بازدید 8980

آمریکا بزرگترین بازنده خروج از برجام خواهد بود

علی قربانی
کد خبر: ۷۸۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 07 March 2018

علی قربانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 اسفند) مجلس شورای اسلامی نطق میان دستور خود را قرائت کرد که متن آن بدین شرح است:

بسمه تعالی

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت کلیه همکاران عزیز و ملت بزرگ ایران بویژه مردم عزیز حوزه انتخابیه ام شهرستان های بجنورد ، جاجرم ،گرمه، راز و جرگلان ، مانه و سملقان

در ابتدا گرامی‌ می‌دارم یاد و خاطره 214632 شهید جنگ تحمیلی، شهدای هسته‌ای، شهدای مدافع حرم و به ویژه شهدای تروریستی مجلس شورای اسلامی ، آرزوی صحت و سلامتی دارم برای مقام معظم رهبری و کلیه خدمتگزاران صدیق نظام مقدس جمهوری اسلامی

همکاران فرهیخته و دلسوز، شما به عنوان عصاره فضائل ملت شریف ایران نیک می‌دانید جهان ما جهان در حال گذار است، در حال گذار از سنت به مدرنیته و از مدرنیته به پست مدرنیته و اخیراً پست پست مدرنیسم در حال وقوع است و در این دوره گذار کشورهایی موفق خواهند بود که سنگ بنای توسعه خود را بر فرهنگ و هویت ملی بنا نهند.

از ویژگی‌های ذاتی جهان در حال گذار نارضایتی از وضع موجود است، نخبگان، متخصصان، اقوام، زنان، کارمندان، کارگران، کشاورزان و... ناراضی‌اند. نمونه آن اعتراضات و تجمعاتی است که احزاب، گرو‌ه‌ها و جریانات سیاسی و مدنی هر روزه در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای توسعه یافته سازمان‌دهی می‌نمایند و گونه‌ای از این نارضایتی و اعتراضات را در هفته‌های گذشته در کشور عزیزمان شاهد بودیم و دیدیم که چگونه دشمنان نظام، آمادگی کامل داشتند که از این ناآرامی‌ها حداکثر بهره‌برداری را به نفع خود بکنند و بسیاری از رسانه‌های خارجی که اظهار بی‌طرفی هم می‌کردند در این داستان دچار دستپاچگی شدند و ماهیت واقعی خودشان را به همه مردم دنیا نشان دادند.

اصلاح‌طلب اصل نظام را قبول دارد و می‌خواهد وضع موجود به وضع مطلوب تغییر دهد

ما معتقدیم از منافع مهم این رخداد اخیر این است که این صف‌ها از هم جدا شدند و معتقدان به اصل نظام و معتقدان به براندازی از هم جدا شدند اصلاحات و اصلاح‌طلبی امری گریز ناپذیر است و ریشه‌ای دینی و تاریخی دارد. اصلاح‌طلب کسی است که اصل نظام را قبول دارد و می‌خواهد وضع موجود به وضع مطلوب تغییر دهد.

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین توافق بین‌المللی بعد از جنگ جهانی دوم بود پیروزی بزرگی برای صلح‌اندیشان دنیا بود برجام نشان داد که می‌توان براساس منافع مشترک و احترام متقابل و بدون زیاده خواهی به توافقی ارزشمند دست یافت و اگر امروز چالشی بر سر اجرای آن است محصول بدعهدی طرف مقابل و لابی صهیونیستی است و ما امروز بایستی مراقب محور واشنگتن، تل‌آویو و ریاض که به دنبال همراهی تعدادی از کشورهای اروپایی با خودشان می‌باشند نیز باشیم و اگر آمریکا از برجام خارج شود بزرگ‌ترین بازنده این توافق نظام بین‌الملل و خود آمریکاییان خواهند بود و دیگر هیچ کشوری به توافقات بین‌المللی اعتماد نخواهد کرد.

برجام شرایط ما قبل خود را تغییر داد برجام خودش بستر ساز بود نه معجزه‌گر به همین لحاظ تصور عامه این بود بعد از برجام سیل سرمایه‌گذاری خارجی به سوی کشور روانه می‌گردد در حالیکه برای سرمایه‌گذاری خارجی ابزار و لوازمی بایستی وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار میل و اشتیاق به سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وضعیت اقتصادی هر کشوری از طریق بررسی روند متغیرهایی مانند رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، توزیع درآمد و وضعیت صادرات و واردات مشخص می‌شود به همین لحاظ وضعیت این شاخص‌ها را در قیاس با دیگر کشورهای دنیا مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم جایگاه ما در دنیا چگونه است.

رشد اقتصادی کشور گرچه از 4/7- درصد در سال 91 به 8/10 درصد در سال 95 رسیده است لکن میانگین رشد اقتصادی کشور در 50 سال گذشته 4 درصد بوده که کمتر از کشورهایی نظیر چین، مالزی، ترکیه، عربستان و خاورمیانه قرار دارد.

سهم پایین بهره‌وری ، نرخ پایین مشارکت اقتصادی و آمار بالای بیکاری علی الخصوص در بین جوانان و زنان و بخصوص تحصیلکردها و بالا بودن نرخ بهره بانکی و تورم نسبتا بالا از مهمترین مشکلات ساختاری اقتصاد ایران می باشد.

اما سهم دهک ده درصد ثروتمندترین افراد به دهک ده درصد فقیرترین افراد جمعیت از 2/13 برابر در سال 91 به 14 برابر در سال 95 بیانگر افزایش شکاف طبقاتی در جامعه بوده و همچنین فاصله درآمد سرانه استان های کشور از 8/3 برابر به 5/5 برابر افزایش یافته که حاکی از افزایش نابرابری در توزیع درآمد سرانه استان ها می‌باشد.

اقتصاد ایران درچندسال اخیر دو چهره داشته است. رشد اقتصادی نسبتاً خوب و تورم زیر 10 درصد چهره زیبای اقتصاد ایران را نشان می دهد لکن در نقطه مقابل شش ابر چالش، بیکاری، بحران آب ، مسائل زیست محیطی، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی و بودجه دولت چهره نازیبای اقتصاد ایران هستند و رفاه مبتنی بر اضمهلال منابع ، پارادایمی است که بر چالش‌های اقتصادی ما حاکم شده و باید تغییر کند.

تنها راه نجات کشور خصوصی سازی و حمایت از سرمایه گذاری خارجی است

برخی از اقتصاددانان مستقل معتقدند تنها راه نجات کشور خصوصی سازی و حمایت از سرمایه گذاری خارجی است ،لیکن برای انجام آن پیش نیازهای اساسی از جمله بهبود فضای کسب وکار ، امنیت اقتصادی ، مالکیت معنوی , حکمرانی خوب ، تنوع بخشی به صادرات می باشد لذا پایین بودن کیفیت زیر ساخت در کشور و وجود مخاطرات سیاسی و فساد گسترده از دلایل شکست خصوصی سازی در کشور می باشد به طوری که از 100 شرکت برتر اقتصاد ایران 87 شرکت خصولتی است.

خراسان سرفراز بعنوان باب الرضا و گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها علی رغم داشتن مواهب طبیعی و سرمایه انسانی بالا سطح درآمد خانوارهای شهری و روستایی استان از متوسط کشوری پایین تر است. بطوریکه 35 /0 درصد از درآمدهای کشور به خراسان شمالی تعلق دارد و تولید سرانه استان 5% درصد تولید سرانه کشور می باشد و تولید ناخالص داخلی استان 64/0 درصد تولید ناخالص داخلی کشور می باشد.

اما نرخ مشارکت اقتصادی استان برابر 42 % است ،که از میانگین کشوری بالاتر است. ضمن تحسین خدمات ارزنده دولت های پیشین و بخصوص دولت تدبیر و امید که از ابتدای شروع کار بیش از 3100 میلیارد تومان اعتبارات در بخش های زیر بنایی استان هزینه گردیده است.

لکن جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، بیش از 3 سال است که از (علی برکت الله) جنابعالی در آغاز عملیات اجرایی فاز 2 پتروشیمی بجنورد می گذرد و علی رغم وعده های مکرر و دستور صریح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جنابعالی در هامش نامه نمایندگان استان مبنی بر این که تعهد کرده ام واین پروژه باید اجرا شود لکن هنوز خبری از شروع فاز 2 پتروشیمی نیست.آقای رییس جمهور این خواست مردم استان و وعده جنابعالی است لطفا دستور فرمایید سریعا شروع شود.

آقای دکترآخوندی وزیر محترم راه وشهرسازی علی رغم وعد های مکرر و قول مساعد جنابعالی و دکتر نوبخت و رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تامین اعتبار چهار بانده کردن جاده جنگل گلستان به بجنورد بطوریکه سالانه20 میلیون مسافر از این جاده عبور می کنند و به جاده مرگ شهرت یافته است. لکن عملیات اجرایی این پروژه پیشرفت چندانی نداشته است و پیش بینی 45 میلیارد تومان اعتبار در سال97 در صورت تخصیص 100درصد که تقریبا غیر ممکن است اوج کم توجهی به این جاده ملی می باشد که توجه ویژه حضرتعالی را می‌طلبد.

آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی از شروع احداث پروژه میامی – جاجرم – گرمه بیش از 27 سال می گذرد لکن هنوز حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ضمنا آقای دکتر آخوندی علی رغم وعده های جنابعالی مبنی بر خرید هواپیمای جدید بیش از 50 درصد پروژهای فرودگاه بجنورد لغو گردیده است.

آقای دکتر قاضی زاده هاشمی شهرستان مرزی راز و جرگلان که یکی از محروم ترین شهرستان های کشور می باشد با 70 هزار جمعیت در فاصله 170 کیلومتری از مرکز استان با 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان فاقد بیمارستان می باشد.

آقای رییس جمهور محروم ترین روستاهای کشور در شهرستان مرکز استان ما قرار دارند ، شهر بجنورد ، مرکز استان 30 درصد جمعیت آن حاشیه نشین است.

آقای رییس جمهور از زمان وقوع زلزله 7/5 ریشتری اردیبهشت ماه سال جاری که بیش از 15 هزار واحد مسکونی آسیب دیدند بیش از 10 ماه میگذرد ، لکن هنوز 20 درصد اعتبارات هزینه ای و 30 درصد اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه ای تخصیص یافته است و برخی از زلزله زدگان تا چند ماه قبل در داخل چادر زندگی می‌کردند.

آقای رییس جمهور به والله اعتبارات ملی استان بسیار کم است. لطفا در تخصیص اعتبارات خراسان شمالی را ویژه ببندید ، در غیر این صورت فاصله استان ما با استانهای توسعه یافته روز به روز بیشتر خواهد شد و بر محرومیت مردم عزیز استان افزوده خواهد شد که این امر با مبانی انقلاب اسلامی که فلسفه وجودی آن دفاع از حقوق محرومان می باشد در تضاد است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان