بازدید 2934
۱

آیا حضور نظامی آمریکا در افغانستان تشدید می‌شود؟

"آمریکا حضور نظامی خود را در افغانستان و بیش از ۱۶ سال پس از آغاز جنگ در این کشور افزایش می‌دهد اما آیا کسی هست که به این مساله توجهی کند؟"
کد خبر: ۷۸۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷ 11 March 2018

"آمریکا حضور نظامی خود را در افغانستان و بیش از ۱۶ سال پس از آغاز جنگ در این کشور افزایش می‌دهد اما آیا کسی هست که به این مساله توجهی کند؟"

به گزارش تابناک، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با موضوع "ارتش آمریکا حضورش در افغانستان را افزایش می‌دهد" می‌نویسد: «در جلسه استماع هفته گذشته سنا که در مورد تهدیدهای امنیتی آمریکا بود، واژه افغانستان چهار بار بیان شد.

در این جلسه استماع دو ساعته هیچ یک از سناتورها در مورد افغانستان سوالی نپرسیدند و علاقه کمی را نسبت به جنگی که با حضور ۱۵ هزار نیروی آمریکایی حمایت کننده از نبرد علیه طالبان صورت گرفته، نشان دادند. به نظر می‌رسد که هیچ پایانی بر این جنگ وجود ندارد.

ماه گذشته میلادی بود که گروهی ۸۰۰ نفری از نظامیان آموزش دیده آمریکایی با هدف تقویت روند مشورتی به نیروهای افغانستان وارد این کشور شدند. از ژانویه سال جاری میلادی جنگنده‌ها و سایر هواپیماهای ارتش آمریکا به نیروهای این کشور در افغانستان پیوستند اما هنوز مشخص نیست که این جنگ که آغاز آن در اکتبر ۲۰۰۱ بود آنچنان پیش برود که آمریکا هفت ماه پس از اعلام استراتژی جدید و خصمانه‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آن امید داشت.

تصویر کلی نبرد افغانستان ممکن است با ازسرگیری فصل نبرد در آوریل یا مه سال جاری میلادی و با فعالیت مجدد شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان واضح‌تر شود. در فصل زمستان جنگنده‌های افغانستان و آمریکا بر تاسیسات غیرقانونی مواد مخدر که منبع درآمد طالبان محسوب می‌شود، تمرکز داشتند.

آنتونی کردستمان، یکی از ناظران واشنگتن بر نبرد افغانستان و از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل ماه گذشته میلادی نوشت که دولت افغانستان در تاکتیک‌های نظامی و برنامه‌هایش برای ارتقای ظرفیت‌های نیروهای افغانستان به دستاوردهای زیادی دست پیدا کرده اما در زمینه ثبات سیاسی و مدنی به پیشرفتی دست نیافته است. این چالش در رویکرد انتخابات پارلمانی در ژوئیه سال جاری میلادی واضح‌تر خواهد بود.

این محقق در ادامه می‌آورد: دولت افغانستان نه تنها با وخامت اوضاع امنیتی روبه‌روست بلکه هیچ استراتژی واضحی در زمینه اقتصاد، دولت داری و سیاست برای ثبات افغانستان ندارد. از دیدگاه این محقق ارتش آمریکا ماموریت غیرممکنی را در افغانستان دنبال می‌کند. دولت مرکزی در کابل و فعالیت مکرر شبه‌نظامیان طالبان تنها مشکلات اصلی ارتش آمریکا نیستند. این ارتش به گفته ژنرال جوزف ووتل، ژنرال ارشد آمریکایی ناظر بر نبرد افغانستان با مداخله‌ای از سوی روسیه روبه‌رو است.

وی در جریان حضورش در کمیته کنگره آمریکا در ماه گذشته میلادی گفت که مسکو با اغراق درباره حضور داعش در افغانستان و نشان دادن این مساله که نیروهای داعشی شکست آمریکا محسوب می‌شوند به دنبال تضعیف تاثیر ناتو و آمریکا در این کشور بحران زده است.

این محقق ادامه داد: زمانی که ترامپ در اوت گذشته اعلام کرد که رویکرد نوینی را درباره نبرد افغانستان دارد مردم آمریکا متوجه شدند که این نبردی بدون پیروزی است.

وی ادامه داد: ترامپ مساله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را مدنظر قرار داد اما پس از رایزنی با معاونانش تصمیم گرفت تا به دنبال نتیجه‌ای قابل ملاحظه باشد. به این معنا که منابع بیشتری را برای نبرد افغانستان در نظر بگیرد، به فرماندهان در صحنه نبرد اختیارات بیشتری بدهد و تا مادامی که لازم باشد در افغانستان بمانند.

استفن بیدل، استاد دانشگاه جورج تاون می‌گوید: فقدان منفعت آمریکایی‌ها در جنگ به ترامپ فضای مانور سیاسی را داد آنچنان که می‌خواهد جنگ را پیش ببرد اما این مساله آنچنان که باید خوب نیست.

وی ادامه داد: این ایده که دموکراسی هر ساله هزینه‌های میلیاردی در پی دارد و مردم کشته می‌شوند و آمریکایی‌ها قربانی و نمایندگان منتخب مردم توجهی به آن ندارند قابل قبول نیست اما اینکه بگوییم این مساله قابل قبول نیست به این معنی نیست که شگفت آور است چراکه این راهی است که کنگره آمریکا مدت‌های مدیدی است در قبال این جنگ در افغانستان طی کرده است.

نوامبر گذشته میلادی ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای آمریکایی در کابل گفته بود که ارتش افغانستان با پشتیبانی آمریکا توانسته موفقیت کسب کند و علیه طالبان پیروز باشد. از آن زمان طالبان یکسری حملات گسترده در کابل و سایر نقاط افغانستان انجام داد که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد. مقام‌های آمریکایی آن را تاکتیکی از روی ناامیدی از سوی طالبان دانسته و گفتند که آنها نمی‌توانند قلمروهای جدید تصرف کنند.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جریان جلسه استماع در کمیته خدمات مسلح سنا که روز سه‌شنبه برگزار شد پیش‌بینی کمتر خوش‌بینانه‌ای را مطرح کرد و گفت: ما به تصویر امنیتی کامل و جامعی دست یافته‌ایم که در سال جاری تقریبا رو به وخامت می‌رود و کابل باید با اقدامات شبه نظامی‌گرایانه طالبان مقابله کند.

وی ادامه داد: نیروهای افغان احتمالا همچنان می‌توانند کنترل مراکز پرجمعیت را در ۲۰۱۸ حفظ کنند.

ژنرال رابرت اشلی، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز در همان جلسه استماع یک دورنمای جامع را پیشنهاد و پیش‌بینی کرد که نیروهای افغان در سال جاری میلادی می‌توانند قدرت ضربتی خود را افزایش دهند اما گفت: طالبان تهدید کننده ثبات افغانستان است و با انجام حملات گسترده در مناطق برون شهری می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد مردم شود.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز در ژانویه سال جاری میلادی گفته بود که کنترل یا تاثیر دولت افغانستان کاهش یافته و در عوض کنترل یا تاثیر طالبان افزایش داشته است؛ این نتیجه‌گیری از زمان گزارش چنین داده‌هایی از سوی این دیده بان آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۶ است.

سیگار در گزارش ماه گذشته خود از اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد: ۲۰.۹ میلیون افغان یا ۶۴ درصد از مجموع جمعیت ۲۳.۵ میلیونی این کشور در مناطقی ساکن هستند که دولت کنترل یا نفوذ دارد مابقی این جمعیت در مناطق تحت کنترل یا نفوذ طالبان یا در نواحی تحت رقابت دو طرف زندگی می‌کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همه اش چرت ...معادن بی نظیر و دست نخورده افغانستان پر از طلا چشمانشان را گرفته....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر