بازدید 2137
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

هزینه سرمایه چیست و چه اجزایی دارد؟

کد خبر: ۷۸۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 11 March 2018

هزینه سرمایه چیست؟

هزینه سرمایه همان هزینه‌‌ای است که شرکت برای تأمین منابع مالی می‌پردازد. اگر شرکت فقط از بدهی‌های جاری و وام بلندمدت برای تأمین هزینه‌ی فعالیت‌هایش استفاده کند، در واقع از وام استفاده کرده و هزینه سرمایه معمولا نرخ بهره‌ی آن وام است.

در شرکت‌های عام که سرمایه‌گذارانی دارند، بحث هزینه سرمایه پیچیده‌تر می‌شود. اگر شرکت فقط از منابع مالی‌ای استفاده کند که سرمایه‌گذاران تأمین کرده‌اند، هزینه سرمایه همان هزینه‌ی فروش سهام است. معمولا این نوع شرکت‌ها بدهی دارند، اما با تأمین مالی از طریق فروش سهام یا پولی که سرمایه‌گذاران تأمین می‌کنند هم می‌چرخند. در این صورت، هزینه سرمایه همان هزینه‌ی وام و هزینه‌ی سهام است. ترکیبِ «تأمین مالی از طریق وام» و «فروش سهام برای شرکت»، ساختار سرمایه‌ی آن شرکت را تشکیل می‌دهد.

بازگشت سرمایه چیست؟

بازگشت سرمایه در یک معامله‌ی تجاری یا یک پروژه‌، میزان سودی است که در مقایسه با سرمایه‌ای که هزینه کرده‌اید، به‌دست می‌آورید. نکته‌ی کلیدی در ارتباط با هزینه سرمایه این است که بازگشت سرمایه برای هر پروژه، همیشه باید برابر یا بیشتر از هزینه‌ای باشد که در آن پروژه سرمایه‌گذاری می‌شود. به عبارت دیگر، نرخ بازگشت سرمایه باید از هزینه سرمایه بیشتر باشد یا با آن برابر باشد تا شرکت به سود برسد.

هزینه سرمایه چه اجزایی دارد؟

یکی از اجزای هزینه سرمایه، هزینه‌ی دریافت وام است. برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر، وام معمولا به معنای بدهی‌ها یا اوراق قرضه کلان است. برای شرکت‌های بسیار کوچک هم وام می‌تواند به معنای اعتبار تجاری باشد. برای هردوی اینها، هزینه‌ی وام همان نرخ بهره‌ای است که شرکت روی آن می‌پردازد.

یکی دیگر از اجزای هزینه سرمایه در شرکت‌های عام، هزینه‌ی تأمین مالی از طریق فروش سهام است؛ به‌عبارت دیگر، سرمایه‌گذارانی در شرکت دارید که در ازایِ سهام مالکیت، پول می‌پردازند.

هزینه سرمایه سهام چندین جزء دارد:

  1. هزینه‌ی سود انباشته یا پولی که شرکت به‌جای پرداخت سود سهام، دوباره در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند؛
    2. هزینه‌ی سهام عادی جدید یا سهامی که شرکت برای بالاتر بردنِ موجودی منتشر می‌کند؛
    3. سهام ممتازی که شرکت می‌تواند برای افزایش موجودی منتشر کند.

برای شرکت‌های بسیار کوچک، هزینه سرمایه می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد.

تأمین منابع مالی از طریق وام یا فروش سهام، هرکدام مزایا و معایبی دارند و صاحبان کسب‌وکارها پیش از اضافه نمودنِ آنها به ساختار سرمایه‌ی شرکت، باید این مزایا و معایب را مورد توجه قرار بدهند. شرکت‌های بسیار کوچک ممکن است فقط از وام کوتاه‌مدت استفاده کنند که در این صورت باید هزینه‌ای برای این جزء سرمایه هم در نظر بگیریم.

میانگین هزینه سرمایه شرکت

وقتی صاحب کسب‌وکار متوجه مفاهیم سرمایه و هزینه سرمایه شد، در قدم بعدی باید مفهوم «میانگین هزینه سرمایه» را درک کند.

هریک از اجزای سرمایه، درصد مشخصی از ساختار سرمایه‌ی شرکت را تشکیل می‌دهد. برای دست یافتن به هزینه‌ی واقعی سرمایه، صاحب شرکت باید سهم هریک از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی ساختار سرمایه‌ی شرکت را (برحسب درصد) در هزینه‌شان ضرب و سپس آنها را با هم جمع کند.

 

 منبع: chetor.com

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل