بازدید 2069

مناقشه بر سر قرارداد نظامی آمریکا با قطر

قرارداد نظامی اخیر آمریکا با قطر سوال‌هایی را مطرح کرده و به دنبال پاسخ‌های شفاف درباره نقش قطر در جهان عرب و مواضع برخی کشورهای غربی است که گاهی از این کشور حمایت می‌کنند و گاهی آن را به باد انتقاد می‌گیرند، این درحالی است که مبارزه با تروریسم و حامیان آن سیاست عملکرد دوجانبه را برنمی‌تابد.
کد خبر: ۷۷۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 24 February 2018

قرارداد نظامی اخیر آمریکا با قطر سوال‌هایی را مطرح کرده و به دنبال پاسخ‌های شفاف درباره نقش قطر در جهان عرب و مواضع برخی کشورهای غربی است که گاهی از این کشور حمایت می‌کنند و گاهی آن را به باد انتقاد می‌گیرند، این درحالی است که مبارزه با تروریسم و حامیان آن سیاست عملکرد دوجانبه را برنمی‌تابد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری گلوبال سکیوریتی (امنیت جهانی) مربوط به امور دفاعی آمریکا ادعا کرد، توافقنامه فروش جنگنده‌های آمریکا به قطر همسایگان عرب این کشور را محتاط کرده که از سیاست‌های توطئه‌گرانه قطر در منطقه‌، سیاست‌های خصمانه و حمایتش از تنش‌های داخلی در این کشورها خشمگین هستند.

پیشتر وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود، ۳۶ فروند جنگنده از نوع «اف ۱۶» را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار تا پایان ۲۰۲۲ تولید و به قطر تحویل می‌دهد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، آمریکا و قطر در ماه ژوئن یک توافقنامه نظامی امضا کردند و بنا بر اعلام پایگاه خبری امنیت جهانی قرارداد نظامی اخیر آمریکا با قطر شامل نیمی از ۷۲ فروند جنگنده‌ «اف ۱۶» است که قطر به عنوان بخشی از این توافقنامه خواستار خرید آن از آمریکا بود.

پیشتر قطر اعلام کرده بود که ۲۴ جت جنگنده از نوع تایفون به ارزش هشت میلیارد دلار از آمریکا خریداری خواهد کرد.

همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ قطر به اتهام حمایت رسانه‌ای از تروریسم، تامین بودجه آن، پناه دادن به گروه‌های تروریستی و در راس آن اخوان المسلمین و دفتر نماینده طالبان به باد انتقاد گرفته شد.

یکی از این منتقدان مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا بود، او با اشاره به روابط گسترده قطر با کشورهای حامی تروریسم گفت، دوحه باید رفتارش و روابط منطقه‌ای خود را اصلاح کند.

روزنامه‌های آمریکایی نیز این هفته به موضوع تامین بودجه تروریسم از سوی قطر پرداخته و روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت، چرا قطر در میان آشوبگران قرار دارد و در ادامه تاکید کرد، هیچ شکی نیست که دوحه بودجه تروریست‌ها را در سوریه تامین و با استقبال از گروه تروریستی اخوان المسلمین در امور داخلی تعدادی از کشورهای عربی دخالت می‌کند.

روزنامه «لوس آنجلس تایمز» در مقاله‌ای با عنوان «قطر تامین کننده بودجه تروریسم، چرا آمریکا درباره آن صبوری می‌کند» به مواضع مکرر قطر و چشم‌پوشی کشورهای غربی از سابقه شرم‌آور قطر درباره حقوق بشر در داخل و برخورد کینه‌توزانه آن در خارج پرداخت.

روزنامه «یو اس ای تودی» نیز قطر را به مزدور دوجانبه در مبارزه با تروریسم متهم کرد که در تامین پایگاه نیروهای آمریکا و نیروهای هم‌پیمان نقش داشته، اما در همان زمان حامی اصلی گروه تندروی اخوان المسلمین شد.

امارات، عربستان، بحرین و مصر پنجم ژوئن ۲۰۱۷ روابط خود را با قطر به بهانه حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند و این اتهامی است که دوحه بارها آن را رد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل