‌کرد در کنار این فیلم‌ها شاهد خرید دست کم ده فیلم از صدرنشین‌های جدول فروش در چند سال اخیر و نمایش‌شان در بهترین زمان‌ها برای جذب مخاطب و آگهی بودیم. وقتی چنین رویکرد کاملاً طبیعی که قطعاً مدیران صداوسیما به تاثیراتش در جذب مخاطب اشراف دارند، در پیش گرفته نشده، این ابهام به وجود می‌آید که آیا تلویزیون دقیقاً انتخاب‌هایش برخلاف ذائقه مخاطب ایرانی است؟
کد خبر: ۷۸۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷ 12 March 2018

هیچ فیلم‌ پرفروش سال‌های اخیر در برنامه‌های نوروزی نیستند!با اعلام ترکیب فیلم‌هایی که در نوروز 1397 در کنداکتور شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته‌اند، این پرسش پیش آمد که چرا هیچ یک از فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در سال‌های اخیر جزو انتخاب‌های تصمیم‌گیران تلویزیون قرار نگرفته و چرا رایت تلویزیونی اغلب آثاری که در گیشه سینما با اقبال مخاطبان مواجه نشده، خریداری شده و در عید نوروز به نمایش در خواهد آمد و در مقابل، هیچ کدام از فیلم‌های پرفروش سال‌های اخیر در این لیست قرار ندارند؟!

به گزارش «تابناک»؛ در جریان نشست اعلام برنامه‌های نوروزی تلویزیون، مشخص شد که بالاخره کلاه قرمزی به آنتن بازمی‌گردد و در کنار این خبر خوب برای طرفداران این مجموعه، فصل پنجم سریال «پایتخت» سیروس مقدم نیز در کنداکتور قرار دارد که البته ظاهراً این بار به همه جا می‌پردازد، به جز پایتخت! اگر فصل دوم سریال «دیوار به دیوار» سامان مقدم نیز پخش شود، احتمالاً مهم‌ترین برگ‌های برنده تلویزیون در نوروز در کنار شوهای نوروزی، همین سه برنامه خواهد بود.

در همین مراسم معرفی برنامه‌های نوروزی، در حوزه سینمای ایران گروهی از فیلم‌ها مشتمل بر «اروند»، «ویلایی ها»، «دریاچه ماهی»، «اشنوگل»، همچنین «نفس»، «ماجرای نیمروز»، «سیانور»، «آزادی مشروط»، «یتیمخانه ایران»، «برادرم خسرو»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، «بیست و یک روز بعد»، «گیتا»، «مرگ ماهی»، «گمیجی» و «قهرمانان کوچک» برای نخستین بار از تلویزیون پخش خواهد شد.

هیچ فیلم‌ پرفروش سال‌های اخیر در برنامه‌های نوروزی نیستند!

همانگونه که یک نگاه کلی به لیست فیلم‌هایی که کپی رایت تلویزیونی‌شان خریداری شده، نشان می‌دهد، رویکرد کلی، خرید هر اثری است که مضامین ارزشی دارد و ظاهراً این رویکرد بدون در نظر گرفتن مباحث کیفی مورد توجه قرار گرفته است. شماری از این فیلم‌ها نظیر «ماجرای نیمروز» و «سیانور» جزو آثار تماشایی هستند که قطعاً مخاطب فراوانی خواهند داشت اما اغلب این آثار در گیشه فروش بسیار اندکی داشته‌اند و مخاطب وسیعی در نمایش تلویزیونی نیز نخواهد داشت.

با این حال قابل درک است که چرا این آثار خریداری شده و منطق حکم می‌کند تلویزیون این مجموعه آثار را خریداری و پخش کند. آنچه قابل درک نیست، عدم انتخاب هیچ کدام از پرفروش ترین فیلم‌های سال‌های اخیر برای نوروز 1397 است. طبیعتاً تلویزیون باید به دنبال محصولی برود که مخاطب گسترده داشته باشد و بدین ترتیب در ایام نوروز که رقبایِ تلویزیون وطنی فعال هستند، با استفاده از این محصولات جذاب، تماشاگر را مشتری شبکه‌های داخلی نگه دارد.

با این منطق، عقلانیت حکم می‌کرد در کنار این فیلم‌ها شاهد خرید دست کم ده فیلم از صدرنشین‌های جدول فروش در چند سال اخیر و نمایش‌شان در بهترین زمان‌ها برای جذب مخاطب و آگهی بودیم. وقتی چنین رویکرد کاملاً طبیعی که قطعاً مدیران صداوسیما به تاثیراتش در جذب مخاطب اشراف دارند، در پیش گرفته نشده، این ابهام به وجود می‌آید که آیا تلویزیون دقیقاً انتخاب‌هایش برخلاف ذائقه مخاطب ایرانی است؟

آیا نباید انتظار داشت که در بزنگاه‌هایی چون نوروز، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به راحتی مخاطب شبکه‌های تلویزیون ایران را به چنگ آورند؟ امیدواریم تنوع و کیفیت ویژه برنامه‌های تحویل سال 1397 بیش از سال‌های پیشین باشد و اقدامی فراتر از دعوت یک گروه سلبریتی و حرف‌های خودمانی با آنها را در برنامه‌های نوروزی رنگارنگ تلویزیون شاهد باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
لابد لج کردن تا بودجه بگیرند ! یا اینکه واقعا فکر میکنند با همین سطح برنامه 85% که رییس فرمودند مخاطب دارند ! ولی توصیه میکنم مسابقه قویترین مردان ایران را پخش نکنند ، درسته که همه دوست دارند ببینند اما آثار بدی در پی خواهد داشت و بعد ها خودشان مثل صحبت های امسال آقای فاطمی و خودنگار اعتراف میکنند که پشت صحنه ها چه خبر بوده و برای جوانان هم فقط تبلیغ انواع انرژی زا ها و قرص و کپسولهاست
لابد قراره دوره همی هر چی خواننده مونده بیاره تا آخر عید !!! با برنامه دور همی موافقم اما فقط خواننده میاره اصلا دوست ندارم ، چون دارند به مردم میگویند چی گوش بدهید و چی را گوش نکنید و چی خوبه در صورتی که اینها خیلی جوانند و هنوز خیلی مونده تا ستاره بشوند و ستاره بمانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
موافقم حوصلمون سر رفت اینقدر که خواننده دیدیم اونم آنهایی که چند روز معرف شده اند
امسال كه حتى ويژه برنامه عيد هم نداره چون سال تحويل افتاده تو شهادت
بیخیال تابناک جان. بیا ماهواره نصب کن
تنها سریال و کلا برنامه بدرد بخور صدا و سیمای میلی سریال پایتخت هست در ایام نوروز، و گاهی مسابقات ورزشی پخش مستقیم وگرنه مابقی برنامه ها تنها تلف کردن بودجه و وقت ملت هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
شما خوشت میاد اما ما نه
تابی ! ما سال هاست از سیمای میلی قطع امید کردیم شما هم بی خیالش شو .
شما مخاطب تلویزیون رو اشتباه گرفتید.
نه که این مدل فیلم ها بار اخلاقی و اموزشی بالایی دارن توقع دارین تو تلویزیون هم پخش بشه!!!!
ما ماهواره نداریم با این حال تلویزیون نمیبینیم چون اخبارش اعصاب خورد کن و فیلم هاش همش میخواد آدمو ارشاد کنه، حداقل غیر مستقیم هم ارشاد نمیکنه! چارتا مجری به نرخ خور زن و بچه شونو آوردن با هم اجرا میکنن!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
ماشالله با اینکه نمی بینی اطلاعاتت هم کم نیست؟!!!
شما هنوز نمی دونی تلویزیون به آب و آتیش میزنه که افکار مردم رو به اون سمتی که دلش میخواد بکشونه. قطعا با این فیلم هایی که انتخاب کردن همچنان قصد شستشوی مغزی ملت رو دارن
ماجرای نیمروز علیرغم درو کردن سیمرغ ها اتفاقا اصلا دیده نشد
گاهی فکر میکنم داخل صداسیما همه و همه تعمدا دست به دست هم دادن که مردم به سمت شبکه های ماهواره ای کشیده بشن! نمیدونم داخل صدا و سیما چه میگذره اما اگر ذره ای به فکر مردم و سوددهی و منافع صدا و سیما بودند هیچوقت سازمان صداسیما به این سمت کشیده نمیشد.
صدا و سیما با این کارها روز به روز از مردم دور میشه و مردم هم به سمت ماهواره می روند. جالب است رییس صدا و سیما می گوید 84% مخاطب دارتد؟؟!!!
شماری از این فیلم‌ها نظیر «ماجرای نیمروز» و «سیانور» جزو آثار تماشایی هستند که قطعاً مخاطب فراوانی خواهند داشت اما اغلب این آثار در گیشه فروش بسیار اندکی داشته‌اند و مخاطب وسیعی در نمایش تلویزیونی نیز نخواهد داشت.
این نوشته کلا تناقض توشه از یه طرف میگی قطعا مخاطب فراوانی خواهد داشت از یه طرف دیگه میگی مخاطب وسیعی در تلویزیون نخواهند داشت . اب روغن قاطی کردی ها
گریم مهناز افشاران و رضا عطار در فیلم نهنگ عنبر 2 عین انسانهای ناندرتال است. این چه گریمی است؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل