بازدید 10906
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «رکوردشکنی روسیه در تولید گندم» تا «مخالفت خودروسازان آمریکایی با تعرفه‌های جدید»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی دوباره بورس، کم‌نوسانی اوراق در کف قیمتی، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری هند و فرانسه، رشد اندک دلار با تشدید محدودیت عرضه، گرانی سکه طرح جدید، پیش بینی از روند قیمت طلا در هفته جاری، گران ترن میلگرد صادراتی چین، گرانی ۴۵.۱ درصدی تخم مرغ و افزایش تولید خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴ 11 March 2018

از «رکوردشکنی روسیه در تولید گندم» تا «مخالفت خودروسازان آمریکایی با تعرفه‌های جدید»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قرمزپوشی دوباره بورس، کم‌نوسانی اوراق در کف قیمتی، کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، قرارداد ۱۶ میلیارد دلاری هند و فرانسه، رشد اندک دلار با تشدید محدودیت عرضه، گرانی سکه طرح جدید، پیش بینی از روند قیمت طلا در هفته جاری، گران ترن میلگرد صادراتی چین، گرانی ۴۵.۱ درصدی تخم مرغ و افزایش تولید خودرو را در بر دارد.

 

کاردار سفارت هند: مطالبات ایران به طور کامل پرداخت شد

کاردار سفارت هند از پرداخت کل مطالبات ایران از هند خبر داد و گفت: مطالبات ایران از هند مربوط به واردات نفت خام بود که به دلیل اعمال تحریم ها و بسته بودن کانال های نقل و انتقال پول، این مطالبات به تعویق افتاده بود. «دِویش اوتام» اضافه کرد: هند در سال گذشته میلادی 27.1 میلیون تن نفت خام به ارزش 9 میلیارد دلار از ایران وارد کرد. وی ادامه داد: برای تسهیل در مبادلات تجاری دو کشور، یک بانک هندی (یوکو بانک) در تهران دفتر تاسیس کرده و با 6 بانک اریرانی در ارتباط است که انتقال وجوه از این طریق انجام می شود. کاردار سفارت هند حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی را 12.8 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: در سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به هند، بر گسترش این مناسبات تاکید شده است. وی همچنین به همکاری های دو کشور در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: دولت هند 85 میلیون دلار فاینانس برای تامین تجهیزات فاز نخست پروژه توسعه بندرچابهار اختصاص داده و 150 میلیون دلار نیز خط اعتباری در نظر گرفته است. /ایرنا

قرمزپوشی دوباره بورس با کاهش 20 درصدی ارزش معاملات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه نوزدهم اسفند ماه 96 با کاهش 265 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 96 هزار و 594 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته، بازهم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 84 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 30 هزار و 779 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 69 واحدی معادل 0.40 درصد، عدد 17 هزار و 243 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 51 واحدی معادل 0.40 درصد به رقم 12 هزار و 886 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.28 درصد همراه شد و 290 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 103 هزار و 435 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 214 واحد کاهش معادل 031 درصد به رقم 68 هزار و 494 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روزهای قبل، با 430 واحد کاهش معادل 0.21 همراه بود و عدد 206 هزار و 325 واحد را به نمایش گذاشت. معامله‌گران بورس همانند روز چهارشنبه، با کاهش 6 درصدی حجم معاملات نسبت به روز آخرین روز کاری هفته قبل، 685 میلیون و 651 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 133 هزار و 255 نوبت معامله و به ارزش 175 میلیارد و 17 میلیون تومان داد و ستد کردند که نشان از کاهش 20 درصدی ارزش معاملات در اولین روز فعالیت بازار سرمایه داشت.

از «رکوردشکنی روسیه در تولید گندم» تا «مخالفت خودروسازان آمریکایی با تعرفه‌های جدید»

کم‌نوسانی اوراق در کف قیمتی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۳۰۶ تومان معامله شدند. تداوم کاهش تقاضای اوراق، در بهمن حمایت کف ۷۲ هزار تومانی را شکست و در اسفند حمایت کف ۷۰ هزار تومانی «تسه»ها شکسته شد و اوراق در کمترین سطح از آبان ۹۴ قرار گرفتند. با این وجود همچنان شناسایی کف قیمتی در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. گزارش‌های بانک مرکزی تشدید روند صعودی قیمت مسکن رشد ۱ / ۴ ، ۳ و ۱/ ۵ درصدی را به ترتیب در ماه‌‌های آذر، دی و بهمن نشان می‌دهد. با وجود فروکش تعداد معاملات در بهمن اما سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، سهم خانه‌های بالای ۱۵ سال را در معاملات مسکن نسبت به سال گذشته افزایش داده است.

کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای نخستین بار در ۵۰ روز اخیر

گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۹ مارچ آمریکا با کاهش دادن ۴ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۷۹۶ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۹۵۹ عدد ثبت شده است. باید به این نکته اشاره گردد که مجموع دکل های نفتی و گازی آمریکا در سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ میلادی به ترتیب ۸۷۶، ۵۰۹ و ۹۷۸ عدد بوده است.

رکوردشکنی روسیه در تولید گندم

در فصل برداشت جاری روسیه توانست 85.9 میلیون تن گندم برداشت کند و حتی رکورد تولید گندم در شوروی سابق را بشکند. بنابه آمار ارائه شده از سوی دفتر آمار روسیه موسوم به «روستات» روسیه در فصل برداشت جاری 135.3 میلیون تن غلات برداشت کرده است. تولید گندم در روسیه نسبت به سال گذشته یک میلیون تن افزایش داشته است. وزارت کشاورزی روسیه نیز چشم‌انداز خود نسبت به صادرات گندم طی سال جاری را تغییر داده و انتظار می‌رود این کشور 50 میلیون تن گندم صادر کند. این حجم برداشت گندم توسط روسیه باعث می‌شود این کشور با کنار زدن آمریکا به بزرگترین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود. به طور کلی روسیه در سال 2017 معادل 20.7 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و غذایی صادر کرده است. با این حال همچنان میزان واردات محصولات غذایی روسیه از صادرات این کشور بیشتر است.

هند و فرانسه ۱۶ میلیارد دلار قرارداد امضاء کردند

در سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به هند، دو کشور ۲۰ قرارداد تجاری به ارزش ۱۶ میلیارد دلار امضا کردند. بخش قابل توجهی از این قرارداد مربوط به صادرات موتورهای هواپیما از فرانسه به هند بوده است. دو کشور در سال ۲۰۱۷ نیز قراردادهایی به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار امضاء کرده بودند. بخشی از این قراردادها نیز مربوط به ایجاد نیروگاه‌های انرژی‌های پاک در هند توسط فرانسه بوده است.

رشد اندک دلار با تشدید محدودیت عرضه 

بر اساس اطلاعات سنا، در پایان معاملات بازار ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 16 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 44 هزار و 917 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 135 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 55 هزار و 828 ریال رسید. همچنین هر یوآن چین، 7 هزار و 156 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته قبل، 300 ریال ارزان تر فروخته شد. از نکات مهم در بازار روز شنبه، کوتاه تر شدن صف های ارزی با توجه به شرایط جدید بود. زیرا همراه با اصل پاسپورت و کارت ملی، اصل عوارض خروج، اصل بلیت و همچنین ویزا، فروش ارز به هر نفر به میزان هزار دلار صورت می‌گرفت. در نتیجه بسیاری از متقاضیان که برای تهیه دلار ارزان به بازار آمده بودند، به خانه‌های خود بازگشتند و بیشتر کسانی در صف‌ها باقی ماندند که پاسپورت، ویزا و بلیت هواپیمای سفر خود را به همراه داشتند.

از «رکوردشکنی روسیه در تولید گندم» تا «مخالفت خودروسازان آمریکایی با تعرفه‌های جدید»

سکه طرح جدید ۴۳۰۰ تومان گران شد

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۳۰۰ تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۵۸۸ هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و ۵۵۵ هزار تومان، نیم سکه ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۸۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳۴۲ هزار تومان معامله شد.

پیش بینی از روند قیمت طلا در هفته جاری

از میان ۱۷ کارشناس بازار که در نظرسنجی طلای وال استریت شرکت کردند، ۱۱ نفر یا ۶۵ درصد کاهش قیمت طلا و ۲ نفر یا ۱۲ درصد افزایش قیمت این فلز ارزشمند را پیش‌بینی کردند در حالیکه ۴ نفر یا ۲۴ درصد نسبت به روند قیمت طلا در هفته جاری نظری نداشتند. در این بین، از ۶۶۳ سرمایه‌گذاری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، ۳۱۴ نفر یا ۴۷ درصد نسبت به افزایش قیمت‌ها در هفته جاری بدبین بودند و در مقابل، ۲۷۰ نفر یا ۴۱ درصد افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کردند و ۷۹ نفر یا ۱۲ درصد نیز نظری نداشتند. برای هفته گذشته، ۶۷ درصد از کارشناسان وال استریت و ۵۰ درصد از سرمایه گذاران نسبت به روند قیمت طلا خوش‌بین بودند. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۲.۳۰ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۳۲۴ دلار بسته شد و برای کل هفته ۶۰ سنت یا حدود ۰.۰۵ درصد رشد قیمت نشان داد.

میلگرد صادراتی چین گران تر شد

فصل اوج تقاضای ساخت و ساز چین در راه بوده و قیمت میلگرد صادراتی در راستای رونق بازار داخلی رو به بالاست. البته فعالیت بازار صادرات چندان زیاد نیست زیرا مشتریان قیمت های چین را بسیار بالا می دانند. ​​قیمت های پیشنهادی میلگرد حمل ماه می ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب است. در بازار داخلی هم بازار رونق دارد البته اواخر هفته گذشته قیمت در بازار فیوچرز افت هایی داشت ولی در بازار نقدی تا ۲۱ دلار رشد داشت. در هر حال قیمت های صادراتی چین بسیار بالاست و فعالیت بازار صادرات تقریبا صفر شده است.

تخم مرغ یکساله ۴۵.۱ درصد گران شد

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به 11 اسفند ماه اعلام کرد که طی آن قیمت 6 گروه از جمله برنج و گوشت قرمز ثابت بود. طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خُرده فروشی لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل 6.3 درصد، تخم مرغ 45.1 درصد، برنج 0.1 درصد، حبوب 0.5 درصد، میوه های تازه 18.8 درصد، سبزی های تازه 8.5 درصد، گوشت قرمز 11.7 درصد، گوشت مرغ 1.2 درصد، چای 13.3 درصد و روغن نباتی 1.3 درصد افزایش داشته اند. همچنین قیمت خُرده فروشی گروه قند و شکر نیز در دوره مورد بررسی، 10.6 درصد کاهش یافت. 

اقتصاد ونزوئلا ۱۳.۲ درصد آب رفت

اقتصاد ونزوئلا در سال گذشته میلادی ۱۳.۲ درصد آب رفت و برای چهارمین سال متوالی در رکورد اقتصادی قرار گرفت. بررسی تورم و تولید ناخالص داخلی این کشور، روند کوچک شدن اقتصاد این کشور بزرگ تولید کننده نفت اوپک را از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد نشان می‌دهد. برای بررسی عملکرد اقتصادی ونزوئلا از داده های مرتبط با فعالیت صنعت نفت، مونتاژ وسیله نقلیه، وام بانک ها و جمع آوری مالیات استفاده می شود. در حال حاضر گرسنگی و سوء تغذیه در این کشور روبه افزایش است و کمبود دارو و روند صعودی مهاجرت مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. رییس جمهور ونزوئلا می گوید که سیاست «جنگ اقتصادی» با دشمنان سیاسی و ایالات متحده را در پیش گرفته است. با سقوط قیمت نفت از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد، پیکره اقتصادی ونزوئلا با آسیب جدی روبرو شده است. البته از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد همزمان با رکود ۶.۲ درصدی در فعالیت اقتصادی ونزوئلا، بانک مرکزی این کشور آمار تولید ناخالص داخلی ونزوئلا را منتشر نکرده است؛ اما دولت این کشور سال گذشته میلادی کاهش ۱۶.۵ درصدی را در اقتصاد تایید کرد.

تولید خودرو افزایش یافت

بهمن ماه امسال تولید انواع خودرو به طور میانگین ۵.۶ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۷ هزار و ۳۸۹ دستگاه در بهمن ماه سال گذشته به ۱۴۵ هزار و ۵۶ دستگاه رسید. تولید انواع سواری نیز با رشد ۷.۱ درصدی همراه بوده و از ۱۲۸ هزار و ۵۶۴ دستگاه در بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۵ به ۱۳۷ هزار و ۶۴۸ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون نیز صعودی بوده و به ۱۶۶ دستگاه رسید. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تولید ون متوقف شده بود. بهمن‌ ماه امسال تولید وانت اما نزولی بوده و با کاهش ۱۹.۵ درصدی از ۶۳۶۸ دستگاه در بهمن‌ ماه سال ۱۳۹۵ به ۵۱۲۵ دستگاه کاهش یافت. برخلاف وانت اما تولید مینی‌بوس و میدل‌باس صعودی بوده و از ۱۰۱ دستگاه در بهمن‌ ماه سال گذشته به ۱۸۴ دستگاه افزایش یافت. جزئیات بیشتر

مخالفت خودروسازان آمریکایی با تعرفه‌های جدید

خودروسازان آمریکایی در نامه‌ای خواهان مستثنی شدن اتحادیه اروپا و سایر شرکای تجاری از تعرفه‌های جدید واردات شدند. به گزارش رویترز این نامه ۲۷ فوریه ارسال شده اما محتوای آن به تازگی فاش شده است. اتحادیه خودروسازان آمریکایی که شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فیات کرایسلر و فورد در آن عضویت دارند، در این نامه ادعا کرده‌اند:«تعرفه واردات فلزات هزینه‌های خودروسازان آمریکایی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد و ممکن است موجب افزایش ناگهانی قیمت خودروها و در نتیجه کاهش فروش بشود. به این ترتیب این اقدام در نهایت به ضرر تولیدکنندگان داخلی فلزات نیز خواهد بود.» این خودروسازان به ترامپ هشدار داده‌اند چنین اقدامی ممکن است در نهایت منجر به کاهش تولید خودرو در خاک آمریکا و انتقال تولید به دیگر کشورها شود. جان بوزلا، رئیس اتحادیه‌ خودروسازان جهانی که نمایندگی شرکت‌هایی نظیر تویوتا، هوندا و هیوندایی را بر عهده دارد نیز در حال رایزنی برای بازنگری در تعرفه‌های واردات جدید آمریکاست. /دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
خوش به حالشون با این همه فشار بین المللی همچنان رو پیشرفت هستند .ماهم مشکل ورزشگاه رفتن زنان و اجرای کنسرت داریم
گندم تراریخته و مقاوم در برابر آفت و پر محصول مخصوص صادرات به کشورهای بیچاره............
مواظب باشید مسئولین!!!!!!!!
از روسیه هر کاری بر میاد..
گرم شدن دمای زمین برای کشورهای شمالی نعمت بود البته واسه ما فقط تحریم نعمته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل