بازدید 4679
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور:

قوانین تعزیرات اصلاح نشده و به روز نیست / می خواهیم کاری کنیم که بیشتر در معرض مردم قرار بگیریم

سازمان تعزیرات حکومتی کشور، صبح امروز نشستی خبری را برای بررسی جزئیات برنامه های خود در ایام نوروز و نیز دیگر زمینه های کاری با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد؛ نشستی که جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و تعدادی از مدیران او در آن شرکت کردند و پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند.
کد خبر: ۷۸۰۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ 07 March 2018

قوانین تعزیرات اصلاح نشده و به روز نیست /  می خواهیم کاری کنیم که بیشتر در معرض مردم قرار بگیریمسازمان تعزیرات حکومتی کشور، صبح امروز نشستی خبری را برای بررسی جزئیات برنامه های خود در ایام نوروز و نیز دیگر زمینه های کاری با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد؛ نشستی که جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و تعدادی از مدیران او در آن شرکت کردند و پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شدند.

به گزارش «تابناک»، در این نشست خبری که از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه آغاز شد در ابتدا رئیس سازمان تعزیرات حکومتی توضیحاتی در مورد برنامه های این سازمان از جمله استیفای حقوق مردم در بهترین زمان ممکن، بازبینی ساختارهای سازمانی و حرکت به سمت سازمانی فعال و پویا ارائه کرد.

انصاری با تأکید بر لزوم تعامل با سایر دستگاه های نظارتی ، استفاده از ظرفیت های اجتماعی و بهره گیری حداکثری از کمک های مردمی را از اولویت های کاری سازمان متبوع خود دانست که لازمه آن توسعه دولت الکترونیک و الکترونیکی کردن نظارت های سازمان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قوانین این سازمان باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود، از قدیمی بودن و به روز نبودن این قوانین به گونه ای که بتواند نیازهای امروزی را به خوبی پاسخ دهد سخن گفت.

انصاری در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به سئوال خبرنگار «تابناک»، که پرسید، برنامه عملیاتی و دقیق شما برای در معرض و دسترس مردم قرار گرفتن، به گونه ای که مردم در فرایند پیگیری مشکلات و شکایت به دردسر نیفتند، چیست گفت: تخلفات فراوانی در جامعه وجود دارد که فرایند پیگیری آنها پیچیده است. ما مرجع حکمی هستیم که به هر شکلی عمل کنیم، گلایه مندی وجود دارد. به هر حال ما باید اثر بخش تر عمل کنیم به گونه ای که فردی اگر به سازمان ما مراجعه کرد دچار مشکل نشود.

انصاری افزود: زمان های دادرسی در حوزه تخلفات کاهش جدی پیدا کرده است، اما این را توجه داشته باشید که ما زمانی به مسائل ورود می کنیم که شکایت ها در اتحادیه ها و صنف ها معتل مانده و به دست ما می رسد. به همین خاطر ما بر اساس قانون نظام صنفی سال 92 اختیار دادرسی مستقیم نداریم.

رئیس سازمان تعزیرات افزود: در گذشته اقدامات به شکل مستقیم به دست ما می رسید، اما اکنون اینگونه نیست. ما می خواهیم بیشتر در دسترس مردم قرار بگیریم که نیاز آن افزایش ظرفیت های دیجیتال مثل نرم افزارهای مبایلی است به گونه ای که اشخاص هر جا که بودند بتوانند به سادگی شکایت خود را به ما اعلام کنند.

جمال انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه سخنانش گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در حوزه های مختلف براساس شفاف سازی فرآیندها و تصمیم های سازمان،اهتمام ویژه به حقوق مردم و خاص مصرف کنندگان دارد.

وی افزود:بازبینی و بررسی ساختار های سازمانی و روزآمدکردن قوانین و حرکت به سمت سازمانی پویا و ارتقای سطح روابط برون سازمانی و پیگیری و تحقق استفاده از ظرفیت اجتماعی و مشارکت و بهره گیری از هم افزایی مردم و ارتقای سلامت اداری،توسعه دولت الکترونیک و الکترونیک کردن دادرسی ها و اهتمام ویژه در خصوص برخورد با متخلفان در عرصه تعزیرات حکومتی و امور سلامت محور مردم،توسعه اقدامات پیشگیرانه و تلاش برای تدوین و روزآمد کردن قوانین سازمانی و اهتمام جدی در راستای اجرای عدالت و جلوگیری از پدیده قاچاق کالا  از سیاست های جدی سازمان تعزیرات حکومتی است.

انصاری گفت: سازمان تعزیرات حکومتی از سال 92 بخش عمده ای از دادرسی پرونده های قاچاق کالا و ارز را برعهده گرفته است و این دادرسی نیازمند یک محوریت خاص است که محوریت آن ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که 13دستگاه و سازمان با آن همکاری می کند و در حال حاضر مهم ترین اقدام سازمان تعزیرات، اقدامات دادرسی است.

انصاری گفت: حضور دستگاه های مختلف می تواند به مبارزه با کالای قاچاق کمک کند و در سال های گذشته میزان قاچاق کالا در کشور کمتر شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص برنامه های نوروزی تعزیرات گفت: تمام دستگاه ها باید برای ارتقای خدمات به مردم تلاش کنند و سازمان تعزیرات بیش از 2ماه است که کار خود را در حوزه تنظیم بازار،شروع کرده است و 15دستگاه به طور مستقیم و 5دستگاه به صورت غیر مستقیم در خصوص نظارت بر سفرهای نوروزی کار می کنند.

وی گفت: از 15اسفند تا 15فروردین بیش از هزار نیروی سازمان تعزیرات در شهرهای مختلف به ویژه شهر هایی که سفر به آنها بیشتر انجام می شود، حضور دارند . 

وی گفت:در ایام عادی سال، بیش از 7هزار نیروی گشت در سراسر کشور حضور دارند که در ایام نوروز به 2برابر افزایش پیدا می کند وپیش بینی می کنیم امسال تعداد نیروهای گشت بیش از 15هزار نفر باشد و گشت ها در پایانه های مسافربری فرودگاه ها حضور دارند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: امسال اولین سالی است که گشت های ما با همکاری وزارت بهداشت در حوزه سلامت مردم کار می کنند تا سطح خدمات به مردم افزایش پیدا کند.

انصاری در خصوص قانون تعزیرات و اصلاح آن در مجلس و به روز رسانی آن گفت: در حال حاضر خلأ قانونی در خصوص نظارت نداریم اما مقررات ما برای اینکه مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد، نیازمند تغییر و نظر همین مجمع است.

وی افزود: هنوز اصلاح و به روز رسانی قوانین انجام نشده است و هر تلاشی که نیازباشد در خصوص اصلاح قوانین انجام می دهیم .

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به این سوال که اموال زیادی در انبارهای کالاهای تملیکی وجود دارند، آیا برنامه ای برای تعیین و تکلیف این کالاها کرده اید؟ گفت: باید کاری کنیم که تاخیر ما موجب از بین رفتن حق مردم و دولت نشود چرا که ممکن است این تاخیر موجب از بین رفتن حق مردم شود اما مراجع تعیین و تلکیف کالاهای قاچاق معتقد هستند که سازمان تعزیرات به 90درصد پرونده ها به سرعت رسیدگی می کند.

وی ادامه داد:بخشی از کالاها سلامت محور هستند که معدوم می شود و وظیفه فروش کالاهای قاچاق برعهده سازمان تعزیرات نیست بلکه وظیفه فروش برعهده سازمان فروش املاک تملیکی است.

وی در خصوص نحوه شکایت از فروشگاه های زنجیره ای گفت: مردم می توانند از طریق سامانه سازمان تعزیرات شکایات خود را ارسال کنند.

انصاری گفت: بیشتر شکایات از فروشگاه های زنجیره ای مربوط به تخفیف هایی است که می دهند و اگر این تخفیف ها موجب برهم خوردن بازار شود سازمان تعزیرات ورود پیدا می کند، از این رو سازمان عزمش را در برخورد با افزایش و کاهش قیمت ها که موجب برهم خوردن بازار می شود جزم کرده است.

انصاری در پاسخ به این سوال که دیوان عدالت اداری دستور موقتی در خصوص کاهش قیمت خودروهای وارداتی صادر کرده، آیا سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا می کند، گفت: قانون گذار خودش دستورات لازم را داده و ما در سازمان تعزیرات با افزایش قیمت های هیجانی در بازار خودروهای وارداتی که در ماه های گذشته شاهد آن بودیم ورود پیدا می کنیم و مواردی از اعلام تخلف از سازمان ها و مردم داریم اما برخوردی به دلیل پراکندگی شکایات انجام نشده است .

انصاری در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم در سازمان تعزیرات و استقرار کانکس های تعزیرات در فرودگاه امام(ره) گفت: وظیفه سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات است و محور سازمان تعزیرات کنترل و نظارت است اما در چند سال اخیر جریان جامعه باعث شده که سازمان تعزیرات به سمت یک سازمان حکم محور برود و ما باید پیشگیری را به عنوان مهم ترین محور در دستور کار خود قرار دهیم.

وی گفت: استقرار کانکس ها در پایانه ها جزء الزامات کار ما نیست اما ما این کار را انجام می دهیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در رابطه با اینکه نمایندگی خودروها با افزایش قیمت ارز اقدام به فروش خودرو نمی کنند که به نوعی احتکار کالا است، آیا سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا می کند گفت:احتکار را قانون گذار برای کالاهای تحت پوشش دولت قرار داده است و در خصوص خودرو هم اگر افراد خودرو ها را با ارز ارزان وارد کرده اند و حالا به فروش نمی رسانند وزارت صنعت و معدن به دنبال پیدا کردن اسم شرکت ها است و سازمان تعزیرات هم به موضوع می تواند ورود کند.

وی گفت: در اکثر کشورهای دنیا نطارت بر حوزه بازار بر عهده اصناف و اتحادیه ها است که این موضوع به معنی  نظارت نداشتن دولت نیست.

انصاری ادامه داد:ما به دنبال این هستیم که برخی از فرآیندهایی که موجب طولانی شدن پرونده ها شده است را بررسی کنیم تا نظارت سازمان تعزیرات بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که دادستان کل کشور گفته که در پروندهای قاچاق کالا اسم فرزندان برخی مسئولان هست، گفت: در سازمان تعزیرات اقدامات پرونده ها را انجام می دهیم، ما در پرونده های سال 96 اسم یک مقام مسئول را مشاهده نکردیم، البته دادستان کل کشور بیشتر به پرونده ها اشراف دارند.

وی در خصوص امحای کالای قاچاق کالا گقت: ما برای امحای کالاهای قاچاق باید آنها را تفکیک کنیم و اصولا وزارت بهداشت کالاهای بهداشتی را تایید نمی کند و  آنها معدوم می شوند.

وی گفت: برخی از کالا ها هنوز تعیین و تکلیف نشده اند و برخی از کالاهای مکشوفه به شرط اینکه به بازار آسیبی نرسد می توان آنها را صادر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح رجیستری به کنترل بازار کمک کرده است، گفت: این طرح خوبی است اما اقدامات سازمان ها در اجرای این قانون از طرف دستگاه ها کوتاهی شده است.

وی افزود: آمارها نشان می دهد که اجرای این قانون به کاهش قاچاق موبایل کمک کرده است .

وی در رابطه با فروش بلیت های هواپیما به صورت چارتری گفت: در ماه جاری در ستاد تنظیم بازار این موضوع بررسی شد و براساس قانون فروش بلیت هواپیما آزاد سازی شد، اما برخی آزاد سازی را اشتباه گرفتند و در چند ماه اخیر شکایاتی در خصوص بلیت فروشی هواپیما داشتیم که منجر به صدور رأی شد.

وی گفت: بخشی از شکایات به فروش بلیت چارتری است که معتقد هستیم فروش چارتری موجب افزایش قیمت بلیت ها نمی شود و برای ایام عید، سازمات تعزیرات با استقرار در فرودگاه ها بر قیمت ها نظارت می کند.

 رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به این سوال که رهبری به صراحت اعلام کردند که تمام کالاهای قاچاق باید معدوم شود که یکی از آنها خودروهای لوکس است اما هنوز این حکم اجرا نشده است،گفت: ما کالاهای ضبطی و مکشوفه که به چرخه بازار آسیب می رساند به بازار وارد نمی کنیم و مقامات مسئول باید این حکم رهبر را اجرا کنند و این توقف فروش کالاهای قاچاق هم برای اجرای حکم رهبری است.

وی تصریح کرد: خودروهای لوکس هم تعیین و تکلیف حکمی شده اند اما هنوز تعیین و تکلیف اجرایی حکم انجام نشده است و مقامات مسئول باید تصمیم بگیرند و اجرای حکم این گونه کالا ها به شرط صادرات است که هنوز اجرایی نشده است.

انصاری در رابطه با گران فروشی در بازار دلار و ارز گفت: بخش زیادی از افرادی که در این خصوص بازداشت شدند با حکم سازمان تعزیرات بود که تعدادی با وثیقه آزاد شدند و هنوز برخی در بازداشت هستند و بانک مرکزی و مراجع متولی هر جایی که از سازمان تعزیرات کمک بخواهد ورود پیدا می کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه طی 11ماه گذشته ورودی پرونده ها به سازمان تعزیرات 28درصد افزایش داشته است، گفت: ما آرای زیادی صادر کردیم که منجر به اجرا شده است به عنوان مثال پرونده ای با 103میلیارد تومان جریمه در حوزه قاچاق لوازم خانگی داشتیم.

وی گفت: طی 11ماه گذشته در حوزه قاچاق کالا 250میلیارد تومان وصولی داشتیم که این رقم در سال گذشته 170میلیارد تومان بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار