بازدید 3190

بیانیه مشترک لندن-ریاض؛ از قرارداد نظامی تا تکرار ادعاها ضد ایران

پس از پایان سفر ولیعهد عربستان به انگلیس بیانیه مشترکی صادر شده که شامل قرار دادهایی میان دو کشور و تکرار مواضع خصمانه ضد ایران و حزب الله است.
کد خبر: ۷۸۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵ 10 March 2018

پس از پایان سفر ولیعهد عربستان به انگلیس بیانیه مشترکی صادر شده که شامل قرار دادهایی میان دو کشور و تکرار مواضع خصمانه ضد ایران و حزب الله است.

به گزارش تابناک به نقل از سی ان ان عربی، عربستان و انگلیس بیانیه مشترکی در پایان سفر سه روزه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لندن که طی آن چندین توافقنامه در زمینه های مختلف به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار ۱۰ ساله به امضا رسید، صادر کردند.

شراکت راهبردی و حمایت از چشم انداز ۲۰۳۰

در این بیانیه آمده است که انگلیس حمایت خود را از چشم انداز ۲۰۳۰ و برنامه های اصلاحات اقتصادی و اجتماعی هدفمند اعلام می کند و در این راه از ارائه تجارب برای کمک به عربستان در این اصلاحات دریغ نمی کند. عربستان نیز انگلیس را شریک راهبردی در چشم انداز ۲۰۳۰ می داند و این با توجه به توان مدرن انگلیس در بخش دولتی و خصوصی است.

لندن و ریاض تاکید کردند: محمد بن سلمان و ترزا می نخست وزیر انگلیس شورای شراکت راهبردی سالیانه که سازوکار اصلی برای گفتگو منظم برای تقویت همه جانبه روابط دوجانبه در همه زمینه های اقتصادی، دفاعی، امنیت و کمک های انسانی و موضوعات منطقه ای و بین المللی باشد را کلید زدند و طرفین بر طرح اجرای آن برای تحقق این شراکت راهبردی و پیگیری آن در نشست های دیگر در سال ۲۰۱۸ تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: عربستان و انگلیس بر شراکت طولانی مدت در راستای حمایت از تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ به طوری که زمینه های گوناگون را شامل برآورد فرصت ها و سرمایه گذاری متقابل میان طرفین از طریق صندوق سرمایه گذاری کل، تجارت میان دو کشور در برگیرد. انتظار می رود که این فرصتها به ۱۰۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال برسد.

آموزش، بهداشت، فرهنگ و رفاه

عربستان تجربه انگلیس در بخش آموزش از کودکستان تا ابتدایی و دبیرستان و تحصیلات تکمیلی و مهارت آموزشی حرفه ای را ارج می نهد و توافق بر همکاری مشترک در همه زمینه ها و استفاده از تجارب انگلیس در توسعه بخش های آموزشی شد و یادداشت تفاهمی میان دو کشور به امضا رسید که شراکت در بخش آموزشی را شامل می شود.

عربستان از تجارب انگلیس در بخش بهداشت آگاه است و بر تقویت همکاری در همه زمینه های از طریق یادداشت تفاهم در زمینه آموزش و کمک های اولیه بهداشت، سرمایه گذاری بهداشت و دیگر زمینه ها تاکید شد و انگلیس «سر مایک ریچارد» را به عنوان فرستاده در بخش بهداشت برای حمایت چشم انداز ۲۰۳۰ برگزید.

انگلیس به همکاری و اقدام مشترک در فرصت های بزرگ از تغییرات مثبت در زمینه های فرهنگی و رفاهی در عربستان سعودی با اهتمام خاصی می نگرد و به حمایت از سرمایه گذاری در بخش های فرهنگ و رفاهی پایبند است.

انگلیس از هدفی که عربستان در چارچوب ۲۰۳۰ به آن پایبند است آگاه است تا توسعه اجتماعی تقویت شود و نیز تلاش عربستان برای مشارکت دادن زنان و جوانان در بازار کار را مورد استقبال قرار می دهد.

تجارت و سرمایه گذاری و بخش خصوصی

انگلیس به امکانات فراوان عربستان برای اینکه قدرت سرمایه گذاری جهانی باشد واقف است و بر همکاری با عربستان برای تحقق اهداف توسعه سرمایه انسانی پایبند است.

عربستان از حمایت انگلیس از طرحهای در زمینه افزایش بازار مالی عربستان تمجید می کند. طرفین بر گفتگو در زمینه انرژی و صنعت تاکید دارند و یادداشت تفاهمی در زمینه انرژی پاک امضا شد. طرفین بر استفاده از تجارب انگلیس برای توسعه طرح نیوم تاکید و توافق کردند. عربستان و انگلیس از قراردادهای تجاری که در جریان این سفر به امضا رسید و احتمال می رود که از ۲ میلیارد دلار فراتر برود استقبال می کند که این در ایجاد فرصت های شغلی در عربستان و انگلیس موثر است.

امنیت و دفاع

عربستان و انگلیس بر اهمیت روابط دفاعی و امنیتی و نقش آن در تحقق امنیت ملی مشترک و ثبات منطقه ای تاکید کردند و ضرورت استمرار آن را مورد تاکید قرار دادند و اعلام کردند که شراکت عمیق تری داشته باشند به گونه ای که با چالش های جدی مقابله شود و همکاری راهبردی در زمینه امنیتی سایبری را شامل شود. توافق همکاری استراتژیک در زمینه های سایبری میان دو کشور امضا شد.

دو کشور بر تمرکز تلاشها برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند. انگلیس از نقش عربستان در تقویت گفتگو میان ادیان و مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع آن تمجید کرد!

انگلیس و عربستان یادداشت تفاهماتی برای تعمیق همکاری و شراکت و قدرت توان دفاعی امضا کردند که یادداشت تفاهم خرید ۴۸ جنگنده تایفون از آن جمله است.

طرفین بر افزایش همکاری در زمینه امنیت هوایی تاکید کردند.

موضوعات بین المللی

دو کشور بر ادامه همکاری در زمینه امنیت بین المللی و توعه ملی و موضوعات انسانی تاکید کردند و یادداشت تفاهماتی در این زمینه به امضا رسید. در این راستا ۱۰۰ میلیون پوند برای صندوق مشترک در راستای حمایت از راههای همزیستی و شکوفایی در شاخ آفریقا و شرق آفریقا توافق کردند.

طرفین بر ضرورت پایبندی ایران در منطقه به اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها دم زدند و اینکه ایران گامهای ملموسی و اعتماد سازی بردارد و اختلافاتش را همسایگانش از راههای مسالمت آمیز حل و فصل کند.

دو کشور بر اهمیت دست یابی به راهکار سیاسی برای حل بحران یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تاکید کردند و از ماموریت مارتین گریفیث نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن حمایت کردند.

دو کشور بر حل سیاسی که تهدیدات امنیتی به عربستان و دیگر کشورهای منطقه ای را پایان دهد و آنچه پایان دادن به حمایت ایران از شبه نظامیان و خروج ایرانی ها و حزب الله از یمن خوانده شده است، تاکید کردند.

عربستان و انگلیس در زمینه حل مشکل فلسطین بر تشکیل بر راهکار تشکیل دو کشور تاکید کردند. همچنین ضمن تقدیر از موفقیت عراق ضد داعش، انگلیس از بهبود روابط میان عربستان و عراق حمایت کرد و آنرا زمینه ساز بازگشایی گذرگاههای مرزی و راههای تجاری و از سرگیری پرواز های مستقیم میان دو کشور و حمایت از بازسازی عراق دانست.

درباره سورریه نیز دو کشور از روند ژنو و حل سیاسی برای اساس بیانیه ژنو یک و قطعنامه ۲۲۵۴ حمایت کردند و اینکه آتش بس در اسرع وقت برقرار شود.

دو کشور بر حمایت از دولت لبنان برای بسط سیطره اش بر همه اراضی لبنان و خلع سلاح حزب الله و مقابله با نقش بی ثبات کننده آن تاکید کردند.

در زمینه لیبی از تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح در لیبی استقبال کردند.

دو کشور عربستان و انگلیس بر تقویت همکاری میان انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس و اجرای بیانیه مشترک توافق شده میان انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس در دسامبر ۲۰۱۶ تاکید کردند.

 

 

 

مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر