بازدید 3999

نقوی‌حسینی:نمایندگان از توضیح ظریف قانع نشدند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست عصر امروز(یکشنبه، 13 اسفند) این کمیسیون، اظهار داشت: نشست امروز کمیسیون با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به 19 سؤال نمایندگان مجلس تشکیل شد.
کد خبر: ۷۷۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵ 04 March 2018

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست عصر امروز(یکشنبه، 13 اسفند) این کمیسیون، اظهار داشت: نشست امروز کمیسیون با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به 19 سؤال نمایندگان مجلس تشکیل شد.

به گزارش تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی افزود: پس از ارائه توضیحات نمایندگان سؤال‌کننده و همچنین توضیحات وزیر امور خارجه، آقایان سیدجواد کریمی قدوسی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی و همچنین بیگی از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در این نشست، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات سؤال خود را درباره اینکه چه اقدامی توسط وزارت امور خارجه در مقابل ربایش فرهنگی حکیم نظامی از سوی دولت آذربایجان انجام داده است و چه تضمینی وجود دارد که از این نوع اتفاقات رخ ندهد را در این جلسه مطرح کرد.

وی با اشاره به سؤال دوم و سوم پژمانفر از وزیر امور خارجه، اظهار داشت: ایشان پرسید عملکرد وزارت خارجه در مقابل اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی چه خواهد بود؟

نقوی‌‌حسینی تصریح کرد: آقای ظریف در پاسخ به سؤالی نسبت به ربایند‌گی فرهنگی از سوی آذربایجان اعلام کرد که در مقابله با اینگونه اقدامات، باید روش‌های مختلفی صورت بگیرد که ما همان مسیر‌ها را می‌رویم، اما اینکه مفاخر ایران موجب هویت سایر کشورها می‌شود، این موضوع موجب افتخار ماست.

وی تأکید کرد: آقای ظریف در ادامه گفت، زمانیکه همه اشعار نظامی فارسی است و یک کشور دیگر وی را عامل هویت خود می‌داند، هویت ایرانی و فارسی نظامی را تغییر نمی‌دهد، اما ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه پژمانفر از این پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد، گفت: آقای ظریف درباره سؤال دوم هم بیان کرد که ما در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و قانون تابعیت به مشمولین این اقدام را انجام داده‌ایم، اما اگر شخصی تابعیت قبلی خود را بخواهد حفظ کند، ما نمی‌توانیم به وی تابعیت بدهیم.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: آقای ظریف ادامه داد به متقاضیان هم یا تابعیت می‌دهیم با اقامت دائم، با تشخیص کمیسیون‌های تخصصی مربوطه بوده و تصمیم‌گیری در مورد این سؤال به بعد موکول شد.

وی گفت: وزیر امور خارجه در مورد سؤال سوم هم اعلام کرد، اصرار و تأکید وزارت امور خارجه بر صدور ویزا از مجاری قانونی است، اما صدور ویزای کشور دیگر از اختیارات همان کشور است که پژمانفر از این پاسخ قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به طرح سؤال چهارم از سوی سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران، ادامه داد: خانم حسینی اعلام کرد که چرا اقدامات شایسته‌ای برای حضور پررنگ بانوان ممتاز و متخصص در جایگاه‌های ارشد وزارت خارجه صورت نگرفته است؟ که آقای ظریف در پاسخ انتقاد و سؤال وی را وارد دانست و بیان کرد که حضور بانوان در این وزارتخانه خوب نیست، ولی ما معاون وزیر خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و سفیر زن منصوب کرده‌ایم.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: آقای ظریف همچنین تأکید کرد، در حال حاضر سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کرده‌ایم و در سطح رؤسای ادارات هم چندین نفر از بانوان را معرفی کرده‌ایم، در نهایت نماینده مردم تهران از پاسخ ظریف قانع شد.
وی همچنین به سؤال فلاحت‌پیشه نماینده مردم گیلان غرب اشاره کرد و گفت: این نماینده اعلام کرد که بسته ماندن مرزهای استان کرمانشاه آثار زیان‌باری به منافع ملی کشور وارد کرده است؛ چرا وزارت امور خارجه در این رابطه اقدام نمی‌کند؟ که در نهایت از پاسخ‌های وزیر امور خارجه در این مورد قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آقای حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه سؤال ششم را از ظریف مطرح کرد که قرار شد بعدا درباره آن اعلام نظر شود؛ در ادامه آقای سیدعلی ادیانی، سؤال خود را درباره علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه نُه‌گانه از سوی مقام معظم رهبری و شرایط مندرج در مصوبه مجلس را مطرح کرد.
نقوی‌حسینی اضافله کرد: وزیر امور خارجه در پاسخ به ادیانی بیان کرد که ما در چارچوب و تحت نظارت هیئت نظارت بر اجرای برجام عمل کردیم که گزارش‌های آن ارائه شده است، بر این اساس قرار شد آقای ادیانی پس از دریافت گزارش مکتوب، اظهار نظر کند.

وی با اشاره به سؤال مرادی نماینده مردم قروه، تأکید کرد: این نماینده مجلس درباره علت عدم تبدیل قطعنامه 598 به معاهده فی مابین دولت عراق و ایران سؤال کرد که آقای ظریف در پاسخ به او گفت که ما همه تلاش خود را در اجرایی شدن تعهدات 598 به کار گرفته‌ایم و در آینده هم انجام خواهیم داد؛ این نماینده مجلس هم از پاسخ وزیر خارجه قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: سؤال آقای محمودزاده نماینده مردم مهاباد هم درباره دلایل سستی و عدم رسیدگی دولت به وضعیت ملوانان کشتی سانچی بود و در این حادثه که کشتی بعد از 8 روز غرق شد، در حالیکه چینی‌ها کشتی خود را مدیریت می‌کردند، اما رئیس جمهور 6 روز بعد و وزیر خارجه 4 روز بعد وارد قضیه شدند.

نقوی‌حسینی اضافه کرد: آقای ظریف در پاسخ به این سؤال گفت که ما در همان لحظه در همان روز تصادف در محل حادثه حضور یافتیم و سرکنسول ما در تمام مراحل پای کار بود و ستاد بحران در وزارت امور خارجه تشکیل شد، همچنین با دستور رئیس‌جمهور، قرار شد ستاد بحران به ریاست ربیعی تشکیل شود، ما هیچ گزارشی هم مبنی بر تعلل چینی‌ها ندیده و گزارشی در این باره به دستمان نرسیده است، اما آقای محمودزاده از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.
وی با اشاره به سؤال دهم و یازدهم از سوی کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات،گفت: این نماینده درباره وجود 260 زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان و عدم تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای حل این مشکل سؤال کرد که آقای ظریف در پاسخ به وی بیان کرد که ما همه تلاش خود را برای آزادی زندانیان به کار گرفته‌ و در آینده هم خواهیم کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه ادامه داد که آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر موضوعی مهم و مورد پیگیری دائمی ماست و هر اقدامی لازم باشد، انجام می‌شود که کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های ظریف قانع نشد.

نقوی‌حسینی تأکید کرد: سؤال بعدی آقای کریمی‌قدوسی هم درباره ماهیت باند «نیویورک» و نقش آقای ظریف در شکل‌گیری این باند بود که تلاش می‌کرد راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند، که باز هم این نماینده از پاسخ وزیر قانع نشد.

وی ادامه داد: آقای علیرضابیگی نماینده تبریز هم سؤال خود را مبنی بر اینکه علت بلاتکلیفی برخی از سفارتخانه‌ها و عدم حضور سفرا در حوزه مأموریتی، دخالت برخی افراد صاحب نفوذ در معرفی سفیر که عدم توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور را به دنبال داشته است چیست، مطرح کرد، که آقای ظریف بیان کرد که حمید ناطق‌نوری 4 سال مشاور بنده بوده و در اداره کل اروپا کار کرده و توانمندی‌های لازم را داشت اما با مشکل روبه‌رو شد که آن هم حل نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، افزود: ظریف در ادامه اظهارات خود افزود که انتخاب ناطق‌نوری ارتباطاتی با نسبت وی با حجت‌الاسلام ناطق‌نوری نداشته و ایشان هم هیچ دخالتی در این انتخاب نداشته‌اند، همچنین حمید ناطق‌نوری شخصا اعلام انصراف کرده است و وی مشکلی برای سفیر شدن ندارد، اما بیگی از پاسخ‌های ظریف قانع نشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس