بازدید 7689

تاثیرات احتمالی بازگرداندن تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران

در حالی که کاهش تولید نفت توسط ونزوئلا در سال جاری تقریبا قطعی است، تغییر در میزان تولید نفت ایران (در نتیجه ی بازگرداندن مجدد تحریم ها) به عنوان یکی از اعضای اوپک ممکن است بازار جهانی نفت را با خطرات جدیدی مواجه کند.
کد خبر: ۷۷۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷ 04 March 2018

تاثیرات احتمالی بازگرداندن تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایراندر حالی که کاهش تولید نفت توسط ونزوئلا در سال جاری تقریبا قطعی است، تغییر در میزان تولید نفت ایران (در نتیجه ی بازگرداندن مجدد تحریم ها) به عنوان یکی از اعضای اوپک ممکن است بازار جهانی نفت را با خطرات جدیدی مواجه کند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، اختلافات میان ایران و آمریکا در سال جاری یکی از مواردی است که بیشترین خطرات ژئوپلیتیک را برای بازار نفت می تواند به همراه داشته باشد. در این خصوص، تحقیقاتی که توسط دانشگاه کلمبیا آمریکا صورت گرفته سناریو های مختلفی که در نتیجه ی رویکرد خصمانه ی دولت ترامپ علیه ایران می تواند به وجود آید را مشخص ساخته است.

تا کنون دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چندین بار علیرغم عدم تمایل خود طبق توافق برجام پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید و ادامه ی تعلیق تحریم ها علیه ایران را اعلام کرده است. این در حالی است که او آخرین باری که پایبندی ایران به توافق هسته ای را در ماه ژانویه ی سال جاری اعلام کرد اظهار داشت که در صورتی که این توافق به نحوی اصلاح نشود این آخرین باری خواهد بود که وی پایبندی ایران به برجام را تایید می کند.

در این خصوص، ریچارد نفیو یکی از محققان دانشگاه کلمبیا کناره گیری آمریکا از برجام را غیر عاقلانه و بسیار مخرب نامیده است. به گفته ی وی '' به زبان ساده، تصمیم بر خروج از برجام می تواند تصمیمی بی پروا و غیرضروری بوده و نتیجه ی معکوس داشته باشد''. افزون بر این، نفیو معتقد است خروج آمریکا از برجام می تواند نقش مخربی را در خصوص روابط موجود با کشورهای اروپایی و آسیایی ایفا کرده و توجه ها را از بحران موجود در شبه جزیره ی کره به سویی دیگر معطوف کند.

تاثیرات احتمالی بازگرداندن تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران

باید خاطر نشان ساخت که در گذشته سیاست دولت باراک اوباما برای اعمال تحریم علیه ایران این بود که دولت وی هر کشوری را که از مقدار مشخصی بیشتر از ایران نفت می خرید تهدید به تحریم کرده و سپس هر ۱۸۰ روز یک بار با اندازه گیری میزان خرید نفت توسط کشورهای مختلف از ایران بر این سیاست نظارت می کرد. گفته می شود که در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط آمریکا وضعیتی مشابه ممکن است ایجاد شود. تحلیل منتشر شده توسط دانشگاه کلمبیا آمریکا نشان می دهد که اگر آمریکا تحریم های نامبرده را مجددا برگرداند احتمال می رود که در وهله ی اول ۴۰۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ بشکه تولید نفت توسط ایران کاهش یابد و اگر کشور های چین، ترکیه و هند هم با این تحریم ها همراهی کنند ممکن است که این میزان از کاهش تولید به ۶۰۰،۰۰۰ بشکه برسد. از سویی دیگر، تاثیر گذاری تحریم ها علیه صنعت نفت ایران با عدم همراهی چین و سایر کشور ها به شدت کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند که واکنش های بین المللی به خروج آمریکا از برجام و به خصوص بازخورد کشورهای اروپایی به طور عمده منفی بوده و این به نوبه ی خود تاثیرگذاری تحریم های جدید را کاهش خواهد داد. همچنین، احتمال می رود در صورتی که آمریکا بخواهد علیه شرکت های اروپایی معامله کننده با ایران تحریم اعمال کند این کشورها واکنش نشان داده و اقدامات متقابل اقتصادی ای را علیه آمریکا در نظر بگیرند.

ریچارد نفیو تحلیلگر دانشگاه کلمبیا آمریکا در پایان اذعان کرده است که بر خلاف سال ۲۰۱۲ میلادی، جامعه ی بین المللی به طور قابل توجهی آمادگی همراهی با آمریکا برای برگرداندن تحریم ها را ندارد و تصمیم آمریکا برای اعمال مجدد تحریم بسیار خطرناک خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها