بازدید 10671
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از 2000 واحد عقب نشینی نماگر بورس در 8 روز فعالیت، نقدینگی در ایستگاه ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان، کاهش نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته، احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بخشی از برنج های وارداتی تراریخته است، توزیع اسکناس نو از امروز آغاز می‌شود، واردات شش میوه به کشور بلامانع است، اقتصاد آمریکا ۳۱۳۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرد و قیمت های جذاب در انتظار طلا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲ 12 March 2018

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بیش از 2000 واحد عقب نشینی نماگر بورس در 8 روز فعالیت، نقدینگی در ایستگاه ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان، کاهش نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته، احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بخشی از برنج های وارداتی تراریخته است، توزیع اسکناس نو از امروز آغاز می‌شود، واردات شش میوه به کشور بلامانع است، اقتصاد آمریکا ۳۱۳۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرد و قیمت های جذاب در انتظار طلا را در بر دارد.

سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی

با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و افزایش سفرهای خارجی، گمرک ایران توصیه و هشدارهای لازم برای مسافران نوروزی را اعلام کرد. یکی از این هشدارها به شرح زیر است:

ورود و خروج ارز به صورت نقد و یا اسناد بانکی (چک بانکی، چک تضمینی، چک مسافرتی، سایر اسناد مالی قابل انتقال) و یا اوراق بهادار بی‌نام (اوراق قرضه) به صورت فیزیکی، به هر طریق، توسط هر مسافر تا سقف مبلغ ۱۰۰۰۰ یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مجاز بوده و نیاز به اظهار نداشته، لیکن جهت مبالغ بیش از ۱۰۰۰۰ یورو (ده هزار یورو) یا معادل آن به سایر ارزها، مسافر می‌بایست به سامانه ارز همراه مسافر مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات مورد نیاز اقدام نموده و پس از اخذ کد رهگیری و فرم مورد نظر توسط گمرک، مراحل بعدی را از طریق سیستم بانکی انجام دهد.  

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»

بیش از 2000 واحد عقب نشینی نماگر بورس در 8 روز فعالیت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه بیستم اسفند ماه 96 با کاهش 566 واحدی معادل 0.59 درصد به رقم 96 هزار و 28 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام روز گذشته، افت 265 واحد و در مجموع 2053 واحد کاهش در هشت روز کاری بورس در روزهای گذشته را رقم زد بود. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 180 واحدی معادل 0.59 درصد به رقم 30 هزار و 598 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 96 واحدی معادل 0.56 درصد، عدد 17 هزار و 146 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 72 واحدی معادل 0.56 درصد به رقم 12 هزار و 810 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 70 درصد همراه شد و 721 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 102 هزار و 713 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 475 واحد کاهش معادل 0.69 درصد به رقم 68 هزار و 19 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای قبل، با 823 واحد کاهش معادل 0.40 همراه بود و عدد 205 هزار و 502 واحد را به نمایش گذاشت.

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»

نقدینگی در ایستگاه ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان

آمارهای جدید از ادامه روند افزایشی نقدینگی در اقتصاد ایران خبر می‌دهد. از حدود دو سال پیش و در دی ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون حجم نقدینگی از حدود ۹۵۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان پیش رفته و بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته است. جزئیات تغییرات نقدینگی از این حکایت دارد که در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۲.۳ درصد و نسبت به اسفندماه ۱۶.۷ درصد افزایش دارد. هر چند اندک اما در مقایسه با تغییرات آذرماه افزایش دیده می‌شود به گونه‌ای که نقدینگی در آذرماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل ۱۵.۳ درصد رشد داشت. نقدینگی که از دو بخش شبه پول و پول تشکیل می‌شود در حال حاضر از ۱۲۸۲ هزار میلیارد تومان شبه پول و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پول تا رقم ۱۴۶۳ هزار میلیاردی افزایش یافته است.

کاهش نرخ تورم در کشورهای توسعه یافته

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد متوسط نرخ تورم ۳۵ کشور عضو این سازمان در ژانویه ۲۰۱۸ به ۲.۲ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم ماه ژانویه در مقایسه با تورم ۲.۳ درصدی دسامبر، ۰.۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش خفیف در نرخ تورم سالانه بیش تر مربوط به بخش‌های انرژی با افزایش ۴.۸ درصدی ماه ژانویه به نسبت رشد ۶.۲ درصدی ماه دسامبر بوده است. همچنین بدون در نظر گرفتن تورم بخش غذا و انرژی، نرخ تورم ماه ژانویه معادل ۱.۸ درصد است که در مقایسه با ۱.۹ درصد دسامبر کاهش نشان می دهد. تورم مواد غذایی در ژانویه ۲۰۱۸ معادل ۲.۲ درصد بوده است. کمترین نرخ تورم در بین اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصاد در سال ۲۰۱۷، متعلق به رژیم صهیونیستی با تورم ۰.۲ درصدی است و پس از آن ایرلند با تورم ۰.۳ درصدی و فنلاند با تورم ۰.۸ درصدی قرار دارند. بیشترین تورم هم متعلق به ترکیه با تورم ۱۱.۱ درصد است و پس از آن، مکزیک با تورم ۶ درصد و استونی با تورم ۳.۴ درصد قرار دارند.  بر اساس گزارش ایسنا، همچنین بیشترین تورم ماه ژانویه ۲۰۱۸ متعلق به ترکیه با ۱۰.۳ درصد است و مکزیک با تورم ۵.۵ درصدی و استونی با تورم ۳.۴ درصدی قرار دارند. کمترین تورم هم متعلق به یونان با تورم منفی ۰.۲ درصد است.

احتمال پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا ۲ ماه دیگر

به گفته ی الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، ایران می تواند در ماه می سال جاری به عنوان عضو جدید به اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روسیه آن را رهبری می کند بپیوندد. به نقل از Russia Today، الکساندر نوواک که به طور مشترک ریاست کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه را نیز بر عهده دارد اذعان کرده است که ''حرکت به سوی قرارداد موقت ایجاد منطقه ی آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در مرحله ی (نهایی) خود قراردارد به طور قطع روابط دوجانبه را بیش از پیش توسعه بخشیده و همکاری های مربوط به سرمایه گذاری را گسترش می دهد''. این در حالی است که مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه پیش از این گفته بود که همکاری ها در خصوص ایجاد یک منطقه ی آزاد تجاری بین طرفین که از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده بود در حال به نتیجه رسیدن است.

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»

بخشی از برنج های وارداتی تراریخته است

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: از میزان واردات محصولات تراریخته به کشور آمار و ارقامی وجود ندارد و هیچ نهادی آمار رسمی دراین زمینه ارائه نمی کند اما نهاده های مانند ذرت و سویا به عنوان محصولات تراریخته وارد کشور می شود. اکبری در ادامه گفت‌وگو با خانه ملت، به دیگر محصولات تراریخته اشاره کرد و اظهار داشت: از سویی گفته شده بخشی از برنجی که وارده کشور می شود تراریخته است، در هر صورت اگر محصولات فرآیند کارشناسی را طی کنند اشکالی وجود ندارد.

توزیع اسکناس نو از امروز آغاز می‌شود

توزیع اسکناس نو در استان تهران که از روز دوشنبه 21 اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود با مشارکت بانک‌های عامل و از طریق 70 شعبه منتخب مستقر در نقاط مختلف استان انجام خواهد شد. توزیع اسکناس نو در سایر استان‌ها تحت نظارت ناظران پولی بانک مرکزی مستقر در مراکز استان‌ها و از طریق شعب منتخب تعیین شده انجام می شود. مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره نوع اسکناس‌های در نظر گرفته شده برای توزیع گفته است: اسکناس‌هایی که توزیع خواهد شد از نوع یک هزار تومانی، دو هزار تومانی و پنج هزار تومانی است؛ ضمن آنکه توزیع اسکناس 10 هزار تومانی و ایران‌چک 50 هزار تومانی نیز که از اوایل اسفند ماه در بین بانک‌ها آغاز شده در روزهای پیش‌رو بیشتر شده و از طریق شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

واردات شش میوه به کشور بلامانع است

گمرک ایران اعلام کرد بر اساس آخرین تغییرات در مقررات مرتبط با واردات محصولات کشاورزی مطابق با اعلام دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صرفا ورود شش میوه شامل نارگیل، آناناس، انبه، موز، منگوتین و پاپایا به کشور بلامانع است. ورود این میوه ها نیز با اخذ مجوز قرنطینه از دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور و سایر مجوزهای مرتبط مجاز بوده و غیر از موارد یاد شده واردات سایر میوه ها همچنان ممنوع است.

اقتصاد آمریکا ۳۱۳۰۰۰ شغل جدید ایجاد کرد

اقتصاد آمریکا در ماه فوریه بیشترین تعداد شغل را در ۱ و نیم سال گذشته ایجاد کرد، اما کند شدن رشد دستمزدنشان می دهد که امسال نرخ تورم به صورت تدریجی رشد خواهد کرد. دپارتمان کار امریکا اعلام کرد  که ماه گذشته مشاغل غیرکشاورزی آمریکا ۳۱۳۰۰۰ شغل به خود افزود که بیشترین محرک آن بزرگترین افزایش در مشاغل بخش ساخت‌وساز از ۲۰۰۷ تا کنون است. این تعداد افزایش شغل، بیشترین افزایش از جولای ۲۰۱۶ تا کنون است و ۳ برابر ۱۰۰۰۰۰ شغلی است که برای هم‌خوانی با رشد جمعیتی که در سن اشتغال قرار دارند لازم است.  داده‌های اصلاح شده ماه‌های فوریه و ژانویه نشان داد که اقتصاد آمریکا ۵۴۰۰۰ شغل بیشتر از آن‌چه قبلا برآورد شده بود ایجاد کرده بود. بازار کار از تقاضای بالای داخلی، بهبود رشد اقتصاد جهان و حال‌وهوای بسیار خوب تجارت آمریکا به دنبال تصویب بسته کاهش ۱.۵ تریلیون دلاری مالیات توسط دولت ترامپ، سود می‌برد. قانون کاهش مالیات از ماه ژانویه اجرایی شده است. جزئیات بیشتر

نرخ فروش دلار آمریکا و یورو در سنا، کاهش یافت

بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز بانک مرکزی، در پایان معاملات بازار ارز روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 25 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 892 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 175 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 653 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین در سنا، 61 ریال ارزان تر بود و در سطح 7 هزار و 95 ریال ارزشگذاری شد.

از «سقف ده هزار یورویی برای مسافران نوروزی» تا «توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت»

قیمت های جذاب در انتظار طلا

رئیس موسسه سرمایه گذاری گرانیت شیرز گفت: گرچه قیمت طلا هنوز نتوانسته است به یک مسیر کاملا صعودی دست پیدا کند ولی هنوز این احتمال وجود دارد که به رکوردهای جدید و جذابی دست پیدا کندوی افزود: طلا می تواند به رکورد قیمتی ۱۴۷۵ دلار در هر اونس دست یابد اگر مسیر قیمت جهانی مس را دنبال کندوی تاکید کرد: شرایط برای طلا خوب است و من تصور می کنم که وضعیت قیمت طلا بهتر خواهد شد. اگر طلا مسیر قیمت مس طی ماه های اخیر را دنبال کند به زودی می تواند به بیش از ۱۴۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابدرایند اظهار داشت: با توجه به نوسانات موجود در بازارهای بین المللی و نگرانی ها نسبت به رشد اقتصادی جهان، انتظار می رود که طلا عملکرد بهتری نسبت به مس داشته باشدوی بر این باور است که مهمترین کاتالیزور برای افزایش قیمت طلا در شرایط کنونی می تواند انتظارات تورمی در اقتصاد آمریکا باشد. مردم اکنون در حال قبول این ایده هستند که تورم رو به افزایش است.

سکه طرح جدید ۲ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲ هزار تومان افزایش مواجه شد و قیمت آن به یک میلیون و ۵۷۷ هزار تومان رسید. همچنین سکه طرح قدیم یک میلیون و ۵۵۴ هزار تومان، نیم سکه ۷۶۴ هزار تومان، ربع سکه ۴۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۳۴ هزار تومان بود.

پژو 2008 بالاخره به تولید رسید

طبق آمار تولید خودرو که هر ماه توسط وزارت صنعت منتشر می‌شود، تولید پژو 2008 طی 9 ماهه امسال 4 دستگاه اعلام شده بود که آن نیز مربوط به مونتاژ این خودرو در روز افتتاح خط تولید آن در اردیبهشت امسال بوده است، البته در آمار وزارت صنعت برای 10 ماهه امسال، نام پژو 2008 از فهرست خودروهای تولیدی حذف شده بود که در ماه جاری نام این خودرو دوباره به فهرست اضافه شده و آمار 967 دستگاه برای تولید بهمن‌ماه امسال در جدول قید شده است. همچنین آمار تولید این خودرو تا پایان بهمن ماه هزار و 971 دستگاه اعلام شده است. این در شرایطی است که گفته می‌شود ایران خودرو حدود 16 هزار دستگاه پژو 2008 را پیش فروش کرده است و به این ترتیب میزان تولید این خودرو طی ماه‌های گذشته فقط کفاف 12.5 درصد تعهدات این شرکت را می‌دهد. /فارس

نفت ایران از مرز ۶۳ دلار برای هر بشکه گذشت

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲ مارس (جمعه، ۱۱ اسفندماه) با ۷۹ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۶۵ دلار و ۴۳ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در دوره مورد بررسی ۳۰ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۶۲ دلار و سه سنت برای هر بشکه رسید؛ میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ دلار و ۹۶ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۲ مارس، به ۶۳ دلار و ۵۸ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته، با ۴۹ سنت افزایش همراه بوده است. 

فروکش تقاضای مسکن در ماه‌های پایانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۷/ ۰درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۷۴۹ تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها بالاتر از سطح ۷۰ هزار تومانی، اما کاهش تقاضا از ابتدای اسفند میانگین قیمت اوراق را به سطح ۶۶ هزار و ۹۱۹ تومان رسانده است. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۲/ ۲۱ درصد است. مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن افزایش ۳/ ۳۲ درصدی تعداد تسهیلات پرداختی در ۱۱ ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد ۵/ ۴۳ درصدی تعداد تسهیلات ساخت طی ۱۱ ماه اول سال را اعلام کرد. موضوعی که چشم‌انداز خروج عرضه و تقاضا از رکود را تقویت کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود این در ماه‌های پایانی سال با تشدید روند صعودی قیمت مسکن، شرایط احتیاطی افت تقاضای اوراق تسهیلات را رقم زد.

توصیه معاون اول به مردم درباره سهام عدالت

معاون اول رئیس جمهور در نکوداشت ساماندهی سهام عدالت گفت: هیچ کس امروز منتی بر سر دارندگان سهام عدالت بر سر دریافت سود نقدی 150 هزار تومانی یا 75 هزار تومانی نمی‌تواند بگذارد. تا زمانی که این سهام در اختیار مردم است، باید سود سهام خود را دریافت کنند و انتظار می‌رود سودآوری ناشی از عملکرد سال 96 شرکت‌ها از سال 95 بهتر باشد. جهانگیری عنوان کرد: از وقتی که لایحه نحوه آزادسازی سهام عدالت از سوی مجلس تصویب شد، مشمولان این سهام نسبت به نحوه مدیریت سهام خود مختار خواهند بود، اما ارزش روی این سهام در حال حاضر 2.5 میلیون تومان و برای یک خانوار 5 نفره حدود 12.5 میلیون تومان است و توصیه می‌کنم که این سهام را نفروشید، چرا که می‌توانید از آن به عنوان وثیقه و یا سایر کاربردها بهره گیرید. وی افزود: تمام تلاش دولت این بود که کسی که سهامدار است بتواند این دارایی را با اختیار خود بفروشد و یا سود خود را دریافت کند و این در  حالی است که کسی که 10 گوسفند دارد می‌تواند در کنار آنها این سهام را نیز جزو دارایی‌های خود به شمار آورد. /فارس

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
هیچ کس امروز منتی بر سر دارندگان سهام عدالت بر سر دریافت سود نقدی 150 هزار تومانی یا 75 هزار تومانی نمی‌تواند بگذارد!!!
نه پس میخواین برا 70 تومن بعد از 7 سال بیاین منت هم بذارین. خجالت بکشید مردما گدا فرض کردین؟!
آقای جهانگیری نیازی به یادآوری شما راجع به اینکه "کسی منتی نباید سر مردم بزاره "نیست! احمدی نژاد مرد بود و شهامت بخشیدن به مردم رو داشت! شما چه کاری برای مردم انجام دادین؟
اینطور که معلومه برای گرفتن 1000 دلار ارزمسافرتی (باارایه بلیط و پاسپورت وویزا) هم باید از صبح زود به صرافی های منتخب مراجعه کنیم شاید بعدازچندساعت ایستادن درسرما چیزی گیرمون بیاد اونهم بانرخ نزدیک 4500 تومان!!!! چراباید اوضاع اینطور باشه ؟ آیا معنی کنترل نرخ ارز اینه ؟ واقعا این عادت صف ایستادن کی تمام خواهدشد ؟!!!!
2
اقتصاد امریکا چند شغل ایجاد کرد
کشور ما مشکل ایجاد شغل ندارد به حمد الله.
مشکل از شاغلین است
من که شاغل هستم سه ماه است که حقوق نگرفتم. عیدی و کوفت و زهر مار بماند
آیا در امریکا شاغلی هست که سه ماه حقوق نگرفته باشد؟
كشور داري و ملت داري بلد نيستيد اين هم وضع مردم دلار ٤٥٠-٦٠٠ را با منت دستشان مي دهيد
جناب وزیر چطور سهام 12و نیمملیون تومانی سود 150 هزار تومانی دارد ؟یعنی اینمیشود چند درصد سود ؟
با این حاشیه سود قابل توجه ارز و طلا کدوم آدمی میره تو بورس سهام بخره؟!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل