بازدید 14101

پیشنهاد یک کارشناس آمریکایی برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات موشکی

این گفته فیتزپاتریک را می توان بدین صورت تعبیر کرد که ایران بر سر موشک هایی که اکنون در اختیار دارد، مذاکره نخواهد کرد. در عوض ایران ممکن است در مورد موشک هایی برد بلند (بالای سه هزار کیلومتر) که اکنون قادر به ساخت آن ها نیست وارد مذاکره شود. لذا قبل از آنکه ایران به تکنولوژی ساخت چنین موشک هایی دست یابد، باید با آن وارد مذاکره شد و این کشور را متعهد به عدم تولید چنین موشک هایی کرد.
کد خبر: ۷۸۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 07 March 2018

آمریکا دور تازه ای از فشارها علیه ایران را آغاز کرده که نقطه تمرکز آن موشک های ایران است. در این میان، اروپا نیز به رهبری فرانسه با بازی کردن در زمین واشنگتن، در حال ایجاد فشار برای کشاندن ایران بر روی میز مذاکرات موشکی است که ایران به شدت با آن مخالف است و بارها نیز اعلام کرده، موشک های ایران که جنبه دفاعی دارند، به هیچ وجه قابل مذاکره نیستند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، آمریکا و اروپا قصد دارند با افزایش فشارها بر تهران در آستانه موعد تأیید یا رد برجام توسط ترامپ، ایران را وادار به پذیرش مذاکره بر سر مسأله موشکی کرده و پس از پرونده هسته ای، پرونده جدیدی به نام پرونده موشکی ایجاد کنند.

در همین زمینه، رسانه ها، کارشناسان و مقامات غربی اخیرا تمرکز زیادی بر این مسأله گذاشته و راهکارهای زیادی برای کشاندن ایران به میز مذاکرات موشکی مطرح کرده اند.

«مارک فیتزپاتریک»، مدیر «اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک» پیشنهاد کرد، آمریکا باید بخشی از واقعیت موشکی ایران را بپذیرد و بخش دیگری که ایران حساسیتی برای مذاکره در مورد آن ندارد را مورد مذاکره قرار دهد.

فیتزپاتریک در مقاله ای که چند روز پیش منتشر کرد، گفته بود، کشورها معمولا درباره توانایی‌هایی که ندارند، راحتتر مذاکره می‌کنند و به همین دلیل، باید وارد مذاکره با ایران بر سر موشک های با برد بلند شد که ایران هنوز به تکنولوژی ساخت آن ها نرسیده یا نخواسته تولید کند.

وی در مورد اینکه چرا ایران متفاوت از این قاعده عمل نخواهد کرد، گفت: ببینید ما می‌گوییم که همیشه راحتتر است کشورها را برای محدود کردن توانایی که ندارند، متقاعد کرد. از همین روی می‌گوییم که می‌توان ایران را ترغیب کرد به دنبال موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و بلند برد که در اختیار ندارد، نرود.

این گفته فیتزپاتریک را می توان بدین صورت تعبیر کرد که ایران بر سر موشک هایی که اکنون در اختیار دارد مذاکره نخواهد کرد؛ در عوض ایران ممکن است در مورد موشک هایی برد بلند (بالای سه هزار کیلومتر) که اکنون قادر به ساخت آن ها نیست وارد مذاکره شود؛ بنابراین، قبل از آنکه ایران به تکنولوژی ساخت چنین موشک هایی دست یابد، باید با آن وارد مذاکره شد و این کشور را متعهد به عدم تولید چنین موشک هایی کرد.

پیشنهاد یک کارشناس آمریکایی برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات موشکی

فیتزپاتریک در ادامه افزود: موضوع سخت گفت وگو درباره ادامه کار بر روی موشک‌های میان‌برد است که می‌تواند برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شود. از همین روی، شاید ایران قبول کند که درباره این‌گونه برنامه‌ها محدودیتی را بپذیرد، چون تهران بر این موضوع پافشاری می‌کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این گونه سلاح ها حرام هستند و برنامه هسته‌ای تنها برای تولید انرژی برای استفاده غیرنظامی است. ایران احتیاج ندارد که طراحی موشک هایش در راستای توانایی برای حمل سلاح باشد. برای همین، می توان ایران را به قبول برخی محدودیت‌ها ترغیب کرد. اگر این کار را نکند، به خاطر اینگونه موشکها احتمالا با افزایش تحریم‌ها روبه رو می‌شود.

وی در پاسخ به این که خواسته اسرائیل برای اعمال محدودیت بر روی موشک های با برد 300 کیلومتر ایران تا چه اندازه واقع بینانه است، گفت: به نظرم اینکه اسراییل بخواهد حتی در زمینه موشک‌هایی با برد سیصد کیلومتر هم ایران محدود شود، درخواستی غیرواقع‌بینانه است. ایران حاضر به دست کشیدن از همه موشک‌هایش نیست و نخواهد بود. برای ایران این موشک‌ها شدیدا با دو موضوع دفاع و بازدارندگی عجین شده است. ایران پیشتر هدف حمله چنین موشک هایی با برد سیصد کیلومتر از سوی عراق بوده و تلاش کرد، به این موشک‌ها دست پیدا کند و فکر نمی کنم حاضر باشد از آن دست بکشد. دلیل اینکه اسراییل حالا درباره این موضوع پافشاری می کند، به نظر من بخشی از یک ترفند است. اما اولویت اصلی باید سامانه موشکی با برد بیشتر باشد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای‌ خواهند داشت. این گونه موشک‌ها تهدیدی جدی تر برای اسراییل محسوب می شوند.

مدیر «اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک» همچنین در پاسخ به این که در این روزها آیا ما وارد یک مرحله تازه می شویم که روندی مانند مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت، افزود: من فکر نمی کنم روند مشابهی مانند مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. به نظرم فرانسه، آمریکا و همچنین سایر کشورها خواستار انجام گفت وگو با ایران درباره برنامه موشکی‌اش هستند.

فرانسه به چند دلیل هدایت این روند را بر عهده دارد؛ نخست اینکه فرانسه نگران برنامه موشکی ایران است، خصوصا که برخی از این موشک‌ها با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده اند. فرانسه همچنین منافع ملی زیادی در خاورمیانه دارد و این موشک‌ها را عاملی برای بی‌ثبات کردن منطقه و منافع خود می‌بیند. دلیل دیگرِ فرانسه برای این اقدامات، یک دلیل تاکتیکی است.

فرانسه می خواهد برجام پابرجا بماند و پرزیدنت ترامپ تأکید کرده اروپایی‌ها با او همکاری کنند تا راهی برای محدود کردن موشک‌های ایران و تمدید محدودیت‌های برجام پیدا کنند. موضوع موشکی، از آن موضوعاتی است که می تواند در آن پیشرفت به دست آورد و فرانسه می خواهد برایش تلاش کند و در عین حال به ایالات متحده نشان دهند که چگونه فعالانه در این زمینه تلاش می کنند. می توان گفت به نوعی حتی با این کار سعی در آرام کردن ترامپ دارند تا از برجام خارج نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۱
خوب ظاهرا نتایج اولیه مذاکرات (ببخشید رایرنی !) موشکی مشخص شد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
هر وقت اونها در مورد برد سلاحهاشون از کسی مجوز گرفتن ما هم همین کار را می کنیم
این گفته فیتزپاتریک را می توان بدین صورت تعبیر کرد که ایران بر سر موشک هایی که اکنون در اختیار دارد مذاکره نخواهد کرد؛ در عوض ایران ممکن است در مورد موشک هایی برد بلند(بالای سه هزار کیلومتر) که اکنون قادر به ساخت آن ها نیست وارد مذاکره شود.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دوروز دیگه میگن ماکه درمورد موشک هایی که داریم مذاکره نکردیم در مورد اونهایی که نداریم مذاکره کردیم !!!
از کجا می دونه ایران بالای ۳۰۰۰ کیلومتر توانایی نداره بسازه یا
راضی کردن یک طرف در توافقی که دوسال از اجرای ان گذشته یعنی زدن زیر تعد
به کسی ربط نداره و ایران برای دفاع از خودش هر موشکی با هر بردی که لازم بدونه باید بسازه.شرق افغانستان و طالبان و پاکستان که بمب اتم داره و شده مخزن و انبار برای عربستان غربمون هم خود عربستان و این اعراب که تنشون میخاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
حرف شما درسته ایران حق داره هر چی می خاد بسازه اما دنیا هم حق داره اگه نخواد از ما نفت نخره یا به ما دارو نده یا اصلا هیچی نده ما یا باید با دنیا تعامل کنیم یا سعی کنیم کاملا متکی به خودمون باشیم خود شما الان توی خونت یا بین لباس هات چند تا جنس ایرانی داری که ادعای جدایی از دنیا رو داری
ناشناس
| France |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
اشکالی نداره هر کشوری برای دفاع از خودش هر چی می خواد بسازه دنیا با این مشلکلی نداره ولی وقتی یک عده دائم از محو کشورهای عضو سازمان ملل حرف می زنند طبیعیه که دنیا باید واکنش نشون بده
یکی از اضول سیاست خارجی آمریکایی ها:
اگر کسی امتیاز داد فشار بیشتری بیاورید چون امتیازهای بیشتری هم می آورد.
این اصل در زمینه ایران بکار گرفته می شود و همانطور که می بینید بعد از هسته ای سراغ موشک آمده اند و بعدش سراغ .... می روند.
راهکار چیست؟ مقاومت و خوداتکایی
جوری که پیش میره احتمالا تا چند سال آینده بخاطر روسری رو سر زنان ایران هم باید وارد مذاکرات سازش با غرب بشیم!!!
با هر قدم عقب نشینی غربی ها مطالبات جدیدی رو مطرح میکنن و هدف نهایی هم از هم پاشیدن ایران، غرب یک ایران منسجم و قوی رو تحمل نمیکنه
همینم مذاکره کنید قشنگ ایران رو نابود کنید. هسته ای که کاملا نابود شد کلاه رفت سرتون هیچی به دست نیاوردین. همینم چندتا وعده میدن بهتون بازم گول میخورین بازم تحریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
کلاه وقتی رفت سرمون که افتادیم دنبال انرژی هسته ای که آخرش معلوم نشد به چه دردمون میخوره و الان داره فقط کمتر از یک درصد برق کشور رو تامین میکنه
چرا به روسیه چیزی نمیگن ؟ موشک ساخته از قطب شمال میزنه تا قطب جنوب میره هیچ چیزیم جلو دارش نیست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
برو قوی شو گر راحت جهان طلبی
اونچه ک رسانه های مثل تو دلتونه شبیه این پیشنهاده
چند نکته:
1. کشوری که به فناوری بالیستیک دست یافته؛ در ساخت موشکها با هر بردی محدودیت تکنولوژیکی نخواهد داشت.
2. برای هر احتمال بدتری باید خود را آماده کنیم. چون این شیاطین تا آخر علیه ما توطئه کرده و سعی در تضعیف و حتی خداناکرده بدتر از آن را خواهند داشت.به محض اینکه حرکت های استکباری شیطان بزرگ در خروج از معاهده بین المللی برجام عملی شود؛ این معاهده منتفی تلقی شده و بلافاصله باید اقدامات بازدارنده خود را که از قبل باید زمینه های فوری اجرای آن فراهم آمده باشد؛ عملیاتی کنیم.
3. حتی در صورت لزوم ولو با تهدید لفظی خروج از ان پی تی و سازمان بین المللی انرژی اتمی و نهایتاً سازمان ملل متحد را مطرح کنیم.
وقتي خودمون علنا اعلام مي كنيم اين موشكها براي نابودي كشور ديگري است بايد هم منتظر تحريم و تهديد و تحديد در زمينه هاي مختلف باشيم واقعا كه خسته نباشيد بريم براي برجامي ديگر و امتيازات پوچ ديگر
سلام عزیزان برادر
۳۰۰۰ کیلومتر که هیچی نباید برای ۳ میلیون کیلومتر هم مذاکره کرد هرگز هرگز هیچ محدودیتی را در این زمینه نباید پذیرفت.
یا علی
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
خواهید دید که مذاکره می کنند شما در موقعیت شرط گذاشتن برای دنیا نیستید یک اقتصاد تک محصولی دارید که با یک بارون کل مملکت فلج می شه حقوق کارگران رو ندارید بدید مملکت غرق فساد و فقر و بیکاری شده هر کسی باید به اندازه تواناییش ادعا کنه
عجب!؟ همین موسسه نبود که پیش نویس برجام را نوشت؟ از یک سوراخ چندبار گزیده شویم؟
من هرگز باور به اینکه بتواند ایران روی حرف خودش باشد ندارم بلکه شاهد بودیم
چند سالی مرتب از بسیجیها را می اوردند و میگفتند ....حق مسلم ماست ولی ناگهان وقتی
اروپا و آمریکا تحریمها را بر قرار کردند حتی چاههای آنها را هم بتن ریختند موشکها و
دخالت در دیگر کشورها هم از همین کانال میگذرد ولی همان بسیجیها وقتی بازهم دیدند
آنچه که برای موشک هم میگویند عاقبتی مانند غنی سازی است با دید دیگر حکومت را
نگاه میکنند و با وضع بد اقتصادی هر تحریمی برای حکومت بسیار زیان آور است اقتصاد
حتی مانند یکسال پیش نیست و جامعه هم مانند چند ماه پیش نیست با چنین تحریمی سرعت
سرنگونی بیشتر میشود بعلاوه آنکه در این چند ماه بسیار از گروههای مختلف جامعه چه در
زندان کشته شده اند و چه در خیابانها و هر کدام فامیلهایی دارند که یا بسیجی یا برای یک لقمه
نانی در قسمتی از این ارگانها کار میکند و اینها سر به زنگ آب بلند میشوند
پاسخ ها
bibak
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
اصلا خودت هم فهمیدی چی نوشتی
ناشناس
| France |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
خیلی عالی بود حرف همه مردم همینه
داداش تا وقتی که شما می‌تونی ما رو بزنی لازم باشه موشک می‌سازیم که تا کره مریخ هم بتونه بره!
وقتی روی موشک مرگ بر این و ان بنویسید همین میشه. کشور ما نیاز به یک تغییر اساسی در نظام سیاسی و اقتصادی داره.
ایران هم تکنولوژی ساخت موشک چند مرحله ای هم تکنولوژی سوخت جامد رو داره اگر هم الان رو موشک های با برد بیشتر از دو هزار تا کار نکرده بخاطر این است که نیاز نداره و فقط داره رو دقت موشک های کنونیش کار میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
پس چرا یک خودرو ایمن بلد نیست بسازه؟!!
اشتباه می کنید. اگر به روحانی باشد سر همه چی مذاکره می کند. مگه ما غنی سازی 20 درصد نداشتیم و دولت روحانی سرش معامله نکرد؟ ایشون باید می گفت تا روحانی عزل نشده یا دورش تمام سریعا مذارکره را راه اندازی کنید.
مثل اینکه این پیشنهاد ایران است که از آنطریق می خواهند در دهان کشوررهای دیگر بگذارند.
حرف منطقی میزنه. عجب مارمولک هایی هستند اینها. رو چیزی که نداریم راحت تر مذاکره می کنیم.
مبارکه بسلامتی خوراک مذاکرات موشکی هم ازراه رسید
اگر دست برجامی ها باز باشه که دستاوردهای موشکی راهم مانند دستاوردهای هسته ای نابودمیکنند
ان وقت وقتی بخواهیم برای پرتاب ماهواره در فضا نیاز به موشک هایی با برد بالای 5 هزار است چی؟
همین جوریش این دولت قهرمان خنده رو !! فعالیت هوافضا را تعطیل کرده وای به حال ان روزی که بخواهد محدودیت موشکی هم قبول کند هر چند که خدا را شکر موشک ها دست این دولت ...... نیست
عجب دنیای بی منطق و متوحشی! آمریکایی ها هرچه اراده کنند حق دارند بسازند از جمله بمب های کوچک و بزرگ اتمی ولی ایران حق ندارد هیچ نوع سلاحی بسازد!
همين برجام هم اشتباه استراتژيك اين آقايان بود كه بايستي هرچه زودتر برهم بخوردو ايران ازاين تعهد بي نتيجه خارج شود .
خیلی شیطونی تابی! با این خبرها می خواهی فضا سازی کنی برای برجام موشکی
همانطور که برای برجام کردی!
مدتیه همیشه اخبار بد رو بزرگ نمایی می کنی، تا به هدفت برسی.
مرگ بر امریکا
خوب پس یه چیزایی روشن شد بزودی برجام موشکی داریم الی برکته ا.....
سلام
خوب به نظر میرسه چند نکته قابل تعمل وجود داره
1-اولا از صحبتهای این "مارک فیتزپاتریک»، مدیر «اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک" که بیحساب هم حرف نمیزنه اینطور برداشت میشه چراغ سبزهای برای مذاکره داده شده!
2-بنظر میرسه اطلاعاتی از برد موشکهای ایران در اختیار دارند که جای تعمل داره ویا دارند لنگر ذهنی ایجاد میکنند که در آینده اگه شرایطی برای مذاکره فراهم شد اطراف این عدد حرف بزنند!
3-اصلا بحث انرژی هسته ایی و موشک و بسیاری از موضوعات که در برای ایران اسلامی مطرح میکنند و در رسانه ها جنجال به پا میکنند 99%برای ساختن چهره ایی منفی از ایزان و حکومت اسلامی است و الا غرب میداند و شرق اطمینان دارد که ایران از این توانمندی تنها برای بازدارندگی و مقابله استفاده خواهد کرد.
4-آزاد گذاشتن ایران از دید غربیها یعنی پذیرفتن ایجاد "اتحادیه کشورهای اسلامی"در آینده نچندان دور (البته اتفاق خواهد افتاد)پس تلاش میکنند کشور عقب نگه داشته شود ولی با وحدت و دشمن شناسی ایرانیان موفق نخواهند شد.
از داخل کشور طرح رو دادن تا اون امریکایی بگه بله اینطوری عمل کنیم انها قبول میکنند ..
اگر حتی تولید موشک را متوقف کنیم و موجودی هایمان را نابود کنیم ، اوضاع تغییر نخواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
چرا تغییر خواهد کرد یعنی خیلی بدتر خواهد شد
موشک شهاب 6 {10 هزار کیلومتر برد}رو سرچ کن بعد میفهمی ما میتونیم همون امریکا رو هم بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
فیلم زیاد نگاه می کنی!!!
مذاکره؟ با چه پیش زمینه ای؟ مگر به برجام هسته ای حتی برای پنج دقیقه عمل کردند که حالا بخواهند به نسخه ی موشکی آن پایبند باشند؟ خلع سلاح تو این منطقه، با چنین همسایه هایی؟! اتفاقا به نظر من به هر قیمتی شده باید بمب هسته ای تهیه کنیم. بازدارندگی یعنی این! مرگ یک بار شیون هم یک بار.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
نابغه فرض کن بمب هسته ای داشته باشی اولا عربستان سریع از پاکستان کلاهک هسته ای می خره ( با هم توافق دارن ) دوما اسراییل 400 کلاهک هسته ای داره سوما ترکیه و مصر هم سریع به بمب هسته ای مجهز می شن بعد فکر کن یک گلوله شلیک کنیم در پاسخ چیزی از ایران باقی نمی مونه تفکر بچگانه امثال شما وضعیت کشور را به این بحران در منطقه و جهان رسانده است.
امنیت قابل قیمت گذاری نیست که سر پول و تحریم با آن مذاکره شود. دیدید که چه بلایی سر لیبی و عراق آمد بعد از آنکه برنامه های هسته ای و موشکی شان برچیده شد. در حالی که دنیا در آستانه یک انقلاب علمی است که یکی از مولدهای اصلی آن صنایع نظامی بوده است و نمونه اخیر آن در آمریکا موشک تسلا بود و در روسیه موشک با پیشران هسته ای و البته چین و هند و برزیل و بقیه کشورها به سرعت در حال پیشرفت هستند، چه فرقی میکند که کدام دولت در ایران یا آمریکا سرکار باشد، واقعیت اینست که پذیرش هرگونه محدودیت دفاعی و موشکی به معنای چراغ سبز برای تجاوز نظامی به ایران خواهد بود. نکته دیگر اینکه لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی و دیپلماسی از موضع قدرت آسانتر خواهد بود تا از نقطه ضعف.
..کشوریکه در تکنولوژی موشکهای بالستیک خود به بُرد بالای۲۰۰۰ کیلومتر آن هم نقطه زن دست یافته است ... فکر کردی رساندنشان به چند هزار کیلومتر بیشتر کاری سخت و دشواریست.
دست و پاهای آقایان روحانی آشنا و ظریف و عراقچی و تخت روانچی را ببندد و اجازه دخالت ندهد من شخصاً قول میده ام امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند...
توصیه می کنم حرکات کششی را آغاز کنید تا برای نرمش آمادگی داشته باشید!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار