بازدید 3615
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

هفته قرمزپوش برای بورس تهران در قحطی سود و نقدینگی/ بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن

بازار سهام در هفته ای که گذشت شاهد تشدید روند ضعیف خود در روزهای پایانی سال بود و با افزایش عرضه سهام و کاهش انگیزه متقاضیان، شاخص کل 1.1 درصد عقب نشست. آخرین باری که شاخص کل بورس تهران رشد قابل توجهی را نشان داد مربوط به چهارشنبه 25 بهمن ماه 96 می باشد که با افزایش 244 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 98 هزار و 347 واحد رسیده بود.
کد خبر: ۷۸۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 09 March 2018

هفته قرمزپوش برای بورس تهران در قحطی سود و نقدینگی/ بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمنبازار سهام در هفته ای که گذشت شاهد تشدید روند ضعیف خود در روزهای پایانی سال بود و با افزایش عرضه سهام و کاهش انگیزه متقاضیان، شاخص کل 1.1 درصد عقب نشست.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، این روزها بورس تهران حال و روز خوشی را تجربه نمی کند. گواه این ادعا، روند نزولی شاخص های منتخب بازار سرمایه در هفته های اخیر است. آخرین باری که شاخص کل بورس تهران رشد قابل توجهی را نشان داد مربوط به چهارشنبه 25 بهمن ماه 96 می باشد که با افزایش 244 واحدی معادل 0.25 درصد به رقم 98 هزار و 347 واحد رسیده بود.

جالب است بدانید که این تاریخ همان زمانی است که دستگیری اخلال‌گران بازار ارز در تهران آغاز شد و در ادامه این روز، شاهد رونمایی از جزئیات سه برنامه بانک مرکزی برای کنترل التهابات بازار ارز بودیم. برنامه هایی از قبیل، انتشار گواهی سپرده ریالی و انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز که عملا سیگنالی به سرمایه ها برای تغییر مسیر از بازار سرمایه و خرید ارز داد. پس از این تاریخ، نماگر بورس تهران تنها پنج بار دیگر به رنگ سبز درآمد هرچند از این تعداد اندک، رشدهای قابل توجهی رقم نخورد و در نهایت شاهد روند نزولی شاخص کل و رسیدن به کانال 96 هزار واحد پس از 50 روز بودیم.

بر اساس این گزارش، اولین روز کاری بازار سرمایه در هفته ای که گذشت در حالی آغاز شد که کاهش 573 واحدی شاخص در حالی که تنها 12 روز کاری به پایان سال 96 باقی مانده بود، شروعی ضعیف و توام با زیان را برای معامله‌گران رقم زد و خبر از شرایط نامناسب معامله‌گران به لحاظ نقدینگی و نوسان قیمت‌ها در بازار داد. در این روز، شاخص کل با افت قیمت نمادهای بزرگ بازار نظیر فولاد‌ مبارکه اصفهان، پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس، هلدینگ‌های خلیج‌فارس و پارسان با کاهش 0.58 درصدی مواجه شد. در ادامه، روز یکشنبه نیز شاهد کاهش 34 واحدی شاخص کل بودیم. در این روز، کاهش عرضه‌ها در نمادهای بزرگ بازار که عمدتا جزو نمادهای کالایی هستند، در شرایطی رخ داد که سهام خودرویی با عرضه‌های سنگینی مواجه شدند و در نهایت شاهد تاثیر منفی نمادهای معاملاتی خساپا (سايپا) و خپارس (پارس‌ خودرو) بودیم. این در حالی است که روز شنبه گروه خودرو صدر نشین بود و گروه‌های کالایی تشدید عرضه سهام را تجربه می‌کردند. روز دوشنبه، بازهم شاهد تاثیر منفی نمادهای خودرویی در برآورد نماگر بورس بودیم. به طوریکه شاخص کل با کاهش 155 واحدی معادل 0.16 درصد به رقم 97 هزار و 198 واحد رسید. روز سه شنبه، نماگر بورس پس از پنجاه روز، در ادامه روند نزولی خود، سطح حمایتی 97 هزار واحد را از دست داد و با افت نمادهای معاملاتی فارس، مبین، وغدیر، خساپا و خپارس مواجه شد. و در نهایت آخرین روز کاری بازار سرمایه در هفته ای که گذشت با کاهش 191 واحدی شاخص کل معادل 0.20 درصد، همراه شد و هفته قرمزپوش بورس را تکمیل کرد. بنابراین، افت 1.12 درصدی شاخص کل در هفته ای که گذشت، بیشترین عقبگرد هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن ماه بود. 

هفته قرمزپوش برای بورس تهران در قحطی سود و نقدینگی/ بیشترین افت هفتگی نماگر بورس از ابتدای بهمن

قحطی سود و نقدینگی

در حالی که سال ۹۶ خورشیدی به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود، به رسم همه اتفاقات دقیقه‌۹۰، بازار سرمایه کشور با ترافیکی از عرضه‌ها هم در بخش اوراق بدهی و هم در بخش عرضه‌های اولیه و عرضه‌های بلوکی مواجه شده است. به گزارش دنیای اقتصاد؛ به نظر می‌رسد فشارکسری بودجه دولتی موجب شده از یکسو سیل اوراق بدهی به سمت بازار روانه شود و از سوی دیگر نهادهای شبه دولتی نظیر بانک‌ها آخرین بخت‌های خود را برای عرضه سهام در بازار بیازمایند. همچنین سهامداران نهادی نیز آخرین فرصت‌ها را برای ورود شرکت‌های زیر‌مجموعه به بازار و جذب نقدینگی ناشی از عرضه اولیه غنیمت شمرده‌اند. برآیند اتفاقات این فرضیه را به ذهنمتبادر می‌سازد که نهادهای حقوقی عمدتا وابسته به دولت در شرایطی هستند که هم به جذب نقدینگی نیاز دارند و به منظور شناسایی سود حسابداری ناشی از واگذاری‌ها هم تحت فشار هستند. نکته جالب این است که این شرایط در وضعیتی رقم خورده که بر اساس محاسبات آماری، نقدینگی در سطح کم‌سابقه ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفته و از شیب رشد نقدینگی نسبت به روند تاریخی نیز کاسته نشده است. در ریشه‌یابی این متناقض نما، باید به وضعیت شبکه بانکی رجوع کرد که در عین خلق نقدینگی از محل سود پرداختی به سپرده‌ها از توان تخصیص اعتبار و خلق ارزش در سمت دارایی‌های خود به دلیل حجم بالای دارایی‌های موهوم ناتوان است و لاجرم باعث اختلال در قلب سیستم اقتصادی کشور در جهت تخصیص نقدینگی و اعتبار شده است. سایه این وضعیت چند سالی است که بر سر بورس تهران نیز گسترده شده و با وجود دوره‌های رونق مقطعی، روند پایدار ناشی از جذب و حفظ نقدینگی جدید در بازار سهام دیده نمی‌شود. به این ترتیب تا زمان رفع مشکل بانکی انتظار تداوم خشکسالی نقدینگی و اشتهای بالای شناسایی سودهای کاغذی احتمالا پابرجا خواهد ماند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر